• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Fick paket från armbandsshoppen CNS ni tipsa om idag👍😀

Saknades färger jag sökte, men köpte lite olika modeller för att få en känsla för dem. Jobbat och nattat sjuka barn och fru så ska kolla nogrannare på dem imorgon.

Nu saknas bara matchande klockor..😉😅

Annan fråga, om man vill ha ett 22 mm band men har 18 mm lug. För tex ett barrel/tunna vostok boett.
Har ni tips på lämplig adapter och var man kan köpa?

Finns det Nato band där den ena remmen är smalare än den andra?

20221220_221338.jpg
Jag hade uteslutande gått på sk single pass. Enklare att byta och bygger mindre på höjden.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Natoband med olika bredd. Intressant tanke... men det skulle ju innebära att det bandet som går runt handleden skulle vara det smala och den flärpen som ligger mellan handled och klocka skulle vara den breda.
Får mig att tänka på något.... undrar om det inte finns en liknande lösning?
Vad säger du @Johanaxe66 , finns det nåt sånt?😉
"Näe..... näe, jag tror faktiskt inte det... näe."
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fick paket från armbandsshoppen CNS ni tipsa om idag👍😀

Saknades färger jag sökte, men köpte lite olika modeller för att få en känsla för dem. Jobbat och nattat sjuka barn och fru så ska kolla nogrannare på dem imorgon.

Nu saknas bara matchande klockor..😉😅

Annan fråga, om man vill ha ett 22 mm band men har 18 mm lug. För tex ett barrel/tunna vostok boett.
Har ni tips på lämplig adapter och var man kan köpa?

Finns det Nato band där den ena remmen är smalare än den andra?

20221220_221338.jpg
Smaken är väl som baken. Till en början tyckte jag att 18 mm band kändes väldigt smalt, men jag måste säga att jag fullt ut har accepterat läget och nu gillar 18 mm band i kombination med de boetter som har detta avstånd mellan bandhornen. Som sagt, det är en smaksak, men jag gillar't.
Sedan kan man ju gå på tidstypisk länk också, vilket är ett sätt att få upp bredden:
1671610857332.png

Eller, som sagt, NVCh-30
(gen. 1 på 22 mm single pass):
1671610971327.png

... eller gen. 2
(22 mm läder inkl viklås importerat av @Utvisaren aka Grosshandlarn):
1671611219874.png

Några 18-mm-exempel som i vart fall jag gillar:
1671610811318.png 1671611056397.png 1671611292860.png 1671611370969.png
 

MAz_666

Rolex
Fick paket från armbandsshoppen CNS ni tipsa om idag👍😀

Saknades färger jag sökte, men köpte lite olika modeller för att få en känsla för dem. Jobbat och nattat sjuka barn och fru så ska kolla nogrannare på dem imorgon.

Nu saknas bara matchande klockor..😉😅

Annan fråga, om man vill ha ett 22 mm band men har 18 mm lug. För tex ett barrel/tunna vostok boett.
Har ni tips på lämplig adapter och var man kan köpa?

Finns det Nato band där den ena remmen är smalare än den andra?

20221220_221338.jpg
Sedan är en del av tjusningen med de gamla 16 och 18mm-klockorna, den KBT-process man måste tvinga sig igenom.
Själv var det för länge sedan stora 45-50mm-klockor med MINST 22mm-band som gällde.
Nu uppskattar jag lika mycket en fet vintage-tonneau från 1979 med "stort huvud" och slinkigt 18mm-band.
Bit i kudden och slappna av!!!
 

Utvisaren

Patek
Smaken är väl som baken. Till en början tyckte jag att 18 mm band kändes väldigt smalt, men jag måste säga att jag fullt ut har accepterat läget och nu gillar 18 mm band i kombination med de boetter som har detta avstånd mellan bandhornen. Som sagt, det är en smaksak, men jag gillar't.
Sedan kan man ju gå på tidstypisk länk också, vilket är ett sätt att få upp bredden:
1671610857332.png

Eller, som sagt, NVCh-30
(gen. 1 på 22 mm single pass):
1671610971327.png

... eller gen. 2
(22 mm läder inkl viklås importerat av @Utvisaren aka Grosshandlarn):
1671611219874.png

