• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har också fått klockpaket men jag har snöat inne:oops: Kanske imorgon jag tar mig ut. (har tydligen börjat skriva som Yoda i Star trek pratar. Tecken på isnöning)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Wtf? Känd boett? Väldigt... randig? :wideyed:
Något jag missat helt eller? Väldigt mycket 70-tal på ett och samma ställe i en Vostok annars. Visarna och tavlan går ju faktiskt ihop.

1671273512222.png

Men titta vad jag hittade till salu... Man blir ju lite sugen! 😀
image - 2022-12-17T134138.726.jpeg
 

Watchvintage

Cartier
Knappt någon skillnad?

Innan
20221217_110654.jpg


Efter
20221217_124012.jpg


Boett-tvätt, nytt glas, ny bakpackning, ny fjädertrumma med ny fjäder, saknades en skruv i verket så det har jag tagit en gammal jag hade.

Balandsfjädern var lite kass, så den pillade jag lite på, den är nu mindre kass, men verket är svårruckat. Lär väl behöva en service.

Innan ruckning
20221217_121432.jpg


Efter ruckning
20221217_123211.jpg



Ha en bra lördag kamrater! 😃

Det var faan...😳 Ursäkta svordomen men mäkta imponerad...Dessutom en av mina favorit urtavlor.

Känns som du kanske har en gammal signatur som ska uppdateras...
"Novis på klockrenovering. Har precis börjat lära mig genom läsa på, fråga och försöka själv."😅

En fråga, hur rengör du urtavlan, eller behövs det sällan?

Jag har en ultraljudstvätt jag köpt för mina mopeddelar. Inte provat den ännu men tänkte man kanske kan köra klockgrejer i den.
När du ultraljudstvättar har du värme på då och vilket ev. medel eller kör du bara vatten? Kan man slänga ner ett helt urverk...? Vad händer med smörjning etc. då, måste man montera isär för att smörja upp igen då?

Är du sugen på att sälja den hojta till! Skulle var fin i min "rysslåda" som behöver fyllas på.😉
 

Watchvintage

Cartier
Fasiken, skickat iväg döttrarna till kusinerna för jag behöver jobba...så sitter man här och kollar klockor och tråden istället...känner mig som dålig far😳

Men men, klart beroendeframkallande med ryska klockor och lite egen tid kan vara skönt😉

Gillar den här urtavlan och har span på två. Bara utifrån de här två bilderna, vilken skulle ni bedöma är bäst?
Svårt att se när en boett är rostfri...är någon av de här det?

Den högra tycker jag ser ut som någon lagt mer lysmassa på...men jag har inte lärt mig tillräckligt för att vara säker.

Om någon hittar en fin till ok pris och inte själv ska köpa får ni gärna tipsa👍
vostok-1.jpg
 

Utvisaren

Patek
Knappt någon skillnad?

Innan
20221217_110654.jpg


Efter
20221217_124012.jpg


Boett-tvätt, nytt glas, ny bakpackning, ny fjädertrumma med ny fjäder, saknades en skruv i verket så det har jag tagit en gammal jag hade.

Balandsfjädern var lite kass, så den pillade jag lite på, den är nu mindre kass, men verket är svårruckat. Lär väl behöva en service.

Innan ruckning
20221217_121432.jpg


Efter ruckning
20221217_123211.jpg



Ha en bra lördag kamrater! 😃
Jag tycker mig se 2 helt parallella linjer som löper horisontalt... 🤔
;)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det var faan...😳 Ursäkta svordomen men mäkta imponerad...Dessutom en av mina favorit urtavlor.

Känns som du kanske har en gammal signatur som ska uppdateras...
"Novis på klockrenovering. Har precis börjat lära mig genom läsa på, fråga och försöka själv."😅

En fråga, hur rengör du urtavlan, eller behövs det sällan?

