• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Rysk export poljot, Velma.

Bekant case?
Har jag nämnt den innan?
Den med lite udda 2409 (2414 är väl auto?) 21 stenar. Dvs den har några extra och stötsäkrade.
Rätt ovanligt verk om jag fattat det rätt? @Vostok @Rikala @Samlarn
Bekant som ruvar på.
Finns på watchuseek.
Den skall lämna så hojta om intresse finns.
Tänkte jag gör smygreklam för den här iom att det nog bara är här som folk är djupt nog i träsket för att vara intresserad.
150€ Servad och i NOS skick.
Jag kan lösa allt med kontakter och frakt och hej och hå.
1646374065508.png


Screenshot_20220303-202955_Firefox.jpg
 

Bilagor

  • Screenshot_20220303-202753_One UI Home.jpg
    Screenshot_20220303-202753_One UI Home.jpg
    192.7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Det är en rar och oförarglig krabat den där. Men nyfiken i en strut som de är så skall man ju prompt vara mitt där någon annan håller på. Lämnar man jobbdator 2 minuter så har katten garanterat annekterat antingen ens stol eller gjort det bekvämt för sig på tangentbordet. Skruvar man klockor tar det inte många minuter innan katten smyger sig på en och vips är uppe bland visare och smådelar... Det är ju lika säkert som att de kastar sten efter en i varje grannby i Småland. 😅 😅
Ja då är han ju både fin och verkar helmysig!😍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är en rar och oförarglig krabat den där. Men nyfiken i en strut som de är så skall man ju prompt vara mitt där någon annan håller på. Lämnar man jobbdator 2 minuter så har katten garanterat annekterat antingen ens stol eller gjort det bekvämt för sig på tangentbordet. Skruvar man klockor tar det inte många minuter innan katten smyger sig på en och vips är uppe bland visare och smådelar... Det är ju lika säkert som att de kastar sten efter en i varje grannby i Småland. 😅 😅

Ja då är han ju både fin och verkar helmysig!😍

Jag vill ha en katt!

Grannkatten som hälsade på oss lite då och då har flyttat 😭😭😭
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Antar att du menar kriget i Ukraina? Kriget på Postnord har väl härjat i ett decenium annars känns det som... 🤔 🤬

Ja. Denna lär väl aldrig kommit ut ur Ryssland utan vänt där pga sanktioner.

Får se vad som händer, blir nog pengarna tillbaka gissar jag efter vw24 inte verkar skicka till europa för tillfället.

Det här var till min senaste modd, får bygga med någon annan boett istället så länge.
 

MAz_666

Rolex
Morrn Ryssklocksdiggare!

Jag gjorde ju ett svagt försök att under 2022 endast skaffa mig en (1) klocka.
Mina regler sa dock vagt att "en ut - en in" ändå funkar.
Så efter att precis ha sålt en, fick jag i år köpa två.
Januari blev en (visas inom kort) och i februari blev det denna.
Vääääldigt tråkiga 10 månader framöver således! o_O
Jag hade tänkt mig att närmast hela året skulle läggas på att hitta den perfekta kronografen.
Några dagar in i 2022 kontaktar broder @Utvisaren mig och agerar pimp/pusher/dealer - ja allt hemskt man kan tänka sig att benämna den som snärjer en som skall försöka hålla på sig ...
Efter underbart vänlig och proffsig köphjälp landar denna godbit hemma.
Detta är vad JAG vet. Du med bättre, annan, eller utökad information om denna får väldigt gärna lägga till och dra ifrån.
Detta är en klocktyp, och ett märke jag inte kan något om!
Poljot Aviator. Ett "flygar-ur"; en flygkronograf.
Förutom åt "vanliga" flygare, mycket framtagna för kosmonauterna på väg upp i rymden på 50-talet.
Modellen bör heta: 6775778B.
Urverket heter Poljot 31681, en vidareutveckling av klassiska 3133, och som jag hört: en kopia på Valjoux/ETA 7734, d.v.s. det kronografverk som bland annat satt i Breitling på 70- och 80-talet.
Att det är en riktig flygarklocka sägs synas på att nedre lilla fönstret visar om det är 12 på dagen, eller 12 på natten. För oss som kör långflygningar och rymdfärder ...
Tidtagaren fungerar toppen, har s.k. fly-back (att sekunden flyger tillbaka motsols vid nollställning), och lilla övre högra fönstret hjälper tidtagningen upp till 30 min.
25 starka juveler, en power-reserv på 42h, svepande pyttsekund i lilla övre vänstra, och lume:et skall vara SuperLumiNova.
Vattentåligheten ny var satt till 5ATM/50m. Det är ju väldigt grunt vatten i en flygmaskin/rysk rymdraket! ;)
Som synes "halvkyrillisk" då tavlan säger Aviator och alla taveldelar har text på engelska, medan baklocket i mycket är ryskt. "Hel-export-modellerna" har ju helengelska baklock.
Armbandet är verkligen en rysk kvalitetslänk, nästan helt utan rassel.
Länken OCH klockan känns tyngre och rejälare än de vanliga Vostoks m.fl. jag har sedan tidigare.
Tack som f*n @Utvisaren !!!
Just dennas årtal får gärna ni vassa komma med förslag på. I know nothing ...
God R-fredag, och ha en skön helg busar!
IMG_1044(1).jpg

