• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kör vidare på min smörtema.

20220720_100235.jpg
 
Verkar svårt att hitta den tavlan och de visarna. De med "raka" visare och streckindex står ju som spön i en fisketävling i jämförelse.
Kom förresten på att det finns några undantag gällande Zakaz i Amphibia...
Här är en av dom som haft Zakaz tavlor!! Dock ganska ovanliga :)
 
Kom förresten på att det finns några undantag gällande Zakaz i Amphibia...
Här är en av dom som haft Zakaz tavlor!! Dock ganska ovanliga :)

Den där!!!! Såg den här tavlan i Levensbergs bok, den vill jag hitta!!!

20220720_102806.jpg
 
Ålahue? 🤔

Finns så många vackra ord i språket.

Kul sak jag noterade i Norge:

Skåningarna använder ordet "breflabbad" om en person som är prat och/eller skrytsam.

I Norge finns också ordet "breiflabb" med det är en marulk...

Norsk breiflabb nedan. Kan bli 70 kg.

1658305624955.png
Fy fn att få upp en sån där styggelse på linan!! Finns risk att man kapar linan och aldrig mer badar i den sjön!!
Blir ungefär som när min bror och jag fiskade och han fick upp en gädda på nästan 10kg i båten och jag fick ta hand om den för han satt och skrek med fötterna uppe på sittbrädan i båten 😂 😂 😂
 
Någon som har en Jantar då? Ifrån Cristopol-fabriken 😃

Screenshot_20220720-135752_Chrome.jpg
Är osäker på Jantar, men ibland misstar folk ЧЧЗ som självklart vara Chistopol (senare Vostok) men stod även för Chelyabinsk Watch Factory – Челябинский Часовой Завод som bl.a. gjorde Molnija.
Det finns en del att grotta ned sig i avseende urverk, fabriker och klockor!
Har själv inte sett ngn Jantar/Yantar i tråden.
KÖP!!!
 
Fy fn att få upp en sån där styggelse på linan!! Finns risk att man kapar linan och aldrig mer badar i den sjön!!
Blir ungefär som när min bror och jag fiskade och han fick upp en gädda på nästan 10kg i båten och jag fick ta hand om den för han satt och skrek med fötterna uppe på sittbrädan i båten 😂 😂 😂
Ja det är riktiga kräk. Brorsan drog en på 8,5. Men den var så trött att han drog åran i skallen på den innan han drog upp den till båten.
 
Gäller det även dina stormkök?!
Det är på väg åt det hållet där med faktiskt.. Sitter precis nu och beställer reservdelar till ett Primus 210 från 1938..
Behövde lite nya packningar då de som satt där hade övergått från gummi till flinta 😂
Dock kan jag låna delar från ett annat så länge så det blir provstart senare idag bara jag fått rent tanken och brännare från allt mojs..
 
Det är på väg åt det hållet där med faktiskt.. Sitter precis nu och beställer reservdelar till ett Primus 210 från 1938..
Behövde lite nya packningar då de som satt där hade övergått från gummi till flinta 😂
Dock kan jag låna delar från ett annat så länge så det blir provstart senare idag bara jag fått rent tanken och brännare från allt mojs..
Coolt!

Det närmsta jag kommer det där är när jag o pappa hjälpte en kompis och få igång en gammal moped. Efter rengörning av tändstift och ljuddämpare så gick den igång. Ljuddämparen var rejält full med gammalt mojs!
 
Coolt!

Det närmsta jag kommer det där är när jag o pappa hjälpte en kompis och få igång en gammal moped. Efter rengörning av tändstift och ljuddämpare så gick den igång. Ljuddämparen var rejält full med gammalt mojs!
Det brukar kunna vara en jäkla sörja i dom då det är fastbränd tvåtaktsolja och sot.. Jag brukar hälla i lite bensin och "tutta på" och låta det brinna och knacka loss sotet med en gummiklubba när det brunnit klart.. En gamma cykelkedja kan man dra genom kröken med då brukar det lossna en hel del snusk..
 
Det brukar kunna vara en jäkla sörja i dom då det är fastbränd tvåtaktsolja och sot.. Jag brukar hälla i lite bensin och "tutta på" och låta det brinna och knacka loss sotet med en gummiklubba när det brunnit klart.. En gamma cykelkedja kan man dra genom kröken med då brukar det lossna en hel del snusk..
Just så. Elda mer.... 😈🥴🤣
 
Tillbaka
Topp