Det var ett märkligt sammanträffande. Jag diskuterade just Sputik-klockor med en annan klockvän i förra veckan.Det kom ett paket ifrån käre kamrat @Beo !
Lite renoveringsobjekt...
![]()
En titt på den första!
Kirovskie krabba, 1 MChZ, CCCP, 16 juveler. Tickar lite, men behöver service. Boetten på denna är väl mer eller mindre slut (baksidan väldigt sliten), fel krona?Har dålig koll denna modell. Fel visare? Eller kanske rätt? Så många frågetecken... får undersöka!
Underbar patina på jordgloben! Lite lagom sprickig, syns iofs bara när man zoomar in eller kollar med lupp.
Innan
![]()
Efter
![]()
Urverk
![]()
Helt underbar klocka! Tack Beo!!!
Denna variant ska, som du antyder ha en annan sekundvisare med en liten röd Sputnik. Denna roterar därmed runt jordklotet på urtavlan längs med den inritade omloppsbana.
Jag har aldrig kommit till skott att köpa en av dessa, men jag gillar verkligen idén, som måste ha varit tänkt som en käftsmäll mot USA med lite glimten i ögat. Det finns nytillverkade klockor med motsvarande tavla, men jag gillar självklart originalet bäst. Nedan ett exemplar från Mroatmans samling:
En helt annan variant har en liten Sputnik på en roterande skiva, som utgör sub-sekund genom att den har ett runt "Sputnik-hål" där sekundsiffrorna syns. Snygg och väldigt rolig variant på sekundvisare. Även denna har jag suktat efter men aldrig kommit till skott med...