• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag hade en massa skrot delar samt någon "swing lug" som var helt förstörd både med helt fel delar och pålimmat vanligt klockglas så jag satte i rätt glas och fick idén att varför inte försöka stoppa i 2416b verk och få en automat "swing lug" då jag ändå ej hade alla delar för att återställa den helt original plus att jag ändå redan har 2st i rätt utförande?
Sagt och gjort så har kommit en bit på vägen men är långt från klar då jag väntar på delar osv... (skall ej använda denna urtavla utan den är bara för att testa)
Hittar jag rätt delar senare så kanske jag återställer den igen men just nu tyckte jag detta va lite roligt projekt :D
test1.jpg
test2.jpg
@Vostok
Jag tänkte fråga dig om du har kvar yttermåttet på verkringen efter svarvning(eller innermått boett)för jag har ett 2416b verk jag håller på att serva och så såg jag en liknande mod som din på Ebay och blev sugen att prova med.:)Att jag frågar är för jag är lat:rolleyes: då slipper jag skruva isär flr att mäta och behöver bara svarva till verkringen.
Screenshot_20180901-111127_eBay.jpg
Screenshot_20180901-111133_eBay.jpg

https://m.ebay.com/itm/Vostok-Amphibian-by-pers184-/332785047734
Jag tyckte den såg så läcker ut.:hungry:
 
@Vostok
Jag tänkte fråga dig om du har kvar yttermåttet på verkringen efter svarvning(eller innermått boett)för jag har ett 2416b verk jag håller på att serva och så såg jag en liknande mod som din på Ebay och blev sugen att prova med.:)Att jag frågar är för jag är lat:rolleyes: då slipper jag skruva isär flr att mäta och behöver bara svarva till verkringen.
Screenshot_20180901-111127_eBay.jpg
Screenshot_20180901-111133_eBay.jpg

https://m.ebay.com/itm/Vostok-Amphibian-by-pers184-/332785047734
Jag tyckte den såg så läcker ut.:hungry:
Ja den där är läcker men det där är ej en 350 boett utan en nedfräst/slipad 110 boett som Dmitry Persidsky ("pers184" på e-bay) har tillverkat.
Fördelen med det är att han slipper krångla med verkring och verkhållar skruvar som tar i rotorn :)
Min boett är 30,8mm i inner diameter och ringen är 30,6 (har nog kunnat räcka med 30,7 då den glappar lite)
Här är en annan han tillverkat av en 110 boett:
40389855_503166923488187_608519045330763776_n.jpg
 
Senast ändrad:
@Vostok
Jag tänkte fråga dig om du har kvar yttermåttet på verkringen efter svarvning(eller innermått boett)för jag har ett 2416b verk jag håller på att serva och så såg jag en liknande mod som din på Ebay och blev sugen att prova med.:)Att jag frågar är för jag är lat:rolleyes: då slipper jag skruva isär flr att mäta och behöver bara svarva till verkringen.
Screenshot_20180901-111127_eBay.jpg
Screenshot_20180901-111133_eBay.jpg

https://m.ebay.com/itm/Vostok-Amphibian-by-pers184-/332785047734
Jag tyckte den såg så läcker ut.:hungry:
Fler omgjorda 110 boetter
15492220_178234035981479_3687268258079806757_n.jpg
 
Ja den där är läcker men det där är ej en 350 boett utan en nedfräst/slipad 110 boett som Dmitry Persidsky ("pers184" på e-bay) har tillverkat.
Fördelen med det är att han slipper krångla med verkring och verkhållar skruvar som tar i rotorn :)
Min boett är 30,8mm i inner diameter och ringen är 30,6 (har nog kunnat räcka med 30,7 då den glappar lite)
Här är en annan han tillverkat av en 110 boett:
40389855_503166923488187_608519045330763776_n.jpg
Ok!jag tackar för din info,jag trodde det var 350 boett.Jaja blir lite mer och meka med då:),har du fått till din mod?jag tackar åter igen för all input och säger va skönt med all kunskap på detta härliga forum:D.
 
Senast ändrad:
Ok!jag tackar för din info,jag trodde det var 350 boett.Jaja blir lite mer och meka med då:),har du fått till din mod?jag tackar åter igen för all input och säger va skönt med all kunskap på detta härliga forum:D.
Nej jag har inte gjort klart den för jag började med en annan idé jag fick så vi får se om den blir klar ens :D Man har för mycket idéer och för lite tid ;) Hahahaha!!
 
