• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu äntligen på strap.


amph6x.jpg
Det är ju en kompis till min Kapitan:
y4mlSM45Fmi0xfw6UqnXUUj-UZA06aZIsywSvA_DnJPZHW0buPWF6IcmnyJZZCGZBYandBECDdqV3THz7tDT_6y_4qimQ6aMHmjKyfapY4P4-JwSp9zIW3BdAU_8fvr-6iJfHfHa1TcOiy6YsDZQ8Xof2mA12opa3U7lgdeM8EshgpWfdFmB49CrQi9Y43hVDgqy3mh9oE5LvxfrMlRg9u5nG1JlyNtP1VbUhPCr0d8DPY
 

steros

Omega
Hobbexkatalogen från 72-73 stoltserar med en Poljot/Exakta kronograf på omslaget. Svårt att översätta priset exakt till dagens pengar, men klockan är i alla fall billigare än en liten polisradio, och billigare än den tjusiga leksaksrevolvern (som iofs verkar vara av det mer gedigna slaget). Inne i katalogen finns schweiziska klockor av enklare slag för cirka 50-70 kr st, så Poljoten är i särklass dyrast av katalogens klockor.
1675438750779.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hobbexkatalogen från 72-73 stoltserar med en Poljot/Exakta kronograf på omslaget. Svårt att översätta priset exakt till dagens pengar, men klockan är i alla fall billigare än en liten polisradio, och billigare än den tjusiga leksaksrevolvern (som iofs verkar vara av det mer gedigna slaget). Inne i katalogen finns schweiziska klockor av enklare slag för cirka 50-70 kr st, så Poljoten är i särklass dyrast av katalogens klockor.
1675438750779.jpeg
Om man räknar med 10 ggr inflation sedan dess så är det ju fortfarande nästan irriterande billigt! :rolleyes:
 

branting

Cartier
Ständigt detta letande på nätet efter ett schysst klockarmband. Man tror sig hittat det, och så passar det inte annat än barnklockor (irriterande få sidor som skriver ut vettiga mått, så som längden på banden) eller så är kvaliteten skräp. Nu har gubben fått nog och bestämt sig för att börja göra egna. Första ska bli ett blått Nato-band i läder med bronsspännen. Lädret är tillskuret och ska nu bearbetas. Blir de kommande helgernas projekt. Trevlig helg!
 

Bilagor

  • 1FFE5C4D-5611-4A55-8EFC-06DDF5A0E810.jpeg
    1FFE5C4D-5611-4A55-8EFC-06DDF5A0E810.jpeg
    541.2 KB · Visningar: 3

Ackee

Panerai
2-Faktor
Ständigt detta letande på nätet efter ett schysst klockarmband. Man tror sig hittat det, och så passar det inte annat än barnklockor (irriterande få sidor som skriver ut vettiga mått, så som längden på banden) eller så är kvaliteten skräp. Nu har gubben fått nog och bestämt sig för att börja göra egna. Första ska bli ett blått Nato-band i läder med bronsspännen. Lädret är tillskuret och ska nu bearbetas. Blir de kommande helgernas projekt. Trevlig helg!

+1 på den. Extremt svårt att hitta trevliga band med skogshuggarhandleder! 🤣
 

Watchvintage

Cartier
Hobbexkatalogen från 72-73 stoltserar med en Poljot/Exakta kronograf på omslaget. Svårt att översätta priset exakt till dagens pengar, men klockan är i alla fall billigare än en liten polisradio, och billigare än den tjusiga leksaksrevolvern (som iofs verkar vara av det mer gedigna slaget). Inne i katalogen finns schweiziska klockor av enklare slag för cirka 50-70 kr st, så Poljoten är i särklass dyrast av katalogens klockor.
1675438750779.jpeg
Älskade Hobbex katalogen!!!🤗

Köpte allt möjligt kul bla ett gäng start-/"ollonpistoler" på slutet 70- början 80-talet. De krävs licens för dem idag lärde jag mig på High Chaparral😅

Tyvärr hade jag källarinbrott för ca 25 år sedan så alla kul grejer från barndomen blev stulna. Märkligt, de tog typ allt...

