• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Samlarn

Rolex
Vostok Admiralskie - titanboett
20181102_admiralskie.jpg

En kompis hittade en så'n här för ett tag sen och det visade sig att boetten är ganska sällsynt och speciell. Den ser ut som en klassisk 420-boett men tittar man noga så ser man att boetten är grovare. Syns bäst vid kronan, tycker jag. Den är gjord i titan!
Förra helgen hade jag chansen att buda hem ett eget ex från Tyskland. Köp i EU-land har ju sina fördelar. ;) La ett maxbud och hoppades att det skulle gå vägen. Det låg högt över det pris som gällde när jag fick tips om annonsen. Det brukar se annorlunda ut när auktionerna avslutas. Auktionen tog en jäkla fart i slutminutrarna men när det var klart så var mitt maxbud 2 euro över det näst högsta budet. *skrattar* det är är kul med auktioner! :woot: Pris, under 1000 kr, inkl. frakt. Det är skitbilligt för en automatisk klocka.
Det finns flera olika urtavlor med den här boetten. Scuba dude och Valentina Tereshkova finns vet jag. Kanske att någon ger sig den på att samla de olika urtavlorna i den här boetten? Det blir nog inte lätt men det skulle vara en cool serie.
Det här är en "transitional" urtavla. Ursprungsmärkningen saknas längst ner på urtavlan.
 

Beo

Patek
Vostok Admiralskie - titanboett
20181102_admiralskie.jpg

En kompis hittade en så'n här för ett tag sen och det visade sig att boetten är ganska sällsynt och speciell. Den ser ut som en klassisk 420-boett men tittar man noga så ser man att boetten är grovare. Syns bäst vid kronan, tycker jag. Den är gjord i titan!
Förra helgen hade jag chansen att buda hem ett eget ex från Tyskland. Köp i EU-land har ju sina fördelar. ;) La ett maxbud och hoppades att det skulle gå vägen. Det låg högt över det pris som gällde när jag fick tips om annonsen. Det brukar se annorlunda ut när auktionerna avslutas. Auktionen tog en jäkla fart i slutminutrarna men när det var klart så var mitt maxbud 2 euro över det näst högsta budet. *skrattar* det är är kul med auktioner! :woot: Pris, under 1000 kr, inkl. frakt. Det är skitbilligt för en automatisk klocka.
Det finns flera olika urtavlor med den här boetten. Scuba dude och Valentina Tereshkova finns vet jag. Kanske att någon ger sig den på att samla de olika urtavlorna i den här boetten? Det blir nog inte lätt men det skulle vara en cool serie.
Det här är en "transitional" urtavla. Ursprungsmärkningen saknas längst ner på urtavlan.
Grattis!den har en hel läcker tavla tycker jag och att det är en titanboett är ju inte att gråta över:).
 

Vostok

Audemars
Vostok Admiralskie - titanboett
20181102_admiralskie.jpg

En kompis hittade en så'n här för ett tag sen och det visade sig att boetten är ganska sällsynt och speciell. Den ser ut som en klassisk 420-boett men tittar man noga så ser man att boetten är grovare. Syns bäst vid kronan, tycker jag. Den är gjord i titan!
Förra helgen hade jag chansen att buda hem ett eget ex från Tyskland. Köp i EU-land har ju sina fördelar. ;) La ett maxbud och hoppades att det skulle gå vägen. Det låg högt över det pris som gällde när jag fick tips om annonsen. Det brukar se annorlunda ut när auktionerna avslutas. Auktionen tog en jäkla fart i slutminutrarna men när det var klart så var mitt maxbud 2 euro över det näst högsta budet. *skrattar* det är är kul med auktioner! :woot: Pris, under 1000 kr, inkl. frakt. Det är skitbilligt för en automatisk klocka.
Det finns flera olika urtavlor med den här boetten. Scuba dude och Valentina Tereshkova finns vet jag. Kanske att någon ger sig den på att samla de olika urtavlorna i den här boetten? Det blir nog inte lätt men det skulle vara en cool serie.
Det här är en "transitional" urtavla. Ursprungsmärkningen saknas längst ner på urtavlan.
Man får gratulera!! Brorsan hälsar här ;) Visst är den förvånansvärt lätt jämfört med 420 och ändå så mycket "biffigare" :) Det där är en grymt cool klocka!!
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Dag 6 i min ryska vecka.
Lördag är blingdag.
Poljot kronograf igen. Denna gång en LE "Alpha group sniper" aka "blingmaster" enligt Polmax3133
http://polmax3133.com/gallery9711.html.
Finns en del intressant info om 3133 på hans sida. http://www.polmax3133.com/
Jag har inte sett bilder på denna andra ställen så vem vet vart de övriga 998 ex tagit vägen.
Ingen klocka man bär varje dag med sin kombination av guld och grått men rätt så rolig att ha i lådan.
Kom med guldfärgad länk som blev lite "over the top" så det blev byte till grått läder.
Någon som förstår texten på framsida/baksida?
Varning: Många blingbilder
P1000095.JPG

