• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Så blev det alltså lite paketöppning idag. Spännande innehåll med en hel del intressanta saker.
De två fickuren i nederkant är inte ryska och är tänkta som utbildningsmaterial.
20230315_215841.jpg


Snygga baksidor på fickuren.
20230315_220004.jpg
 

MAz_666

Rolex
TonneauTorsdag!
Morgonstund har 1190 i mund!
(Ännu) en av de tidigaste tonneauerna av denna dykartyp.
Vostok Amphibian #1190728 med sin underbara sunburst-blå tavla.
Rätt välbevarad originalbezel.
Ca 1979.
Bild 2 visar lite plexiporr och (såklart) ett tidstypiskt ryskt felvänt tropic.
EE427F75-9980-4764-8A45-9AA775EE03F6.jpeg

0D8C9343-212F-423E-85B9-1B325230AA3F.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Shit! Vilka klockor!!! Bra fångat!

Roliga baksidor! Ser mig se en 3133-boett med italiensk flagga med!
Tack, ja, inte så dumt, tycker jag själv. Dessutom är alla urverken, förutom "utbildningsmaterialen" nyservade.

Det var nästan lite medvetet som jag lät Poljot-boetten (NOS inkl visare) ligga kvar inslagen i plast, för att se om någon var lite skarpögd och så var det ju naturligtvis!

Yes, Rom 1992. Det jag faktiskt inte har lyckats förstå är vad det är som klockmodellen syftar på; Vad sjutton vare det som hände i Rom 1992? 🤣 OS var i Barcelona samma år och friidrotts-VM var i Tokyo året innan (ja, jag har dessa båda klockor...), men Rom 1992?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Marinchronometer?😳😍

Aviation!

Herregud så cool!!!! Vad ligger priset på för nivå? - bara för att jag är nyfiken.

Dessutom ligger det ju en massa fina fick-ur och andra kul grejer runtomkring. Ser ut som en affär där man hade kunnat tillbringa en dag, eller två.

Från 85000RUB. Köp nu 100000RUB

Jo, den affären skulle man gärna besöka... Hade blivit dyrt tror jag 😄
 

MAz_666

Rolex
Tack, ja, inte så dumt, tycker jag själv. Dessutom är alla urverken, förutom "utbildningsmaterialen" nyservade.

Det var nästan lite medvetet som jag lät Poljot-boetten (NOS inkl visare) ligga kvar inslagen i plast, för att se om någon var lite skarpögd och så var det ju naturligtvis!

Yes, Rom 1992. Det jag faktiskt inte har lyckats förstå är vad det är som klockmodellen syftar på; Vad sjutton vare det som hände i Rom 1992? 🤣 OS var i Barcelona samma år och friidrotts-VM var i Tokyo året innan (ja, jag har dessa båda klockor...), men Rom 1992?
1992 spelades dels en stor tennisturnering i Rom, men det finns Poljotklockor med just rysk+italiensk flagga - som sägs högtidlighålla något sorts stort handelsutbyte som skedde mellan länderna just 1992 (ganska direkt efter murens fall, och då Ryssland började kika ut i världen). Mer troligt det sistnämnda.
1678959652994.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
1992 spelades dels en stor tennisturnering i Rom, men det finns Poljotklockor med just rysk+italiensk flagga - som sägs högtidlighålla något sorts stort handelsutbyte som skedde mellan länderna just 1992 (ganska direkt efter murens fall, och då Ryssland började kika ut i världen). Mer troligt det sistnämnda.
1678959652994.png
Intressant, så kan det ju faktiskt vara.
Ja, det fanns en tid när tonen och framtidstron var på en mer positiv nivå jmf med idag. Nedan ett annat exempel iom Poljot Europa (i titan), som högtidlighåller Maastrichtfördraget.
Europa_01.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ingen rysk på armen idag, men får dela med mig av klockan jag precis beställt.

En nos Strela slavurverk. Får se om jag skall använda motorn eller köpa ett urverk till den, vill helst behålla visarna.

Kommer om ett par veckor.

image - 2023-03-16T112218.492.jpeg
 

Watchvintage

Cartier
Vågar knappt berätta...men bjuder på det😉...Ibland är man bra dum i huvudet...🤪

Väntar på en lite speciell klocka jag fick tips om. Men det är fel boett fick jag lära mig.

Entusiastisk och euforisk över mitt fynd börja jag direkt leta efter rätt boett. En vanlig Vostok 420. Förresten, är 42K samma som 420?

Hurusom...i min entusiasm slog jag till direkt på den enda jag hitta på eBay. Komplett med skyddsfilm på glaset etc.

När jag hade beställt och betalat dök fraktkostnaden upp i efterhand då säljaren förmodligen var tvungen att kolla. Visade sig att den var i Australien...

AU$ eller US$...var inte så noga i min eufori.

Så hip happ så kostade frakten etc mer än boetten eller om jag istället hade köpt 2-3 st gamla Amphibia med 420 boett...Då hade jag dessutom också fått hela klockor istället för bara boett🤣

Som sagt...farligt när synapserna får "Vostok eBayfeber" som nog är en släkting till "guldfeber" misstänker jag🤣

Jaja, kan förmodligen stoltsera med en av det dyraste standard 420 boetterna någonsin i allafall, inte ens vintage🤣

Tilläggas kan, att när jag tittat nogrannare på den boett som uret kommer i så är den faktiskt fräck...så hela köpet av ny boett blev än mer korkat beslut🤣

Screenshot_20230316_222305_eBay.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Någon som vet vad det här är för vostok boett?
Bredare på ena sidan, inte sett förut.
Screenshot_20230316_223924_eBay.jpg

Screenshot_20230316_223618_eBay.jpg
Ja, denna boett har varit föremål för en del diskussioner i denna tråd. Om du söker på "asymmetrisk" inom tråden får du en del träffar.

Boetten lär inte finnas i någon katalog. Det innebär inte nödvändigtvis att den är superunik, utan sannolikt mest att den tillverkades under en period då det inte gavs ut så mycket kataloger. Ett förslag på datering jag har fått placerar därför boetten mellan ca 1995-2000. Referensnummer är för mig okänt. Den finns både i utförande med kromad mässing och guldfärgad med titan-nitrid.

Nedan de två jag har i min samling.
20230317_005446.jpg
 

MAz_666

Rolex
Någon som vet vad det här är för vostok boett?
Bredare på ena sidan, inte sett förut.
Screenshot_20230316_223924_eBay.jpg

Screenshot_20230316_223618_eBay.jpg
Precis som ovan har jag läst om frustrerade ägare som inte hittar dom i katalog (= svårt att åldersbestämma). Men många skriver just kring eller efter murens fall, dvs. 90-tal eller ngt senare.
Ofta är dom Komandirskie-baserade, dvs. med det, i diameter, mindre baklocket.
Ovanliga.
Lite havfula.
Coola!
 
Topp