Trist nu när man är äldre och har smådöttrar som undrar vad man lekte med som liten... Undrar vad mina Star Wars och Big Jim grejer ( hade allt gällande de grejerna inklusive Big Jims helikopter och Camping bil i mint condition...) skulle vara värt idag.😅
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Blev lite egen tid ikväll, ska natta tjejerna nu. Men experimenterar och fixar lite med risiga bezels. Inte helt säker på när det är bäst att ta bort överbliven färg, några har sagt efter, andra medan det torkar. Så testar...

Kör Rewell som @Rikala tipsa om. Har en del med mörkare röd färg så testar kod 36 gentemot 330.
Lite nyfiken på hur hård den blir. Men det verkar inte som den var så hård från början heller.

En del bezel saknar lilla "plastpluppen" så köpte en färg för att se om man kan bygga lager på lager för att få ett hyfsat liknande utseende. Får se hur det blir, insåg att jag skulle köpt blank färg för det...men kan kanske klarlack på något vänster. Får se hur resultatet blir. Eller har någon andra tips på ersätta "plastpluppen"?

Riktigt kul med bezels måste jag säga. Inte alltid originalfärger och tillhörande bezel är det mest estetiska enligt mig. Men smaken är som som baken.

Eftersom jag är osäker på hur mycket original mina klockor är kan jag experimentera tänker jag.😉

20230203_205319.jpg

20230203_205408.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Blev lite egen tid ikväll, ska natta tjejerna nu. Men experimenterar och fixar lite med risiga bezels. Inte helt säker på när det är bäst att ta bort överbliven färg, några har sagt efter, andra medan det torkar. Så testar...

Kör Rewell som @Rikala tipsa om. Har en del med mörkare röd färg så testar kod 36 gentemot 330.
Lite nyfiken på hur hård den blir. Men det verkar inte som den var så hård från början heller.

En del bezel saknar lilla "plastpluppen" så köpte en färg för att se om man kan bygga lager på lager för att få ett hyfsat liknande utseende. Får se hur det blir, insåg att jag skulle köpt blank färg för det...men kan kanske klarlack på något vänster. Får se hur resultatet blir. Eller har någon andra tips på ersätta "plastpluppen"?

Riktigt kul med bezels måste jag säga. Inte alltid originalfärger och tillhörande bezel är det mest estetiska enligt mig. Men smaken är som som baken.

Eftersom jag är osäker på hur mycket original mina klockor är kan jag experimentera tänker jag.😉

20230203_205319.jpg

20230203_205408.jpg

Låt det torka till dagen efter...
 

Watchvintage

Cartier
Netflix, ett glas rött vin och en nygammal Strela.
20230203_225810.jpg
Glas rött är aldrig fel...Kör själv vardagsglas till vardags😀

"Uppväxtskada" efter många besök i Frankrike sen barnsben hos vänner, där vin var vardagsdryck, oavsett tid på dygnet kändes det som😅 Hemma var det dock finglas som gällde.

Gillar finessen och sofistikeringen med finare vackra glas, ger mer festkänsla och speciellt tillfälle.

Men när det blev så att frun nattar barnen och man kladdar färg på bezel och en trevlig rödvinsflaska lockar i vinstället.

Då blir det "vardagsglas" som känns rätt till situationen och blir en extra krydda till ur-myset en fredagskväll🤗

20230203_230911.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Slotts-/herrgårds-vistelse med lyxmiddag och vinpaket deluxe. Då tar man på sig finstassen!
Raketa kylskåp på CNS-mocka.
A6762C29-3AAC-4AAA-97C2-0AC3F32F97F3.jpeg
Helt rätt, superläckert!
"Don efter situation!"...en variant på det klassiska uttrycket jag gillar bättre🤗

Hoppas kvällen utlöper som förväntat och de andra deltagarna möter upp din fläcklösa tidlösa stass.

Glöm inte att ha kul😉
Kör så det rycker!!!
 
Topp