P1000096.JPG


P1000101.JPG


P1000099.JPG

20181103_092700.jpg
 

Vostok

Audemars
Dag 6 i min ryska vecka.
Lördag är blingdag.
Poljot kronograf igen. Denna gång en LE "Alpha group sniper" aka "blingmaster" enligt Polmax3133
http://polmax3133.com/gallery9711.html.
Finns en del intressant info om 3133 på hans sida. http://www.polmax3133.com/
Jag har inte sett bilder på denna andra ställen så vem vet vart de övriga 998 ex tagit vägen.
Ingen klocka man bär varje dag med sin kombination av guld och grått men rätt så rolig att ha i lådan.
Kom med guldfärgad länk som blev lite "over the top" så det blev byte till grått läder.
Någon som förstår texten på framsida/baksida?
Varning: Många blingbilder
P1000095.JPG

P1000096.JPG


P1000101.JPG


P1000099.JPG

20181103_092700.jpg
På bezel står det: Альфа = Alpha

Under stjärnan på urtavlan: СНАЙПЕР = Sniper
Längre ner på urtavla: ПОЛЕТ = Poljot, ХРОНОГРАФ = CHRONOGRAPH

På bakboett står det: федеральная служба безопасность рoссии = Federal Security Service of Russia

Skölden i mitten är Ryska federationens federala säkerhetstjänst vapensköld..
fsb_embl.gif
 

Beo

Patek
På bezel står det: Альфа = Alpha

Under stjärnan på urtavlan: СНАЙПЕР = Sniper
Längre ner på urtavla: ПОЛЕТ = Poljot, ХРОНОГРАФ = CHRONOGRAPH

På bakboett står det: федеральная служба безопасность рoссии = Federal Security Service of Russia

Skölden i mitten är Ryska federationens federala säkerhetstjänst vapensköld..
fsb_embl.gif
Tackar för ypperlig information!dina översättningar gör att klockorna växer i intresset ännu mera när man får mer bakgrund och förklaring.:)
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
På bezel står det: Альфа = Alpha

Under stjärnan på urtavlan: СНАЙПЕР = Sniper
Längre ner på urtavla: ПОЛЕТ = Poljot, ХРОНОГРАФ = CHRONOGRAPH

På bakboett står det: федеральная служба безопасность рoссии = Federal Security Service of Russia

Skölden i mitten är Ryska federationens federala säkerhetstjänst vapensköld..
fsb_embl.gif
Tackar så mycket!
Så roligt att få veta detta.
Då finns det fog för namnet Alpha group sniper då.
 

Beo

Patek
Jaha idag blir det dubbel ryss för jag har precis fått i ordning min militär dykare,en Vostok NVCh-30 första generationen med 350 boett så nu spammar jag tråden:p.
Extra tack till @Samlarn som bistod med nya nos tim/minut visare och bezel som jag till denna fyllt i texten.
20181104_143104.jpg
20181104_140322.jpg
20181104_120526.jpg
20181104_120451.jpg
20181104_120351.jpg
20181104_120324.jpg

Inte riktigt som ny men över förväntan bra!jag är toknöjd i alla fall:D!
 

