• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hade denna modell på min önskelista länge, det finns ngn läcker bild med en kosmonaut.... och det var rena slumpen att jag råkade söka av bayen just när den var utbjuden. Är av åsikten att det finns några ryska klassiker som har given plats i min låda tillsammans med dito swiss-klockor, bara bra att dom inte är hypade och prissatta av Hodinkee :pompus:
Vilka ryska klassiker är det du söker?
 
Vilka ryska klassiker är det du söker?

vintage, välvårdad wirelugg och kompressor är dom jag främst kommer att tänka på, har just nu fem ryssar och isof så skulle kanske Poljoten på bilden få lämna utrymme :)
DSC03031.JPG
 
Bra val! Den ser störtskön ut. Du har ett 2209 urverk i den där va?
Jag har inte provat det här själv men det kan vara en lösning?
https://www.ebay.com/itm/WATCH-REPA...965357?hash=item1cb8599ead:g:NGAAAOSwheZarYHd
s-l1600.jpg

Hade min raketa där, före service gick den oregelbundet och stannade stup i minuten, chansade och skickade iväg den.
Kostade typ 300kr att posta den och runt 250 för service och retur.
Har fortfarande låg amplitud men nu går den pålitligt och runt - 10 sekunder så helt värdelöst är det ju inte
 
Bra val! Den ser störtskön ut. Du har ett 2209 urverk i den där va?
Jag har inte provat det här själv men det kan vara en lösning?
https://www.ebay.com/itm/WATCH-REPA...965357?hash=item1cb8599ead:g:NGAAAOSwheZarYHd
s-l1600.jpg
Kanske det! Tror jag fått det här tipset förut.
Hör med Rogart om han skulle ha tid.:)
Jag är för feg att serva andras ur,men har fått mina med 22xx och 24xx verk att gå rätt juste.
Föredrar att kunna förklara min belägenhet på svenska. Tack för tipset!
 
Tackar för svaren! :) Den svarta strelan alltså! Lyckas vara stilren men ändå distinkt rymdig på en och samma gång. Jag föredrar brunskala i nästan alla lägen så jag skulle vilja ha motsvarande klocka fast med vit tavla och brunt band, även om den svarta egentligen är snyggare i sig självt. Nu är väl 3017 svåra attt få tag i...

Såg att Strela (Juri Levenbergs företag) har släppt ett gäng nyas strelas som är 40mm med Seagull ST19-verk: https://www.poljot24.de/strela.html Vad tror ni om dem? Är själv lite skeptisk då Strela är baserat i Tyskland och verken är kinesiska. Gillar konceptet och klockorna är granna, men tycker projektet glider iväg från det ryska lite väl mycket. :pompus:

Alternativet bland nya klockor är 38mm (eller mindre) då mina armleder inte är mycket för världen och jag tycker att klockor med vintage-utseende skall vara små. Tycker dock 3133or är dyra i nypris. Fast väntar jag blir de väl ännu dyrare... :arghh:

Välkommen Sarpedon!
Ryska klockor är roligt att samla. Det är ganska enkelt att bygga en bra samling med ryska klockor.
Alla samlar inte heller. Många köper nya ryska klockor och modifierar dem som de vill för att få sin egen stil på dem.
Strela är jättefina. Köp både en äldre Strela och en ny vettja. :)
Jag kollar på Strela ibland men har inte hittat en som riktigt fallit mig i smaken. De jag tycker ser intressantast ut är de med det äldre 3017-urverket. Gärna med den kyrilliska loggan på urtavlan.

Jag fastnade för dessa två, strelan är väldigt stilren och vacker klocka, den andra lite mer toolig, glasbaksidor fanns på ebay för att visa dom intressanta kronoverken. Finns även kosmonautkoppling med lite vilja... :)
DSC03019.JPG
DSC03016.JPG
 
Vissa klockor har något extra som man vill behålla, men är nära nog hopplösa att hålla igång:) Slavas "Hockey" har det lilla extra. Tyvärr är ju kvaliteten på kvartsverken sådär, eller snarare är det ju packningarna som smälter och bildar beläggningar på verket. Min fråga är hur jag skall få igång den. Skall jag försöka hitta en Slava donator eller är det bättre att försöka hitta ett nytt kvartsverk av något annan tillverkare. Jag vore tacksam för hjälp och tips vad nästa steg är!

DSCF4046.JPG
DSCF4047.JPG
 
Senast ändrad:
Vissa klockor har en något extra som man vill behålla, men är nära nog hopplösa att hålla igång:) Slavas "Hockey" har det lilla extra. Tyvärr är ju kvaliteten på kvartsverken sådär, eller snarare är det ju packningarna som smälter och bildar beläggningar på verket. Min fråga är hur jag skall få igång den. Skall jag försöka hitta en Slava donator eller är det bättre att försöka hitta ett nytt kvartsverk av något annan tillverkare. Jag vore tacksam för hjälp och tips vad nästa steg är!
Cool klocka!
Jag skulle ha försökt rengöra kretskortet med elektronik spray på en tops och duttat/torkat bort allt smuts som ligger där och troligen kortsluter kretsarna.
Och om ej det fungerar kanske leta en donator med samma verk.
https://www.ebay.com/itm/Slava-quar...675464?hash=item33f4293d48:g:uegAAOSw1GlaajZW
 
Vissa klockor har en något extra som man vill behålla, men är nära nog hopplösa att hålla igång:) Slavas "Hockey" har det lilla extra. Tyvärr är ju kvaliteten på kvartsverken sådär, eller snarare är det ju packningarna som smälter och bildar beläggningar på verket. Min fråga är hur jag skall få igång den. Skall jag försöka hitta en Slava donator eller är det bättre att försöka hitta ett nytt kvartsverk av något annan tillverkare. Jag vore tacksam för hjälp och tips vad nästa steg är!

DSCF4046.JPG
DSCF4047.JPG
Har du sett att det ligger en på tradera?:)
Screenshot_20180921-200241_Chrome.jpg
 
Tillbaka
Topp