• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patric J

Rolex
2-Faktor
Hur ofta frågar folk om det är en Rolex när de ser din Steinhart? 🥲

De brukar i regel utbrista: "- Wow! En Rolex Explorer!". Varvid jag då får förklara att det är en Steinhart Adventurer. De tror mig inte först men när de sen ser att det står Steinhart så förstår de.
Alla som ser den är först helt övertygade om att det är en Rolex, och uttrycker sin förundran över hur Steinhart har lyckats att skapa den fulla Rolexkänslan för bara 5000kr. 😎
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Besökte Rob Engström idag 2023-01-11 för att få ett nytt värderingsintyg på min Submariner.
Jag har ett tidigare intyg de utfärdat, men intyget är gammalt och önskar av den anledningen ett nytt värderingsintyg (klockan ska ges bort som present, den ovetande nya ägaren till klockan behöver ett intyg till sitt försäkringsbolag).
Har servat klockan hos den för 3 år sedan så de har ju koll på att klockan är äkta och jag har alla nödvändiga dokument.

Värderingsintyget skulle kosta 2.500 kr, vilket jag tycker låter dyrt mot bakgrund att klockan nyligen är servad hos dem och att de tidigare utfärdat ett intyg.

Har ni några förslag på var jag kan få ett värderingsintyg i Stockholm till ett mer rimligt pris?

Ser fram mot några bra förslag!
Varför behövs värderingsintyg? Kan bara förstå det om den är vintage och lite knepigare att värdera. En googling bort så vet F-bolaget värdet. De tar den billigaste på blocket/C24 och utgår från det.

Dessutom har många bolag tak i sina försäkringar. Så du får ändå inte ut ett ev marknadsvärde……så länge dagens skruvade priser råder….
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
De brukar i regel utbrista: "- Wow! En Rolex Explorer!". Varvid jag då får förklara att det är en Steinhart Adventurer. De tror mig inte först men när de sen ser att det står Steinhart så förstår de.
Alla som ser den är först helt övertygade om att det är en Rolex, och uttrycker sin förundran över hur Steinhart har lyckats att skapa den fulla Rolexkänslan för bara 5000kr. 😎

Skämt åsido: folk i allmänhet är så ointresserade av klockor så det är sällsynt att någon kommenterar klockan man bär.
Men jag tänker ju själv att i alla fall med vissa personer så skulle jag nog ställa den frågan om jag såg de hade en klocka märkt med Rolex...
Eller så kan man säga: "- jäklar, kopiorna idag ÄR välggjorda!" 😁
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Skämt åsido: folk i allmänhet är så ointresserade av klockor så det är sällsynt att någon kommenterar klockan man bär.
Men jag tänker ju själv att i alla fall med vissa personer så skulle jag nog ställa den frågan om jag såg de hade en klocka märkt med Rolex...
Eller så kan man säga: "- jäklar, kopiorna idag ÄR välggjorda!" 😁

Whatever makes you happy 😅

Håller dock med om att de flesta vet inte / skiter i vad du har på handleden, speciellt inom IT
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Whatever makes you happy 😅

Håller dock med om att de flesta vet inte / skiter i vad du har på handleden, speciellt inom IT

Jag har ju hört hur svårt det kan vara att köpa en Rolex(vara kund sen tidigare, stå i kö nåt år, osv). Men brukar återförsäljare visa upp dem om man frågar även om man är okänd för dem?
Det är väl bara i södra Sverige det finns urmakare som säljer Rolex va?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har ju hört hur svårt det kan vara att köpa en Rolex(vara kund sen tidigare, stå i kö nåt år, osv). Men brukar återförsäljare visa upp dem om man frågar även om man är okänd för dem?
Det är väl bara i södra Sverige det finns urmakare som säljer Rolex va?
Mja. Handlar mycket om tajming och tur också, och hur du presenterar dig.

Mejlade spontant en AD. Ingen historik. Fick en Submariner 2.5 månader senare...
År 2019.

Alla som vill får klämma på butiksexen.
 