Jag har en ultraljudstvätt jag köpt för mina mopeddelar. Inte provat den ännu men tänkte man kanske kan köra klockgrejer i den.
När du ultraljudstvättar har du värme på då och vilket ev. medel eller kör du bara vatten? Kan man slänga ner ett helt urverk...? Vad händer med smörjning etc. då, måste man montera isär för att smörja upp igen då?

Är du sugen på att sälja den hojta till! Skulle var fin i min "rysslåda" som behöver fyllas på.😉

Tack, jo kanske snart dags o uppdatera min signatur, men kanske först om ca 8 år? 🙃

För och serva ett helt urverk behöver man plocka ner det i smådelar och köra hela verket i tvätt.

Har en billig uv utan värme. Kör vatten i uv och har glasburkar som sätts i vattnet med tvättvätska i (tvättvätskan enbart glasburken). Jag har precis uppdarat min tvättprocess, den är nu som följer (i glasburkar i uv-tvätten):

1 - 5 minuter i Elma röd
2 - 10 minuter i vatten
3 - 10 minuter i nytt vatten
4 - 10 minuter i ipa (vattnet i uvtvätten får inte vara varmt här och värmen skall inte vara på).

Balans och gånghake skall inte köras i ipa.

Sedan tork på papper och ihopsättning och oljning. Ev byte av slitna delar.

Sälja? Har aldrig sålt en klocka i mitt liv! 🤣
 

Utvisaren

Patek
Fasiken, skickat iväg döttrarna till kusinerna för jag behöver jobba...så sitter man här och kollar klockor och tråden istället...känner mig som dålig far😳

Men men, klart beroendeframkallande med ryska klockor och lite egen tid kan vara skönt😉

Gillar den här urtavlan och har span på två. Bara utifrån de här två bilderna, vilken skulle ni bedöma är bäst?
Svårt att se när en boett är rostfri...är någon av de här det?

Den högra tycker jag ser ut som någon lagt mer lysmassa på...men jag har inte lärt mig tillräckligt för att vara säker.

Om någon hittar en fin till ok pris och inte själv ska köpa får ni gärna tipsa👍
vostok-1.jpg
Nu har jag inte kollat upp hur modellerna "ska" se ut etc. Det flyttas ju delar hej vilt skall man ha klart för sig om man prompt vill ha allt "original". Men vi bortser från det.

1. A och O, går de alls?
2. Visarna är ju i bättre skick på den högra men samtidigt är visare enkelt att byta. Men... då kommer ju visare med ny lysmassa på som inte matchar tavlan kulörmässsigt. Lysmassan ändrar lite färg över tid. En del stör sig, andra bryr sig inte. Mht visare hade jag tagit den högra.
3. Vridring. Finns ju att byta om man inte är nöjd. Oftast också en enkel sak att göra men en del är helt jla omöjliga...
4. Tavlan. smaksak hur man gillar dem slitna. Jag gillar generellt den högra bättre, men stör mig lite på vad jag tolkar som en bättring på lysmassan klockan 12. De andra plupparna är ju betydligt bättre applicerade. Men detta är alltså bara min åsikt, inget facit :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fasiken, skickat iväg döttrarna till kusinerna för jag behöver jobba...så sitter man här och kollar klockor och tråden istället...känner mig som dålig far😳

Men men, klart beroendeframkallande med ryska klockor och lite egen tid kan vara skönt😉

Gillar den här urtavlan och har span på två. Bara utifrån de här två bilderna, vilken skulle ni bedöma är bäst?
Svårt att se när en boett är rostfri...är någon av de här det?

Den högra tycker jag ser ut som någon lagt mer lysmassa på...men jag har inte lärt mig tillräckligt för att vara säker.

Om någon hittar en fin till ok pris och inte själv ska köpa får ni gärna tipsa👍
vostok-1.jpg

Båda två har rostfri boett, det är en amphibiaboett!

Härlig patina på båda tavlorna!
 

Utvisaren

Patek
Det var faan...😳 Ursäkta svordomen men mäkta imponerad...Dessutom en av mina favorit urtavlor.

