• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Zissou
Beställde grejer till mitt projekt igårkväll och började fingra på den här Zissoun i samlingen. Köpte den för något år sen eftersom jag tyckte att den var snygg och sen saknade den "Made in Russia" på urtavlan. Den är troligen från CCCP. Gången i urverket var inte den bästa. Funderat på att skicka den på service men byte av urverk är nästan billigare, tänkte jag. Jag har några skrotklockor som jag köpt billigt tidigare. Jag gav urverket från en av skrotklockorna en chans innan jag beställer ett nytt. Ett likadant urverk och samtidigt har jag kvar S.U. märkningen på urverket.
20181005_zissou.jpg
Grattis till den!grummt trevlig och extra plus för ovanlighet med:).
 
Grattis till den!grummt trevlig och extra plus för ovanlighet med:).
Den här Zissoun gillar jag jäkligt mycket. Det är egentligen inget speciellt med klockan mer än att den är väldigt snygg.
Grämde mig länge för att jag inte kunde köpa en så'n till samlingen eftersom en av begränsningarna i samlingen är att klockorna ska vara från CCCP. Zissou-klockan trodde jag kom efter CCCP:s fall. Den här visar att den fanns även under CCCP-tiden.
 
Den här Zissoun gillar jag jäkligt mycket. Det är egentligen inget speciellt med klockan mer än att den är väldigt snygg.
Grämde mig länge för att jag inte kunde köpa en så'n till samlingen eftersom en av begränsningarna i samlingen är att klockorna ska vara från CCCP. Zissou-klockan trodde jag kom efter CCCP:s fall. Den här visar att den fanns även under CCCP-tiden.
Det var det jag menade.:)
 
Är sugen på en lite fetare klocka med slät bezel typ panerai, kollar runt lite på nätet, men inser snart att jag att jag kan knåpa ihop en själv av lösa vostokdelar.
panna.jpg
Det kan du absolut! Eller så googlar du märket Moscow Classic. Lite oklart hur de delar in sina modeller men prova att söka på Vodolaz, Shturmovik och Classic Diver. Då borde du kunna hitta nåt i Panerai-stil som ändå fortfarande är ryskt.. :)
images.jpeg
6259546_s210.jpg
ad7d6a79f1bd91b8841c6fb925a7fcfc.jpg


Edit: Klocka nummer två ovan är inte en Moscow Classic utan en Poljot Admiral Sea Devil. My bad...
 
Senast ändrad:
Det kan du absolut! Eller så googlar du märket Moscow Classic. Lite oklart hur de delar in sina modeller men prova att söka på Vodolaz, Shturmovik och Classic Diver. Då borde du kunna hitta nåt i Panerai-stil som ändå fortfarande är ryskt.. :)
images.jpeg
6259546_s210.jpg
ad7d6a79f1bd91b8841c6fb925a7fcfc.jpg


Edit: Klocka nummer två ovan är inte en Moscow Classic utan en Poljot Admiral Sea Devil. My bad...
Yaaay! De där var ju coola ju:woot:

Nu blir det till att googla runt...
 
Fuck! Alla ligger 44mm och uppåt. Varför ska alla klockor vara så stora, alt varför är mina handleder så smala? Anyway...
Någon som vet vad detta är för case? Gillade storleken (40mm x tjockmm) men ogillade tavlan så moddning väntar.
russian-retro-vostok-watch-classic_360_3fec3f49a832b14be8d5bb04a2a279f6.jpg
Jag vet, jag har också smala handleder.. Tror dock att den där boettformen gör att de kan passa ändå, trots storleken. Jag skulle aldrig kolla på en 44mm klocka egentligen men icke desto mindre så bär man ju upp en Citizen Aqualand (44mm) utan problem.

Klockan på din bild ser äldre ut men jag vet att jag sett en liknande (samma?) i nyutgåva för inte så länge sen. Tror att Meranom sålde den men just nu hittar jag den inte på deras hemsida.
 
Fuck! Alla ligger 44mm och uppåt. Varför ska alla klockor vara så stora, alt varför är mina handleder så smala? Anyway...
Någon som vet vad detta är för case? Gillade storleken (40mm x tjockmm) men ogillade tavlan så moddning väntar.
russian-retro-vostok-watch-classic_360_3fec3f49a832b14be8d5bb04a2a279f6.jpg
Har hittat nu, -det där caset heter 861 (eller kanske bara 86). Alltså Vostok Komandirskie 861. Finns dock inga till salu på Meranom just nu.
 
