• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ackee

Panerai
2-Faktor
Du menar Breznak kvalitet? Eller? :hungry: 🤪

1671456216542.png

Den har problem så skulle nog må bra av ett bad i Breznak...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En till som faktiskt fungerar. Ok, uppdragsfjädern är nog av och antingen bommen är kass eller så är det något med uppdragsdelarna. Satt en felaktig skruv i med, men den är bytt, bytte glaset med (till mitt sista nya glas).

20221219_171738.jpg


Den här behöver ny balans och visare, saknade verkring men det har jag satt dit en. Glaset är repigt på insidan! Svårt och polera där för hand...

20221219_134653.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Vi diskuterade Komandirskie märkta "ZAKAZ" för ett litet tag sedan i tråden och jag tänkte att jag kanske kunde ge några exempel på begreppet med ett urval av "ZAKAZ"-klockor från min egen samling. Jag gör inte anspråk på att vara heltäckande, men det blir en ganska bra bild av hur det såg ut under 60-, 70- respektive 80-talen.
Först några klockor, där gemensam nämnare är 2234-verket.
1671395105415.png

Längst upp till vänster en ärrad liten goding. Den vinröda tavlan är ganska hårt åtgången, men fantastisk personlighet har den oavsett. Den och den med guldtavla har båda två den förgyllda boetten kallad 383, där sista 3:an just anger förgylld. Båda dessa har grund i 60-talet. Den vinröda har en inskription från 1969, så den är i vilket fall som helst inte yngre än så. Det var med denna boett i kromat eller förgyllt utförande som jag skulle påstå att Vostok byggde sitt varumärke. Modellen blev väldigt populär inom Sovjets försvarsmakt. Materialet i boetten är alltid mässing. Rostfritt stål förekom aldrig på dessa.

Nästa, med svart tavla heter 793. Tavlan med referensnummer 174 är lite rolig, eftersom den, bortsett från datumfönstret, i grunden är den som ungefär samtidigt användes i det militära dykaruret NVCh-30. Snygg och enkel layout med bra kontrast och hög läsbarhet.

Längst ut till höger en modell med nästan samma boett, men denna är inte lika rund i formerna och har referensnummer 783. Den vinröda tavlan har karaktäristiska lite kantiga och tillplattade siffror, som även finns att hitta på Amphibian i slutet av 70- och början av 80-talet.
På nedre raden har vi kommit över i 80-talet, då boetten som heter 1391 (krom) respektive 1393 (förgylld) dök upp. Denna finns i en hel del varianter och modellen har en lite annorlunda design med en ring som sitter runt tavlan. I mitt fall har ringen minutmarkeringar, men det finns flera andra varianter. Ringen gör att hela boetten blir lite större, men det är fortfarande inte någon bjässe.

Nedan urtavla med mycket patina och världens vackraste sekundvisare, med en liten pilspets, unik för 2234-verket.
1671380243094.png

Fortfarande "ZAKAZ" och 2234-verk när tillverkningen går in på 80-talet. OBS sekundvisaren, som fortfarande är densamma.
1671380331533.png


Under 80-talet fasades till slut 22xx-verken ut och ersattes av 24xx. Någon 2434 kom, vad jag känner till, aldrig. Klockor märkta "ZAKAZ" fortsatte att tillverkas, men nu med 2414-verk under huven. Därmed var dessa klockor tekniskt identiska med de civila varianter som såldes parallellt.

I och med detta förändrades även formspråket för Komandirskie till det som vi mer känner igen från de modeller som säljs idag.
1671395323224.png

Längst upp till vänster en NOS med tank-tavla. Motivet med en avbildad T-34 är lite av en klassiker och finns på massvis av Komandirskies, både "ZAKAZ" och civila. Boetten är lite kul med kronan vid kl 2 och referensnummer 331.

Den i mitten på övre raden är faktiskt den första vintage-ryssen jag införskaffade. Inget avbildat motiv utan bara text och stjärna, som i detta fall har blekts åt det vackert gråa hållet.

Längst till höger den modell vi har haft uppe för lite diskussion i tråden. Boetten heter 341 oc tavlan har nummer 248. Notera även skillnaderna med sekundvisarens utförande. Lollipop eller ej, det är frågan. Jag tror att vi har försökt reda ut vad som kom när. En teori är att lollipop sitter på de äldre, men jag tror att vi har hittat exempel som motsäger detta. Dock är den gamla vackert pilformade sekundvisaren nu helt utfasad.

