• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Idag fick man vara med när Flygvapnet fick ny general och chef.
Vad passar då bättre för räven i hönsgården än en militär Svet från 1958-59 på tidstypiskt ryskt bund?
D22BBE0E-913B-481D-9AF0-BE486C75072D.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Idag fick man vara med när Flygvapnet fick ny general och chef.
Vad passar då bättre för räven i hönsgården än en militär Svet från 1958-59 på tidstypiskt ryskt bund?
D22BBE0E-913B-481D-9AF0-BE486C75072D.jpeg
Ja, det skulle möjligtvis vara en Sturmanskie, men, visst, en gammal Svet går ju hur bra som helst. Riktigt fin! Ja, sedan är det ju det där med bund, men det är en annan historia :cool:
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Ja, det skulle möjligtvis vara en Sturmanskie, men, visst, en gammal Svet går ju hur bra som helst. Riktigt fin! Ja, sedan är det ju det där med bund, men det är en annan historia :cool:
Men, men, men ... Sturmanskie är ju en flygarklocka?
Svenska Flygvapnets devis/motto är "så högt man kan komma".
Min devis är "så långt från Flygvapnet det bara går ..."
Då passar mig ett fältmässigt fältur så mycket bättre!
;) 🤣🤣🤣:cool:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tycker Raketas nya Sputnik klocka ser rätt intressant ut


Coool! Gillar att den har gamla loggan o grymt glas!

Tyvärr är den nog alldeles för dyr...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vad skall ni spela? Säger du Händels messias så får jag en sur uppstötning.

Slänger in en till krabbelur även om den inte är min.

1671117950011.png
Närå, ingen Händels Messias, även om jag tycker att den rockar ganska fett. Det blev en bra blandning av olika jul-stycken, allt från Sleigh Ride till Gloria ur mässa av Schubert via svensk Lussepolska. Vi fick tom med ett stycke av Rimsky-Korsakov, som var ryss, men han dog ju tom innan revolutionen, så han kan väl knappast lastas för kriget i Ukraina?
Just det, jag fick faktiskt en kommentar om min Raketa Goroda: "Gud vad fiiin! Är den ny?"
Oavsett så är det kul när någon ser att det sitter en ovanlig klocka på handleden, när den dessutom råkar vara från tidigt 80-tal och Sovjetunionen :)
 

Watchvintage

Cartier
Närå, ingen Händels Messias, även om jag tycker att den rockar ganska fett. Det blev en bra blandning av olika jul-stycken, allt från Sleigh Ride till Gloria ur mässa av Schubert via svensk Lussepolska. Vi fick tom med ett stycke av Rimsky-Korsakov, som var ryss, men han dog ju tom innan revolutionen, så han kan väl knappast lastas för kriget i Ukraina?
Just det, jag fick faktiskt en kommentar om min Raketa Goroda: "Gud vad fiiin! Är den ny?"
Oavsett så är det kul när någon ser att det sitter en ovanlig klocka på handleden, när den dessutom råkar vara från tidigt 80-tal och Sovjetunionen :)
Jag älskar musik!
Allätare, allt från techno till klassiskt, körer etc. Spelar/sjunger du till vardags, alltså professionellt? Det är ju hur häftigt som helst i sånt fall!!!

Jag lärde mig alldrig något instrument, supertrist...Körde blockflöjt i skolan som man gjorde på den tiden.
Sen valde jag Saxofon som instrument. Men...första gången jag öppnade lådan med lånesaxofonen så lossnade en pärlemoknapp...jag blev så rädd att jag förstört den och våga inte säga till någon, så jag bara la ner det innan jag börjat. Ingen förstod varför😅

Sen började jag med trummor, men eftersom min pappa sett hur det gick med Saxofonen, så fick jag inga trummor utan satt och trampa i golvet och trumma på ett bord...efter år av det tröttnade jag. Tycker min pappa kunde varit lite mer tillmötesgående där😅 Som vuxen har jag däremot köpt Bongotrummor som jag småtränar på.

Sjöng däremot i kör i skolan, var med på musikteater i huvudroll etc. och min musiklärare rekommendera mina föräldrar att jag skulle gå Adolf Fredrick i gymnasiet. Gjorde inte det tyvärr, fick problem med mandlarna, sen målbrott så det sket sig. Nu kan jag knappt sjunga en nubbevisa😅 Men enda 5:an i betyg under åren är i musik👍😅

Men som sagt, älskar musik!! Mina döttrar har jag satt i kyrkokören sen de var bäbisar och nu är den ena med i skolkören. Skulle verkligen vilja att de kom igång med instrument...köpt trummor, små orglar etc. sen de var små. Nu köpt en elorgel i julklapp och hoppas det kan få fart ytterligare på musikintresset. De har ofta sång och dansshower hemma.🥰

Har olika listor jag gör på spotify. En är min begravningsmusik...Lite dysterkvist kanske, men tänker att jag ska förenkla för de som är kvar. Var lite knepigt när min mamma gick bort i covid att välja musik. Lade mycket fokus på det för hon älskade och spela musik. Blev superbra i slutändan, bl.a. med en fantastisk saxofonist jag känner.