Har hittat nu, -det där caset heter 861 (eller kanske bara 86). Alltså Vostok Komandirskie 861. Finns dock inga till salu på Meranom just nu.
Tackar! Blir att leta, för ett sådant vill jag ha.

Har för övrigt precis klippt gräsmattan för sista gången i år o sitter på utemöblerna för sista gången i år. Värt att fira tycker jag. Skulle väl egentligen posta i cigarrtråden men vafan; garren tänd, virren i glaset o vorren på armen :cigar:
garre.jpg


Ska så småningom sätta den på annat band. Håller på att "mother nature-modda" ett denim strap med väder, vind, is och snö som jag gått över med dremeln. Därefter blir det att köra det till nästan svart med textilfärg. Återkommer i vår:)
denim.jpg
 
Senast ändrad:
Hittade en Raketa 24h på Myrorna. Fullset, inköpt i Schiphol -89. Nästan NOS men några spår av använding på bandet. Någon som vet vad den interna vridringen med 10 minuters markeringar är till för? Och vad är meningen med de ocentrerade blå symbolerna kl 6 och 18?
06cfLsr.jpg

apk4hgN.jpg

kTvU5uK.jpg

WQ0c0dR.jpg

zGOnmhI.jpg

MjW205x.jpg
 
Hittade en Raketa 24h på Myrorna. Fullset, inköpt i Schiphol -89. Nästan NOS men några spår av använding på bandet. Någon som vet vad den interna vridringen med 10 minuters markeringar är till för? Och vad är meningen med de ocentrerade blå symbolerna kl 6 och 18?
06cfLsr.jpg

apk4hgN.jpg

kTvU5uK.jpg

WQ0c0dR.jpg

zGOnmhI.jpg

MjW205x.jpg
Först av allt, grattis till ett kalasfynd!
Den interna vridringens zoner markerar, så vitt jag har jag förstått det efter lite läsande på wus, ubåtars 4-timmars arbetspass till sjöss där den röda zonen är den oaktraktiva “hundvakten”. Dessa är därmed enkelt justerbara vid skiftbyten. De blå duscharna är inte tid avsatt för personlig hygien utan för radiotystnad på 500kHz frekvensbandet.
Kanske ligger det någon sanning i detta.
 
Hoppar in i tråden med ett litet spörsmål, om det har tagits upp innan ber jag om ursäkt.

Jag har blivit lite sugen på att beställa min andra Vostok, har redan en 090 som bara ligger i lådan så den inte riktigt funkar på min handled.
När jag har läst runt lite verkar det som att flera personer har fått problem med rost på kronhalsen till följd av de nya, (ironiskt nog) rostfria kronorna.
Är det här något ni i tråden har märkt av på nyproducerade ryssar?
 
Först av allt, grattis till ett kalasfynd!
Den interna vridringens zoner markerar, så vitt jag har jag förstått det efter lite läsande på wus, ubåtars 4-timmars arbetspass till sjöss där den röda zonen är den oaktraktiva “hundvakten”. Dessa är därmed enkelt justerbara vid skiftbyten. De blå duscharna är inte tid avsatt för personlig hygien utan för radiotystnad på 500kHz frekvensbandet.
Kanske ligger det någon sanning i detta.
Tack för info! Nu kan man uttråka något stackars vän ytterligare med diverse klocksnack :happyhappy:
 
20181011_152708.jpg
Jippie!idag anlände både min Komandirskie och min NVCh-30 så jag är så nöjd:p!
20181011_134813.jpg
20181011_134823.jpg

Den har så brutalt läcker tavla och är nyservad enligt säljaren så vi får se hur det är med sen saken:rolleyes:!
Sen är det dykaren,skitläcker men ska få en del omvårdnad:).
20181011_135242.jpg
20181011_135357.jpg
20181011_135340.jpg

Får se hur det går att polera glaset?
För han skickade med nytt am glas,sekund visare och reserv verk med skitcool tavla!:p
 
