• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Den dan när vi dränkte svärmor i Volgasjön,
vi sa kärringjävel be nu din sista bön.
Hon flöt, men vi kasta sten på 'na tills hon sjönk.

Fake tavla. Men rätt trivsam ändå. Näst äldsta boettypen. Räjserband, slitet innerst då det suttit på ett ur som krävt böjda bandstift.

Och så kaffi på det.

20220313_082815.jpg
Kaffit e´vektigt!
 
En av de ikoniska sovjetiska klockorna och fortfarande en av de tunnaste klockorna som någonsin serietillverkats, tror jag. Det finns bara några enstaka, kända, exemplar kvar i fungerande skick.
Ja den där är jäkligt ovanlig, klockan är ca 5 mm tjock och urverket 1,85 mm och jag tror den är i guld om jag inte missminner mig. Enl Mark Gordon tillverkades bara ett 100tal av dom då produktionen avslutades då klockan var så tunn så den böjdes och slutade fungera om man inte var försiktig med den..
Det där är en helig gral, jag har aldrig sett den till salu någonsin!!

Otrolig kunskap ni sitter på! 👍 👍
 
Ja den där är jäkligt ovanlig, klockan är ca 5 mm tjock och urverket 1,85 mm och jag tror den är i guld om jag inte missminner mig. Enl Mark Gordon tillverkades bara ett 100tal av dom då produktionen avslutades då klockan var så tunn så den böjdes och slutade fungera om man inte var försiktig med den..
Det där är en helig gral, jag har aldrig sett den till salu någonsin!!

1647154522526.png

Bäst o slå till då nu!!! 😉
 
https://www.ebay.com/itm/313896399688?hash=item4915aef348:g:QhAAAOSwV~RiHmxK



Fler Poljot i guld. Vem kunde ens köpa dessa i kommunistväldet? Var det klockor för topparna??
Den var riktigt stilig. Men 21k? Mnjä. Vympelliknande för 6-7k så 21 verkar mastigt som sjörövaren sa.
 
Härligt fickur där bakom! 🤩

Ps. Du behöver fler Zvezda 🤣

Hampen Fickur från 1912/13. Satt med den häromdagen och satte igop den helt (legat länge).

Vill gå, men stannar rätt snabbt, behöver säkert ny balansaxel trots rengjord och oljad.

Hampden var det märket som ryssarna startade sin klocktillverkning med!

Se https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/post-3699358

Varning! urverksporr!

20220313_141124.jpg

20220313_141128.jpg


Köpte 29st Zvezda för och fixa en klocka! Var ungefär lika billigt som och köpa ett par stycken. Alla dessa är dam-Zvezdor.

Har plockat undan 3 (tror jag), som jag tänkte få igång, mest för att ha lite olika även om ingen kommer använda dom.
 
Hampen Fickur från 1912/13. Satt med den häromdagen och satte igop den helt (legat länge).

Vill gå, men stannar rätt snabbt, behöver säkert ny balansaxel trots rengjord och oljad.

Hampden var det märket som ryssarna startade sin klocktillverkning med!

Se https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/post-3699358

Varning! urverksporr!

20220313_141124.jpg

20220313_141128.jpg


Köpte 29st Zvezda för och fixa en klocka! Var ungefär lika billigt som och köpa ett par stycken. Alla dessa är dam-Zvezdor.

Har plockat undan 3 (tror jag), som jag tänkte få igång, mest för att ha lite olika även om ingen kommer använda dom.

Just ja! De köpte väl hela fabriken och exporterade till Moskva 1930?

Många amerikanska ur och klockor från 1800-1900 var extremt enkla och med tveksam byggkvalitet, som så många av deras produkter överlag.. 😂
MEN! Fickuren skiljer sig markant, extremt fina urverk och boetter!
 
Ministrymåndag

Jag vädrar en märkvärdig klocka ur min finsamling. De mår bra av att gå ibland, är jag säker på. De måste motioneras.
Klockan är ingen militär upplaga, till skillnad mot många andra klockor i min samling. Den lär ha givits till höga tjänstemän och partifolk på sovjetiska departement på 80-talet, enligt andra samlare på andra internetforum.
Klockorna i min finsamling brukar jag ta fram på dagar som är högtider och speciella för mig. Jag är lite mallig över att det är ganska unika klockor. Någon kan göra en politisk koppling mellan mig, klockan och det hemska som sker i Ukraina nu. Det tänker jag strunta i. Jag har inte byggt min samling av politiska skäl. Jag har byggt den för att jag gillar klockor och lyckats samla ihop en samling unika klockor.
Idag är ju ingen högtid och det är ingen speciell dag för mig heller.

IMG_20220314_074443.jpg

IMG_20220314_074620.jpg
 
Ministrymåndag

Jag vädrar en märkvärdig klocka ur min finsamling. De mår bra av att gå ibland, är jag säker på. De måste motioneras.
Klockan är ingen militär upplaga, till skillnad mot många andra klockor i min samling. Den lär ha givits till höga tjänstemän och partifolk på sovjetiska departement på 80-talet, enligt andra samlare på andra internetforum.
Klockorna i min finsamling brukar jag ta fram på dagar som är högtider och speciella för mig. Jag är lite mallig över att det är ganska unika klockor. Någon kan göra en politisk koppling mellan mig, klockan och det hemska som sker i Ukraina nu. Det tänker jag strunta i. Jag har inte byggt min samling av politiska skäl. Jag har byggt den för att jag gillar klockor och lyckats samla ihop en samling unika klockor.
Idag är ju ingen högtid och det är ingen speciell dag för mig heller.

IMG_20220314_074443.jpg

IMG_20220314_074620.jpg
Med min lilla kunskap ser jag ju rött datum och paddlar till visare vilket resulterar i slutsatsen gammal och lite ovanlig. Troligen värd att inhandla. Men jag hade aldirg kunnat spika exakt vad det var om jag såg en. Än mindre värdera en korrekt. Men... jag hade väl gjort som vanligt och hävdat att det är minst en nolla för mycket i slutet. Det brukar vara skapligt rätt. 🤔 😁 👍

Edit: hade kanske reagerat på invändiga lumepluppar samt en 5-uddig 12:a. Hade man ju dragit till Första fabriken i Moskva.
 
Tillbaka
Topp