Känns som du kanske har en gammal signatur som ska uppdateras...
"Novis på klockrenovering. Har precis börjat lära mig genom läsa på, fråga och försöka själv."😅

En fråga, hur rengör du urtavlan, eller behövs det sällan?

Jag har en ultraljudstvätt jag köpt för mina mopeddelar. Inte provat den ännu men tänkte man kanske kan köra klockgrejer i den.
När du ultraljudstvättar har du värme på då och vilket ev. medel eller kör du bara vatten? Kan man slänga ner ett helt urverk...? Vad händer med smörjning etc. då, måste man montera isär för att smörja upp igen då?

Är du sugen på att sälja den hojta till! Skulle var fin i min "rysslåda" som behöver fyllas på.

Urtavlor är i regel mycket känsliga. Lite saliv och mjukt rulla en tops etc brukar gå bra. Saliven innehåller en del enzymer som löser en del smuts.
Vatten typ 40 gradigt kan man oftast låta dem ligga och dra i så löser sig mycket.
Rodico lera brukar man kunna rulla över dem också.

Ultraljudet kan nog få färgen på tavlan att lossna och definitivt lysmassan. Men ingen minns ju en fegis? 🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Urtavlor är i regel mycket känsliga. Lite saliv och mjukt rulla en tops etc brukar gå bra. Saliven innehåller en del enzymer som löser en del smuts.
Vatten typ 40 gradigt kan man oftast låta dem ligga och dra i så löser sig mycket.
Rodico lera brukar man kunna rulla över dem också.

Ultraljudet kan nog få färgen på tavlan att lossna och definitivt lysmassan. Men ingen minns ju en fegis? 🤔

Nej, tavlor är bäst att helst inte göra något med. Vatten kan lösa både tryck och lumen. Starka medel skall hållas borta från tavlorna. Skall man göra något, skall man göra det extremt försiktigt.

Jag brukar oftast bara köra blåsbälj + ev lite ny rodico för att plocka småsmuts som inte lossnar. I värsta fall topps som beskrivet av @Utvisaren ovan samt kort vattenbad i undantagsfall.
 

Delgada

Patek
Fasiken, skickat iväg döttrarna till kusinerna för jag behöver jobba...så sitter man här och kollar klockor och tråden istället...känner mig som dålig far😳

Men men, klart beroendeframkallande med ryska klockor och lite egen tid kan vara skönt😉

Gillar den här urtavlan och har span på två. Bara utifrån de här två bilderna, vilken skulle ni bedöma är bäst?
Svårt att se när en boett är rostfri...är någon av de här det?

Den högra tycker jag ser ut som någon lagt mer lysmassa på...men jag har inte lärt mig tillräckligt för att vara säker.

Om någon hittar en fin till ok pris och inte själv ska köpa får ni gärna tipsa👍
vostok-1.jpg
Först och främst kan jag säga att jag är helt okunnig om vintage och vilken klocka som är mer kosher osv.
Men jag tycker den högra har betydligt mer tilltalande krackelering på tavlan. Skitsnygg!
Dessutom mycket snyggare bezel. Riktigt snygg får jag säga. Påminner om en gammal city-dykare...Om det är franken eller ej är i mina ögon oväsentligheter.
I min okunnighet skulle jag säga, hellre en snygg franken är ett mindre snyggt original.
Ok om det handlar om stora kapitalförluster som en supercompressor så gäller kanske inte det, men om det är mindre penningar i omlopp tycker jag att den personliga estetiken har företräde.
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Tack, jo kanske snart dags o uppdatera min signatur, men kanske först om ca 8 år? 🙃

För och serva ett helt urverk behöver man plocka ner det i smådelar och köra hela verket i tvätt.

Har en billig uv utan värme. Kör vatten i uv och har glasburkar som sätts i vattnet med tvättvätska i (tvättvätskan enbart glasburken). Jag har precis uppdarat min tvättprocess, den är nu som följer (i glasburkar i uv-tvätten):

1 - 5 minuter i Elma röd
2 - 10 minuter i vatten
3 - 10 minuter i nytt vatten
4 - 10 minuter i ipa (vattnet i uvtvätten får inte vara varmt här och värmen skall inte vara på).

