• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skrev ju i början om de gigantiska sakerna så där råder ingen oklarhet. Är mindre modeller 40 mm? Förstår dock inte syftningen till Rolex då Rolex har ökat istället för minska storlekarna. Visst, mer slimmade luggar men ändå större. Rolex delar gärna komponenter mellan modeller så att hoppas på exempelvis en mindre sub när de precis har gjort den större än nog lite naivt. Så frågan kvarstår var den tydliga trenden med mindre modeller från Rolex är?
Tror inte, hoppas i vart fall inte, att de kommer öka än om de senaste åren har varit större modeller. Kan dock inte se en trend i att de minskat. Exp 1 och OP i 39 mm har tagits bort då 39 fasats ut. OP släpptes även i större modell, 41. Smalare luggs på sub etc, ja för det ger bättre proportioner (efter ca 10 år kom förändringen) som många klagat på i alla år. Men de har ju annars inte släppt något nytt i mindre förutom Exp 1 som även kom i TT. Så kan inte se någon trend från Rolex baserat på ovan. Lika lite som att TT det nya då Exp 1 kom i TT för första gången. 🤷‍♂️
Jag tror vi diskuterar lite olika saker. Jag diskuterar främst trenden i allmänhet mot mindre klockor.

Jag menar att det är en klar trend i popularitet mot mindre klockor hos allmänheten, både i Sverige och världen. Inte bara här på KS alltså.
Detta snappar givetvis klockföretagen upp och kommer erbjuda intressanta alternativ för detta.

Rolex har alltid varit ett konservativt märke och har egentligen inte särskilt stora klockor som det är, i jämförelse. De har dock flera ”toolwatches” (som du vet) som är skapade för ett specifikt ändamål och där klockan ”behöver” ha en viss storlek. Dessa är i sig ganska små kontra andra märkens motsvarighet. När sizehysterin rasade som värst gjorde Rolex små justeringar. Precis som de gör små justeringar nu. Jag tror alltså inte att Rolex om 5 år kommer släppa en 39mm sub, utan jag menar att de ser att trenden går mot mindre klockor och anpassar sig långsamt och konservativt. De kommer troligtvis inte röra storleken i millimeter på deras professionals. Men de har redan nu börjat slimma sin lineup med, precis som jag skrivit, smalare lugs/case som bärs mindre. Jämför gamla DJ mot de nya t ex.

OP41 är väl dessutom inte en true 41mm utan snarare strax under 40? Precis som DJ41 är 39,5mm. Det säger väl lite om trenden när Rolex väljer att gå tillbaka till 36mm med en av deras mest ikoniska modeller istället för att öka den till 41?
Det är ju ett större hopp från Explorer 39 mm till 36 mm än att de skulle öka den till 41 mm.

Jag tror alltså att det är en trend mot mindre klockor, inte bara här på KS, hos klockintresserade och därmed även den breda massan, snart. Sen tror jag inte Rolex på ett par år kommer justera detta drastiskt. De har de aldrig gjort. De behåller nog de flesta storlekar och förfinar dem (som vi har sett) snarare, med vissa undantag.

Jag tror alltså inte på större klockor, som du skrev, av Rolex i framtiden.
 
Vilken trend då? :oldman: Möjligen på KS? Rolex har ju ökat istället. Ex sub, yacht, Explorer II och OP 41. Explorer I är väl den enda som har minskat men det synes snarare att ha att göra med att Rolex fasat ut 39 mm.
Detta är inte resultatet av den trend vi ser idag. Sånt här tar tid. Pendeln svänger långsamt.
 
Senast ändrad:
Jag tror alltså att det är en trend mot mindre klockor, inte bara här på KS, hos klockintresserade och därmed även den breda massan, snart. Sen tror jag inte Rolex på ett par år kommer justera detta drastiskt. De har de aldrig gjort. De behåller nog de flesta storlekar och förfinar dem (som vi har sett) snarare, med vissa undantag.

Jag tror alltså inte på större klockor, som du skrev, av Rolex i framtiden.
Får samma känsla. Rolex i sig kommer nog mer att undvika att släppa större storlekar samtidigt som andra märken mer ”drastiskt” börjar släppa mindre modeller.

Möjligt att nya släpp (liknande OP candy) kommer i fler utföranden och samma storlek. Men steget till att börja minska storleken på existerande modeller är stort.
 
