• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Aha. Påkommen. Nu har grisaj-len ätit dumle igen. Blir en straffrunda på crosstrainern för det.
20220426_161227.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag genomförde mitt första klockköp på ganska länge genom att investera i nedanstående UFO. Beställd från säljare i Ukraina ser jag det som en gest för att stötta ett krigsdrabbat land samtidigt som jag får en UFO-modell jag har sneglat på ganska länge. Inte i perfekt skick och sannolikt/statistiskt frågan om franken, men helt OK i mina ögon. Dessutom gillar jag länken, som väl i vanlig ordning måste kortas ganska brutalt för att passa mina sparrishandleder, but that's life.
1650633237254.png

Äntligen är den på väg! Killen i en stad i östra Ukraina fick avbryta besöket på postkontoret i fredags när bomblarmet ljöd. Nu är den iafall postad. Återstår att se när paketet kommer fram...
💙💛
1650966216623.png

Min säger hej!

20220426_171801.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag genomförde mitt första klockköp på ganska länge genom att investera i nedanstående UFO. Beställd från säljare i Ukraina ser jag det som en gest för att stötta ett krigsdrabbat land samtidigt som jag får en UFO-modell jag har sneglat på ganska länge. Inte i perfekt skick och sannolikt/statistiskt frågan om franken, men helt OK i mina ögon. Dessutom gillar jag länken, som väl i vanlig ordning måste kortas ganska brutalt för att passa mina sparrishandleder, but that's life.
1650633237254.png

Skulle gissa på helt kosher... Tog mig en liten titt, finns en drös till salu på Meshok i exakt samma utseende (med samma tavla) även på andra ställen i sanma utseende.

Kollade igenom lite kataloger, men hittade inte exakt med denna tavlan från 1980 i katalog, men frågan är om den någonsin funnits i någon katalog? Den kanske bara såldes runt OS. Själv formen på boetten fanns iallafall runt 1980. Iofs har jag nog inte alla kataloger som fanns från 1980.

Här är några urdrag ur kataloger runt 80.

1980
20220426_174123.jpg


1981
20220426_174406.jpg


1977
20220426_174701.jpg

20220426_174733.jpg

20220426_174804.jpg


Edit: ifrån raketa.com:

Så din är nog 100% kosher om det sitter rätt urverk i 😃
Screenshot_20220426-183639_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Skulle gissa på helt kosher... Tog mig en liten titt, finns en drös till salu på Meshok i exakt samma utseende (med samma tavla) även på andra ställen i sanma utseende.

Kollade igenom lite kataloger, men hittade inte exakt med denna tavlan från 1980 i katalog, men frågan är om den någonsin funnits i någon katalog? Den kanske bara såldes runt OS. Själv formen på boetten fanns iallafall runt 1980. Iofs har jag nog inte alla kataloger som fanns från 1980.

Här är några urdrag ur kataloger runt 80.

1980
20220426_174123.jpg


1981
20220426_174406.jpg


1977
20220426_174701.jpg

20220426_174733.jpg

20220426_174804.jpg


Edit: ifrån raketa.com:

Så din är nog 100% kosher om det sitter rätt urverk i 😃
Screenshot_20220426-183639_Chrome.jpg
Tack för spaningen! Japp, återstår att se vilket verk som sitter i. Inser när jag skriver detta att jag har missat be om bild på urverket, men har fått löfte om att det oavsett skall vara nyservat. Blir ju en kul överraskning om det tickar ett qwuaartsch-verk under huven... 😀
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Riktigt fint skick! 😍

Tack, var inte lika fin när den kom. Vart lite jobb med och få den att fungera bra och se ok ut.

Enligt säljaren skulle detta vara en Vostok, men ser inte loggan någonstans, om något vet var det är så säg till.

Gick inte när jag fick den, visarna var skeva och nedtryckta ihop, efter att ha rättat till dem hoppade verket igång.

Den runda plastringen är trasig och ihoplimmad, även så att lite lim kommit på tavlan. Vet inte om det går och få bort utan att skada tavlan, funderar på och se om man kan hitta en annan tavla och ring och byta med (tavlan är också lite bucklig).

Känns som en damklocka med det röda hyfsat smala bandet, får testa ett annat och se hur det känns...
20201024_212234.jpg
20201024_211915.jpg

Din ser ut och vara i bra skick med, med juste patina på tavlan! 😍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack, var inte lika fin när den kom. Vart lite jobb med och få den att fungera bra och se ok ut.