På undre raden först en boett med nummer 349. Slutsiffran antyder att det nu inte längre är en förgylld boett, utan mässing belagd med titannitrid. Urtavlan har nummer 357.

Sista exemplaret har en snarlik tavla med nummer 493, här i kombination med tidigare nämnda boetten 331.

Nedan fina sprickor i det som en gång var en klarröd stjärna.
1671402308982.png


Som vi har sett innan i tråden finns det alternativ placering av "ZAKAZ"-texten:
1671402338353.png


För skojs skull tar jag även med min nyligen införskaffade jubileumsmodell av 60-tals-Komandirskien. NOS med box och papper och tom skyddsfilmen till glas och baklock sitter kvar.
1671402482193.png

"ZAKAZ", men nu är det bara för att markera arvet. OBS sekundvisaren! 😍
1671402534061.png

Kul med ett bakstycke som visar upp urverket:
1671402620075.png
Tack för ett suveränt inlägg!👍😊
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Riktigt fina klockor! Är Duden en Generalskie? (automatiskt verk)

Edit: Det står 21 stenar på tavlan, så det borde vara det.

Nä, båda är manuella. 2414 uppgavs det på båda. Antimagnetic den ene, Duden. Har inte tänkt på det men det står 21stenar som du säger.
Fanns de?

Edit:
Finns nån tråd om nåt liknande på WatchUSeek. Vet ej vad de kom fram till riktigt, har inte hunnit läsa ordentligt, (edit igen: de kom fram till att det var ett slava-verk som hette 2414 och hade 21j):


Kan mejla Kampmann som jag köpt den av och höra om han har nån teori. Feltryck kanske? Brukar det stå antimagnetic på automaterna också?
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Ett problem jag upptäckt är att när man väntar på paket...hinner man köpa på sig nya ur😅
Mycket föra över till kreditkortet blir det också...

Bedrövligt, har egentligen ett mål att köpa en klocka jag vill ha...istället "slösar" jag bort pengarna. Fasiken, alldrig stött på sån beroendeframkallande hobby...
Snudd på "Vostokholic"😅

Fick presentkort som julklapp av jobbet idag på Åhlens, så kan nog få ihop lite julklappar i alla fall, som komplement till After Eighten från ÖoB😇😉
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nä, båda är manuella. 2414 uppgavs det på båda. Antimagnetic den ene, Duden. Har inte tänkt på det men det står 21stenar som du säger.
Fanns de?

Edit:
Finns nån tråd om nåt liknande på WatchUSeek. Vet ej vad de kom fram till riktigt, har inte hunnit läsa ordentligt:


Kan mejla Kampmann som jag köpt den av och höra om han har nån teori. Feltryck kanske? Brukar det stå antimagnetic på automaterna också?
Intressant, hur ser bakstycket ut på Duden?
 

Watchvintage

Cartier
Fick jaga hem tidigare från julbord med företaget. Frun hade blivit ordentligt sjuk så fick ta hand om barnen.

Hade tänkt jobba ikväll inför viktigt möte imorgonbiti. Blev att natta barn istället...

Men, det värsta är att jag kom på när jag duscha av minstingen att det var en intressant budgivning på g. Någon gång ikväll...

Efter att jag duschat henne klart öppna jag eBay...6 sekunder kvar...

Tog 1 sekunder att fatta det var bråttom, var inte förberedd alls...
1 sekund att bedöma priset, klura på om det var värt...
2 sekund att klura ut bud...
1 sekund att börja knappa in belopp...
1 sekund att radera en 0:a för mycket...

Sen hade 6 sekunder gått...jag missade affären...

Skit! Vad tror ni? Var väl en bra affär jag missa här på en läcker klocka som är original NOS tycks det som...

Strö lite salt i såren bara...

Blir ingen godnattsaga för minstingen ikväll...duscha när det pågår auktion...vad är det liksom?😡😉😅

 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Fick jaga hem tidigare från julbord med företaget. Frun hade blivit ordentligt sjuk så fick ta hand om barnen.

Hade tänkt jobba ikväll inför viktigt möte imorgonbiti. Blev att natta barn istället...

Men, det värsta är att jag kom på när jag duscha av minstingen att det var en intressant budgivning på g. Någon gång ikväll...

Efter att jag duschat henne klart öppna jag eBay...6 sekunder kvar...

