• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tackar, den fungerar som motpol till en Synchronar jag också har. Det är lugnast när det är balans mellan stormakterna. :angel:

Den fullständiga historien bakom strulet med leveransen:

Beställde som vanligt, betalade som vanligt, skickades från avsändaren snabbt som vanligt, de första två-tre dagarna rasslade notiserna in för alla kontrollpunkter som paketet passerade i Ryssland och efter någon dag till hade det ankommit Arlanda. :happyhappy: Väl hos tullen kan det ju ta ett litet tag innan det börjar röra på sig igen och jag har som rutin att ringa efter en vecka om ingen ny notis kommit, bara för att försäkra mig om att allt är i sin ordning. Posten kollade läget och sa att allt var normalt och jag förmodligen skulle ha paketet inom en vecka till. o_O Efter ytterligare en vecka utan notiser ringer jag posten igen varpå de kollar igen och säger att allt är normalt och drar någon standardreplik om att de har en bugg i systemet som orsakar förseningar. :facepalm: Kan inte göra så mycket annat än att vänta en vecka till och nu börjar det se mörkt ut, ringer igen och de tar även kontakt med tullen varpå de kommer fram till att paketet är borttappat. :nailbiting: Det enda jag nu kan göra är att kontakta avsändaren och be att den gör en reklamation av tjänsten så pengar kan betalas tillbaka för värdet på paketet som då sedan avsändaren kan betala tillbaka till mig. :banghead:

Jag skriver ett utförligt mail på engelska till avsändaren och hoppas att den förstår situationen eller åtminstone innehållet i mailet. :bookworm: Efter fem minuter kommer ett kort svar i stil med (läs med rysk brytning): "Unpleasant situation. I fix." :cigar: Jag tänkte att det låter ju bra, men om posten tappat bort paketet så blir det inte lätt. :( Tro det eller ej, efter ett par timmar rasslar det till i telefonen, det hade kommit en notis om att paketet lämnat Arlanda och någon minut efter kom ett till mail från avsändaren: "The status is changed. You will soon have your watch on your hand." :woot: Lika förvirrad som glad frågar jag om han antingen är magiker eller tillhör maffian, där svaret blir: "We say that if the mechanism is not working, it needs to be hit." ;) På natten sorteras paketet på postterminalen och redan morgonen därpå levereras det till mig och jag förstår fortfarande inte hur det gick till. Som pricken över i:et hade avsändaren lagt med ett ryskt mynt och myntsamlare som jag är lutar jag åt att tro att han är magiker ändå. :pompus:

Vy dolzhny lyubit' russkikh! (Man måste älska ryssarna!)
Underbar säljare!
 

Vostok

Audemars
Försökte mig på att bygga något med en clean bezel (även jag fast jag har lite svårt för det) någon öl och ett par glas rödtjut senare blev bastarden klar :)
Polerade även upp bak-boetten för jag ville ha den blank (jag vet! det är smuts i bokstäverna, har ej hunnit rengöra det än) :D

IMG_20181026_194401.jpg

IMG_20181026_194350.jpg
 

TorskenKurt

Breitling
Ja jag har hört om att det varit problem med rost med den där kronan men det verkar vara axeln som rostar för resten är rostfritt.. Kanske är åtgärdat med nu??
Intressant att du skriver det, jag lyfte frågan angående rostande kronor några sidor tillbaka i tråden men fick ingen svar. Man kan ju hålla tummarna för att det bara var ett barnsjukdomar med de nya kronorna, det verkar som att alla Vostok-klockor numera kommer med kronor i rostfritt.

För övrigt; är inte kronhalsen tillverkad i titan? Det borde väl inte rosta i första taget...
 

Vostok

Audemars
Intressant att du skriver det, jag lyfte frågan angående rostande kronor några sidor tillbaka i tråden men fick ingen svar. Man kan ju hålla tummarna för att det bara var ett barnsjukdomar med de nya kronorna, det verkar som att alla Vostok-klockor numera kommer med kronor i rostfritt.

För övrigt; är inte kronhalsen tillverkad i titan? Det borde väl inte rosta i första taget...
Ok! Ja jag såg någon som haft problem med det i ett annat forum, men på bilden jag såg där så verkade det vara själva kronaxeln som var rostig, hur nu det gått till??
 