IMG_1045.jpg

IMG_1046.jpg
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
@MAz_666

Aviator som märke kommer från Poljot sista tid. Under sent 90-tal presenterade Poljot modellen "Aviator I", och i början av 2000-talet blev Aviator ett eget märke under Poljot. Efter Poljots konkurs 2004 tog Volmax över produktionen av Aviator i Poljots gamla fabrik i Moskva, 2011 flyttades produktionen av Aviator och Buran över till Schweiz. Sturmanskie tillverkas fortfarande av Volmax i Poljots gamla fabrik i Moskva.

"The Aviator watch by Volmax is the culmination of three quarters of a century of aviation watch development."

Din klocka är tillverkad runt 2008 - 2011.

Aviator var officiell sponsor till "Strizhi" - ryska flygvapnets team för avancerad flygning / konstflygning / aerobatics. Samtidigt delades också en hel del Aviator-klockor ut till piloter inom det ryska flygvapnet.

Några klipp från den amerikanska återförsäljaren av Aviator:





Ps. Din klocka finns med i det sista klippet. :)

 

Utvisaren

Patek
Morrn Ryssklocksdiggare!

Jag gjorde ju ett svagt försök att under 2022 endast skaffa mig en (1) klocka.
Mina regler sa dock vagt att "en ut - en in" ändå funkar.
Så efter att precis ha sålt en, fick jag i år köpa två.
Januari blev en (visas inom kort) och i februari blev det denna.
Vääääldigt tråkiga 10 månader framöver således! o_O
Jag hade tänkt mig att närmast hela året skulle läggas på att hitta den perfekta kronografen.
Några dagar in i 2022 kontaktar broder @Utvisaren mig och agerar pimp/pusher/dealer - ja allt hemskt man kan tänka sig att benämna den som snärjer en som skall försöka hålla på sig ...
Efter underbart vänlig och proffsig köphjälp landar denna godbit hemma.
Detta är vad JAG vet. Du med bättre, annan, eller utökad information om denna får väldigt gärna lägga till och dra ifrån.
Detta är en klocktyp, och ett märke jag inte kan något om!
Poljot Aviator. Ett "flygar-ur"; en flygkronograf.
Förutom åt "vanliga" flygare, mycket framtagna för kosmonauterna på väg upp i rymden på 50-talet.
Modellen bör heta: 6775778B.
Urverket heter Poljot 31681, en vidareutveckling av klassiska 3133, och som jag hört: en kopia på Valjoux/ETA 7734, d.v.s. det kronografverk som bland annat satt i Breitling på 70- och 80-talet.
Att det är en riktig flygarklocka sägs synas på att nedre lilla fönstret visar om det är 12 på dagen, eller 12 på natten. För oss som kör långflygningar och rymdfärder ...
Tidtagaren fungerar toppen, har s.k. fly-back (att sekunden flyger tillbaka motsols vid nollställning), och lilla övre högra fönstret hjälper tidtagningen upp till 30 min.
25 starka juveler, en power-reserv på 42h, svepande pyttsekund i lilla övre vänstra, och lume:et skall vara SuperLumiNova.
Vattentåligheten ny var satt till 5ATM/50m. Det är ju väldigt grunt vatten i en flygmaskin/rysk rymdraket! ;)
Som synes "halvkyrillisk" då tavlan säger Aviator och alla taveldelar har text på engelska, medan baklocket i mycket är ryskt. "Hel-export-modellerna" har ju helengelska baklock.
Armbandet är verkligen en rysk kvalitetslänk, nästan helt utan rassel.
Länken OCH klockan känns tyngre och rejälare än de vanliga Vostoks m.fl. jag har sedan tidigare.
Tack som f*n @Utvisaren !!!
Just dennas årtal får gärna ni vassa komma med förslag på. I know nothing ...
God R-fredag, och ha en skön helg busar!
IMG_1044(1).jpg

