• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
På pendeltåget. Oceanen får hänga med även idag.
20221130_064847.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
För den som är intresserad av Raketas klockor med 24-timmars-verk (vem är inte det?) har jag hittat nedanstående sida, som ganska (!) grundligt grottar ner sig i de olika mer eller mindre välkända 24-timmars modeller som Raketa har släppt, inkl de från expeditionerna i Antarktis.
Sajten är franskspråkig, men det går ju att slå på översättning direkt i webbläsaren, så att innehåller blir läsbart även för en som jag själv.
 

Watchvintage

Cartier
Mm jag kanske ska be om fler bilder. Det här är enda bilden på datumen. Jag tycker att 7:an är lite svår att avgöra om den är från sovjet-tiden eller om det är den lite nyare från 90-talet. Den nyare är mer kantig på nåt sätt. Vete tusan vilken detta är.
1669745366057.jpeg
Hämtat ut min Compressor från urmakaren idag. Han kändes tveksam gällande ev. reservdelar och jag hade ändå ett nytt mycket trevligare, roligare och bättre alternativ. Kommer åka och besöka en forummedlem istället i januari. Ska bli supertrevligt, både lära känna en medlem och vara med och lära mig lite!👍😀

Men mot bakgrund av det så har jag tillgång till klockan och skruvade fram till siffran 7 i datumet. Så har du något att jämföra med.
För mitt otränade öga (även om det är en suddig bild) så ser ditt datum ut att vara som på min, dvs, sovjettiden.

20221130_194935.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Bandet på min compressor undrar jag lite över. Tänker att ni kanske kan vara behjälpliga😀

- Någon som har en Vostok med gummiarmband som kan se om mitt band är ett original?

- Det är hyfsat torrt men framförallt är spännet i plast och känns allt annat än säkert. Så jag skulle vilja byta till snarlikt i gummi eftersom jag köpte den med det, någon som har förslag? Alternativt annat som inte är i gummi men kan vara snyggt om man ska gå en annan väg😀

20221130_200821.jpg

20221130_200838.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Bandet på min compressor undrar jag lite över. Tänker att ni kanske kan vara behjälpliga😀

- Någon som har en Vostok med gummiarmband som kan se om mitt band är ett original?

- Det är hyfsat torrt men framförallt är spännet i plast och känns allt annat än säkert. Så jag skulle vilja byta till snarlikt i gummi eftersom jag köpte den med det, någon som har förslag? Alternativt annat som inte är i gummi men kan vara snyggt om man ska gå en annan väg😀

20221130_200821.jpg

20221130_200838.jpg

Ingen aning om det är orginalband, men förr kom ju ryska klockor oftast utan band. Jag hade sparat bandet och satt på något mer hållbart och bekvämare 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite spännande och beställa klockor ifrån Ukraina.

"Hello, we had a problem after the missile attack, and the package was reissued."

Det var från ena säljaren, den andre säger att hon skall skicka snart, de har problem med att strömmen går hela tiden, tufft i Ukraina just nu...
 

steros

Omega
Hämtat ut min Compressor från urmakaren idag. Han kändes tveksam gällande ev. reservdelar och jag hade ändå ett nytt mycket trevligare, roligare och bättre alternativ. Kommer åka och besöka en forummedlem istället i januari. Ska bli supertrevligt, både lära känna en medlem och vara med och lära mig lite!👍😀

Men mot bakgrund av det så har jag tillgång till klockan och skruvade fram till siffran 7 i datumet. Så har du något att jämföra med.
För mitt otränade öga (även om det är en suddig bild) så ser ditt datum ut att vara som på min, dvs, sovjettiden.

20221130_194935.jpg
Ja det ser ut att stämma.
 

Watchvintage

Cartier
Lite spännande och beställa klockor ifrån Ukraina.

"Hello, we had a problem after the missile attack, and the package was reissued."

Det var från ena säljaren, den andre säger att hon skall skicka snart, de har problem med att strömmen går hela tiden, tufft i Ukraina just nu...
Jag finner inga ord som passar i det här forumet...😡😢

Märklig situation. Vi köper klockor och de försöker överleva och ursäktar sena leveranser...🙄

Samtidigt tänker jag att det är viktigt med kontakten utifrån för dem. Det är ju ett sätt att ha det på individnivå. Inte bara stater mellan.

Man kan ju ta tillfället i akt och tex skicka meddelande till säljaren om att man stödjer deras kamp och inte försöka pruta. Det gjorde jag på ett par klockor jag väntar på.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Lite spännande och beställa klockor ifrån Ukraina.

"Hello, we had a problem after the missile attack, and the package was reissued."

Det var från ena säljaren, den andre säger att hon skall skicka snart, de har problem med att strömmen går hela tiden, tufft i Ukraina just nu...
Jag har köpt klockor från Ukraina fortlöpande under hela kriget. I något fall tog det ett par veckor innan paketet kom iväg, men förutom ett fall där adressen var oläslig (berodde inte på kriget) har allt kommit fram som det skall. Jag ser det som ett sätt att stötta Ukraina i en mycket svår tid.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag finner inga ord som passar i det här forumet...😡😢

Märklig situation. Vi köper klockor och de försöker överleva och ursäktar sena leveranser...🙄

Samtidigt tänker jag att det är viktigt med kontakten utifrån för dem. Det är ju ett sätt att ha det på individnivå. Inte bara stater mellan.

Man kan ju ta tillfället i akt och tex skicka meddelande till säljaren om att man stödjer deras kamp och inte försöka pruta. Det gjorde jag på ett par klockor jag väntar på.
I två fall har jag fortsatt att ha lite kontakt med säljaren. Jag får ganska jobbiga men verkliga vittnesmål om situationen i den östra delen av Ukraina. Klockorna är ju lika fina oavsett.
 

Watchvintage

Cartier
Jag har köpt klockor från Ukraina fortlöpande under hela kriget. I något fall tog det ett par veckor innan paketet kom iväg, men förutom ett fall där adressen var oläslig (berodde inte på kriget) har allt kommit fram som det skall. Jag ser det som ett sätt att stötta Ukraina i en mycket svår tid.
Jag håller med.

Jag kanske ska förtydliga att det är kriget som gör mig upprörd.

Inte att man köper klockor. Utan det är en typ av stöd och jag tror alla kontakter med omvärlden är viktigt för att inte Ukrainarna ska känna sig isolerad i hemskheterna.
 
Senast ändrad:
Topp