• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag brukar använda min Vostok när jag tränar, men den hoppar fram 5 sekunder för varje kilometer jag springer. Efter 5km löpträning så går klockan 20-25 sekunder för fort. Jag har provat detta med ett par Amphibia, och alla har samma problem. Finns det någon som har provat med Vostok Komandierski, om denna har samma problem?



1675594923055.png
Jag har ungefär samma erfarenhet som det @MAz_666 beskriver. Powerwalk, utförsåkning, vattenskidor etc har gått bra utan problem för klockan, men har nog aldrig idkat löpträning med någon mekanisk klocka på handleden över huvud taget.
 

NQ2

Omega
Jag har motionerat mycket med en Certina Powermatic 80, och ett par andra Seiko 5 klockor, men dom håller tiden precis lika bra när man springer. Jag misstänker att något i konstruktionen av urverket på Amphibian är känsligt för rörelse.
 

Delgada

Patek
Jag har motionerat mycket med en Certina Powermatic 80, och ett par andra Seiko 5 klockor, men dom håller tiden precis lika bra när man springer. Jag misstänker att något i konstruktionen av urverket på Amphibian är känsligt för rörelse.
Kan det ha något med att automat funktionen. Om en Komandirskie inte reagerar så borde det ju ha att göra med att rotorn får tupp-juck?

(Det är inte så att du har ett lite spastisk rörelsemönster som gör just ditt löpsteg lite särskilt unikt...😉)
 

steros

Omega
Mitt senaste tillskott, en Raketa Amphibia från nån gång mitten 70-tal till mitten 80-tal. Jag tror att det är tidsspannet när just denna modell tillverkades, att döma av katalogexemplen som jag har hittat. Kronan är rostri, inte kromad. De flesta andra exemplar jag har sett verkar ha kromad krona. Kronan har den rätta funktionen, med skruvning och popupp, och jag tror den har rätt storlek och form, jag tycker att den ser bra ut på klockan, men är inte 100% säker på att den är original.
1675625683864.jpeg

1675625732620.jpeg

1675625767252.jpeg
 

Watchvintage

Cartier
Provade en ny klocka idag som jag aldrig haft på mig😀

Däremot två problem med den. Upptäckte att den immade igen väldigt snabbt under jackan. Kan man göra något åt det?

Sen går den extremt snabbt😅 41 sek vid tidtagning så har klockan gått 1 min. Blir att kolla tiden i mobilen idag🤣
20230206_081106.jpg
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Provade en ny klocka idag som jag aldrig haft på mig😀

Däremot två problem med den. Upptäckte att den immade igen väldigt snabbt under jackan. Kan man göra något åt det?

Sen går den extremt snabbt😅 41 sek vid tidtagning så har klockan gått 1 min. Blir att kolla tiden i mobilen idag🤣
20230206_081106.jpg
Det är enkelt att byta tätningar i baklocket och krona/kronhals. Och antagligen är den magnetiserad. Vi kan titta på det tillsammans när vi fixar länkarna. Men kan du öppna baklocket redan nu och släppa ut vattnet?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Provade en ny klocka idag som jag aldrig haft på mig😀

Däremot två problem med den. Upptäckte att den immade igen väldigt snabbt under jackan. Kan man göra något åt det?

Sen går den extremt snabbt😅 41 sek vid tidtagning så har klockan gått 1 min. Blir att kolla tiden i mobilen idag🤣
20230206_081106.jpg

Det är enkelt att byta tätningar i baklocket och krona/kronhals. Och antagligen är den magnetiserad. Vi kan titta på det tillsammans när vi fixar länkarna. Men kan du öppna baklocket redan nu och släppa ut vattnet?

Kan du inte öppna den nu, så skruva åtminstone upp kronan och låt den vara ute och lägg klockan där det är lite varmt om möjligt.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Provade en ny klocka idag som jag aldrig haft på mig😀

Däremot två problem med den. Upptäckte att den immade igen väldigt snabbt under jackan. Kan man göra något åt det?

Sen går den extremt snabbt😅 41 sek vid tidtagning så har klockan gått 1 min. Blir att kolla tiden i mobilen idag🤣
20230206_081106.jpg
Bort med baklock och lägg
Över ett element!😳
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, då hamnade jag på akuten efter relativt vådlig lufttur från cykeln med ett knä som har stukats till lite granna i sidled... 🙄
20230206_163210.jpg

Aj aj, hoppas det inte är allför illa!

Jo, tror det är ungefär samma urverk på Zif:en, dock lite annat boett!

Får titta noggrannare när den kommer, tror ev det är ett damur (är rätt liten).

De två Sura-klockorna verkar vara rätt små de med, men skall vara herrmodell.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Toppen! Öppnat den nu och lagt nära ett element👍😀

Magnetiserad...går den fortare då?
Hur vet man det och hur avmagnetiserar man?
Det finns avmagnetiserare dom fixar saken smidigt.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Toppen! Öppnat den nu och lagt nära ett element👍😀

Magnetiserad...går den fortare då?
Hur vet man det och hur avmagnetiserar man?
Balansfjädern är en av de delar som bestämmer hur fort klockan går. När fjädern blir magnetisk så klibbar varven ihop och blir ”kortare” vilket gör den styvare och då blir slagen kortare dvs klockan går snabbare
 
Topp