Någon som vet något om dessa:
s-l300.jpg

?
(Komandirskie K-46, bild stulen från nätet).
Hur stora är de egentligen? Boett-måttet anges olika till både 40,41 och 42mm men det är oklart om det är inklusive kronan. Och hur långa är de lug2lug?

Och så till huvudfrågan: går de att modda med Amphibian-delar? (Tänker tavla, visare, bezel)

Någon som vet?
 
Någon som vet något om dessa:
s-l300.jpg

?
(Komandirskie K-46, bild stulen från nätet).
Hur stora är de egentligen? Boett-måttet anges olika till både 40,41 och 42mm men det är oklart om det är inklusive kronan. Och hur långa är de lug2lug?

Och så till huvudfrågan: går de att modda med Amphibian-delar? (Tänker tavla, visare, bezel)

Någon som vet?
Vostok Komandirskie K-46 2432/460320
Kaliber 2432 har samma visare som hela 24xx serien så visare bör ej vara något problem men du har ju "day/night indicator" (eller 24h indikator på denna) så sätter du dit en vanlig amphibia urtavla försvinner den funktionen..
Bezel tror jag är samma men jag har aldrig sett en sån där live så inte 100% säker..
Bak boetten har ej skruvringen längre utan hela boettlocket är gängat så det är lite annorlunda gjort på dessa.
"Case diameter: 1 1/2 in (40 mm); case thickness (with the crystal): 1/2 in (12 mm). Watch band width: 20 mm (3/4 in)"
Hittar inga mått på längd lug2lug..
 
Senast ändrad:
Vostok Komandirskie K-46 2432/460320
Kaliber 2432 har samma visare som hela 24xx serien så visare bör ej vara något problem men du har ju "day/night indicator" (eller 24h indikator på denna) så sätter du dit en vanlig amphibia urtavla försvinner den funktionen..
Bezel tror jag är samma men jag har aldrig sett en sån där live så inte 100% säker..
Bak boetten har ej skruvringen längre utan hela boettlocket är gängat så det är lite annorlunda gjort på dessa.
"Case diameter: 1 1/2 in (40 mm); case thickness (with the crystal): 1/2 in (12 mm). Watch band width: 20 mm (3/4 in)"
Hittar inga mått på längd lug2lug..

Tack för svar!
Tanken var att jag skulle vilja bygga något liknande den här:
448cd6dc04a14a6d54c546c93a7a80b2.jpg

(Bild stulen från nätet.)

Problemet är bara att jag inte tycker att någon Amphibian-modell passar riktigt med clean bezel (de små Amphibian-casen har så smalt mellan luggarna och de stora casen är så stora. :))
Och de gamla Komandirskie-casen som använts vid den här modden finns väl inte i rostfritt stål (eller?).

Således tänkte jag att ett nytt Komandirskie-case, likt K-46 som jag frågade om, kanske skulle funka.
 
Tack för svar!
Tanken var att jag skulle vilja bygga något liknande den här:
448cd6dc04a14a6d54c546c93a7a80b2.jpg

(Bild stulen från nätet.)

Problemet är bara att jag inte tycker att någon Amphibian-modell passar riktigt med clean bezel (de små Amphibian-casen har så smalt mellan luggarna och de stora casen är så stora. :))
Och de gamla Komandirskie-casen som använts vid den här modden finns väl inte i rostfritt stål (eller?).

Således tänkte jag att ett nytt Komandirskie-case, likt K-46 som jag frågade om, kanske skulle funka.
Aha! Ja de där är ju en äldre boett som är av mässing...
Men om du ska ha en sån där amphibia urtavla så är det väl bara att stoppa dit den för datum och övriga funktioner ligger ju bara dolda bakom tavlan och stör ej funktion på klockan i övrigt. :)
 
Aha! Ja de där är ju en äldre boett som är av mässing...
Men om du ska ha en sån där amphibia urtavla så är det väl bara att stoppa dit den för datum och övriga funktioner ligger ju bara dolda bakom tavlan och stör ej funktion på klockan i övrigt. :)
Ja precis om det är samma storlek på urtavlan (vilket det borde vara) så skulle det ju funka. Sen är ju frågan om en "clean" Amphibian-bezel passar på K-46 caset. Men det finns väl bara ett sätt att ta reda på det antar jag... :)
 
Tillbaka
Topp