IMG_1045.jpg

IMG_1046.jpg
Har sagt det förut och säger det gärna igen. Jag tycker modellen är härligt rå på utsidan och full av finess på insidan! Att det dessutom var ett verk med "hacking" var ju ytterligare ett plus i kanten! 😍 😍 😍
 

MAz_666

Rolex
@MAz_666

Aviator som märke kommer från Poljot sista tid. Under sent 90-tal presenterade Poljot modellen "Aviator I", och i början av 2000-talet blev Aviator ett eget märke under Poljot. Efter Poljots konkurs 2004 tog Volmax över produktionen av Aviator i Poljots gamla fabrik i Moskva, 2011 flyttades produktionen av Aviator och Buran över till Schweiz. Sturmanskie tillverkas fortfarande av Volmax i Poljots gamla fabrik i Moskva.

"The Aviator watch by Volmax is the culmination of three quarters of a century of aviation watch development."

Din klocka är tillverkad runt 2008 - 2011.

Aviator var officiell sponsor till "Strizhi" - ryska flygvapnets team för avancerad flygning / konstflygning / aerobatics. Samtidigt delades också en hel del Aviator-klockor ut till piloter inom det ryska flygvapnet.

Några klipp från den amerikanska återförsäljaren av Aviator:





Ps. Din klocka finns med i det sista klippet. :)

Grymt; TACK!
Den där uppdragningsmaskinen delux vid 4:40 skulle man ha!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Grymt; TACK!
Den där uppdragningsmaskinen delux vid 4:40 skulle man ha!

Juste dinka!

Jag har också en Aviator, fast bara som "vanlig" (ickekronograf) klocka.

Jo, en sådan uppdragsmaskin är väl mest till för och testa en klocka, inte egentligen för och dra upp den.
Har funderat på en sådan (mindre modell), men känns inte helt nödvändigt.
 

Utvisaren

Patek
Juste dinka!

Jag har också en Aviator, fast bara som "vanlig" (ickekronograf) klocka.

Jo, en sådan uppdragsmaskin är väl mest till för och testa en klocka, inte egentligen för och dra upp den.
Har funderat på en sådan (mindre modell), men känns inte helt nödvändigt.
Så du skall alltså köpa en? 🤔 😁
 

Utvisaren

Patek
Nja, nej. Har för mycket grejjer redan och en sådan här lite skrymmande.
Dock håller jag på och se om jag kan få köpa en juvelpress och en klocksvarv. Mycket grejjer blir det...
En juvelpress alltså... det krävs ju ett rätt bra tryck under ett antal tiotusentals år för att kol skall bli till diamant. Men du skall alltså utsätta dem för ytterligare tryck bara liiiiiite till för att se vad som händer härnäst? 🤔 Det är tunga grejer. Jacques Costeau kan slänga sig i väggen.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En juvelpress alltså... det krävs ju ett rätt bra tryck under ett antal tiotusentals år för att kol skall bli till diamant. Men du skall alltså utsätta dem för ytterligare tryck bara liiiiiite till för att se vad som händer härnäst? 🤔 Det är tunga grejer. Jacques Costeau kan slänga sig i väggen.

Tja, sedelpressen jag köpte var ingen höjdare, så jag satsar på en juvelpress istället 😉

Sedelpress
Screenshot_20220304-145810_Photos.jpg
 
Topp