• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ackee

Panerai
2-Faktor
Silar gin.

20220819_194417.jpg
20220819_194400.jpg
20220819_194645.jpg

Välkommen tillbaka!! 😘 :hungry: :cool:

Edit: Stockholm??
 
Senast ändrad:

Ackee

Panerai
2-Faktor
Känsliga läsare varnas!! Nu när Pobeda, Moskvich och Volga ska återintroduceras... ska vi inte skriva ett öppet brev till Vladimir Putin och be honom återställa Poljot, Slava etc??? 😂🥳😎

Edit: Ryssland har hittills sålt energi för 3,3 biljoner kronor i år, jag tycker han ska återinvestera det klokt...
 

Utvisaren

Patek
För nytillkomna lyssnare!
(Ni KS-seniorer: repetition är kunskapens moder!)

Första armbandsuret med kronometerns exakthet kom 1910 då Rolex skapare lämnade in ett ur för testning och godkännande. Uren testades då i 45 dagar, i 5 positioner och i 3 temperaturer (4°C, 20°C och 30°C).
Ett av de mer kända och omskrivna armbandsurverken som blev godkänt, var Zenith 135 som introducerades 1948. Ett dåtida mästerverk på 30mm, tjockleken 5mm, jättelikt balanshjul, och med 19 juveler.

Under efterkrigstiden var Sovjet ökända för att ”låna” bra teknik, och helt enkelt kopiera den.
Ryssarna såg storheten i det mycket omskrivna Zenith-verket, och vips fanns i mitten av 50-talet det ryska 2802 (subsekund och utan stötskydd). 1957 kom 2809, som även det var väääldigt likt Zenith 135. 2809 hade givits 22 juveler, gjorts stötsäkert, samt flyttat upp sub-sekunden till minut- och timvisaren.
Dessa 28xx-verk var alltså med dåtida mått gigantiska (två första siffrorna på ryska verken är ju verkets diameter) – och uppfyllde alltså de hårda ”korrekthets-reglerna” för att få kalla sig kronometer.

Ryssarna stoppade in dessa i sina värstingdressare, som lämpligen också döptes till ”Vostok Precision”. Enligt många uppgifter stoppades 2809-verken endast in i just Precision-klockorna. En sida presenterar kronometerskillnaderna så här: 2409 -20/+60 sek/dag; 2809 -3/+4 sek/dag. De som ej nådde dessa högsta regler, lär ha sålts som Volna.

Min Precision är en snyggt och ovanligt exemplar med en svart tavla (ovanligt!) med lite halvslarvigt Oleg-målade index, inte helt olik de som senare tillverkades till Komandirskies fältur. 2809-verket är märkt 59-4 vilket visar att det tillverkades fjärde kvartalet 1959. Precision-verken märktes "ЧЧЗ" fram till ca 1964, därefter med Vostok-B:et. Säljaren garanterade att detta exemplar var ett orört/original – men lekman som man är i denna bransch, vill jag inte sätta min svärfars löständer på att detta är korrekt. Vissa forumtrådar menar att tavlor utan ordet ”Precision” inte uppfyllde Precision-reglerna. Den som kan hjälpa eller stjälpa får gärna svara.
Hursom: ME LIKE!

Alla borde ha (minst) en Precision! ;)

TGIrF; Ha en fin helg

D7D873A6-8347-4623-BBEA-D80E0E492FED.jpeg
Hittade att även Almaz fick 2809B, dvs de verk som inte fick upp ribban högt nog för A.
 

branting

Cartier
Zlatoust och kostym… ja, varför inte tänkte jag idag. Om coola ryssar som kör Ferrari kan ha det, så borde lilla jag också kunna ha det. Tog på mig en av de lite diskreta zlatoustarna idag när vi skulle iväg på bröllop. Min fru tittade på mig länge och sedan sa hon ”nej”, vände och gick. Fick ta på mig någon icke-rysk kronograf.

664088A9-E50C-4789-837D-C875241CA400.jpeg


6F547057-D911-498D-BAE9-31D6D2CEB415.jpeg
 
Topp