Jämför med siffran 7 på detta 80-talsverk.Timvisaren är från Komandirskie. Man brukar anse att det ska vara Amphibia-visare dvs pilformad timvisare. Verket, eller iaf delar av det, är betydligt senare. Datumsiffrornas utseende antyder detta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jämför med siffran 7 på detta 80-talsverk.Timvisaren är från Komandirskie. Man brukar anse att det ska vara Amphibia-visare dvs pilformad timvisare. Verket, eller iaf delar av det, är betydligt senare. Datumsiffrornas utseende antyder detta.
Så himla vackert!Väl hemma låg ett paket. 19:- för bandet måste väl ändå vara ok pris för ett stort bund i läder?
![]()
![]()
Ju mer jag ser den där, desto mer gillar jag den.
En till gbg-are?Trevlig helg! Dags o åka hem...
![]()
![]()
![]()
Jämför med siffran 7 på detta 80-talsverk.![]()
Zakaz på den? Hade gissat Molnija-bygge?Trevlig helg! Dags o åka hem...
![]()
![]()
![]()
Ja men va fn... skål igen då...Pripps O'clock
![]()
Har nog ett halvt ton liggandes än. Får vänta tills priserna går upp lite...Stökig dag, men lunchen var liten intim ceremoni med hemkomna från utlandsinsatser. Finuniformen toppades av min militära Precision från ca 1959.
Fin gammal rundad krona.
Glad TGIrF klockomaner!!!
Edit: sitter på de grymma ryska lyxbanden @Utvisaren vänligen tog hem för en längre tid sedan. Rysk lyx - inte vanligt!![]()
![]()
Men rätt salt prislapp...Väl hemma låg ett paket. 19:- för bandet måste väl ändå vara ok pris för ett stort bund i läder?
![]()
![]()
Zakaz på den? Hade gissat Molnija-bygge?![]()
Det är bara att elda på! Ser ut att bli sista vintern med kamin för mig ett tag framöver så nästa ägare till huset skall nog inte räkna med att det är många vedpinnar kvar.Kanske tog i lite för mycket i eldandet idag, dottern tycker dwt blev lite väl varmt...
![]()
![]()
De såg ut som på det fotot under resten av Sovjettiden. Sedan någon gång i början av 90-talet så ändrades siffrornas utseende lite, men bara lite så man måste titta noga. Bifogat foto på en ubåtskomandirskie från tidigt 90-tal visar siffran 2 som är tydligt annorlunda än 2:an på 80-talsverket. Senare under 90-talet eller början av 2000 så blev det en större ändring till mer ”vanliga” siffror, som på den dyra compressorn. Jag vet inte exakt när den senare ändringen gjordes, det finns säkert info på watchuseek om det. Saken kompliceras av att både urverken och deras delar, inkl datumhjulet, ofta har bytts så att man har en mix av olika tillverkningsår.Går det att säga vilka ungefärliga årgångar det byttes siffror?
De såg ut som på det fotot under resten av Sovjettiden. Sedan någon gång i början av 90-talet så ändrades siffrornas utseende lite, men bara lite så man måste titta noga. Bifogat foto på en ubåtskomandirskie från tidigt 90-tal visar siffran 2 som är tydligt annorlunda än 2:an på 80-talsverket. Senare under 90-talet eller början av 2000 så blev det en större ändring till mer ”vanliga” siffror, som på den dyra compressorn. Jag vet inte exakt när den senare ändringen gjordes, det finns säkert info på watchuseek om det. Saken kompliceras av att både urverken och deras delar, inkl datumhjulet, ofta har bytts så att man har en mix av olika tillverkningsår.
![]()
![]()
Superintressant!De såg ut som på det fotot under resten av Sovjettiden. Sedan någon gång i början av 90-talet så ändrades siffrornas utseende lite, men bara lite så man måste titta noga. Bifogat foto på en ubåtskomandirskie från tidigt 90-tal visar siffran 2 som är tydligt annorlunda än 2:an på 80-talsverket. Senare under 90-talet eller början av 2000 så blev det en större ändring till mer ”vanliga” siffror, som på den dyra compressorn. Jag vet inte exakt när den senare ändringen gjordes, det finns säkert info på watchuseek om det. Saken kompliceras av att både urverken och deras delar, inkl datumhjulet, ofta har bytts så att man har en mix av olika tillverkningsår.
![]()
![]()
Jag kollade min krona idag @steros och den med kapsyl är mellanbommen för 090 mm och den med kort bom som till din är den mer modernaJa just det, själva kronan ska ju ha ett visst utseende som är samma på alla Amphibia från den tiden. Det jag funderade på är den inre delen, bommen som jag nu vet att det heter.