• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Blir den här restan av kvällen.

20220830_224845.jpg


RIP

Screenshot_20220830-224130_Samsung Internet.jpg
En av mina stora idoler och enligt mig en av de största och viktigaste ledarna i modern tid.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Sovjetunionens sista ledare. Ett land jag föraktar och respekterar. Ett land som saknade tvättmaskiner men förde mänskligheten ut i rymden. Ett land som stängde inne sina medborgare men samtidigt förenade nationer. En era är över.

Screenshot_20220831-084737_Gallery.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja och nej. Innan gick den inte alls samt saknade visare och knappar. Så en del blev ju åtgärdat ... trots att jag alltså skickade med denna som donator. Hade alltså inte ens begärt service på denna, men han fixade ihop den ändå och skaffade lite delar. Så jag vet inte om jag skall vara så upprörd.

Inget enkelt som att någon visare hakar i en annan? Lätt hänt att de skiftat läge. Hade jag vart du hade hag öppnat bak och blåst med blåsbälg, kanske sitter lös smuts någonstans?
 

Utvisaren

Patek
Inget enkelt som att någon visare hakar i en annan? Lätt hänt att de skiftat läge. Hade jag vart du hade hag öppnat bak och blåst med blåsbälg, kanske sitter lös smuts någonstans?
Får sätta i ett par öronproppar bara så man inte råkar blåsa ut något vitalt i samma veva. Generellt är den trög att ställa tiden. Kronan får man också ta i när man drar ut. Den känns liksom "ihoppressad" eller vad man skall säga. Som om alla kuggar inte bara går i varandra utan även pressar mot "botten". Helt ovetenskapligt. Bara ett försök att illustrera hur den känns. Tickar mycket högre än de övriga. Inte för att det betyder något men i alla fall. Skall öppna och glo lite så får vi se.

Hepp!!! nu går den igen... :wideyed: o_O :hungry:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Får sätta i ett par öronproppar bara så man inte råkar blåsa ut något vitalt i samma veva. Generellt är den trög att ställa tiden. Kronan får man också ta i när man drar ut. Den känns liksom "ihoppressad" eller vad man skall säga. Som om alla kuggar inte bara går i varandra utan även pressar mot "botten". Helt ovetenskapligt. Bara ett försök att illustrera hur den känns. Tickar mycket högre än de övriga. Inte för att det betyder något men i alla fall. Skall öppna och glo lite så får vi se.

Hepp!!! nu går den igen... :wideyed: o_O :hungry:

Nog smuts och gammalt intorkat fett som gör den trög och ställa. Lär väl behöva en service...
 

MAz_666

Rolex
Inget enkelt som att någon visare hakar i en annan? Lätt hänt att de skiftat läge. Hade jag vart du hade hag öppnat bak och blåst med blåsbälg, kanske sitter lös smuts någonstans?
Och jag skulle lägga till: fullt uppdragen; ut o in med kronan ett stort antal ggr - samtidigt som visarna vrids fram och åter; vinka med klocka frenetiskt "som en liten flagga på 17 maj i Oslo"; möjligen små knackningar i glas, baklock och sida (lagom hårt).
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Får sätta i ett par öronproppar bara så man inte råkar blåsa ut något vitalt i samma veva. Generellt är den trög att ställa tiden. Kronan får man också ta i när man drar ut. Den känns liksom "ihoppressad" eller vad man skall säga. Som om alla kuggar inte bara går i varandra utan även pressar mot "botten". Helt ovetenskapligt. Bara ett försök att illustrera hur den känns. Tickar mycket högre än de övriga. Inte för att det betyder något men i alla fall. Skall öppna och glo lite så får vi se.

Hepp!!! nu går den igen... :wideyed: o_O :hungry:

Kul att den funkar!

Jag brukar ha denna på mig när jag meckar för och inte tappa ner onödigt mycket dna i verken!

20220831_132934.jpg
 

MAz_666

Rolex
Trålar vidare... Några roliga Vostok.

image (22).jpeg


image (23).jpeg


Spana in 12an på denna
image (24).jpeg


Den svarta i mitten, någon som vet vad det är?
image (25).jpeg


image (26).jpeg
Kan inget om dessa START. Men på säljsajterna beskriver ofta just de svarta som "ultra rare" (!)
Din troligen från 50-talets mitt?

