• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Oj, oj, oj!! Är det den där du meckar med? Strela 3017?! Får du den där att funka igen så är du vass!! Det är en känslig kronograf.

Tja, jag är en känslig man så det kanske går bra ihop?!

Idag har jag haft flyt med verktygen.
Jag köpte den här klockan för några månader sen. Display-caseback och allt. Klockan fungerade men sekundvisaren hoppade fram, "nervöst", runt urtavlan. Priset på klockan var nersatt därefter.
Det här är precis samma problem som jag haft på en av mina gamla Vostoks. Ett av hjulen är utslitet. Ingen aning om vad hjulet heter. Bytet av hjulet gick bra på Vostok:en så jag kände mig modig och köpte den här Raketan.
Raketan har ett likadant urverk som Vostok:en men det är en annan story. Se: https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/post-4419803
Bytet av hjulet gick bra och nu tickar den på jämnt och fint igen. Ett ovanligt gammalt urverk från Raketa har fått ett förlängt liv. :hungry:
IMG_20230312_194711.jpg

IMG_20230312_194901.jpg

Bra jobbat! Jag vill också ha en Raketa Vostok!!!

So far so good. Men, nu ger jag mig för ikväll...
20230312_220632.jpg
 

Samlarn

Rolex
Nu återstår att se om jag kan få ordning på donatorklockan också. Det får bli ett senare projekt eller om någon vill ta över projektet? 1 500 kr ( inkl. frakt i Sverige ) så skickar jag delarna. Det enda som jag tagit är hjulet som driver sekundvisaren. Klockan fungerade inte när jag köpte den, ska jag säga. Det är därför som den blev en donator såklart.
donator.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
I mitten av 70-talet kom Poljot igång med produktionen av kronografer baserade på det nya 3133-urverket. Man hade köpt rättigheterna för att använda verket från Valjoux, som hade beslutat att lägga ner produktionen av sitt 7734-verk. Det var inget fel på 7734. Verket hade använts av flera kända klocktillverkare, som tex Breitling. Tekniskt sett var konstruktionen modern, men Valjoux ville gå över till kronografer med automatisk uppdragning, vilket introducerades med 7750.

Poljot drog igång produktionen av militära kronografer för både marinen och flygvapnet ca 1976, men ungefär samtidigt släppte man även civila varianter av samma kronograf. Det fanns inga egentliga tekniska skillnader mot de militära varianterna. Boetten av utförd i kromad mässing i stället för rostfritt stål och baklocket var slätt och utan inskriptioner eller stansningar.

De första utgåvorna hade ett rakt och rent typsnitt utan seriffer. Nedan den kyrilliska varianten, avsedd för den inhemska marknaden. De första årgångarna från 70-talet känns ofta igen på att den interna bezeln har röda siffror. Mitt exemplar är från tidigt 80-tal med gula siffror på bezeln. Datumsiffrorna har fortfarande den äldre, lite fetare, stilen.
20230313_073216.jpg


Samma modell fanns även i exportutförande med latinska bokstäver på tavlan. Mitt exemplar är även det från tidigt 80-tal. Man kan notera att texten "USSR", underst på tavlan, är uppdelat på sidorna av siffran 10 på telemeterskalan.
20230313_062847.jpg
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
I mitten av 70-talet kom Poljot igång med produktionen av kronografer baserade på det nya 3133-urverket. Man hade köpt rättigheterna för att använda verket från Valjoux, som hade beslutat att lägga ner produktionen av sitt 7734-verk. Det var inget fel på 7734. Verket hade använts av flera kända klocktillverkare, som tex Breitling. Tekniskt sett var konstruktionen modern, men Valjoux ville gå över till kronografer med automatisk uppdragning, vilket introducerades med 7750.

Poljot drog igång produktionen av militära kronografer för både marinen och flygvapnet ca 1976, men ungefär samtidigt släppte man även civila varianter av samma kronograf. Det fanns inga egentliga tekniska skillnader mot de militära varianterna. Boetten av utförd i kromad mässing i stället för rostfritt stål och baklocket var slätt och utan inskriptioner eller stansningar.