Får samma känsla. Rolex i sig kommer nog mer att undvika att släppa större storlekar samtidigt som andra märken mer ”drastiskt” börjar släppa mindre modeller.

Möjligt att nya släpp (liknande OP candy) kommer i fler utföranden och samma storlek. Men steget till att börja minska storleken på existerande modeller är stort.
Japp, håller med.
 
96.000 för en 124270 på Nymans pre-owned :oops:

Exp1.jpg
 
Hej

Jonas heter jag och bor i Stockholm. Jag är en framtida förstagångsköpare av en Rolex.

Tanken var först en ny Submariner no date, men då efterfrågan verkar galen samt att jag kommer ärva en i framtiden har blickarna riktats mer mot en Explorer 2.

Några funderingar jag hoppas kunna få hjälp med:

Misstänker att den nya 42 mm modellen kommer känns stor tittar jag på en begagnad 40 mm.
Inte priset som motiverar en begagnad då de verkar ligga på ungefär samma som en ny.
Hur fungerar äkthetsbeviset - är det knutet till klockans serienummer eller till förstaköparen?
Anses "värdet" på klockan sjunka om jag köper en begagnad med äkthetsbevis men inte har kvitto som förstaköpare?
Är jag en idiot om jag, via återförsäljare, köper en utan äkthetsbevis?
Hur funkar det med service om jag köper begagnad - servar tex. R. Engström/Nymans Ur enbart klockor köpta av dom?

Om ni skulle köpa en begagnad 40 mm vilka tycker ni är det bästa sidorna/aktörerna att titta på?

Har kollat på Luxuary Watcher/Chrono24 etc.

Super tacksam för svar!

Allt gott

/Jonas
 
Först och främst kul med explorer II :) underskattad modell i rolex-sortimentet tycker jag.

Mitt tips är att testa nya varianten i 42 mm hos AD. Är man trevlig brukar butikerna låta en pröva klockan på armen som referens om man frågar snällt. Skulle nya modellen ändå inte fungera och du bestämmer dig för en begagnad 16570 (40 mm) så kanske dessa tips är till hands:

Jag skulle ta äkthetsbevis med en stor nypa salt då även dessa enkelt kan fejkas. Så utgå inte från att det är någon slags garanti på att klockan du tittar på är korrekt, försök istället läsa på om klockan och skaffa dig en uppfattning om hur en reko explorer II ska se ut.

När man köper begagnat är det först och främst en regel som gäller; "Köp säljaren".
Det lönar sig att kanske undvika blocket första gången och istället försöka få tag på en här i Köp & sälj, alternativt trusted dealer. Den gemensamma nämnaren är att du bör satsa på en säljare med många goda referenser. Vidare kan du alltid ta hjälp av duktiga forumrävar här på KS när du väl hittat ett ex du gillar.

Vad gäller värdet på klockan är det allra viktigaste skicket på klockan. Att det är korrekta originaldelar (länk, lås, tavla, visare etc), och gärna opolerat i bra skick. Äkthetbevis kan du själv utföra hos exempelvis kaplans ifall du tycker det känns värt. Men återigen, lägg inte krut på äkthetsbevis. Du är bara en idiot om du hellre köper en klocka i dåligt skick som har "box, papper, äkthetsbevis" framför en klocka i kanonskick som kommer watch only (IMO). ;)


Vad gäller service så servar valfri Rolex AD samtliga rolex-klockor. Det är en del av deras business och en viktig intäktskälla. Så svaret är nej, nymans och co servar inte bara klockor de själva sålt.

Lycka till i jakten!
 
Hallå Rolex-entusiaster!
Skulle vilja kolla ifall någon kan bekräfta äktheten på denna Rolex Oyster Royal.
Är en lekman inom klockar så all hjälp uppskattas!

mvh
 

Bilagor

  • 1DB2D5F4-E0C9-435B-812B-E9D9A5123EF8.jpeg
    1DB2D5F4-E0C9-435B-812B-E9D9A5123EF8.jpeg
    558.7 KB · Visningar: 38
  • B302A2DC-5FFC-4F3A-8B39-1CC74BA1BD82.jpeg
    B302A2DC-5FFC-4F3A-8B39-1CC74BA1BD82.jpeg
    453.7 KB · Visningar: 22
  • 590B0B24-B41B-453B-8BC8-01CC122D5D88.jpeg
    590B0B24-B41B-453B-8BC8-01CC122D5D88.jpeg
    633.8 KB · Visningar: 28
Hej

Jonas heter jag och bor i Stockholm. Jag är en framtida förstagångsköpare av en Rolex.

