• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
God kväll kamrater.
20220703_195840.jpg
20220703_195857.jpg
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Jag har titt som tätt funderat på en Seagull 1963. Tycker de är grymt coola.

Ja, definitivt! Har länge suktat efter Seagull D304 ("original 1963"), sjukt snygg silvrig sunburst urtavla... HKED har några snygga 1963 också.

Har en Beijing sedan tidigare och nu en panda med Seagulls ST1901 urverk...


EDIT: (Förlåt till er som inte vill se annat än ryskt...)

Första re-issue på 1963 kom från Sea-Gull själva, och en annan variant än den som dominerar nu. SJUKT SNYGG!

22 Zuan - 22 juveler.
Zhong Guo - Mittens Rike - Kina (Kinas officiella namn)
Tianjin - staden var de har sin fabrik.

1656876930662.png
 
Senast ändrad:

Ackee

Panerai
2-Faktor
Ja, definitivt! Har länge suktat efter Seagull D304 ("original 1963"), sjukt snygg silvrig sunburst urtavla... HKED har några snygga 1963 också.

Har en Beijing sedan tidigare och nu en panda med Seagulls ST1901 urverk...


EDIT: (Förlåt till er som inte vill se annat än ryskt...)

Första re-issue på 1963 kom från Sea-Gull själva, och en annan variant än den som dominerar nu. SJUKT SNYGG!

22 Zuan - 22 juveler.
Zhong Guo - Mittens Rike - Kina (Kinas officiella namn)
Tianjin - staden var de har sin fabrik.

Det enda med Sea-Gull är väl... namnet... ?! FISKMÅS! 🤣

1656878028683.png
 

Vostok

Audemars
Jag vill ju syna verket i sömmarna själv. Känna hur det luktar och går. Glo på ev stenar och...
Köööp!! 😂

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ett scenario är att hela tavlan målas blå först sen har man kört dit hela trycket med "pad printing" varvid tavlan ej va helt centrerad så trycket hamnade lite snett på tavlan och efter det har man slipat bort färgen på index mot ett våtslippapper fäst på en platt yta och därav fått "platta index"..
Hur ser ramen runt datumhålet ut? Är det platt/slipat med??
Det finns en tydlig ram, som sticker upp över den blå färgen.
1656912480352.png
 

Vostok

Audemars
Det finns en tydlig ram, som sticker upp över den blå färgen.
1656912480352.png
Ja det där är en gammal urtavla som någon har strippat och målat om.. På metallindexen sitter det original små vita streck som försvann vid borttagandet av original trycket/färgen så det är därför det ser lite konstigt ut på metallindexen..
Jag har själv lyckats mörda en tavla och fått samma resultat en gång :)
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Detta är den konstigaste klockan jag någonsin har köpt. Jag fattar faktiskt inte vad det är.
Alla kan se att tavlan definitivt ser väldigt skum ut. Men, är det en hemmamålad skapelse som Oleg, alt Olegs hustru har fixat hemma i köket?
20220702_012106.jpg

Om man kikar lite närmare på tavlan blir man ännu mer förvirrad. Den avbildade dykaren försvinner under index-markeringen kl 12, mao så är inte dykaren ditmålad i efterhand på tavlan. På tal om index, vad sjutton är detta? Har någon plattat till indexen, som dessutom inte ser ut att sitta rakt?
Om man släpper tavlan ser man snabbt att övriga yttre attribut matchar en Desert Shield Series 1 till punkt och pricka:
Vridring: Rätt med lumeplutt kl 12 och små röda prickar till kl 8.
Visare: Helt rätt sekund-, minut resp timvisare.
Boett: 120 👍
Bakstycke: Japp, stämmer märkligt nog med Serie 1; fem siffror i serienumret och texten "Series 1" underlök kupol-byggnaderna. Övrig text stämmer också.
20220702_012140.jpg

Vad döljer sig då under bakstycket... Jag tror allvarligt att pulsen steg till 120+ när jag upptäckte:
20220702_012256.jpg

Ta mig tusan om det inte ser ut att vara ett genuint verk enligt det som skall finnas under luckan för en äkta Desert Shield Series 1!
Dessutom går verket förhållandevis bra, men visst, vi pratar om en Vostok 24xx-stridsvagn, som bara går och går... 🙂
20220702_013354.jpg

Så, vad tusan har jag köpt?
Har någon tagit en genuin Desert Shield och bytt till en tavla med en eventuellt tveksamt målad Dude? (Inte troligt med tanke på den värdeminskning man då orsakar klockan.) Enligt resonemanget ovan; Är det ens en hemmamålad tavla? Är det en prototyp till någonting som inte blev av?

Vad tror ni; Vad har jag köpt?
Tack vänner för alla svar och bra idéer om vad det skulle kunna vara för tavla som sitter på mitt märkliga nyförvärv. Exakt vad det är kanske förblir ett olöst mysterium. Jag kommer att montera bort tavlan och se hur den ser ut längs med kanten och på undersidan för att se om det ger någon mer ledtråd. Tavlan kommer oavsett att finnas kvar i min samling. Den är alldeles för intressant för att tappas bort.
Tanken är annars att sätta i rätt tavla. Jag anser att det knappast kan vara någon större tvekan om att detta egentligen är en äkta Desert Shield av den första utgåvan. Nu råkar jag ha en annan "Desert Shield", där det egentligen bara är tavlan som är korrekt, så den planerar jag att använda som donator. Det blir ett projekt som jag kommer att få återkomma om.
Samma säljare som sålde den underliga klockan har förresten även nedanstående objekt ute. Ännu en klocka med, om inte lika underlig, så i alla fall lite underlig tavla; varför saknas tex lumepluttar?
OBS att även detta exemplar, vad jag kan se, har alla andra attribut på plats som för en Desert Shield. Dessutom är klockan i väldigt bra skick... Det var ju det där med semesterkassan... 🤔
1656914903112.png


1656914918288.png
 

Utvisaren

Patek
Tack vänner för alla svar och bra idéer om vad det skulle kunna vara för tavla som sitter på mitt märkliga nyförvärv. Exakt vad det är kanske förblir ett olöst mysterium. Jag kommer att montera bort tavlan och se hur den ser ut längs med kanten och på undersidan för att se om det ger någon mer ledtråd. Tavlan kommer oavsett att finnas kvar i min samling. Den är alldeles för intressant för att tappas bort.
Tanken är annars att sätta i rätt tavla. Jag anser att det knappast kan vara någon större tvekan om att detta egentligen är en äkta Desert Shield av den första utgåvan. Nu råkar jag ha en annan "Desert Shield", där det egentligen bara är tavlan som är korrekt, så den planerar jag att använda som donator. Det blir ett projekt som jag kommer att få återkomma om.
Samma säljare som sålde den underliga klockan har förresten även nedanstående objekt ute. Ännu en klocka med, om inte lika underlig, så i alla fall lite underlig tavla; varför saknas tex lumepluttar?
OBS att även detta exemplar, vad jag kan se, har alla andra attribut på plats som för en Desert Shield. Dessutom är klockan i väldigt bra skick... Det var ju det där med semesterkassan... 🤔
1656914903112.png


1656914918288.png
Äh semester har man ju nästa år med... KÖÖÖÖÖP 😂😂
 
Topp