De första utgåvorna hade ett rakt och rent typsnitt utan seriffer. Nedan den kyrilliska varianten, avsedd för den inhemska marknaden. De första årgångarna från 70-talet känns ofta igen på att den interna bezeln har röda siffror. Mitt exemplar är från tidigt 80-tal med gula siffror på bezeln. Datumsiffrorna har fortfarande den äldre, lite fetare, stilen.
1f9gJdbmx-Y19XwKVJfD4CepWal9X_qVScV-R4T_s-6DHLWNi9QF-hIilTecq2jYg7569ZAda5pa4ZgoHX5aZVA-_yRy4bYBfhapkGRur1_pDEwomfPh3CA9_DJqHK4UWEb6GqLs2FfLIXReRKxTCo6g_pfLEE2ycm-ZppYd1SIX_QBAVXKQ8RfypOkDHRaAMDoUV0kGxQ55lyzk2iHVvtgV1DFHwj5TrkKOZGJxz-pEIJ7jE0DyyvjXkss5VAduSXaIAl0Ki_IvEgkpuJfFdDQ9k4CuZCM8Oi7BMlgoqryYY8lTrpGs6KlL1BVdNEDLCL98_z4CGhxD-uWIDXH58G3KrBSQNu_KFQX-Xbsp3RVmS_1-ORt-65Qp1r2QL7ZquLd2kwysKI_z_bxiwBBespgxE0Adp8Ic1a6pPftyySnkoQ2D7pRpwDRXV6LiMTDRsqureb2MCXYUv3ZhMhQYQb9RuHyypOHrRoyFu-7-V35gEm0EFKhklH_WI_xFHcOKDoNorkULzs3iXTN2V_3YWl_Rnszy1f7z783TccNIYJDsNqdxr2keQUNM_58YjplS44RTE3qQBnYKWRE_p3bd2ALeVANbfTgFWI7DEaza-sNT9nvRvMKJSgzYsLlMwOvMvbKKlCQqksKQFIqvX0G38UGlsq0dcVE5uQhwLud_C-q_VOc2RHoLwH-TrD94cIkYcFe6lEWNjFUCK10sGgfiQyK2T88Rr3Tq343pvJVLyPjCg3uLGXSWP9QInwPAQZpmYUj5j_EuVUEuipSdSRCyFL3CkL7o25QCbVqvaQGwlLiDH0PXH29R9a_pdA65xB_vsiR0vUzB3LuXebWpKWGDil-NnvkNVymlOp4a73nLqj10EWBDdvJ1enaPghJC8Fftbt4sz0FBmqdmE7dzXBW3OOgIipd4wGbsbtKhb5hymMUHHoGpyg=w1666-h937-no