Samlarn

Rolex
För ett tag sen köpte jag en rysk klocka med en märklig boett. Klockan innehöll en urtavla som också är lite märklig. Visarna är typiska Komandirskie-visare trots att klockan satt i en typisk Amphibian-boett. Urtavlan saknar ursprungsmärkning och urtavlan visar tecken på att någon eventuellt svarvat ner diametern. Eventuellt att urtavlan har tryckts efter att diametern på tavlan har slipats ner.
Efter att ha frågat flera samlare - både ryska och svenska - så verkar det som att klockan inte har lämnat fabriken på det sättet. Det ger mig ganska fria händer att fortsätta förändra/förbättra klockan, tycker jag. Den läckra gröna urtavlan har flyttats till en lika läcker 350-boett.
20181027_3.jpg
20181027_1.jpg
20181027_4.jpg
20181027_2.jpg
20181027_5.jpg
20181027_6.jpg

Bilder på boetten kommer en annan gång. :)
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
För ett tag sen köpte jag en rysk klocka med en märklig boett. Klockan innehöll en urtavla som också är lite märklig. Visarna är typiska Komandirskie-visare trots att klockan satt i en typisk Amphibian-boett. Urtavlan saknar ursprungsmärkning och urtavlan visar tecken på att någon eventuellt svarvat ner diametern.
Efter att ha frågat flera samlare - både ryska och svenska - så verkar det som att klockan inte har lämnat fabriken på det sättet. Det ger mig ganska fria händer att fortsätta förändra/förbättra klockan, tycker jag. Den läckra gröna urtavlan har flyttats till en lika läcker 350-boett.
20181027_3.jpg
20181027_1.jpg
20181027_4.jpg
20181027_2.jpg
20181027_5.jpg
20181027_6.jpg

Bilder på boetten kommer en annan gång. :)
Grattis!den är riktigt fin:).
 

Vostok

Audemars
För ett tag sen köpte jag en rysk klocka med en märklig boett. Klockan innehöll en urtavla som också är lite märklig. Visarna är typiska Komandirskie-visare trots att klockan satt i en typisk Amphibian-boett. Urtavlan saknar ursprungsmärkning och urtavlan visar tecken på att någon eventuellt svarvat ner diametern.
Efter att ha frågat flera samlare - både ryska och svenska - så verkar det som att klockan inte har lämnat fabriken på det sättet. Det ger mig ganska fria händer att fortsätta förändra/förbättra klockan, tycker jag. Den läckra gröna urtavlan har flyttats till en lika läcker 350-boett.
20181027_3.jpg
20181027_1.jpg
20181027_4.jpg
20181027_2.jpg
20181027_5.jpg
20181027_6.jpg

Bilder på boetten kommer en annan gång. :)
Sådär ja!!! Nu blev det super!!! Jäklar vad rätt!!! :)
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Plockade fram min första ryss igen.
Det var första mekaniska klockan jag köpte när mitt klockintresse vaknade till igen för några år sen. Och som också blev den första av en hel del olika Vostok och Poljot. Några som passerad snabbt, och några som finns kvar.
Mycket trevligt att ha den på handleden.
Kanske man skall börja med "ryska veckan" en vecka i månaden så man kommer ihåg använda dessa trevliga klockor.

20181029_195239.jpg
 

Beo

Patek
Plockade fram min första ryss igen.
Det var första mekaniska klockan jag köpte när mitt klockintresse vaknade till igen för några år sen. Och som också blev den första av en hel del olika Vostok och Poljot. Några som passerad snabbt, och några som finns kvar.
Mycket trevligt att ha den på handleden.
Kanske man skall börja med "ryska veckan" en vecka i månaden så man kommer ihåg använda dessa trevliga klockor.

20181029_195239.jpg
Grattis tiĺl den!jätte fin och ide'n är ju kanon:) den hakar jag lätt på:p.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Fick plocka fram alla för tillfället fungerande ryss till gruppbild innan ryss-veckan
Fick ihop tio stycken så tre skall bort.
Hade nästen glömd hur trevliga dessa klockor är.
Vostok måndag redan avklarad.
Känns som tisdag måste vara kronografdag. Dressad på fredag, bling på lördag...
Ursäkta kasst mobilfoto. Får plocka fram kameran...
(Ja, duken är en död get, om någon undrade)

20181029_210057.jpg
 

Beo

Patek
Fick plocka fram alla för tillfället fungerande ryss till gruppbild innan ryss-veckan
Fick ihop tio stycken så tre skall bort.
Hade nästen glömd hur trevliga dessa klockor är.
Vostok måndag redan avklarad.
Känns som tisdag måste vara kronografdag. Dressad på fredag, bling på lördag...
Ursäkta kasst mobilfoto. Får plocka fram kameran...
(Ja, duken är en död get, om någon undrade)

20181029_210057.jpg
Grattis till en fin samling!och en död get:p!
 
Topp