• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ackee

Panerai
2-Faktor
Flogsta är det lite bedagade studentområdet, som nu inte bara har studenter.
En hemsk (men alldeles sann) historia är en "gå in och spraya med kpist" inne på en pizzeria.
Den man försökte döda i en gänguppgörelse lyckades man ej döda, men man skadade allvarligt en utbytesstudent från Kina, som typ varit i Uppsala EN dag. Tog sin första pizza, och blev skjuten ...
Akta dig för Flogsta!

De kastar väl ut tv-apparater från balkongerna också. Iaf vad jag.. eh.. hört..
 

Vostok

Audemars
De kastar väl ut tv-apparater från balkongerna också. Iaf vad jag.. eh.. hört..
Fullt förståeligt!!
Är ju bara jäkla smörja på alla kanaler så jag har funderat på att kasta ut min tv jag med eller "köra en Elvis".

1662053909726.png
 

Delgada

Patek
De kastar väl ut tv-apparater från balkongerna också. Iaf vad jag.. eh.. hört..

Jo, en och annan TV flög från balkongen när det begav sig... vi hade även tävling i kast med liten dammsugare 😂😂
Det där med att kasta ut TV-apparater hade lite mer pondus i sig på tjockTV-tiden. Att kasta ut en plattTV blir ju lite som att... tja, vet inte riktigt, men det verkar lite lamt så att säga.
Jag har för övrigt glömt att köpa TV....
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Det där med att kasta ut TV-apparater hade lite mer pondus i sig på tjockTV-tiden. Att kasta ut en plattTV blir ju lite som att... tja, vet inte riktigt, men det verkar lite lamt så att säga.
Jag har för övrigt glömt att köpa TV....

Du har väl betalat din tv-avgift så att vi kan skåda "propaganda-fri" tv?? 🤣 🤣
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu kommer en fråga, antagligen konstig sådan, till expertisen från en okunnig på ryska klockor.

Urtavlor på ryska klockor med "vanliga" bokstäver och exempelvis tyska eller engelska utan kyrilliska bokstäver, de är gjorda för export förmodar jag? Tänker främst på en del kronografer man ser. Är de ansedda som mindre roliga och bör betalas mindre generellt eller inverkar det nåt?

Är kanske olika beroende vad det gäller men går det att säga nåt generellt?
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Nu kommer en fråga, antagligen konstig sådan, till expertisen från en okunnig på ryska klockor.

Urtavlor på ryska klockor med "vanliga" bokstäver och exempelvis tyska eller engelska utan kyrilliska bokstäver, de är gjorda för export förmodar jag? Tänker främst på en del kronografer man ser. Är de ansedda som mindre roliga och bör betalas mindre generellt eller inverkar det nåt?

Är kanske olika beroende vad det gäller men går det att säga nåt generellt?

Finns exportversioner av de flesta, ingen större prisskillnad om det inte gäller gamla exemplar. Men kyrilliskt är hett....
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Nu kommer en fråga, antagligen konstig sådan, till expertisen från en okunnig på ryska klockor.

Urtavlor på ryska klockor med "vanliga" bokstäver och exempelvis tyska eller engelska utan kyrilliska bokstäver, de är gjorda för export förmodar jag? Tänker främst på en del kronografer man ser. Är de ansedda som mindre roliga och bör betalas mindre generellt eller inverkar det nåt?

Är kanske olika beroende vad det gäller men går det att säga nåt generellt?
Generellt är du inne på vad jag personligen tycker är helt rätt. De för inhemska marknaden är lite roligare ur mitt perspektiv. MEN, det finns flera fina exportur också.

Tex Exakta (not det finns ett swissmärke som heter samma!) som importerades av ASU gruppen i Malmö är roliga tycker jag :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor

Rikala

Patek
2-Faktor
Dubbla fjädrar? Det var otippat!!! Är det en alarmklocka eller?

Nej, det är fridgen...

Det där med att kasta ut TV-apparater hade lite mer pondus i sig på tjockTV-tiden. Att kasta ut en plattTV blir ju lite som att... tja, vet inte riktigt, men det verkar lite lamt så att säga.
Jag har för övrigt glömt att köpa TV....

Hehe, jag har en gammal "platt" som samlar damm! En tidig lcd som är väldigt tjock! Kanske 15cm...

Ja ungefär så jag tänkte.

Det roliga är att ryssarna själva (eller kanske snarare sovjeterna) trodde att de som de med vanliga latinska bokstäver höll bättre kvalitet!
 

Utvisaren

Patek
Nej, det är fridgen...



Hehe, jag har en gammal "platt" som samlar damm! En tidig lcd som är väldigt tjock! Kanske 15cm...



Det roliga är att ryssarna själva (eller kanske snarare sovjeterna) trodde att de som de med vanliga latinska bokstäver höll bättre kvalitet!
Men har du då bara lagt fram en fjäder du skall byta till? Den där (förb...) mittenmojängen i fjädern satt ju i båda? Du kanske bara aldrig tar loss dem, vilket är helt förståeligt. Man får nog rent och fint utan att ta bort den.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu kommer en fråga, antagligen konstig sådan, till expertisen från en okunnig på ryska klockor.

Urtavlor på ryska klockor med "vanliga" bokstäver och exempelvis tyska eller engelska utan kyrilliska bokstäver, de är gjorda för export förmodar jag? Tänker främst på en del kronografer man ser. Är de ansedda som mindre roliga och bör betalas mindre generellt eller inverkar det nåt?

Är kanske olika beroende vad det gäller men går det att säga nåt generellt?

T.ex. Vostok fanns som exportmodell med namnet Wostok, med övrigt text på tavlan i engelska.

Klart att de inhemska är lite roligare, jag skrattar klart mest åt dem! 😃
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon denna fredag! Slava Amphibian får förgylla min dag idag. Det är en modell som tycks bli alltmer svår att få tag på, åtminstone i bra skick till vettigt pris. Min är hyfsat fin, men har faktiskt en liten skada på nedre vänstra bandhornet. Cool klocka oavsett, som ganska oblygt tog inspiration av Zodiac Sea Wolf.
1662099271079.png
 

Utvisaren

Patek
Godmorgon denna fredag! Slava Amphibian får förgylla min dag idag. Det är en modell som tycks bli alltmer svår att få tag på, åtminstone i bra skick till vettigt pris. Min är hyfsat fin, men har faktiskt en liten skada på nedre vänstra bandhornet. Cool klocka oavsett, som ganska oblygt tog inspiration av Zodiac Sea Wolf.
1662099271079.png
Jo en sådan hade lätt fått plats i samlingen. Men prislappen gör ju att man närmar sig andra intressanta saker också och då blir inte denna en prio för mig. Dessvärre.
 
Topp