Samma modell fanns även i exportutförande med latinska bokstäver på tavlan. Mitt exemplar är även det från tidigt 80-tal. Man kan notera att texten "USSR", underst på tavlan, är uppdelat på sidorna av siffran 10 på telemeter-skalan.
b1GxTQ8vLUcapXSlFQPZ3o_et4Dj3Aq_s2P2r_4uSGds95QhV7DL6rbgj4RUBs4nek5fR9xmMbiFQtYA2_oMtMkjUo-8Z1o6TZJUztTloRT6TjQ1PzaoupgnxDeqJu56RDiNu1PXwagesXDVKXrczH1heOp_WPtZjcrv7LJZRVTDU31Vk3zblkoDhNHdlUACAP1I_FQ1zMDvloK24B4TzwGrrVvMSF-AvOWwQbootYl16Ue3X47ba6fJ11gjFe2XgP8__g6gydnyeAgWSXBNOZ_ACsl7F_luIKPiwIabjVyu3pom9-RLfqLGkujskbTq_Ec_9_GpebmOQDvWlwxFUZupmy4HYiAs7XLI9joheQERSzTJuMWZRhZHnqJObmbdAMjzhC1r2UFRitoPTOCUimKTY2mEqxX2gohdTMYuPh1NBgR5uEhui_FZjx9HHi1Fw-sqMMC1GCYaTV2GOO1hXpHxsTeZtJvY0AgESXB8WYmqXrYpD16fXhXWPCKc4oM-XR59n9gYWAUvW-13Nm9Udtpu0qxZwpqmnPLjUlquMRyLse63pQgbhXDekuuFKCTkSBMbTr59gDDnianphCPrmbwu45oycpNPm53foZzJVwQy5XyHJ_Jk7NKJpxL3Uhp5a24PKMio7fnWpquGppGrLoGzw0gvN3rZZb658ruLQ_h04HywWLrRTVjIdpurJJ2xhfx5smDf5aMMzKk_PHWXUk2pMRRNVYSHcAwJ_uQqtxaTKi7PMlfhuGvEtaoZkcj_p2-0Nw70r2QJ4jXm6r53wF6E0tv00A6glZA4wMp_U0oEPMMQf8Y27egHNBJyheEn7sbpGImMH2zdmPpPfwxg95awqr4iWax6_ZL4RFYiJ4_S_OFN1VIqOLIQUTX2sl_v50mF3t8ORHW_NKUy74yzfGOLFUDXSugjLZDPWmnfcDTjvOSeGQ=w1666-h937-no
Jag har för mig att ryssarna modifierade 7734-urverket med 3133-urverket också.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag har för mig att ryssarna modifierade 7734-urverket med 3133-urverket också.
Det stämmer bra. Om man följer utvecklingen av 3133 från det att Poljot tog över produktionen kan man notera ett flertal förbättringar och inte minst förenklingar. Detta höll i sig ganska länge, men man med start ca 1997 blev utvecklingen tyvärr lite motsatt och sparkrav gjorde att man faktiskt kan se en negativ trend med billigare och lösningar, ex snålare materialval etc.
 

MAz_666

Rolex
I mitten av 70-talet kom Poljot igång med produktionen av kronografer baserade på det nya 3133-urverket. Man hade köpt rättigheterna för att använda verket från Valjoux, som hade beslutat att lägga ner produktionen av sitt 7734-verk. Det var inget fel på 7734. Verket hade använts av flera kända klocktillverkare, som tex Breitling. Tekniskt sett var konstruktionen modern, men Valjoux ville gå över till kronografer med automatisk uppdragning, vilket introducerades med 7750.

Poljot drog igång produktionen av militära kronografer för både marinen och flygvapnet ca 1976, men ungefär samtidigt släppte man även civila varianter av samma kronograf. Det fanns inga egentliga tekniska skillnader mot de militära varianterna. Boetten av utförd i kromad mässing i stället för rostfritt stål och baklocket var slätt och utan inskriptioner eller stansningar.