Tog 1 sekunder att fatta det var bråttom, var inte förberedd alls...
1 sekund att bedöma priset, klura på om det var värt...
2 sekund att klura ut bud...
1 sekund att börja knappa in belopp...
1 sekund att radera en 0:a för mycket...

Sen hade 6 sekunder gått...

Skit! Vad tror ni? Var väl en bra affär jag missa här på en läcker klocka som är original NOS tycks det som...
Grattis!👍😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick jaga hem tidigare från julbord med företaget. Frun hade blivit ordentligt sjuk så fick ta hand om barnen.

Hade tänkt jobba ikväll inför viktigt möte imorgonbiti. Blev att natta barn istället...

Men, det värsta är att jag kom på när jag duscha av minstingen att det var en intressant budgivning på g. Någon gång ikväll...

Efter att jag duschat henne klart öppna jag eBay...6 sekunder kvar...

Tog 1 sekunder att fatta det var bråttom, var inte förberedd alls...
1 sekund att bedöma priset, klura på om det var värt...
2 sekund att klura ut bud...
1 sekund att börja knappa in belopp...
1 sekund att radera en 0:a för mycket...

Sen hade 6 sekunder gått...jag missade affären...

Skit! Vad tror ni? Var väl en bra affär jag missa här på en läcker klocka som är original NOS tycks det som...

Strö lite salt i såren bara...

Blir ingen godnattsaga för minstingen ikväll...duscha när det pågår auktion...vad är det liksom?😡😉😅


Det tycker jag helt ok pris för en nos! Fin klocka!

Synd att du missa! Det gör jag hela tiden och för mig är det bara bra (en miss = sparade pengar).
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jupp det tycker jsg nog eller har jag fel @Johanaxe66 ?
Jo, om klockan var det den utger sig för så var 3000 kr ett väldigt bra pris, men jag hade velat se urverket för att se att det stämmer med det som borde sitta i klockan och även bevis på att verkets serienummer matchar det som står på papperet. (Ja... jag har gjort det misstaget... 🤬)

Samma säljare har just nu en annan Sturmanskie ute och budgivningen slutar om 40 min. Den är dock i sämre skick.

Åter till den "förlorade" klockan så är det någonting som inte stämmer, eftersom jag ser att säljaren säljer samma klocka en gång till nu (identiska bilder!). Nu är prislappen på drygt 10.000 kr...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nä, båda är manuella. 2414 uppgavs det på båda. Antimagnetic den ene, Duden. Har inte tänkt på det men det står 21stenar som du säger.
Fanns de?

Edit:
Finns nån tråd om nåt liknande på WatchUSeek. Vet ej vad de kom fram till riktigt, har inte hunnit läsa ordentligt, (edit igen: de kom fram till att det var ett slava-verk som hette 2414 och hade 21j):


Kan mejla Kampmann som jag köpt den av och höra om han har nån teori. Feltryck kanske? Brukar det stå antimagnetic på automaterna också?

Tydligen hade tigiga Vostok 24x automatverk endast 21 stenar, det är antagligen det som tavlan är tillverkad för men någon har satt i ett 2414 istället (automatverken kanske var slut, så det är inte omöjligt att den kommit ut så från fabrik).
 

Watchvintage

Cartier
Jo, om klockan var det den utger sig för så var 3000 kr ett väldigt bra pris, men jag hade velat se urverket för att se att det stämmer med det som borde sitta i klockan och även bevis på att verkets serienummer matchar det som står på papperet. (Ja... jag har gjort det misstaget... 🤬)

Samma säljare har just nu en annan Sturmanskie ute och budgivningen slutar om 40 min. Den är dock i sämre skick.

Åter till den "förlorade" klockan så är det någonting som inte stämmer, eftersom jag ser att säljaren säljer samma klocka en gång till nu (identiska bilder!). Nu är prislappen på drygt 10.000 kr...
Jag såg det också. Den som ligger på budgivning verkar det var något vajsing på sekunderna. Det vågar jag inte köpa.

Den andra för 10 lax kan säkert förhandlas ner. Speciellt om den första gick för betydligt längre.

Men, bra jag missade!
Då är jag ett mentalt steg närmare den klocka jag vill köpa och sparade pengarna till den👍😀

Man kan också tänka att jag tjänade 3000, då saknas bara 1500 till den jag vill köpa😅

Tänk vad hjärnan hjälper till med det ekonomiska tankegångarna när man vill köpa något😂
 
Topp