• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Ja jag håller med dig där men vi kollar med @Samlarn om han har mer på den frågan?😊

Japp, @Samlarn har koll, jag bara nybörjar spekulerar hej vilt🤣

Noterade baksidan på den som sälj på ebay, enligt nedan, och min på bilden efter. Förstått att serienumren inte betyder så mycket i sammanhanget för Vostok men vi ligger ganska nära varandra i sifferkombination.

Ebay 917047 och min 917648. Vad har du för nummer @Samlarn?

Någonstans läste jag att Vostok serienumren kan berätta lite information som man kan tolka utifrån för tex tidsbestämma. Minns dock inte var...någon som vet?

Compressor-ebay.jpg



20221104_134402.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Orkar inte öppna just nu, men trodde vi snackade om den här. Här är min iallafall. 😃

20221217_200102.jpg
Giller verkligen urtavlan! Fräck...
Fått några favoriter nu när jag kollat runt lite, det är en av dem.

Jag har svårt att lära mig se skillnad på rostfria boetter och de förnicklade (?), vad är det på den?
Förstår inte att jag ska ha så svårt för det..."Metallblind"😅
 

Utvisaren

Patek
Eh... Jag brukar ha reklam om klockor...

1000003471.jpg
Jo, den Aera fick jag först men sedan eskalerade det hastigt! 😵‍💫

Är väl nån dansk toalettdykare som kopplat snett i Öresund någonstans.

Nåja, jag är väl inte den som inte är ett reklamoffer.

Någon som skall med till Köpenhamn över nyår? Vill man värma upp kan man kika på dokumentären "Strippekongens piger". Tror inte de accepterar igensatta 2409 så medtag annan valuta.
Duger inte det får vi se om puben Tannhauser finns kvar. Alltså den där man dricker Ogli Bogli med byxorna vid knäna och med ett romerskt ljus nerkört mellan skinkorna. Tänt var det här!

Drar in en bild på atomklockan innan det spårar ur helt. Och nej, jag fick inte köpa den. Men dyker den upp igen så...

atom.JPG
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Giller verkligen urtavlan! Fräck...
Fått några favoriter nu när jag kollat runt lite, det är en av dem.

Jag har svårt att lära mig se skillnad på rostfria boetter och de förnicklade (?), vad är det på den?
Förstår inte att jag ska ha så svårt för det..."Metallblind"😅

Man lär sig vilka som är rostfria och inte. Alla amphibiaboetter är rostfria och alla kommandirskie (åtminstone classic) är det inte.

Sedan finns förstås undantag.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Kunde inte hålla mig, tvätta rent en till! Lite puts av glaset med.

Den här behöver lite mer jobb, balansfjädern är tyvärr helt slut. Får se om jag har någon balans i reserv, annars får jag ta fram stansstället, för jag har säkert någon fjäder som är ok på en kass axel.

20221217_211740.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den som är intresserad kan köpa en "äkta" OKEAH från England just precis nu. Ja, förutom då att tavlan ser ut som någonting från dagis, kombinerat med boett, bezel, visare och... ALLT som aldrig har funnits på en riktig OKEAH.
Screenshot_20221217_215603_eBay.jpg

Intressant dock att det är en limiterad utgåva. Det måste väl ändå vara ett genuint bevis för att det ändå är äkta vara?
Screenshot_20221217_215706_eBay.jpg

Vänta nu.... öh... 86309 av totalt 10000 tillverkade... känns... oj... 🤣
 

Watchvintage

Cartier
Den där har jag inte, lite kul en!

Färgen på bezeln är ditmålad i efterhand.

Ser lite hemmagjort ut. Men kan man bättringsmåla annars om det tex saknas färg på en bezel? vad har man för färg då?

Edit: Hittade urtavlan och hur den förmodligen ska se ut i en artikel i New York Times om en samlare som gillar ryska klockor.