De första utgåvorna hade ett rakt och rent typsnitt utan seriffer. Nedan den kyrilliska varianten, avsedd för den inhemska marknaden. De första årgångarna från 70-talet känns ofta igen på att den interna bezeln har röda siffror. Mitt exemplar är från tidigt 80-tal med gula siffror på bezeln. Datumsiffrorna har fortfarande den äldre, lite fetare, stilen.
1f9gJdbmx-Y19XwKVJfD4CepWal9X_qVScV-R4T_s-6DHLWNi9QF-hIilTecq2jYg7569ZAda5pa4ZgoHX5aZVA-_yRy4bYBfhapkGRur1_pDEwomfPh3CA9_DJqHK4UWEb6GqLs2FfLIXReRKxTCo6g_pfLEE2ycm-ZppYd1SIX_QBAVXKQ8RfypOkDHRaAMDoUV0kGxQ55lyzk2iHVvtgV1DFHwj5TrkKOZGJxz-pEIJ7jE0DyyvjXkss5VAduSXaIAl0Ki_IvEgkpuJfFdDQ9k4CuZCM8Oi7BMlgoqryYY8lTrpGs6KlL1BVdNEDLCL98_z4CGhxD-uWIDXH58G3KrBSQNu_KFQX-Xbsp3RVmS_1-ORt-65Qp1r2QL7ZquLd2kwysKI_z_bxiwBBespgxE0Adp8Ic1a6pPftyySnkoQ2D7pRpwDRXV6LiMTDRsqureb2MCXYUv3ZhMhQYQb9RuHyypOHrRoyFu-7-V35gEm0EFKhklH_WI_xFHcOKDoNorkULzs3iXTN2V_3YWl_Rnszy1f7z783TccNIYJDsNqdxr2keQUNM_58YjplS44RTE3qQBnYKWRE_p3bd2ALeVANbfTgFWI7DEaza-sNT9nvRvMKJSgzYsLlMwOvMvbKKlCQqksKQFIqvX0G38UGlsq0dcVE5uQhwLud_C-q_VOc2RHoLwH-TrD94cIkYcFe6lEWNjFUCK10sGgfiQyK2T88Rr3Tq343pvJVLyPjCg3uLGXSWP9QInwPAQZpmYUj5j_EuVUEuipSdSRCyFL3CkL7o25QCbVqvaQGwlLiDH0PXH29R9a_pdA65xB_vsiR0vUzB3LuXebWpKWGDil-NnvkNVymlOp4a73nLqj10EWBDdvJ1enaPghJC8Fftbt4sz0FBmqdmE7dzXBW3OOgIipd4wGbsbtKhb5hymMUHHoGpyg=w1666-h937-no


Samma modell fanns även i exportutförande med latinska bokstäver på tavlan. Mitt exemplar är även det från tidigt 80-tal. Man kan notera att texten "USSR", underst på tavlan, är uppdelat på sidorna av siffran 10 på telemeter-skalan.
b1GxTQ8vLUcapXSlFQPZ3o_et4Dj3Aq_s2P2r_4uSGds95QhV7DL6rbgj4RUBs4nek5fR9xmMbiFQtYA2_oMtMkjUo-8Z1o6TZJUztTloRT6TjQ1PzaoupgnxDeqJu56RDiNu1PXwagesXDVKXrczH1heOp_WPtZjcrv7LJZRVTDU31Vk3zblkoDhNHdlUACAP1I_FQ1zMDvloK24B4TzwGrrVvMSF-AvOWwQbootYl16Ue3X47ba6fJ11gjFe2XgP8__g6gydnyeAgWSXBNOZ_ACsl7F_luIKPiwIabjVyu3pom9-RLfqLGkujskbTq_Ec_9_GpebmOQDvWlwxFUZupmy4HYiAs7XLI9joheQERSzTJuMWZRhZHnqJObmbdAMjzhC1r2UFRitoPTOCUimKTY2mEqxX2gohdTMYuPh1NBgR5uEhui_FZjx9HHi1Fw-sqMMC1GCYaTV2GOO1hXpHxsTeZtJvY0AgESXB8WYmqXrYpD16fXhXWPCKc4oM-XR59n9gYWAUvW-13Nm9Udtpu0qxZwpqmnPLjUlquMRyLse63pQgbhXDekuuFKCTkSBMbTr59gDDnianphCPrmbwu45oycpNPm53foZzJVwQy5XyHJ_Jk7NKJpxL3Uhp5a24PKMio7fnWpquGppGrLoGzw0gvN3rZZb658ruLQ_h04HywWLrRTVjIdpurJJ2xhfx5smDf5aMMzKk_PHWXUk2pMRRNVYSHcAwJ_uQqtxaTKi7PMlfhuGvEtaoZkcj_p2-0Nw70r2QJ4jXm6r53wF6E0tv00A6glZA4wMp_U0oEPMMQf8Y27egHNBJyheEn7sbpGImMH2zdmPpPfwxg95awqr4iWax6_ZL4RFYiJ4_S_OFN1VIqOLIQUTX2sl_v50mF3t8ORHW_NKUy74yzfGOLFUDXSugjLZDPWmnfcDTjvOSeGQ=w1666-h937-no
Är det bara hos mig, men JAG har kilometervis med "html-kod" eller liknande i datorn, och i min iPhone långa rutor med frågetecken i. (Ser inga bilder).
SBK eller är det jag? ;)
😂 😂
1678702007205.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är det bara hos mig, men JAG har kilometervis med "html-kod" eller liknande i datorn, och i min iPhone långa rutor med frågetecken i. (Ser inga bilder).
SBK eller är det jag? ;)
😂 😂
1678702007205.png
Hmm, samma fel igen! Är det bara jag som lyckas få till detta och varför inträffar det?

