• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag älskar musik!
Allätare, allt från techno till klassiskt, körer etc. Spelar/sjunger du till vardags, alltså professionellt? Det är ju hur häftigt som helst i sånt fall!!!

Jag lärde mig alldrig något instrument, supertrist...Körde blockflöjt i skolan som man gjorde på den tiden.
Sen valde jag Saxofon som instrument. Men...första gången jag öppnade lådan med lånesaxofonen så lossnade en pärlemoknapp...jag blev så rädd att jag förstört den och våga inte säga till någon, så jag bara la ner det innan jag börjat. Ingen förstod varför😅

Sen började jag med trummor, men eftersom min pappa sett hur det gick med Saxofonen, så fick jag inga trummor utan satt och trampa i golvet och trumma på ett bord...efter år av det tröttnade jag. Tycker min pappa kunde varit lite mer tillmötesgående där😅 Som vuxen har jag däremot köpt Bongotrummor som jag småtränar på.

Sjöng däremot i kör i skolan, var med på musikteater i huvudroll etc. och min musiklärare rekommendera mina föräldrar att jag skulle gå Adolf Fredrick i gymnasiet. Gjorde inte det tyvärr, fick problem med mandlarna, sen målbrott så det sket sig. Nu kan jag knappt sjunga en nubbevisa😅 Men enda 5:an i betyg under åren är i musik👍😅

Men som sagt, älskar musik!! Mina döttrar har jag satt i kyrkokören sen de var bäbisar och nu är den ena med i skolkören. Skulle verkligen vilja att de kom igång med instrument...köpt trummor, små orglar etc. sen de var små. Nu köpt en elorgel i julklapp och hoppas det kan få fart ytterligare på musikintresset. De har ofta sång och dansshower hemma.🥰

Har olika listor jag gör på spotify. En är min begravningsmusik...Lite dysterkvist kanske, men tänker att jag ska förenkla för de som är kvar. Var lite knepigt när min mamma gick bort i covid att välja musik. Lade mycket fokus på det för hon älskade och spela musik. Blev superbra i slutändan, bl.a. med en fantastisk saxofonist jag känner.

Min Begravningslista ändras och innehåller allt möjligt, så vi får väl se om den spelas, lite lång dock just nu så den får nog spelas på efterfesten😅
Tack för ett långt och personligt inlägg! 😍

Jag tillhör nog en relativt musikaliskt intresserad familj. En av mina bröder är proffsmusiker och är med i en del ganska häftiga projekt. Själv spelar jag bara som amatör i några olika orkestrar och ensembler, men det blir mycket spelande för min del. För mig funkar det som en ventil för hjärnan, då jag kan koppla bort jobb och annan stress.

Vi funkar nog lite som en "von Trapp"-familj där alla spelar någonting. Jag träffade tom min fru via spelandet. Så, liite nördiga är vi allt. 🤪

Jag jobbar med IT, så musiken ger bra balans från alla ettor och nollor.

Kul att du försöker uppmuntra barnen att hålla på med musik. Det har vi också gjort. 👍😍
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Men för i h…e!!!det är ku Tgirf och ryska isbjörnar verkar tagit över svea rike🥶🥶🥶!
Ha en fin dag på er som jobbar inne!😄
C7D9BDDB-B4C5-469E-8F03-D7F4CA722B87.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Men för i h…e!!!det är ku Tgirf och ryska isbjörnar verkar tagit över svea rike🥶🥶🥶!
Ha en fin dag på er som jobbar inne!😄
C7D9BDDB-B4C5-469E-8F03-D7F4CA722B87.jpeg
Sluta gnäll. Är ju myggfritt ju! 😂😂
Finns ett par platser kvar i Skåne men sen är det fullt. Ska jag paxa en betåker eller två? 🦩🐷🥃

Edit: VI HADE FN 14 MINUS!!! :eek:
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Tack för ett långt och personligt inlägg! 😍

Jag tillhör nog en relativt musikaliskt intresserad familj. En av mina bröder är proffsmusiker och är med i en del ganska häftiga projekt. Själv spelar jag bara som amatör i några olika orkestrar och ensembler, men det blir mycket spelande för min del. För mig funkar det som en ventil för hjärnan, då jag kan koppla bort jobb och annan stress.

Vi funkar nog lite som en "von Trapp"-familj där alla spelar någonting. Jag träffade tom min fru via spelandet. Så, liite nördiga är vi allt. 🤪

Jag jobbar med IT, så musiken ger bra balans från alla ettor och nollor.