Senast ändrad:
Ikväll kom en kul grej hem.
För ett tag sen fick jag idén att försöka göra nya bezels till de gamla 350-boetterna. Det finns ju bezels att köpa men den jag helst vill ha är svår att hitta i bra skick. Dessutom vill jag helst ha dem i stål. Orginalet är i kromad mässing. Efter lite letande fick jag tag på ett utländskt företag som kunde göra de ringar jag ville ha men de ville ha ritningar i 3d.
Beo är en annan medlem här på forumet som gillar 350-boetten lika mycket som jag och han tog fram en 3d-ritning som vi kunde skicka till den utländska tillverkaren.
Ikväll kom en prototyp hem. Det krävdes lite justeringar jämfört med orginalet p.g.a. att materialet ( rostfritt stål ) är ganska svårjobbat. Än har jag inte provat att montera bezeln på en boett.
Nu är det inte de bästa ljusförhållandena men jag har lovat att lägga upp bilder på prototypen här ikväll.
Tillverkaren har sagt att de kommer att göra de bezelringar i stål som vi var överens om. Efter det kommer de aldrig mera att göra dem i stål. *skrattar* Vill jag ha fler så kan de göra dem i kromad mässing.
Bezeln till höger är orginalet och den vänstra är den nya.
20181012_bezel1.jpg
 

Bilagor

  • 20181012_bezel2.jpg
    20181012_bezel2.jpg
    55 KB · Visningar: 2
  • 20181012_bezel2.jpg
    20181012_bezel2.jpg
    55 KB · Visningar: 2
  • 20181012_bezel2.jpg
    20181012_bezel2.jpg
    55 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Ikväll kom en kul grej hem.
För ett tag sen fick jag idén att försöka göra nya bezels till de gamla 350-boetterna. Det finns ju bezels att köpa men den jag helst vill ha är svår att hitta i bra skick. Dessutom vill jag helst ha dem i stål. Orginalet är i kromad mässing. Efter lite letande fick jag tag på ett utländskt företag som kunde göra de ringar jag ville ha men de ville ha ritningar i 3d.
Beo är en annan medlem här på forumet som gillar 350-boetten lika mycket som jag och han tog fram en 3d-ritning som vi kunde skicka till den utländska tillverkaren.
Ikväll kom en prototyp hem. Det krävdes lite justeringar jämfört med orginalet p.g.a. att materialet ( rostfritt stål ) är ganska svårjobbat. Än har jag inte provat att montera bezeln på en boett.
Nu är det inte de bästa ljusförhållandena men jag har lovat att lägga upp bilder på prototypen här ikväll.
Tillverkaren har sagt att de kommer att göra de bezelringar i stål som vi var överens om efter det kommer de aldrig mera att göra dem i stål. *skrattar* Vill jag ha fler så kan de göra dem i kromad mässing.
Bezeln till höger är orginalet och den vänstra är den nya.
20181012_bezel1.jpg
Grattis:)!den ser förbaskat trevlig ut:hungry:.
 
Ikväll kom en kul grej hem.
För ett tag sen fick jag idén att försöka göra nya bezels till de gamla 350-boetterna. Det finns ju bezels att köpa men den jag helst vill ha är svår att hitta i bra skick. Dessutom vill jag helst ha dem i stål. Orginalet är i kromad mässing. Efter lite letande fick jag tag på ett utländskt företag som kunde göra de ringar jag ville ha men de ville ha ritningar i 3d.
Beo är en annan medlem här på forumet som gillar 350-boetten lika mycket som jag och han tog fram en 3d-ritning som vi kunde skicka till den utländska tillverkaren.
Ikväll kom en prototyp hem. Det krävdes lite justeringar jämfört med orginalet p.g.a. att materialet ( rostfritt stål ) är ganska svårjobbat. Än har jag inte provat att montera bezeln på en boett.
Nu är det inte de bästa ljusförhållandena men jag har lovat att lägga upp bilder på prototypen här ikväll.
Tillverkaren har sagt att de kommer att göra de bezelringar i stål som vi var överens om efter det kommer de aldrig mera att göra dem i stål. *skrattar* Vill jag ha fler så kan de göra dem i kromad mässing.
Bezeln till höger är orginalet och den vänstra är den nya.
20181012_bezel1.jpg
Ser ju kanon ut!! Lite färg i markeringarna och man är i hamn!! Vill ju se den på en boett med!!! :D
 
Tillbaka
Topp