• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Det kom ett paket ifrån käre kamrat @Beo !

Lite renoveringsobjekt...
20250210_194157.jpg

En titt på den första!

Kirovskie krabba, 1 MChZ, CCCP, 16 juveler. Tickar lite, men behöver service. Boetten på denna är väl mer eller mindre slut (baksidan väldigt sliten), fel krona?Har dålig koll denna modell. Fel visare? Eller kanske rätt? Så många frågetecken... får undersöka!

Underbar patina på jordgloben! Lite lagom sprickig, syns iofs bara när man zoomar in eller kollar med lupp.

Innan
20250210_194238.jpg

Efter
20250210_201716.jpg

Urverk
20250210_201131.jpg

Helt underbar klocka! Tack Beo!!!
Det var ett märkligt sammanträffande. Jag diskuterade just Sputik-klockor med en annan klockvän i förra veckan.
Denna variant ska, som du antyder ha en annan sekundvisare med en liten röd Sputnik. Denna roterar därmed runt jordklotet på urtavlan längs med den inritade omloppsbana.
Jag har aldrig kommit till skott att köpa en av dessa, men jag gillar verkligen idén, som måste ha varit tänkt som en käftsmäll mot USA med lite glimten i ögat. Det finns nytillverkade klockor med motsvarande tavla, men jag gillar självklart originalet bäst. Nedan ett exemplar från Mroatmans samling:
Screenshot_20250210_223134_Chrome.jpg

En helt annan variant har en liten Sputnik på en roterande skiva, som utgör sub-sekund genom att den har ett runt "Sputnik-hål" där sekundsiffrorna syns. Snygg och väldigt rolig variant på sekundvisare. Även denna har jag suktat efter men aldrig kommit till skott med...
Screenshot_20250210_224309_Chrome.jpg

Det var ett märkligt sammanträffande. Jag diskuterade just Sputik-klockor med en annan klockvän i förra veckan.
Denna variant ska, som du antyder ha en annan sekundvisare med en liten röd Sputnik. Denna roterar därmed runt jordklotet på urtavlan längs med den inritade omloppsbana.
Jag har aldrig kommit till skott att köpa en av dessa, men jag gillar verkligen idén, som måste ha varit tänkt som en käftsmäll mot USA med lite glimten i ögat. Det finns nytillverkade klockor med motsvarande tavla, men jag gillar självklart originalet bäst. Nedan ett exemplar från Mroatmans samling:
Screenshot_20250210_223134_Chrome.jpg

En helt annan variant har en liten Sputnik på en roterande skiva, som utgör sub-sekund genom att den har ett runt "Sputnik-hål" där sekundsiffrorna syns. Snygg och väldigt rolig variant på sekundvisare. Även denna har jag suktat efter men aldrig kommit till skott med...
Screenshot_20250210_224309_Chrome.jpg

Japp, själv har jag sneglat på båda varianterna, men inte kommit till skott på någon tidigare. Nu blev jag med två av krabban av en slump(?) !

Jag har båda varianterna stjärn-/hjärtmarkerade på flera olika sajter... Få se om man kan få till den med roterande sekundskiva vid nästa köptillfälle, det har vart nära förr men inte blivit av. Sekunden är ju grymt cool på den!

På tal om köp så har ett paket jag köpte tidigt i januari (eller om det var i slutet av december), inte skickats än. Säljaren verkar otroligt seg.

Sedan har jag två nya på g, några lite ovanligare, borde väl dyka upp i nästa vecka.

Beställde precis en ny bok, den lär väl dyka upp om någon vecka också.

Stay tuned, over and out.

Tillbaka
Topp