Kul att du försöker uppmuntra barnen att hålla på med musik. Det har vi också gjort. 👍😍
Jobbar? Skryt lagom... 😂🐷🥃
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
På tal om det här med vad man ev 😁 gör på jobbet, så tillbringar jag denna fredag på en "chefsdag" med bla bra föreläsning av en psykolog. Dock stör jag mig på att människan inte har något armbandsur... 🙄
På min handled återigen Junkers/Poljot3133.
20221216_083231.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Sluta gnäll. Är ju myggfritt ju! 😂😂
Finns ett par platser kvar i Skåne men sen är det fullt. Ska jag paxa en betåker eller två? 🦩🐷🥃

Edit: VI HADE FN 14 MINUS!!! :eek:

Suck, OK, tillbringar dagarna bakom ett tangentbord... 🙄😉

-11 här just nu, har precis ätit frukost. Nu skall jag bara snora av näsan och sedan leta efter en ryssbok eller två och gå o lägga mig igen och vänta på att febern stiger igen.
Kanske får på en klocka på armen med på vägen...
 

MAz_666

Rolex
Sluta gnäll. Är ju myggfritt ju! 😂😂
Finns ett par platser kvar i Skåne men sen är det fullt. Ska jag paxa en betåker eller två? 🦩🐷🥃

Edit: VI HADE FN 14 MINUS!!! :eek:
Imorse 06.00 när jag cyklade (!) till jobbet, och sedan tränade kondition utomhus sade temperaturen ”-20, känns som -30”. Myggfritt på rikt! 😂😂😂🥶🥶🥶
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Urtavlan på den övre klockan på dina foton. Gillar den skarpt och har för mig att jag läst något om bakrunden till den men minns inte.

Har du/ni mer info om den kanske?

Vi börjar med en bild på min.

Rätt sleten urtavla, bezel o visare. Sitter i en gammal 119 tunna. Den här får bli dagens!
20221216_101510.jpg


Har även den här, har bytt tavlan till denna, kommer inte alls ihåg vart som satt där innan
20221216_102005.jpg


Nu skall jag lägga mig i sjuksängen och se om jag hittar klockan i böckerna...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
... och här kommer det jag hittade i mina två böcker, inte mycket.

Ifrån Juris bok Russian wristwatches, i en helt annan boett
20221216_103039.jpg

20221216_103051.jpg


Han har även med den ljusa tavlan
20221216_103118.jpg
20221216_103123.jpg

Så, jag har tydligen lyckats bygga en "extremly rare" 😆

Hittade även den ljusa i Russian collectible watches:
20221216_104216.jpg

Här får man fram att refen för tavlan är 303 (för den ljusa).
 

Delgada

Patek
Liksom broder @Rikala tillbringar jag dagen som sjukling. Hade covid för en månad sedan så jag slipper i alla fall testa mig, vilket vi som jobbar i sjukvården annars alltid måste göra vid förkylning.
Min allra första Amphibia pryder handleden idag. Jag valde boett och tavla mycket noga och hade redan innan bestämt att den skulle få en slät bezel och nytt armband. Vad jag inte förutsåg var att dem skulle få sällskap av flera efter hand.
20221216_112748.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Liksom broder @Rikala tillbringar jag dagen som sjukling. Hade covid för en månad sedan så jag slipper i alla fall testa mig, vilket vi som jobbar i sjukvården annars alltid måste göra vid förkylning.
Min allra första Amphibia pryder handleden idag. Jag valde boett och tavla mycket noga och hade redan innan bestämt att den skulle få en slät bezel och nytt armband. Vad jag inte förutsåg var att dem skulle få sällskap av flera efter hand.
20221216_112748.jpg

Hehe, ligger här med covid själv. Dock verkar febern gett med sig (iallafall det värsta), nu mest bara snorig och lite tjockt i halsen. 😀

Skickar iväg frugan o hämta paket ifrån Ukraina, så snart känns det nog ännu bättre 😇
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Du är f*n galen!
HOARDER!!!
;)🤣🤣🤣🤣🤣💪:cool:
Spännande att följa dina renoveringar!
(Den grova i mässing var fin, och den med stora BOCTOC och en röd stjärna: mumma!)

Hehe, de var så billiga att jag inte kunde hålla mig...

Kunde inte heller hålla mig att putsa upp en, men nu skall jag ta det lugnt resten av kvällen.

Vostok Dnepr
Går kanske en halvminut fullt uppskruvad, så denna lär säkert bara behöva rengörning & smörjning. Fel bezel, men har nog en rätt i lådan kanske.

20221216_162413.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Hehe, de var så billiga att jag inte kunde hålla mig...

Kunde inte heller hålla mig att putsa upp en, men nu skall jag ta det lugnt resten av kvällen.

Vostok Dnepr
Går kanske en halvminut fullt uppskruvad, så denna lär säkert bara behöva rengörning & smörjning. Fel bezel, men har nog en rätt i lådan kanske.