Jag testar att editera inlägget alt göra om det på nytt. Tack för påpekandet! 👍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hej igen!

Nu har jag gjort om mitt inlägg om Poljot-kronograferna en gång till och nu ser det bra ut för mig iafall.

Bläddra gärna uppåt och kolla om det ser OK ut.

Anm: Min tanke är att fortsätta med fler civila Poljot-kronografer under veckan. Vi får se om tekniken är med mig i fortsättningen... :cool:
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej igen!

Nu har jag gjort om mitt inlägg om Poljot-kronograferna en gång till och nu ser det bra ut för mig iafall.

Bläddra gärna uppåt och kolla om det ser OK ut.

Anm: Min tanke är att fortsätta med fler civila Poljot-kronografer under veckan. Vi får se om tekniken är med mig i fortsättningen... :cool:
Härifrån har det sett normalt ut.

Intressant info👍
 

MAz_666

Rolex
Hej igen!

Nu har jag gjort om mitt inlägg om Poljot-kronograferna en gång till och nu ser det bra ut för mig iafall.

Bläddra gärna uppåt och kolla om det ser OK ut.

Anm: Min tanke är att fortsätta med fler civila Poljot-kronografer under veckan. Vi får se om tekniken är med mig i fortsättningen... :cool:
Det blev INTE bättre.
Nu ser jag massa vackra kronografer, och mitt ha-begär har gått helt bezerk ...
;)😂😂😂😂
 

CCK

Breitling
Hej

Ny på forumet. Kul med alla klockentusiaster.

Är det någon som vet /kan lite kuriosa om denna klocka ? Är köpt av mig på en "loppis" vid Brandenburg Tor i Berlin 1991.
Förmodar ju att den är rysk. Den har krylliska tecken för dagangivelse och i boetten syns ett rött torn. Vilket jag tror ska föreställa den mest kända katedralen på Röda Torget i Moskva.
Vasilijkatedralen.
Kanske någon också kan tyda vad det står i boettens nederkant ? ( krylliska tecken )

Tack på förhand
 

Bilagor

  • DSC_0556.JPG
    DSC_0556.JPG
    362.2 KB · Visningar: 3
  • DSC_0555.JPG
    DSC_0555.JPG
    447.3 KB · Visningar: 4
  • DSC_0554.JPG
    DSC_0554.JPG
    589.8 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
På tal om kronografer.

Nu går den igen, men bara åt detta hållet, behöver antagligen ny balans (misstänkte det redan från början då den gick, fast bara åt ett håll).

Skall väl roa mig med sätta ihop resten med och se om jag kan få igång kronografdelen (den var stendöd innan).

20230313_182133.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Hej

Ny på forumet. Kul med alla klockentusiaster.

Är det någon som vet /kan lite kuriosa om denna klocka ? Är köpt av mig på en "loppis" vid Brandenburg Tor i Berlin 1991.
Förmodar ju att den är rysk. Den har krylliska tecken för dagangivelse och i boetten syns ett rött torn. Vilket jag tror ska föreställa den mest kända katedralen på Röda Torget i Moskva.
Vasilijkatedralen.
Kanske någon också kan tyda vad det står i boettens nederkant ? ( krylliska tecken )

Tack på förhand
Det är en Luch såm är från före 1991 och här har du en liten tråd om kyrillisk text😍
Made in ussr!!😆
 

MAz_666

Rolex
Hej

Ny på forumet. Kul med alla klockentusiaster.