Tome

Cartier
Ska på jobbmöte i det här huset om två veckor 🤩 Nån som har nån särskilld fråga som jag ska ta med mig? 😊

D46E6300-D86B-428F-A6A2-1CE004E7C9CC.jpeg
 

Hunter

Cartier
Nu vet jag inte vad du har för submariner, men kaplans tar 400kr för själva intyget sen 1% av marknadspriset om jag inte minns fel. Så om din klocka är värd 150k, då tar de 1500 + 400kr. Men som sagt, kan bli mindre eller mer beroende på värdet på din klocka
Hej,
Tack för era svar.
Vet ni vilka som värderas "förmånligast" ur mitt perspektiv, Kaplans eller Rob Engström?
Har ni några erfarenheter av Westling?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
Tack för era svar.
Vet ni vilka som värderas "förmånligast" ur mitt perspektiv, Kaplans eller Rob Engström?
Har ni några erfarenheter av Westling?
Har en mängd olika värderingsintyg från båda och de är lika seriösa och värderar enligt rådande marknadspriser och skicket på klockan så det där med ”förmånligast” får du nog tänka om med om du vill använda någon av dem…
 
  • Like
Reactions: K97

Hunter

Cartier
Varför behövs värderingsintyg? Kan bara förstå det om den är vintage och lite knepigare att värdera. En googling bort så vet F-bolaget värdet. De tar den billigaste på blocket/C24 och utgår från det.

Dessutom har många bolag tak i sina försäkringar. Så du får ändå inte ut ett ev marknadsvärde……så länge dagens skruvade priser råder….
Hej,
är ett krav från försäkringsbolaget om man vill ha sin klocka försäkrad.
Och kvitto samt övriga dokument...
Än så länge inget krav på födelseattest;)
 

Hunter

Cartier
Har en mängd olika värderingsintyg från båda och de är lika seriösa och värderar enligt rådande marknadspriser och skicket på klockan så det där med ”förmånligast” får du nog tänka om med om du vill använda någon av dem…
Hej Zorin,
helt ok med en värdering som speglar ett relevant marknadsvärde, vill dock innte få klockan undervärderad.
Fast vid en ev skada så är det ju sonen som får ta smällen, så det drabbar ju inte mig;)
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej Zorin,
helt ok med en värdering som speglar ett relevant marknadsvärde, vill dock innte få klockan undervärderad.
Fast vid en ev skada så är det ju sonen som får ta smällen, så det drabbar ju inte mig;)
Du behöver nog inte oroa dig för ”undervärdering” om du använder dig av Rob E eller Kaplans…
 
Såklart man får fråga, MEN om man är så bekymrad över minsta lilla repa på sin klocka att man överväger att lämna in den varje gång så kanske man ska omvärdera sitt val, en klocka som används kommer ju få repor det säger väl sig självt?
Men nu skrev jag ju vid sista inlägget att repan river i saker. Då är det väl ändå ok att man frågar när man är ny ägare? Sen har det varit olika typer av repor och därav flera inlägg. Ta det istället som ett tecken på att man uppskattar den hjälp man kan få härinne istället för att bli sur och börja håna. Det är väl upp till mig och alla andra vad jag vill fråga om och göra med min klocka?
 
Om någon postar på flera forum angående smårepor, jo då får man nog tåla lite.. Fler svar lär inte lösa slitaget, trollvarning.
Varför får man tåla lite om det blir en massa hånliga svar på några av de andra forum…och vad definierar du som ”flera”? Jag har frågat på två olika. Jag förstår inte alls detta tänket. Men ok, jag är också ”ny”.
 
Senast ändrad:
Stämmer säkert i vissa fall - tycker inte det är applicerbart i detta fall. Postaren fick guidning på lösningar, sen när det visar sig att denne postar trådar varje gång han får en repa på sin stålklocka så är det inte konstigt om det dyker upp andra typer av reaktioner.
Men nu är det ju olika typer av repor. Så varför irriterar det dig?
 
Topp