• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu kommer en fråga, antagligen konstig sådan, till expertisen från en okunnig på ryska klockor.

Urtavlor på ryska klockor med "vanliga" bokstäver och exempelvis tyska eller engelska utan kyrilliska bokstäver, de är gjorda för export förmodar jag? Tänker främst på en del kronografer man ser. Är de ansedda som mindre roliga och bör betalas mindre generellt eller inverkar det nåt?

Är kanske olika beroende vad det gäller men går det att säga nåt generellt?
Det är en smaksak. Personligen tycker jag att de kyrilliska versionerna är mer intressanta i de fall där båda varianterna har släppts. Sedan kan man ju även tänka som så att man vill ha både och... 🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Godmorgon denna fredag! Slava Amphibian får förgylla min dag idag. Det är en modell som tycks bli alltmer svår att få tag på, åtminstone i bra skick till vettigt pris. Min är hyfsat fin, men har faktiskt en liten skada på nedre vänstra bandhornet. Cool klocka oavsett, som ganska oblygt tog inspiration av Zodiac Sea Wolf.
1662099271079.png

Den där är faktiskt übercoool!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag läste först fel och tolkade det som att du har köpt 350 klockor pga det :D
En 350 i korrekt exportutförande är fö definitivt helt OK även i min värld.

Haha, sitter och kollar på denna lot till salu. 500st klockor, 50% fungerande. Sugen, men blir dyrt och alldeles för mycket och ta hand om!

Alla får inte plats i bild 🤣

image (36).jpeg


Köper man något sådant här har man ju och pilla med i flera år framöver...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hmm, jag hordar nog mer än jag skruvar skulle jag säga men visst försöker man greja lite ibland :)

Du menar @Utvisaren antar jag?

F-n, tänkte har han bytt profilbild... ändrat nu 🤣

Edit: Som jag med då, hordar mer än jag skruvar... har kanske 80%-90% successrate på skruvande (killuppskattat).
Senast igår drog jag i en för stor skruv i balansen på Slava fridgen, sedan satt den fast som berget. Fick loss balansen från verket, men lyckades pajja fjädern. Skruven sitter fast i balansen 🙄
 

Utvisaren

Patek
Eftersom du också verkar skruva klockor förstår jag nu det där med att 50% inte fungerar...

Undra hur det går t.ex. för @Utvisaren och hans skruvande? 😇
Ha! Tack det går fint så länge jag inte gör något! 😁 Sabbade en smörkniv på tåget då det enligt den samlade professuren i tråden skulle gå fint att använda en sådan för att byta vridring på en Amfibia. Amfibia -Smörkniven 1-0.
 

Vostok

Audemars
Ha! Tack det går fint så länge jag inte gör något! 😁 Sabbade en smörkniv på tåget då det enligt den samlade professuren i tråden skulle gå fint att använda en sådan för att byta vridring på en Amfibia. Amfibia -Smörkniven 1-0.
Yxa eller pentyl är det som ska användas... Om du använder pentyl så bör du hålla till inomhus då bezel lätt drar ut i omloppsbana annars ;)
 
Topp