• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Och här har den blånerade visare på subsekunden. Har bara hittat det med dokument till K407 dvs den "civila" utan tachy/telemeter som kom 1959 var det väl, straxt innan denna eller samtidigt. Mht hur många som har guldvisare så har det då kommit i två varianter? Eller skulle de blå visarna av någon anledning gått sönder i större utstäckning? Man ser dem ju nästan aldrig så man undrar ju om de tagit visare från kassa K407? Hm. Snyggt med blånerade i alla fall. OCH det skapare ju samhörighet med tidtagarens sekund också. Hm.
Hmm! Tycker den vänstra visaren ser tunnare ut än den högra och även att dom har olika "blåneringston", höger blå och vänster nästan svart?
Är höger visare utbytt tro?

1662017893370.png
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Hmm! Tycker den vänstra visaren ser tunnare ut än den högra och även att dom har olika "blåneringston", höger blå och vänster nästan svart?
Är höger visare utbytt tro?

1662017893370.png

De silvriga på min 3017 är också olika i storlek, något jag observerat på alla 3017. Högra visaren verkar vara något grövre.

Dock borde blånerade tyda på en tidig modell, och då är boetten fel då hornen är lätt fasade på tidiga modeller.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
De silvriga på min 3017 är också olika i storlek, något jag observerat på alla 3017. Högra visaren verkar vara något grövre.

Dock borde blånerade tyda på en tidig modell, och då är boetten fel då hornen är lätt fasade på tidiga modeller.
Om man snabbt bläddrar igenom de 3133-baserade kronograferna som efterträdde 3017-kronograferna ser man snabbt att en majoritet av alla dessa har olika sub-visare. Dessutom är den vänstra visaren i dessa fall nästan konsekvent tunnare, rak och svart.
Det är inte orimligt att anta att denna idé uppkom redan på de 3017-baserade modellerna.
När jag kikar igenom min egen 3133-baserade samling, som närmar sig 20 exemplar, ser jag samma mönster där. Det finns undantag, ex Mir och president-kronografen, men tex de klassiska Sturmanskie-modellerna har alltid olika sub-visare på detta sätt.
 

Utvisaren

Patek
Här finns det nya visare till 3017 i olika konfigurationer ifall man behöver till något projekt.

Hm. De visarna passar men de ser inte bra ut på de gamla urtavlorna. Men visst har man även aftermarket tavla kan man ju kanske ta visarna med. Eller om man inte hittar några som passar.
De silvriga på min 3017 är också olika i storlek, något jag observerat på alla 3017. Högra visaren verkar vara något grövre.

Dock borde blånerade tyda på en tidig modell, och då är boetten fel då hornen är lätt fasade på tidiga modeller.
Jo de "fyrkantiga" är ju 70-tal. Fasade, och innan dess vad jag läst helt rundade, bör sitta på de från 50 och 60. Men de som är helt runda är verkligen ovanliga. Vet inte om det är rätt eller fel att de inledde så. Ju mer man tittar på olika 3017 så ser ju nästan vart enda en ut att vara ihopplock. Oavsett är det logiskt att gå från rundade, fasade till kantiga då det blir billigare så....
 

Utvisaren

Patek
Hmm! Tycker den vänstra visaren ser tunnare ut än den högra och även att dom har olika "blåneringston", höger blå och vänster nästan svart?
Är höger visare utbytt tro?

1662017893370.png
Logiskt om den vänstra är smalare då den skall peka mer exakt på en skala till 60. Minuten, eller den högra, skall ju bara klara 45 positioner på samma sträcka och kanske därför har lite generösare bredd så den inte ser ut att peka fel. Ie ger den lite mer tolerans även om vi talar delar av millimetrar.
 

Vostok

Audemars
Logiskt om den vänstra är smalare då den skall peka mer exakt på en skala till 60. Minuten, eller den högra, skall ju bara klara 45 positioner på samma sträcka och kanske därför har lite generösare bredd så den inte ser ut att peka fel. Ie ger den lite mer tolerans även om vi talar delar om millimetrar.
Ja förvisso men färgvariationen gör en konfunderad.
Har kikat lite på Molnija 3017 med bara för att ha något "tidigt" att jämföra med och där finns både blånerade och förgyllda visare men dom verkar ha samma bredd enl vad jag kunnat se :)
 

Vostok

Audemars
Fanken jag åkte på jobbet utan klocka idag för jag va som en död sill när jag vaknade, minns knappt att jag körde bil så vem vet hur jag kom hit idag?
Ovan vid det här med att stiga upp och jobba nu (arbetsdag nummer två efter semestern). 🥱😴
 

Utvisaren

Patek
Nej men... ett paket till mig?
Men... detta har jag ju redan hämtat ut. Och jag får både original- och påminnelseavin idag, en vecka för sent.
Samt skall hämta ut paketet i UPPSALA!!!
Postnord... nog för att de skriver att säsongsvariationer kan förekomma..
Men WTF? 😂😂

20220901_175501.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nej men... ett paket till mig?
Men... detta har jag ju redan hämtat ut. Och jag får både original- och påminnelseavin idag, en vecka för sent.
Samt skall hämta ut paketet i UPPSALA!!!
Postnord... nog för att de skriver att säsongsvariationer kan förekomma..
Men WTF? 😂😂

20220901_175501.jpg

Åk dit o hämta och se vad du får?!
 

MAz_666

Rolex
Nej men... ett paket till mig?
Men... detta har jag ju redan hämtat ut. Och jag får både original- och påminnelseavin idag, en vecka för sent.
Samt skall hämta ut paketet i UPPSALA!!!
Postnord... nog för att de skriver att säsongsvariationer kan förekomma..
Men WTF? 😂😂

20220901_175501.jpg
Flogsta är det lite bedagade studentområdet, som nu inte bara har studenter.
En hemsk (men alldeles sann) historia är en "gå in och spraya med kpist" inne på en pizzeria.
Den man försökte döda i en gänguppgörelse lyckades man ej döda, men man skadade allvarligt en utbytesstudent från Kina, som typ varit i Uppsala EN dag. Tog sin första pizza, och blev skjuten ...
Akta dig för Flogsta!
 
Topp