Är det någon som vet /kan lite kuriosa om denna klocka ? Är köpt av mig på en "loppis" vid Brandenburg Tor i Berlin 1991.
Förmodar ju att den är rysk. Den har krylliska tecken för dagangivelse och i boetten syns ett rött torn. Vilket jag tror ska föreställa den mest kända katedralen på Röda Torget i Moskva.
Vasilijkatedralen.
Kanske någon också kan tyda vad det står i boettens nederkant ? ( krylliska tecken )

Tack på förhand
Med lite killgissning och googlerier påstår jag det vara en reklamklocka för ett företag som gör verktygsmaskiner. Baranovichi-anläggningen.
БЗСП > Барановичский завод станкопринадлежностей.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej

Ny på forumet. Kul med alla klockentusiaster.

Är det någon som vet /kan lite kuriosa om denna klocka ? Är köpt av mig på en "loppis" vid Brandenburg Tor i Berlin 1991.
Förmodar ju att den är rysk. Den har krylliska tecken för dagangivelse och i boetten syns ett rött torn. Vilket jag tror ska föreställa den mest kända katedralen på Röda Torget i Moskva.
Vasilijkatedralen.
Kanske någon också kan tyda vad det står i boettens nederkant ? ( krylliska tecken )

Tack på förhand

Screenshot_20230314_083329_Chrome.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag fortsätter den påbörjade historiska vandringen med civila kronografer från Poljot. I går avhandlades de första modellerna, som alltså introducerades under andra halvan av 70-talet och som även fanns kvar precis i början av 80-talet.

När vi går vidare in i första halvan av 80-talet ändras formspråket i och med att en ny logotyp tar form. Det gamla raka typsnittet får ge vika för mer snirkliga bokstäver med seriffer. Detta är för övrigt i princip den font som används än idag. Man kan säga vad man vill om detta. Personligen är jag lite svag för den gamla raka formen, men nu var vi ju som sagt på väg in i 80-talet.

Det kan nämnas att Poljot verkar ha suttit på ett ganska betydande lager av tavlor med det gamla typsnittet. Detta gjorde att klockor med den gamla stilen tycks ha fortsatt att tillverkas parallellt med de nya under några år. Så, det måste inte innebära franken om man hittar en klocka från mitten av 80-talet med den ursprungliga tavlan. Varför skall det vara enkelt?

Exportversionen nedan är ett typexempel på hur den nya formen tog sig ut med det nya typsnittet. Som tidigare är "USSR" uppdelat på båda sidor om siffran 10 på telemeterskalan. Skall man vara petig (och det tycker jag att vi skall vara i denna tråd) finns det en liten skillnad. På de äldre tavlorna ser detta ut mer som "U S 10 S R". På de nyare klockorna är bokstäverna mer parvis skrivna som "US 10 SR". Datumet har fortfarande de något fetare siffrorna jämfört med det som skulle komma lite senare.
20230314_102258.jpg


Det släpptes även varianter med svart tavla. Det är inte så fult det heller. Mitt exemplar är i riktigt bra skick på utsidan, fungerar helt OK, men är nog i behov av lite service.
20230314_100437.jpg


Urverket är ur en teknisk synvinkel detsamma som tidigare. Utseendemässigt kan man dock notera en förändring. Med start 1982 började man byta ut kronografens silverfärgade kugghjul mot guldfärgade. Detta var en övergång som skedde successivt och man kan hitta klockor från mitten av 80-talet med ett eller ett par silverfärgade kronografhjul.
y4mprFG27NlbwSkQiapJhqkRElgwD6TQN9okUG9rWDT4GgrUGbEQc4oC2JP_dDAnXpNsbhV4xHa6mI2nkYfzOPikLQXeEM0zfIZS-3kb3IUwkU5byRU5WrHZkNM7V6zNyhWkvZ09t7kTCW_gRTGKaD_HGtOisay3HpkDF-AGD2X7Rvu7x6ZFfCZEVFKYwZwfOy10IAW_FPweGJGHEtRVAEfePIPpZIemuFb1U74heEii_k


I morgon rundar vi av och tar en titt på de civila kronografer som Poljot avslutar 80-talet med.
 