Några 18-mm-exempel som i vart fall jag gillar:
1671610811318.png 1671611056397.png 1671611292860.png 1671611370969.png
Allså racingband gör sig på de flesta klockor. Kanske inte Cartier men ja... det mesta!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sedan är en del av tjusningen med de gamla 16 och 18mm-klockorna, den KBT-process man måste tvinga sig igenom.
Själv var det för länge sedan stora 45-50mm-klockor med MINST 22mm-band som gällde.
Nu uppskattar jag lika mycket en fet vintage-tonneau från 1979 med "stort huvud" och slinkigt 18mm-band.
Bit i kudden och slappna av!!!
Fransk-Sovjetisk kärlek i form av Zvezda på 16 mm extremt syntetiskt, krispigt och ryskt single pass, levererat via försvarsmakten ;)
(hmm, det där kändes ju nästan som en beskrivning levererad via "På Spåret")
1671615516380.png
 

Utvisaren

Patek
Fransk-Sovjetisk kärlek i form av Zvezda på 16 mm extremt syntetiskt, krispigt och ryskt single pass, levererat via försvarsmakten ;)
(hmm, det där kändes ju nästan som en beskrivning levererad via "På Spåret")
1671615516380.png
De är faktiskt fina. Men boetterna jag fått tag i är så repade att jag knappt vågar polera dem ens lite. Rädd att polera ner den... in på bara mässingen!!!!
Är det därifrån det uttrycket kommer förresten? Dvs inpå bara mässingen.... Att man går igenom pläteringen helt enkelt? Hm... är ju rätt logiskt.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Allså racingband gör sig på de flesta klockor. Kanske inte Cartier men ja... det mesta!
Japp, vi stryker Cartier tycker jag!

Det finns faktiskt en indirekt koppling mellan Cartier och ovan publicerade Zvezda, eftersom LIP T18 (som i praktiken är samma sak som Zvezdan) var formmässigt inspirerad av dåtidens senaste klockmode: Cartier Tank. Nu pratar vi om typ 1930-talet.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
De är faktiskt fina. Men boetterna jag fått tag i är så repade att jag knappt vågar polera dem ens lite. Rädd att polera ner den... in på bara mässingen!!!!
Är det därifrån det uttrycket kommer förresten? Dvs inpå bara mässingen.... Att man går igenom pläteringen helt enkelt? Hm... är ju rätt logiskt.
Bra spaning, har jag aldrig tänkt på! #skånelevererartrotsalltdåochdå :D
 

Utvisaren

Patek
Japp, vi stryker Cartier tycker jag!

Det finns faktiskt en indirekt koppling mellan Cartier och ovan publicerade Zvezda, eftersom LIP T18 (som i praktiken är samma sak som Zvezdan) var formmässigt inspirerad av dåtidens senaste klockmode: Cartier Tank. Nu pratar vi om typ 1930-talet.
Fin tid för klockor. Visserligen känsliga och vissa driftsmässiga bekymmer.... men fina.
Men ser ju hur de influeras idag av 40-talet främst. Men hade de vågat ta ett steg till in på 20-30-talet och alla fina art deco och kanske gjort dem i en modernare storlek så hade jag nog köpt en eller två.
 

MAz_666

Rolex
Många adjektiv där... lätt att få en släng av Ernest så här till jul... 😂

Sturmanskie är lite som en mental flytväst... 🤪

1671618719941.png
Några av Ernst lite mer okända citat:
  • Här sitter jag och känner in en NVCh30
  • En NVCh30 får det att brumma som en liten humla i mitt bröst
  • Först kramar jag alla i familjen; sedan går jag till min klocksamling
  • Varför gå den logiska vägen, när man kan samla på ryska klockor?
  • Klockan är som en mogen kvinna som klarar sig på egen hand
  • Är man avslappnad nog att bara sitta och titta på sin NVCh30-samling en stund, så slipper man äta magmedicin till hösten.
 

Watchvintage

Cartier
Jag hade uteslutande gått på sk single pass. Enklare att byta och bygger mindre på höjden.
Benägen att hålla med. Har det på andra ur, klart enklare och renare. Men man måste ju prova lite nytt också😉

Har nu som sista i familjen åkt på någon bacill (38,5 i temp) tillsammans med äldsta dottern på 9 år (39,5 i temp)...
Så nu är hela familjen nedbäddade förutom minstingen som nu är hyfsat frisk och ville till förskolan. De ska klä ut sig och ha sånguppträdande, min dotter klädde ut sig till tomte😍

Minstingen har uppträdande kl 15:00...lovat att titta...pressat i mig Paracetamol och kommer ha ordentligt avstånd.
Skulle inte lämnat henne imorse så hade man sluppit ut...

