• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tidig Vostok Amphibian:
20180906_fram.jpg
20180906_bak.jpg

Det här är en av de tidigaste Vostok Amphibian. Boetten och kronan i kromad mässing. Bezeln i aluminium.
Klockan var länge spårlöst borta under leveransen men ikväll kom den hem. Eventuellt är klockan en prototyp som lagt grunden för utvecklingen av alla andra modeller av Vostok Amphibian. Troligen från slutet av 60-talet.

Senast ändrad:
Efter att varitpå sidlinjen ett tag så har jag äntligen kommit in i matchen och börjat samla på ryska ur lite försiktigt. Himla kul. Man får rejäla och udda mekaniska verk för en liten peng, såväl vintage som samtida. Det opreteniösa är en stor del av behålningar med ryssar för min del. :cool:

Noterar att den här tråden skulle kunna kallas "Vostok-tråden", väldigt lite verk baserade 3133 och derivat. Gott så egentligen och jag antar att det speglar marknaden och att priserna går upp i takt med att utbudet på nyproducerade 3133or minskar. Vill gärna ha Strela i samlingen, men är osäker på om jag skall köpa ett äldre ur eller om jag skall öppna plånboken för nyproduktion?

Välkommen Sarpedon!
Ryska klockor är roligt att samla. Det är ganska enkelt att bygga en bra samling med ryska klockor.
Alla samlar inte heller. Många köper nya ryska klockor och modifierar dem som de vill för att få sin egen stil på dem.
Strela är jättefina. Köp både en äldre Strela och en ny vettja. :)
Jag kollar på Strela ibland men har inte hittat en som riktigt fallit mig i smaken. De jag tycker ser intressantast ut är de med det äldre 3017-urverket. Gärna med den kyrilliska loggan på urtavlan.

Efter att varitpå sidlinjen ett tag så har jag äntligen kommit in i matchen och börjat samla på ryska ur lite försiktigt. Himla kul. Man får rejäla och udda mekaniska verk för en liten peng, såväl vintage som samtida. Det opreteniösa är en stor del av behålningar med ryssar för min del. :cool:

Noterar att den här tråden skulle kunna kallas "Vostok-tråden", väldigt lite verk baserade 3133 och derivat. Gott så egentligen och jag antar att det speglar marknaden och att priserna går upp i takt med att utbudet på nyproducerade 3133or minskar. Vill gärna ha Strela i samlingen, men är osäker på om jag skall köpa ett äldre ur eller om jag skall öppna plånboken för nyproduktion?

Jag fastnade för dessa två, strelan är väldigt stilren och vacker klocka, den andra lite mer toolig, glasbaksidor fanns på ebay för att visa dom intressanta kronoverken. Finns även kosmonautkoppling med lite vilja... :)
DSC03019.JPG
DSC03016.JPG

Tidig Vostok Amphibian:
20180906_fram.jpg
20180906_bak.jpg

Det här är en av de tidigaste Vostok Amphibian. Boetten och kronan i kromad mässing. Bezeln i aluminium.
Klockan var länge spårlöst borta under leveransen men ikväll kom den hem. Eventuellt är klockan en prototyp som lagt grunden för utvecklingen av alla andra modeller av Vostok Amphibian. Troligen från slutet av 60-talet.

Intressant med färgvarianter, har blå sunburst på min senare variant
DSC03024.JPG
DSC03026.JPG
DSC03027.JPG

Intressant med färgvarianter, har blå sunburst på min senare variant
DSC03024.JPG
DSC03026.JPG
DSC03027.JPG
:nailbiting::woot::hungry: *Oouuff* WOW!! Den där är inte i mint condition hörru!!! ;) Den är i pristine condition!! Bezeln ser helt ny ut. Kronan ser helt oanvänd ut. Ännu unikare är bakboetten. Det står "Amfibia" på den istället för det vanliga "Amphibian". Den där bakboetten ät jätteovanlig. Skitsnyggt. Vostoks 350-boett är min favorit. Enkel och väldigt snygg. Din klocka kan vara en av de mest välbevarade exemplar jag har sett.

:nailbiting::woot::hungry: *Oouuff* WOW!! Den där är inte i mint condition hörru!!! ;) Den är i pristine condition!! Bezeln ser helt ny ut. Kronan ser helt oanvänd ut. Ännu unikare är bakboetten. Det står "Amfibia" på den istället för det vanliga "Amphibian". Den där bakboetten ät jätteovanlig. Skitsnyggt. Vostoks 350-boett är min favorit. Enkel och väldigt snygg. Din klocka kan vara en av de mest välbevarade exemplar jag har sett.
Tack, ja, köpte den som ej fungerande från Holland/ebay för några år sedan, sen visade sig att det bara var fjäderhuset som inte satt ihop riktigt, verkar som sagt inte ha använts före det o_O Minns att jag var lite vilse när jag försökte hitta fler av bakboetten ja...

Tack, ja, köpte den som ej fungerande från Holland/ebay för några år sedan, sen visade sig att det bara var fjäderhuset som inte satt ihop riktigt, verkar som sagt inte ha använts före det o_O Minns att jag var lite vilse när jag försökte hitta fler av bakboetten ja...
Jag har bara sett den bakboetten två gånger tidigare. En av de två klockorna ligger ute på eBay just nu.
https://www.ebay.com/itm/Rare-Vosto...zel/173528481067?_trksid=p2485497.m4902.l9144

Fantastiskt att du lyckades hitta den i det skicket. Var rädd om den där.
Ganska intressant att man fortfarande kan hitta de här ovanliga upplagorna av ett ganska känt märke som Vostok. ;)

Fantastiskt att du lyckades hitta den i det skicket. Var rädd om den där.
Ganska intressant att man fortfarande kan hitta de här ovanliga upplagorna av ett ganska känt märke som Vostok. ;)

hade denna modell på min önskelista länge, det finns ngn läcker bild med en kosmonaut.... och det var rena slumpen att jag råkade söka av bayen just när den var utbjuden. Är av åsikten att det finns några ryska klassiker som har given plats i min låda tillsammans med dito swiss-klockor, bara bra att dom inte är hypade och prissatta av Hodinkee :pompus:

Tillbaka
Topp