• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Jobbdag imorgon.
Försöker ta kväll....
Det går sådär....
20220720_213848.jpg
 

MAz_666

Rolex
Trodde inte nån var vaken. Ja ja, ska bli lika hett idag 😅
Man har tagit sina piller men Amfin vill inte leka längre. Den vägrar gå igång ens med uppvridning.
20220721_072618.jpg
Är den uppdragen, men vägrar gå.
Testa att snabbt gunga den fram och åter, som om du viftade med en handhållen flagga.
I värsta fall: testa att knacka lite lätt i sida på boetten.
Startar den inte nu - dags för service.
 

MAz_666

Rolex
Kul upprop!
Tycker mig återkommande se anledningar till vilken "uppdragning" som är bäst för klockan.
Då jag inte kan ett pillimuck avseende urmakeri kan jag inte relatera till urverkens funktion i detta.
Det jag hör för "team fram och åter" är att det skulle vara mer positivt för smörjandet där inne?
Med en god förklaring som en lekman kan förstå:
Är det bäst att dra upp ett mekaniskt ur gnm att "vicka fram o tillbaka" (halvvarv fram, halvvarv tillbaka osv ...) eller är det bäst att bara vrida åt "klick-hållet" runt runt runt?
Eller spelar det INGEN roll?
#okunnigmenglad
1658389461329.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kul upprop!
Tycker mig återkommande se anledningar till vilken "uppdragning" som är bäst för klockan.
Då jag inte kan ett pillimuck avseende urmakeri kan jag inte relatera till urverkens funktion i detta.
Det jag hör för "team fram och åter" är att det skulle vara mer positivt för smörjandet där inne?
Med en god förklaring som en lekman kan förstå:
Är det bäst att dra upp ett mekaniskt ur gnm att "vicka fram o tillbaka" (halvvarv fram, halvvarv tillbaka osv ...) eller är det bäst att bara vrida åt "klick-hållet" runt runt runt?
Eller spelar det INGEN roll?
#okunnigmenglad
1658389461329.png

Det där är ingen rysk klocka 😜
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den är ju köpt ny... kan den vara ett år gammal (två?) och behöva service? Rysk kvalite? Pålitligt klocka till billig peng? o_O

Vad jag har hört så kan de ha slarvat med oljningen, kanske det som är fel?

Har du lyft på locket och sett om det är npgot uppenbart? Kanske har fastnat nått skräp i klockan? Blås med blåsbälj (aldrig men din egen mun då utandningsluften innehåller för mycket fukt).
 

Vostok

Audemars
Kul upprop!
Tycker mig återkommande se anledningar till vilken "uppdragning" som är bäst för klockan.
Då jag inte kan ett pillimuck avseende urmakeri kan jag inte relatera till urverkens funktion i detta.
Det jag hör för "team fram och åter" är att det skulle vara mer positivt för smörjandet där inne?
Med en god förklaring som en lekman kan förstå:
Är det bäst att dra upp ett mekaniskt ur gnm att "vicka fram o tillbaka" (halvvarv fram, halvvarv tillbaka osv ...) eller är det bäst att bara vrida åt "klick-hållet" runt runt runt?
Eller spelar det INGEN roll?
#okunnigmenglad
1658389461329.png
Det enda som kan "smörjas" av fram och åter uppdragning är väl själva uppdrags pinjongkugget.
Tror inte det har någon större betydelse faktiskt.. Möjligen undviks lite nötning/slitage om man dra den runt runt?
 

Vostok

Audemars
Vad jag har hört så kan de ha slarvat med oljningen, kanske det som är fel?

Har du lyft på locket och sett om det är npgot uppenbart? Kanske har fastnat nått skräp i klockan? Blås med blåsbälj (aldrig men din egen mun då utandningsluften innehåller för mycket fukt).
Det är säkert slut på batteriet!! Jag menar han har ju haft den över ett år!! Ta den till en urmakare så får dom byta batteri i den..
 

branting

Cartier
CA2C12C3-E516-4437-B30C-BC668C5FDEF1.jpeg

Godmorgon kamrater! Aldrig förstått poängen med att äta frukost ute. Men idag lyckades familjen tjata ut mig. Mycket bärande för att kunna äta frukost i värmen och bland insekter och annat otyg 🙄
 

branting

Cartier
Kan man få lite sympatier? Bytte taket på garaget förra sommaren. Fick en sticka vid handleden. Tänkte att den där jäveln letar sig ut av sig själv. Men icke! Ett år senare tröttnade jag och grävde ut den. Nu har jag ett infekterat sår i handleden och det är en pina att ha klockor 😢 Min fru förstår inte problemet och tycker att jag bara kan sluta ha klockor ett tag 😳🤯
5477928E-EF28-4ED2-83CE-3EF0D9498393.jpeg
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Kul upprop!
Tycker mig återkommande se anledningar till vilken "uppdragning" som är bäst för klockan.
Då jag inte kan ett pillimuck avseende urmakeri kan jag inte relatera till urverkens funktion i detta.
Det jag hör för "team fram och åter" är att det skulle vara mer positivt för smörjandet där inne?
Med en god förklaring som en lekman kan förstå:
Är det bäst att dra upp ett mekaniskt ur gnm att "vicka fram o tillbaka" (halvvarv fram, halvvarv tillbaka osv ...) eller är det bäst att bara vrida åt "klick-hållet" runt runt runt?
Eller spelar det INGEN roll?
#okunnigmenglad
1658389461329.png

"Runt runt" går utmärkt.
 

Rooster91

Panerai
Kan man få lite sympatier? Bytte taket på garaget förra sommaren. Fick en sticka vid handleden. Tänkte att den där jäveln letar sig ut av sig själv. Men icke! Ett år senare tröttnade jag och grävde ut den. Nu har jag ett infekterat sår i handleden och det är en pina att ha klockor 😢 Min fru förstår inte problemet och tycker att jag bara kan sluta ha klockor ett tag 😳🤯
5477928E-EF28-4ED2-83CE-3EF0D9498393.jpeg
Affärside! Förstår ni hur jag tänker?
s-style-fem.jpg
 

MAz_666

Rolex
Kan man få lite sympatier? Bytte taket på garaget förra sommaren. Fick en sticka vid handleden. Tänkte att den där jäveln letar sig ut av sig själv. Men icke! Ett år senare tröttnade jag och grävde ut den. Nu har jag ett infekterat sår i handleden och det är en pina att ha klockor 😢 Min fru förstår inte problemet och tycker att jag bara kan sluta ha klockor ett tag 😳🤯
5477928E-EF28-4ED2-83CE-3EF0D9498393.jpeg
Lite okonventionell undrar försiktigt: köra klockan på andra armen?
 
  • Like
Reactions: Beo

Utvisaren

Patek
Vad jag har hört så kan de ha slarvat med oljningen, kanske det som är fel?

Har du lyft på locket och sett om det är npgot uppenbart? Kanske har fastnat nått skräp i klockan? Blås med blåsbälj (aldrig men din egen mun då utandningsluften innehåller för mycket fukt).
Öppna klockan? Själv? Skulle aldrig falla mig in. 🤔👍🐷
 
Topp