• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

steros

Omega
Timvisaren är från Komandirskie. Man brukar anse att det ska vara Amphibia-visare dvs pilformad timvisare. Verket, eller iaf delar av det, är betydligt senare. Datumsiffrornas utseende antyder detta.
Jämför med siffran 7 på detta 80-talsverk.
1669382818376.jpeg
 

MAz_666

Rolex
Stökig dag, men lunchen var liten intim ceremoni med hemkomna från utlandsinsatser. Finuniformen toppades av min militära Precision från ca 1959.
Fin gammal rundad krona.
Glad TGIrF klockomaner!!!

Edit: sitter på de grymma ryska lyxbanden @Utvisaren vänligen tog hem för en längre tid sedan. Rysk lyx - inte vanligt! ;) 🤣🤣🤣
897FC4E9-8A71-4CFE-85BE-FF5CB293FE23.jpeg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Stökig dag, men lunchen var liten intim ceremoni med hemkomna från utlandsinsatser. Finuniformen toppades av min militära Precision från ca 1959.
Fin gammal rundad krona.
Glad TGIrF klockomaner!!!

Edit: sitter på de grymma ryska lyxbanden @Utvisaren vänligen tog hem för en längre tid sedan. Rysk lyx - inte vanligt! ;) 🤣🤣🤣
897FC4E9-8A71-4CFE-85BE-FF5CB293FE23.jpeg
Har nog ett halvt ton liggandes än. Får vänta tills priserna går upp lite... 😂:hungry:
 

steros

Omega
Går det att säga vilka ungefärliga årgångar det byttes siffror?
De såg ut som på det fotot under resten av Sovjettiden. Sedan någon gång i början av 90-talet så ändrades siffrornas utseende lite, men bara lite så man måste titta noga. Bifogat foto på en ubåtskomandirskie från tidigt 90-tal visar siffran 2 som är tydligt annorlunda än 2:an på 80-talsverket. Senare under 90-talet eller början av 2000 så blev det en större ändring till mer ”vanliga” siffror, som på den dyra compressorn. Jag vet inte exakt när den senare ändringen gjordes, det finns säkert info på watchuseek om det. Saken kompliceras av att både urverken och deras delar, inkl datumhjulet, ofta har bytts så att man har en mix av olika tillverkningsår.
1669414180064.jpeg

1669414214438.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
De såg ut som på det fotot under resten av Sovjettiden. Sedan någon gång i början av 90-talet så ändrades siffrornas utseende lite, men bara lite så man måste titta noga. Bifogat foto på en ubåtskomandirskie från tidigt 90-tal visar siffran 2 som är tydligt annorlunda än 2:an på 80-talsverket. Senare under 90-talet eller början av 2000 så blev det en större ändring till mer ”vanliga” siffror, som på den dyra compressorn. Jag vet inte exakt när den senare ändringen gjordes, det finns säkert info på watchuseek om det. Saken kompliceras av att både urverken och deras delar, inkl datumhjulet, ofta har bytts så att man har en mix av olika tillverkningsår.
1669414180064.jpeg

1669414214438.jpeg


Intressant, tack.
Det verkar stämma på de (fortfarande få) vostok jag har.
 

Watchvintage

Cartier
De såg ut som på det fotot under resten av Sovjettiden. Sedan någon gång i början av 90-talet så ändrades siffrornas utseende lite, men bara lite så man måste titta noga. Bifogat foto på en ubåtskomandirskie från tidigt 90-tal visar siffran 2 som är tydligt annorlunda än 2:an på 80-talsverket. Senare under 90-talet eller början av 2000 så blev det en större ändring till mer ”vanliga” siffror, som på den dyra compressorn. Jag vet inte exakt när den senare ändringen gjordes, det finns säkert info på watchuseek om det. Saken kompliceras av att både urverken och deras delar, inkl datumhjulet, ofta har bytts så att man har en mix av olika tillverkningsår.
1669414180064.jpeg

1669414214438.jpeg
Superintressant!😀

Tyder ju som sagt på att något är utbyt på den som är till salu på Chrono24. Hade lite kontakt för att veta mer om den enligt nedan. Tror priset är förhandlingsbart enligt svaret...

Jämför man med mina datum ser de ju ut att vara mer korrekta då, vilket är rimligt eftersom ingen pillat i den.
20221126_194244.jpg



20221126_194520.jpg


Screenshot_20221126_194641_Chrono24.jpg
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
Ja just det, själva kronan ska ju ha ett visst utseende som är samma på alla Amphibia från den tiden. Det jag funderade på är den inre delen, bommen som jag nu vet att det heter.
Jag kollade min krona idag @steros och den med kapsyl är mellanbommen för 090 mm och den med kort bom som till din är den mer moderna
image.jpg
image.jpg

Vill du ha den så skickar jag imorgon!😊
 
Topp