20221216_162413.jpg
Åhå!en fin Ostvok!👍😊
 

Delgada

Patek
God fredagkväll.
20221216_182348.jpg

Jag älskar musik!
Allätare, allt från techno till klassiskt, körer etc. Spelar/sjunger du till vardags, alltså professionellt? Det är ju hur häftigt som helst i sånt fall!!!

Jag lärde mig alldrig något instrument, supertrist...Körde blockflöjt i skolan som man gjorde på den tiden.
Sen valde jag Saxofon som instrument. Men...första gången jag öppnade lådan med lånesaxofonen så lossnade en pärlemoknapp...jag blev så rädd att jag förstört den och våga inte säga till någon, så jag bara la ner det innan jag börjat. Ingen förstod varför😅

Sen började jag med trummor, men eftersom min pappa sett hur det gick med Saxofonen, så fick jag inga trummor utan satt och trampa i golvet och trumma på ett bord...efter år av det tröttnade jag. Tycker min pappa kunde varit lite mer tillmötesgående där😅 Som vuxen har jag däremot köpt Bongotrummor som jag småtränar på.

Sjöng däremot i kör i skolan, var med på musikteater i huvudroll etc. och min musiklärare rekommendera mina föräldrar att jag skulle gå Adolf Fredrick i gymnasiet. Gjorde inte det tyvärr, fick problem med mandlarna, sen målbrott så det sket sig. Nu kan jag knappt sjunga en nubbevisa😅 Men enda 5:an i betyg under åren är i musik👍😅

Men som sagt, älskar musik!! Mina döttrar har jag satt i kyrkokören sen de var bäbisar och nu är den ena med i skolkören. Skulle verkligen vilja att de kom igång med instrument...köpt trummor, små orglar etc. sen de var små. Nu köpt en elorgel i julklapp och hoppas det kan få fart ytterligare på musikintresset. De har ofta sång och dansshower hemma.🥰

Har olika listor jag gör på spotify. En är min begravningsmusik...Lite dysterkvist kanske, men tänker att jag ska förenkla för de som är kvar. Var lite knepigt när min mamma gick bort i covid att välja musik. Lade mycket fokus på det för hon älskade och spela musik. Blev superbra i slutändan, bl.a. med en fantastisk saxofonist jag känner.

Min Begravningslista ändras och innehåller allt möjligt, så vi får väl se om den spelas, lite lång dock just nu så den får nog spelas på efterfesten😅

Cohen gjorde ju ett par ganska mörka album när han höll på att trilla av pinn. Rätt bitter/ifrågasättande av den gud som beskrevs som god i texterna men som bara bringade lidande till jorden. "If thine is the glory, then my must be the shame. You want it darker, we kill the flame" Verkligen gud, vill du ha det mörkare än vad det redan är? Då blåser vi väl ut det sista ljuset. Inga fingrar emellan där inte.

Willie Nelson gjorder ju en kul också ... "Roll me up and smoke me when Im gone" Han har ju minst sagt rökt en och annan feting bara idag...

Själv är man ju inget storrökare av varken det ena eller andra men nån tuting eller två har man ju kanske tagit. Man lär ju brinna rätt bra om vi säger
Angående listor. Intressant att läsa om din lista @Watchvintage . Jag har ingen direkt begravningslista men en lista med musik med lite innehåll. Och jag tänker väl att det inte inte måste bli så mörkt som @Utvisaren beskrev med herr Cohen. Men lite tanke och kanske nån slags... djup?
Här har jag två exempel med artister jag föreställer mig nog har tänkt lite mer än genomsnittet av människor i övrigt, nämligen Kjell Höglund och Freddie Wadling.
Kanske någon av dessa platsar på din lista?


 

Watchvintage

Cartier
Tada!

20221216_135525.jpg

20221216_135616.jpg


Lite kul o putsa o serva när man mår bättre! Ingen aning on någon fungerar, men alla var sålda som renoveringsobjekt





20221216_135822.jpg

20221216_135837.jpg
Wow!😳 Måste vara superkul att kunna renovera själv!!!

Den mellan de två vita på andra bilden fick det att rycka i baguetten😅
God fredagkväll.
20221216_182348.jpg




Angående listor. Intressant att läsa om din lista @Watchvintage . Jag har ingen direkt begravningslista men en lista med musik med lite innehåll. Och jag tänker väl att det inte inte måste bli så mörkt som @Utvisaren beskrev med herr Cohen. Men lite tanke och kanske nån slags... djup?
Här har jag två exempel med artister jag föreställer mig nog har tänkt lite mer än genomsnittet av människor i övrigt, nämligen Kjell Höglund och Freddie Wadling.
Kanske någon av dessa platsar på din lista?


Håller helt med!
Absolut passar Freddie Wadling!
Vem minns inte lite upptempo Blue for Two👍😀


Apropå min begravningslista och lite djup, en favorit låt jag har på den för mina små döttrars skull är den här som jag tycker är fin...

 
Topp