Skitdålig tajming att bli sjuk nu för min del.
Skulle hållit föredrag och hållit i workshop imorgon...lite besviket projektteam och chefer, men men, är man sjuk är man!
Gör din plikt och kräva din rätt!!! (att vara sjuk😉)
Julen lär bli inställd med syrran...igen...

Jaja, då får man roa sig med lite armband😅
Någon som har tips på var man köper bra pinnar/stavar till armbandet att fästa i boetten?
Gillar dem man oftast får med när man köper ur i Ukraina, gedigna.

Testade ett av banden, passade färgmässigt hyfsat tycker jag. Hade den i bakhuvud när jag köpte bandet.
Fanns ett annat som skulle passat bra till klockan, men det var slut, man kan ju inte hålla sig och vänta😅


20221221_134900.jpg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Benägen att hålla med. Har det på andra ur, klart enklare och renare. Men man måste ju prova lite nytt också😉

Har nu som sista i familjen åkt på någon bacill (38,5 i temp) tillsammans med äldsta dottern på 9 år (39,5 i temp)...
Så nu är hela familjen nedbäddade förutom minstingen som nu är hyfsat frisk och ville till förskolan. De ska klä ut sig och ha sånguppträdande, min dotter kläde ut sig till tomte😍
Minstingen har uppträdande kl 15:00...lovat att titta...pressat i mig Paracetamol och kommer ha ordentligt avstånd. Skulle inte lämnat henne imorse så hade man sluppit ut...

Skitdålig tajming att bli sjuk nu för min del. Skulle hållit föredrag och hållit i workshop imorgon...lite besviket projektteam och chefer, men men, är man sjuk är man! Gör din plikt och kräva din rätt!!! (att vara sjuk😉)
Julen lär bli inställd med syrran...igen...

Jaja, då får man roa sig med lite armband😅
Någon som har tips på var man köper bra pinnar/stavar till armbandet att fästa i boetten?

Testade ett av banden, passade färgmässigt hyfsat tycker jag. Hade den i bakhuvud när jag köpte bandet. Fanns ett annat som skulle passat bra till klockan, men det var slut, man kan ju inte hålla sig😅


20221221_134900.jpg
En sån har man lurat på av och till... men det dyker alltid upp något annat som man också vill ha :D

Men det ljusblåa går ju igen i tavlan. Lätt 70-tals känsla över bandet annars. Oklart vad jag associerar det till men känns väldigt 70-tal. :D
 

MAz_666

Rolex
Benägen att hålla med. Har det på andra ur, klart enklare och renare. Men man måste ju prova lite nytt också😉

Har nu som sista i familjen åkt på någon bacill (38,5 i temp) tillsammans med äldsta dottern på 9 år (39,5 i temp)...
Så nu är hela familjen nedbäddade förutom minstingen som nu är hyfsat frisk och ville till förskolan. De ska klä ut sig och ha sånguppträdande, min dotter kläde ut sig till tomte😍
Minstingen har uppträdande kl 15:00...lovat att titta...pressat i mig Paracetamol och kommer ha ordentligt avstånd. Skulle inte lämnat henne imorse så hade man sluppit ut...

Skitdålig tajming att bli sjuk nu för min del. Skulle hållit föredrag och hållit i workshop imorgon...lite besviket projektteam och chefer, men men, är man sjuk är man! Gör din plikt och kräva din rätt!!! (att vara sjuk😉)
Julen lär bli inställd med syrran...igen...

Jaja, då får man roa sig med lite armband😅
Någon som har tips på var man köper bra pinnar/stavar till armbandet att fästa i boetten?

Testade ett av banden, passade färgmässigt hyfsat tycker jag. Hade den i bakhuvud när jag köpte bandet. Fanns ett annat som skulle passat bra till klockan, men det var slut, man kan ju inte hålla sig😅


20221221_134900.jpg
När det gäller bandstiften är det ju liiiite att man får vad man betalar för.
Men man skall också mäta och lära sig vilken tjocklek på dom man gillar (behöver).
Tjockare blir såklart tåligare och stabilare, men för tjocka kan innebära att man endast får in smala Nato i nylon, och att andra band närmast är omöjliga att få på. (Vissa klockor tål tjockare bandstift; andra är med "känsliga" för tjocka).
Men igen: köper du 100st för 27kr från Kina inkl. frakt, får du en sorts kvalitet. Lägger du lite mer från ett företag du hört bra om, eller själv är nöjd med - kanske du blir lite nöjdare i slutändan.
Billigt är inte alltid bäst; även om jag levt efter den devisen i 57 år. Men även gamla hundar KAN läras sitta ...
 