Min Begravningslista ändras och innehåller allt möjligt, så vi får väl se om den spelas, lite lång dock just nu så den får nog spelas på efterfesten😅
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Närå, ingen Händels Messias, även om jag tycker att den rockar ganska fett. Det blev en bra blandning av olika jul-stycken, allt från Sleigh Ride till Gloria ur mässa av Schubert via svensk Lussepolska. Vi fick tom med ett stycke av Rimsky-Korsakov, som var ryss, men han dog ju tom innan revolutionen, så han kan väl knappast lastas för kriget i Ukraina?
Just det, jag fick faktiskt en kommentar om min Raketa Goroda: "Gud vad fiiin! Är den ny?"
Oavsett så är det kul när någon ser att det sitter en ovanlig klocka på handleden, när den dessutom råkar vara från tidigt 80-tal och Sovjetunionen :)
Schubert? Minsann! Händel tycker jag brukar dras över lite på slentrian lite för ofta. Som att orkestern och sångare har "framfört den förut" och tror sig kunna den. Ie det blir lite halvhjärtat. Lite som bilden nedan.
20221215_201225.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Sällskap av patinerad Sturmanskie när jag tar tåget för att hämta bilen som har varit på verkstadsbesök i annan stad (livet när man inte bor i storstad).
@MAz_666 : "Love lift us up where we belong" 😉😁
20221215_070651.jpg
Riktigt snygga de där uren. Kollat lite på dem. Lite högre pris på dem så tvekat på dem eftersom man inte vill bli blåst.

En sak att kanske inte få exakt original om man ger en 500, men rör det sig om tusenlappar vill man ha original grejer.

Har du/ni tips på fällor att undvika?
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Borde bara vara prickar, ingen metallring runt. Ser ut som ny lumen med i ringarna (jämnför färgen med visarna).

Borde se ut så här...
watch-Amphibia-tonneau-sectoral-9275-0027.jpg


Edit: finns en modern tavla.
, 509.

u9y5pm5pza6c14kabtfjlqt1xzq8aab9.jpg


Hhmm.. den kanske skall vara sådan? Hittade 4st på Meshok med samma utseende som din.

Urtavlan på den övre klockan på dina foton. Gillar den skarpt och har för mig att jag läst något om bakrunden till den men minns inte.

Har du/ni mer info om den kanske?
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Jag älskar musik!
Allätare, allt från techno till klassiskt, körer etc. Spelar/sjunger du till vardags, alltså professionellt? Det är ju hur häftigt som helst i sånt fall!!!

Jag lärde mig alldrig något instrument, supertrist...Körde blockflöjt i skolan som man gjorde på den tiden.
Sen valde jag Saxofon som instrument. Men...första gången jag öppnade lådan med lånesaxofonen så lossnade en pärlemoknapp...jag blev så rädd att jag förstört den och våga inte säga till någon, så jag bara la ner det innan jag börjat. Ingen förstod varför😅

Sen började jag med trummor, men eftersom min pappa sett hur det gick med Saxofonen, så fick jag inga trummor utan satt och trampa i golvet och trumma på ett bord...efter år av det tröttnade jag. Tycker min pappa kunde varit lite mer tillmötesgående där😅 Som vuxen har jag däremot köpt Bongotrummor som jag småtränar på.

Sjöng däremot i kör i skolan, var med på musikteater i huvudroll etc. och min musiklärare rekommendera mina föräldrar att jag skulle gå Adolf Fredrick i gymnasiet. Gjorde inte det tyvärr, fick problem med mandlarna, sen målbrott så det sket sig. Nu kan jag knappt sjunga en nubbevisa😅 Men enda 5:an i betyg under åren är i musik👍😅

Men som sagt, älskar musik!! Mina döttrar har jag satt i kyrkokören sen de var bäbisar och nu är den ena med i skolkören. Skulle verkligen vilja att de kom igång med instrument...köpt trummor, små orglar etc. sen de var små. Nu köpt en elorgel i julklapp och hoppas det kan få fart ytterligare på musikintresset. De har ofta sång och dansshower hemma.🥰

Har olika listor jag gör på spotify. En är min begravningsmusik...Lite dysterkvist kanske, men tänker att jag ska förenkla för de som är kvar. Var lite knepigt när min mamma gick bort i covid att välja musik. Lade mycket fokus på det för hon älskade och spela musik. Blev superbra i slutändan, bl.a. med en fantastisk saxofonist jag känner.

Min Begravningslista ändras och innehåller allt möjligt, så vi får väl se om den spelas, lite lång dock just nu så den får nog spelas på efterfesten😅
Cohen gjorde ju ett par ganska mörka album när han höll på att trilla av pinn. Rätt bitter/ifrågasättande av den gud som beskrevs som god i texterna men som bara bringade lidande till jorden. "If thine is the glory, then my must be the shame. You want it darker, we kill the flame" Verkligen gud, vill du ha det mörkare än vad det redan är? Då blåser vi väl ut det sista ljuset. Inga fingrar emellan där inte.

Willie Nelson gjorder ju en kul också ... "Roll me up and smoke me when Im gone" Han har ju minst sagt rökt en och annan feting bara idag...

Själv är man ju inget storrökare av varken det ena eller andra men nån tuting eller två har man ju kanske tagit. Man lär ju brinna rätt bra om vi säger så 😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Urtavlan på den övre klockan. Gillar den skarpt och har för mig att jag läst något om bakrunden till den men minns inte.

Har du/ni mer info om den kanske?

Ingen aning, men äger en (dock inte den på bilden), får leta fram min... Kan kolla i några böcker med om det står något, men hittar säkert inget då de ofta är rätt sparsamma med info.
 
Topp