Samlarn

Rolex
Jaha idag blir det dubbel ryss för jag har precis fått i ordning min militär dykare,en Vostok NVCh-30 första generationen med 350 boett så nu spammar jag tråden:p.
Extra tack till @Samlarn som bistod med nya nos tim/minut visare och bezel som jag till denna fyllt i texten.
20181104_143104.jpg
20181104_140322.jpg
20181104_120526.jpg
20181104_120451.jpg
20181104_120351.jpg
20181104_120324.jpg

Inte riktigt som ny men över förväntan bra!jag är toknöjd i alla fall:D!
Wow! Riktigt fint Beo! Du har ju "trollat" fram det riktigt fina med den där klockan! :hungry:
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Så var det dags för avslut och sjunde klockan i ryssveckan.
Kul att flera har hängt på.
Jag har inte använt mina sovjet- och ryssklockor mycket senaste året så detta var roligt.
Idag en Vostok 3aka3 med fresch och fin boett.
Tavlan är snyggt krakelerad "spider web" men ack så svår att fota.
Under vissa lysförhållanden är det svårt att skilja visarna från tavlan. Andra gånger är kontrasten stor...

P1000123.JPG


P1000118.JPG


P1000120.JPG
 

Beo

Patek
Så var det dags för avslut och sjunde klockan i ryssveckan.
Kul att flera har hängt på.
Jag har inte använt mina sovjet- och ryssklockor mycket senaste året så detta var roligt.
Idag en Vostok 3aka3 med fresch och fin boett.
Tavlan är snyggt krakelerad "spider web" men ack så svår att fota.
Under vissa lysförhållanden är det svårt att skilja visarna från tavlan. Andra gånger är kontrasten stor...

P1000123.JPG


P1000118.JPG


P1000120.JPG
Tack själv för ditt initiativ med ryssveckan!det var riktigt kul att se din samling för det var många fina ryssar där!:)
 

Samlarn

Rolex
20182205_spolen.jpg

Här är en klocka jag köpte för ett tag sen. Boetten liknar ingen annan boett jag sett från Vostok tidigare. Det är ju uppenbart att den är nära nära släkt med Vostoks tunna. Som samlare söker jag ju de ovanliga och bra arbetade klockorna.
Frågade flera duktiga svenska och ryska samlare om boetten och de flesta sa att det är en modifierad boett och att det är ganska enkelt att göra en. En rysk samlare höll med om att det är fullt möjligt att göra ett sånt här exemplar själv men fabrikerna gjorde ibland små serier utanför den vanliga produktionen och att det här eventuellt kan vara ett sånt exemplar. Det fördes anteckningar om de små serierna men allt det har gått förlorat.
Jag vet inte vad jag ska tro själv. Den som gjort klockan måste ha haft en ganska bra känsla för form. Haft tillgång till bra utrustning och samtidigt kunskapen för att kunna utföra arbetet. Jag gillar klockan och behåller den gärna länge.
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
20182205_spolen.jpg

Här är en klocka jag köpte för ett tag sen. Boetten liknar ingen annan boett jag sett från Vostok tidigare. Det är ju uppenbart att den är nära nära släkt med Vostoks tunna. Som samlare söker jag ju det ovanliga och bra arbetade klockor.
Frågade flera duktiga svenska och ryska samlare om boetten och de flesta sa att det är en modifierad boett och att det är ganska enkelt att göra en. En rysk samlare höll med om att det är fullt möjligt att göra ett sånt här exemplar själv men fabrikerna gjorde ibland små serier utanför den vanliga produktionen och att det här eventuellt kan vara ett sånt exemplar. Det fördes anteckningar om de små serierna men allt det har gått förlorat.
Jag vet inte vad jag ska tro själv. Den som gjort klockan måste ha haft en ganska bra känsla för form. Haft tillgång till bra utrustning och samtidigt kunskapen för att kunna utföra arbetet. Jag gillar klockan och behåller den gärna länge.
Bezeln blev pricken över i på den där!! Snyggt!! :)
 
Topp