Watchvintage

Cartier
Testa lite andra armband och lärde mig just vad "18 mm short" betyder...för kort😅
Hade kanske matchat Raketan annars. Någon med ännu mindre handled än jag kan höra av sig, ni/du kan få mitt så gör det lite nytta.

Köpte faktiskt inget MN (Marine Nationale?) jag fick tips om. Såg väldigt tjockt ut. Testade däremot ett Paratrooper, men det var "gummiband" så det går bort, för min del. Smaken är olika.

Halva lådan fylld👍😀 några på väg, två utanför som behöver omsorg innan de funkar. Undrar om jag ska våga mig på det...

En av dem verkar uppdragen för mycket eller något och sitter fast...
Är det "lätt" fixat?😀

Den andra undrar jag om fästet för bommen är paj, eller om jag bara har fel bom. Går inte in även om urverket är uttaget.
Kan "bomfästet" bli trasigt?

20221221_142759.jpg


20221221_143702.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
En sån har man lurat på av och till... men det dyker alltid upp något annat som man också vill ha :D

Men det ljusblåa går ju igen i tavlan. Lätt 70-tals känsla över bandet annars. Oklart vad jag associerar det till men känns väldigt 70-tal. :D

Den är ett av mina 3 första köp. Testköpte lite för att se hur andra ryska klockor var i känslan förutom min Compressor.

Någon typ av Jubileumsklocka. Blev lite rolig och trevlig med armbandet, lite 70-tal över det som sagt.

En balansgång att vilja vara sober ibland med sin klocka och iögonfallande ibland tycker jag.

Behöver klura ut ett fint armband till Raketan. Jag tänker att ett bruntonat kan vara snyggt. Någon av er som har en sån och foto på vad ni valt för armband?

Dum fråga...säkert flera av Er som har den😂
 

Watchvintage

Cartier
Ursäkta språket...men...

POSTNORD AS!!!

Ni som köpt en del ur från Ukraina.
Jag har köpt ett par ggr och det har alltid funkat.

Rabatten var för samfrakt.

Kan man/vad gör man när man måste pynta skatt men redan gjort det?
Pynta och överklaga?
Pynta och se glad ut?
Hur ska man hantera säljaren framöver, inte köpa av hen? (man vill ju vara lite politiskt korrekt...hen...😉)

Riktigt irriterande...

Jag begärde kvitto, så postnord servrarna får jobba lite...pyttelite, men ändå😉🤣

Screenshot_20221221_170528_eBay.jpg

Screenshot_20221221_170806_Edge.jpg
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Benägen att hålla med. Har det på andra ur, klart enklare och renare. Men man måste ju prova lite nytt också😉

Har nu som sista i familjen åkt på någon bacill (38,5 i temp) tillsammans med äldsta dottern på 9 år (39,5 i temp)...
Så nu är hela familjen nedbäddade förutom minstingen som nu är hyfsat frisk och ville till förskolan. De ska klä ut sig och ha sånguppträdande, min dotter kläde ut sig till tomte😍
Minstingen har uppträdande kl 15:00...lovat att titta...pressat i mig Paracetamol och kommer ha ordentligt avstånd.
Skulle inte lämnat henne imorse så hade man sluppit ut...

Skitdålig tajming att bli sjuk nu för min del. Skulle hållit föredrag och hållit i workshop imorgon...lite besviket projektteam och chefer, men men, är man sjuk är man!
Gör din plikt och kräva din rätt!!! (att vara sjuk😉)
Julen lär bli inställd med syrran...igen...

Jaja, då får man roa sig med lite armband😅
Någon som har tips på var man köper bra pinnar/stavar till armbandet att fästa i boetten?

Testade ett av banden, passade färgmässigt hyfsat tycker jag. Hade den i bakhuvud när jag köpte bandet.
Fanns ett annat som skulle passat bra till klockan, men det var slut, man kan ju inte hålla sig och vänta😅


20221221_134900.jpg
Skit!!!krya på dig vännen!😷👍
 

Watchvintage

Cartier
Lite torsdags reflektion utan klocktema över en (tre) öl och liten whiskey 😉
Minstingens framträdande var fantastiskt! Lite partisk, men ändå.🥰❤

Paracetamolen gjorde sitt inför uppträdande. Svettades dock som en hund...
Träffade några föräldrar och sa att familjen var utslagen och jag hade "lite känningar" så de skulle hålla sig undan...
Vilket de gjorde, lite som om jag var leprasjuk.