Herr Havre skriver:
In the Soviet Union, all watchmaking factories were State-owned, thus the concept of manufacturer competition did not exist. Different watchmaking factories readily shared ideas, concepts, parts, technology, and brand names. Several watch brands (e.g. Pobeda, Molnija, and Chaika) were produced at a minimum of two factories. The Start brand (Старт) provides yet another example of how watchmaking in the USSR differed from watch enterprises in the West.

At the end of World War II, in 1945, the Second Watch Factory phased out Type-1 production and shifted to more advanced pocket-watch and wristwatch designs. The factory’s product portfolio widened to meet demand, and an array of brands were the result, including Salut, Molnija, Pobeda, Era, and Start.

Meanwhile, in 1954, a government decree renamed the First State Precision Jewel Factory (ТТК-1) the Petrodvorets Watch Factory with the intention of producing high-quality pocket and wristwatches for men. This lead to a proliferation of discrete brands in the second half of the 1950s, including Baltika, Leningrad, Mayak, Neva, Pobeda, Russia, Svet, and Start.

In both cases – at Second Moscow Watch Factory and at Petrodvorets Watch Factory – the Start brand represented a way for the factories to broaden their product offerings for men. However, the various watches manufactured at each factory were very different.

The Second Moscow Watch Factory first began producing Starts with aggressive, modern designs including oversized cases measuring 37mm across. Indeed, these watches had the largest case-to-movement ratio of any Soviet watch produced in the 1950s. Later designs experimented with aluminium cases which were painted gold, a unique and unusual case type produced only for a short time in the late 1950s and early 1960s. All Start watches produced by the Second Moscow Watch Factory were powered by 17-jewel caliber 2603 movements.

The Petrodvorets Watch Factory, on the other hand, was less ambitious. This factory manufactured watches in line with other models it was already producing (e.g. Svet, Mayak), changing very little aside from the name on the dial. Later designs were a bit more advanced, the precursors to the first Raketas which would supersede the start brand just a few years later. Start watches produced at the Petrodvorets Watch Factory also used a caliber 2603 movement, but this iteration contained just 16 jewels as it included no cap jewel on the escapement.

In the early 1960s, both the Second Moscow Watch Factory and the Petrodvorets Watch Factory retired the Start brand and began exclusively producing Slava and Raketa watches, respectively.
 

Utvisaren

Patek
Kul att den funkar!

Jag brukar ha denna på mig när jag meckar för och inte tappa ner onödigt mycket dna i verken!

20220831_132934.jpg

Nog smuts och gammalt intorkat fett som gör den trög och ställa. Lär väl behöva en service...
Trög och intorkad? Ja det har man ju hört förr. Kanske skulle beställa en sån där Revaxör? Se om det lättar på problemet? 🤔

Nu gick den igång igen. Körde på även med tidmätningnen. Gick 2 minuter. Tvärnit. Ingen flyback ingenting går... :mad:

Och en minut senare går allt igen. o_O

Hm. Tidagningen går 59 sekunder och tvärnitar sedan. Kanske bara glaset som tar emot vem vet.

Men om man runkar den lätt går den igång. Inte vräldens mest stötsäkra kanske? Skit i förgasaren också troligen.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Trög och intorkad? Ja det har man ju hört förr. Kanske skulle beställa en sån där Revaxör? Se om det lättar på problemet? 🤔

Nu gick den igång igen. Körde på även med tidmätningnen. Gick 2 minuter. Tvärnit. Ingen flyback ingenting går... :mad:

Och en minut senare går allt igen. o_O

Hm. Tidagningen går 59 sekunder och tvärnitar sedan. Kanske bara glaset som tar emot vem vet.

Men om man runkar den lätt går den igång. Inte vräldens mest stötsäkra kanske? Skit i förgasaren också troligen.

Låter ju onekligen som en visare tar emot något eller en smutspartikel någonstans i verket?
 
Topp