Senast ändrad:

CCK

Breitling
Med lite killgissning och googlerier påstår jag det vara en reklamklocka för ett företag som gör verktygsmaskiner. Baranovichi-anläggningen.
БЗСП > Барановичский завод станкопринадлежностей.
Det var väl en mycket bra bra killgissning :) Klickade på länken vad gäller krylliska bokstäver. Där dyker ju anläggningen upp,som idag ligger i Vitryssland.
Mycket intressant läsning om företaget,som fortfarande existerar sedan starten 1946. Företagets logga är BZSP ( de krylliska tecknen i klockan)
Tror du att det kan vara något värde i klockan ? När jag köpte den så kom den ju från forna Sovjet.

Tack för din eminenta killgissning :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det var väl en mycket bra bra killgissning :) Klickade på länken vad gäller krylliska bokstäver. Där dyker ju anläggningen upp,som idag ligger i Vitryssland.
Mycket intressant läsning om företaget,som fortfarande existerar sedan starten 1946. Företagets logga är BZSP ( de krylliska tecknen i klockan)
Tror du att det kan vara något värde i klockan ? När jag köpte den så kom den ju från forna Sovjet.

Tack för din eminenta killgissning :)

Är det quartz, manuellt eller automatverk i klockan?

Killgissning några hundralappar på tradera.
 

MAz_666

Rolex
TunnaTisdagen helgas med en riktig godbit. En av de första tunnorna av boetten 1190 (som senare skulle förnyas lite och bli 090). Paddelvisare och härlig kupolkrona.
Tavlan är en av de allra första, med som synes lite militärt utseende, och som garanterat hämtat inspiration från första NVCh30-tavlan. Sliten original-bezel.
Vostok Amphibian #1190728.
Ca 1979.
På världens rassligaste länk, men också coolaste!
5AD7DC22-FEFC-4252-8AA3-09C6DED64217.jpeg

A6B8CD9E-15FF-4EA5-BF37-25C2519E4CDE.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
TunnaTisdagen helgas med en riktig godbit. En av de första tunnorna av boetten 1190 (som senare skulle förnyas lite och bli 090). Paddelvisare och härlig kupolkrona.
Tavlan är en av de allra första, med som synes lite militärt utseende, och som garanterat hämtat inspiration från första NVCh30-tavlan. Sliten original-bezel.
Vostok Amphibian #1190728.
Ca 1979.
På världens rassligaste länk, men också coolaste!
5AD7DC22-FEFC-4252-8AA3-09C6DED64217.jpeg

A6B8CD9E-15FF-4EA5-BF37-25C2519E4CDE.jpeg
Aaah, de gamla tunnorna är oerhört grymma! 😍 😍 😍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hmm, nu fick jag (igen!) påpekade om att bilderna inte syntes i dagens Poljot-inlägg. Fattar inte varför jag drabbas av detta titt som tätt när jag skapar inläggen i datorn. Nu har jag oavsett tagit bort bilderna och lagt till dem igen, men nu via mobiltelefonen i stället.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hmm, nu fick jag (igen!) påpekade om att bilderna inte syntes i dagens Poljot-inlägg. Fattar inte varför jag drabbas av detta titt som tätt när jag skapar inläggen i datorn. Nu har jag oavsett tagit bort bilderna och lagt till dem igen, men nu via mobiltelefonen i stället.

Vem fasen använder en dator nu för tiden?

Föresten så kunde Ackee inte heller se dina bilder i morse...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vem fasen använder en dator nu för tiden?

Föresten så kunde Ackee inte heller se dina bilder i morse...
Vet, det var från honom jag fick veta att det va nått vajsing.

Nä, datorer är inte alltid smidigt att använda, men när jag skriver lite större textmassor tycker att jag att mobila enheter suger. Föredrar definitivt ett hederligt svensk-finskt tangentbord. Dessutom jobbar jag med IT så på min arbetsplats är det nästan bara datorer som gäller.

Jag tror att felet uppstår när jag kopierar in bilderna direkt från urklipp i Windows.
 
Topp