Minstingen på 6 år bråkade hela vägen hem för hon ville inte äta ugnspannkaka, utan McDonalds.
Hon tyckte hon var värd det när hon sjungit och uppträtt och allt...

Jag höll med, men konstatera att alla vuxna är sjuka och hon är för liten för att köra bilen...

- Snart har du gjort klart mopeden, då kan jag åka själv till McDonalds! var svaret...

Hon konstaterade även att om jag kan gå från skolan, så kan jag köra bil!! För det är mindre jobbigt!!
Hon är smart min dotter...😉

Jag hummade och tog genomsvettig sikte på apoteket för att köpa febernedsättande för barn till min andra dotter...
Bärandes och svettandes på två ryggsäckar och julpyssel för ett infanteri...

På apoteket tog jag 200 mg Impren och fråga om det var bra för barn.
Damen kvittrade att Alvedon som smälter i munnen är bra också...

Såg att det bara var ett paket kvar.
Människa som man är vill man ju undermedvetet psykologiskt ha det andra har, så köpte det...

Kom hem och då var det inte bra tydligen...ingen gillade mitt köp i familjen...
Så jag mossa den i vatten och muta med godis.👍

Min fru är lite friskare idag, så jag kände att efter fullt ut föräldraansvar när hon varit sjuk, kombinerat med mycket jobb varje dag senaste 14 dagarna.

Så behövde jag en paus...
Mumla något om att jag behövde kolla en grej i hobbyrummet...

Dags för egen tid och lite klockor, mopederna är för tungt när man är sjuk.

Satte mig sjuk och ömklig...
Kom på att det är säkert är över en månad sen jag hade tillfälle att dricka öl, vin eller en whisky. Druckigt julmust på julbord etc, tycker det är gott och ingen stor snappsare.

Min fru dricker inte, aldrig kommit in i det. Så blir inget spontant delande på en vinflaska på helgerna med henne etc.

Men just idag kände jag att en wire och öl i hobbyrummet skulle sitta som en smäck för att rensa lite hjärna och baciller!

Självklart kom min fru för att kolla något i frysen/kylen. Hon har inga problem med att jag dricker till och från. Men hon sa...
- Är det verkligen så lämpligt att dricka whisky och öl när du har 39 graders feber och proppat i dig Alvedon?

- Hm...svara jag. Å andra sidan är det kanske just precis nu jag behöver lite egen tid och uppfriskande stärkelser...Ingen bra dag, missar morgondagen jag försakat familjen för...

- Jaja, synd om dig...(ironiskt...). Du gör som du vill. Mest Alvedon och alkohol jag funderar på.

- Har toppvärden på levern säger doktorn. Även Googla det, verkar lungt, svara jag...

Så, en 6:a fin whisky och två (tre) starköl senare känns livet och hälsan bra igen👍😅

Ni ser även vad pratglad jag blev😅

Otränad nu för tiden...Familj har den positiva påverkan på levernet.🥰
Annat var det förr, hugaligen...Sällan man vaknade i sin egen säng.

Jag är "late blommer" gällande att gifta mig och skaffa barn. Så gäller att sköta sig så man kan se dem växa upp och vara en aktiv kul pappa så länge man kan.

Nu är 6:an whisky slut och de två (tre) ölen. Känns redan bättre👍😅

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Edit:...trots allt ett klockforum och inte ett filosofiskt salongsberusat...😉
Lägger till en bild på klockorna som behöver kärlek.

Den vänstra verkar stum och går inte att vrida upp, går när man skakar på den ibland.
Den högra rör på sig när man skakar men saknar bom, jag har ett par men ingen verkar passa även när urverket är ute.

Tips mottages tacksamt😀

20221221_184421.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ursäkta språket...men...

POSTNORD AS!!!

Ni som köpt en del ur från Ukraina.
Jag har köpt ett par ggr och det har alltid funkat.

Rabatten var för samfrakt.

Kan man/vad gör man när man måste pynta skatt men redan gjort det?
Pynta och överklaga?
Pynta och se glad ut?
Hur ska man hantera säljaren framöver, inte köpa av hen? (man vill ju vara lite politiskt korrekt...hen...😉)

Riktigt irriterande...

Jag begärde kvitto, så postnord servrarna får jobba lite...pyttelite, men ändå😉🤣

Screenshot_20221221_170528_eBay.jpg

Screenshot_20221221_170806_Edge.jpg
Har du handlat via eBay?

Edit: För då vet jag hur du gör för att få tillbaka momsen.
 
Topp