Den hemmålade var snyggare tycker jag😅

Screenshot_20221217_221352_Edge.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Ser lite hemmagjort ut. Men kan man bättringsmåla annars om det saknas tex saknas färg på en bezel? vad har man för färg då?

Kan väl köra nästan vilken färg som helst. Själv har jag kört både nagellack och hobbyfärg. Skall köpa en ny färg snart själv, de jag använt har vart för blanka.

Har för mig att jag läst att någon revellfärg skall va bra, kommer dock inte ihåg nummer.
 

Watchvintage

Cartier
Hm...det håller inte att jag hänger i det här forumet och kollar klockor på ebay...🙄

Har två nedmonterade och nylackade Puch Alabama från 70-talet jag hade tänkt få ihop till sommaren. Novis och första gången jag ger mig på det👍😀

De är till döttrarna, de är visserligen bara 6 och 9 år så jag har lite tid på mig innan de är 15...hinner kolla lite klockor till...😉😅

20221217_202808.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Kan väl köra nästan vilken färg som helst. Själv har jag kört både nagellack och hobbyfärg. Skall köpa en ny färg snart själv, de jag använt har vart för blanka.

Har för mig att jag läst att någon revellfärg skall va bra, kommer dock inte ihåg nummer.

Googla och hitta tips på färg etc i den här tråden.
https://www.watchuseek.com/threads/vostok-red-bezel-paint.401188/

Tydligen en färg som heter Testors Flat Red #1150 som ska vara perfekt.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Min andra Sturmanskie från 80-talet har nu hamnat på mesh efter att jag (tillfälligt) har gett upp arbetet med att korta av en original-länk från samma era som klockan. Jag är "begåvad" med sparris-handleder och vill därför helst ha länkar och armband som inte gör att klockorna landar nere på handen, utan helst över "knölen" uppe vid handleden.
Fin kronograf, köpt "serviced by a professional watchmaker" i Ukraina. Det visade sig vara lite si och så med detta. Verket i sig går hyfsat bra efter att en klockkompis har gjort det arbete som skulle ha gjorts innan klockan såldes, men kronografdelen går det troll i. Ev gör jag senare ett längre inlägg som beskriver dessa vedermödor, men tills vidare konstaterar jag mest att jag spanar efter en ngt nyare kronograf som kan agera donator av ett helt urverk.
Men, fin är den ju oavsett.
20221217_230257.jpg
 

Utvisaren

Patek
Söndag. Rammstein.

20221218_110238.jpg


Apprpå reklamen. Den har nog en geolokalisering med 30 mil åt slla håll. För inte fn har jag googlat kopieringsapparater så vitt jag kan minnas... 😂

Screenshot_20221218_112441_Firefox.jpg
 
  • Love
Reactions: Beo

Delgada

Patek
Hm...det håller inte att jag hänger i det här forumet och kollar klockor på ebay...🙄

Har två nedmonterade och nylackade Puch Alabama från 70-talet jag hade tänkt få ihop till sommaren. Novis och första gången jag ger mig på det👍😀

De är till döttrarna, de är visserligen bara 6 och 9 år så jag har lite tid på mig innan de är 15...hinner kolla lite klockor till...😉😅

20221217_202808.jpg
Mina döttrar är nu 18 och 21 år.
Det är väl typ något år sedan de var 6 och 9 (känns det som).
Men dina döttrar kan ju få mopederna i när de fyller 25 istället. De fattar ju att det fanns viktigare saker att ägna sig åt.🤣👍
 

Utvisaren

Patek
Mina döttrar är nu 18 och 21 år.
Det är väl typ något år sedan de var 6 och 9 (känns det som).
Men dina döttrar kan ju få mopederna i när de fyller 25 istället. De fattar ju att det fanns viktigare saker att ägna sig åt.🤣👍
Alltså, hade man fått en moppe i julklapp... det hade faktiskt varit kul. Gärna med 60cc cylinder, uppborrat insug, och drevat 4 kugg fram. Brum!!! :hungry:
 
Topp