Tanken var först en ny Submariner no date, men då efterfrågan verkar galen samt att jag kommer ärva en i framtiden har blickarna riktats mer mot en Explorer 2.

Några funderingar jag hoppas kunna få hjälp med:

Misstänker att den nya 42 mm modellen kommer känns stor tittar jag på en begagnad 40 mm.
Inte priset som motiverar en begagnad då de verkar ligga på ungefär samma som en ny.
Hur fungerar äkthetsbeviset - är det knutet till klockans serienummer eller till förstaköparen?
Anses "värdet" på klockan sjunka om jag köper en begagnad med äkthetsbevis men inte har kvitto som förstaköpare?
Är jag en idiot om jag, via återförsäljare, köper en utan äkthetsbevis?
Hur funkar det med service om jag köper begagnad - servar tex. R. Engström/Nymans Ur enbart klockor köpta av dom?

Om ni skulle köpa en begagnad 40 mm vilka tycker ni är det bästa sidorna/aktörerna att titta på?

Har kollat på Luxuary Watcher/Chrono24 etc.

Super tacksam för svar!

Allt gott

/Jonas

Tipsar om Jälmers Ur i Borås.
 
Hej

Jonas heter jag och bor i Stockholm. Jag är en framtida förstagångsköpare av en Rolex.

Tanken var först en ny Submariner no date, men då efterfrågan verkar galen samt att jag kommer ärva en i framtiden har blickarna riktats mer mot en Explorer 2.

Några funderingar jag hoppas kunna få hjälp med:

Misstänker att den nya 42 mm modellen kommer känns stor tittar jag på en begagnad 40 mm.
Inte priset som motiverar en begagnad då de verkar ligga på ungefär samma som en ny.
Hur fungerar äkthetsbeviset - är det knutet till klockans serienummer eller till förstaköparen?
Anses "värdet" på klockan sjunka om jag köper en begagnad med äkthetsbevis men inte har kvitto som förstaköpare?
Är jag en idiot om jag, via återförsäljare, köper en utan äkthetsbevis?
Hur funkar det med service om jag köper begagnad - servar tex. R. Engström/Nymans Ur enbart klockor köpta av dom?

Om ni skulle köpa en begagnad 40 mm vilka tycker ni är det bästa sidorna/aktörerna att titta på?

Har kollat på Luxuary Watcher/Chrono24 etc.

Super tacksam för svar!

Allt gott

/Jonas
Satsa på en med certifikat och box.

En annan skribent ovan hävdar att strunta i äkthetsintyg, men jag undrar om du verkligen syftar på ett sådant eller på certifikatet? Då jag tror det är cert du menar, ska du absolut satsa på det för bättre värde och ja - det är kopplat till klockans serienummer.

Kvitto som förstahandsägare har ingen direkt betydelse, är cert och box (full set) som betyder något.

Skippa blocket/eBay etc och gå på AD/Chrono truster dealer eller annan grey market
 
Satsa på en med certifikat och box.

En annan skribent ovan hävdar att strunta i äkthetsintyg, men jag undrar om du verkligen syftar på ett sådant eller på certifikatet? Då jag tror det är cert du menar, ska du absolut satsa på det för bättre värde och ja - det är kopplat till klockans serienummer.

Kvitto som förstahandsägare har ingen direkt betydelse, är cert och box (full set) som betyder något.

Skippa blocket/eBay etc och gå på AD/Chrono truster dealer eller annan grey market
Stort tack för input - alltid kul med ett forum för tonen är god och hjälpsamma svar!
Cert är det jag menar så det lutar mer och mer mot en AD och Explorer 2 med svart urtavla. Skulle den kännas stor är det en GMT som står högst på önskelistan. Även den ska enl de AD jag pratat vara stopp att beställa/stå i kö då jag inte köpt klockor tidigare hos dito. I sådant fall kör jag på en trusted dealer så jag kan få cert👍🏻
 
Tillbaka
Topp