Balans och gånghake skall inte köras i ipa.

Sedan tork på papper och ihopsättning och oljning. Ev byte av slitna delar.

Sälja? Har aldrig sålt en klocka i mitt liv! 🤣
Sålde faktiskt en klocka för ett tag sedan. En sådan där man fick med tidningen pennan och svärdet. Nån luftwaffe kopia typ. Prenumerationen kostade 400kr inklusive klocka och nån bok. Klockan gick för 1500 till nån amerikan. En sån här klocka med nån vresig gam på baksidan.

1671297931126.png

Edit: Om jag läste några artiklar från tidnignen? Nix, det var klockan jag ville åt ;)
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Sålde faktiskt en klocka för ett tag sedan. En sådan där man fick med tidningen pennan och svärdet. Nån luftwaffe kopia typ. Prenumerationen kostade 400kr inklusive klocka och nån bok. Klockan gick för 1500 till nån amerikan. En sån här klocka med nån vresig gam på baksidan.

1671297931126.png

Edit: Om jag läste några artiklar från tidnignen? Nix, det var klockan jag ville åt ;)

1.500kr till nån amerikan? Bra jobbat 😂👍🏻
 

Watchvintage

Cartier
Hitta en annan med samma urtavla, SU 2409a verk, gillar visaren... Säkert ett Frankenur men snygg så kunde inte låta bli att köpa😅
Faan också, inga julklappar till döttrarna...men en jultomte med fina klockan kanske duger och varsin Aladdin ask😂

Ni som vet, den här urtavlan har jag sett på olika boetter. Hör den egentligen till en Komandirskie? Eller är den en Amphibian urtavla, eller både och?

Jag som skulle jobba...blev mindre än tänkt idag...kanske lättare nu när jag fått en fix😉

vostok-2.jpg


vostok-3.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Nu verkar Compressorn jag såg på chrono24 ligga ute på eBay. Om det nu är samma, den på Chrono24 var i Italien den här verkar vara i Rumänien.

Får vi se vad som händer med den prismässigt.

Därmot klurar jag lite på sekundvisaren jämfört med min egen.

Utifrån den som är till salu och Marc Gordons på fotot så är det inte en röd Amphibia med liten plut på. Marc Gordons verkar ha samma röda som jag.

Så klurar på om min kanske är korrekt från från fabriken ändå?

Att den gröna klockan 12 varianten har en smal visare utan plupp. Bara en tanke, någon annan tanke i sällskapet runt det?

Alternativt är min en blekt röd med fel visare eftersom jag har en automatisk och den gröna ser ut att vara manuell?

Lite muffens med att det satt ett 2414 verk i bara?😳
 

Watchvintage

Cartier
Lite muffens med att det satt ett 2414 verk i bara?😳

Jag vet...jättemärkligt.
På den här sidan är det också ett sånt på den ena klockan.
https://www.ussrtime.info/details/0700.html

Förklaringen som Mark Gordon har är att baksidan gör att det inte får plats något annat . Längst ner på sidan position 0700.
https://www.ussrtime.info/070.html

Han drar då slutsatsen att man monterat det från fabrik...Jag är skeptisk till hans tolkning...Han har nog ett frankenur men vill inte erkänna det😉😅
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jag vet...jättemärkligt.
På den här sidan är det också ett sånt på den ena klockan.
https://www.ussrtime.info/details/0700.html

Förklaringen som Mark Gordon har är att baksidan gör att det inte får plats något annat . Längst ner på sidan position 0700.
https://www.ussrtime.info/070.html

Han drar då slutsatsen att man monterat det från fabrik...Jag är skeptisk till hans tolkning...Han har nog ett frankenur men vill inte erkänna det😉😅
Ja jag håller med dig där men vi kollar med @Samlarn om han har mer på den frågan?😊
 
Topp