Din ser ut och vara i bra skick med, med juste patina på tavlan! 😍
Kul, jag minns faktiskt det där inlägget och skadan på ringen. Snyggt jobbat med att få till ett riktigt bra skick! Jag var ganska ny i tråden hösten 2020 och jag spanade ganska mycket efter just OS-modellen redan då. Det blev ingen sådan den gången, men det hann bli tre andra UFO innan jag nu slog till. Och, visst, patina tycks väl mitt exemplar ha ganska gott om... :) Återstår att se om paketet kan lämna Ukraina. Säljaren lever i staden Zaporizjzja, oroväckande långt österut... För en gångs skull är nog problemen i avsändarlandet större än de som PN brukar orsaka.
💙 💛
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kul, jag minns faktiskt det där inlägget och skadan på ringen. Snyggt jobbat med att få till ett riktigt bra skick! Jag var ganska ny i tråden hösten 2020 och jag spanade ganska mycket efter just OS-modellen redan då. Det blev ingen sådan den gången, men det hann bli tre andra UFO innan jag nu slog till. Och, visst, patina tycks väl mitt exemplar ha ganska gott om... :) Återstår att se om paketet kan lämna Ukraina. Säljaren lever i staden Zaporizjzja, oroväckande långt österut... För en gångs skull är nog problemen i avsändarlandet större än de som PN brukar orsaka.
💙 💛

Tja, enligt mina snabba analyser ligger Zaporizjzja ca 4 mil från "fronten" (eller iallafall där ryssarna varit och härjat det senaste). Lite sydöst om staden har/pågår strider (de senaste 24h).

Senaste läget:
Screenshot_20220427-085506_Chrome.jpg


Dvs, "fronten" är ungefär hälften så långt ifrån Zaporizjzja som det är mellan Zaporizjzja och Dnipro.
Screenshot_20220427-085944_Maps.jpg


Tydligen är det många österut som flyr till Zaporizjzja.
Screenshot_20220427-083050_Chrome.jpg


Den här reklamen känns inte aktuell just nu, inte så sugen på och åka dit.
Screenshot_20220427-082944_Chrome.jpg


En vild gissning är att paket skickas norrut mot Kiev eller väster ut, du får hålla oss underrättade vad som händer! Hade vart intressant och se vilken väg det tog.

💛💙
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tja, enligt mina snabba analyser ligger Zaporizjzja ca 4 mil från "fronten" (eller iallafall där ryssarna varit och härjat det senaste). Lite sydöst om staden har/pågår strider (de senaste 24h).

Senaste läget:
Screenshot_20220427-085506_Chrome.jpg


Dvs, "fronten" är ungefär hälften så långt ifrån Zaporizjzja som det är mellan Zaporizjzja och Dnipro.
Screenshot_20220427-085944_Maps.jpg


Tydligen är det många österut som flyr till Zaporizjzja.
Screenshot_20220427-083050_Chrome.jpg


Den här reklamen känns inte aktuell just nu, inte så sugen på och åka dit.
Screenshot_20220427-082944_Chrome.jpg


En vild gissning är att paket skickas norrut mot Kiev eller väster ut, du får hålla oss underrättade vad som händer! Hade vart intressant och se vilken väg det tog.

💛💙
Japp, jag återkopplar gärna ang paketets väg. För närvarande tycks det inte ens har lämnat postkontoret... Jag hade kontakt med killen i går. Han beskrev att han hör explosioner nästan hela tiden och att han känner sig rädd.
💙 💛
 

Utvisaren

Patek
Gick det jättebra i nästa steg? 🤔🙂
Mina oljestickor vart ju försvunna. Beställde nya och en oljekopp med, och sedan hittade jag mina gamla stickor och blev sur. Sedan kom jag att tänka på något annat. Och har gott om andra klockor så prio på att skruva ihop sjönk drastiskt.
Bilden tog jag alltså för 10 minuter sen... inget har hänt ;)
 

branting

Cartier
5EFF59AF-61CA-4675-938A-1B4804F9F36C.jpeg
Har haft mina två zlatousts i två månader nu. Nästan bara använt den stora. Ligger nu nedbäddad med lunginflammation och feberfunderar. Kom att fundera på varför de inte hade/har sekundvisare. Själv gillar jag att den saknar sekundvisare. Ger ett lugnt intryck utan. Har dock missat att den stannat några gånger när jag glömt att dra upp den. Känns ganska opraktiskt att sakna sekundvisare med tanke på det militära ursprunget. Särskilt när den ska användas under vatten. Hittar inte heller någon bra förklaring på nätet. Någon här som sitter på fakta eller en bra killgissning?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Mina oljestickor vart ju försvunna. Beställde nya och en oljekopp med, och sedan hittade jag mina gamla stickor och blev sur. Sedan kom jag att tänka på något annat. Och har gott om andra klockor så prio på att skruva ihop sjönk drastiskt.
Bilden tog jag alltså för 10 minuter sen... inget har hänt ;)

Känns igen på något sett. Har ett gäng olika nedskruvade objekt, i olika skick.

Finns alltid något roligare att göra...

Kan iofs skylla på saknade/trasiga delar på en del, men andra har bara blivit liggande då det finns annat och göra eller andra roligare klockor att skruva i....
 
Topp