• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Dagens klocka.
Never mind the datum.

På ökenfärgad bomullsstrap som blivit ett favoritband.


Zak3w.jpg
Ah, den där är ju i ett otroligt fint skick! Ökenfärgad bomull sitter dessutom perfekt på den. 😍
 

Watchvintage

Cartier
Dagens klocka.
Never mind the datum.

På ökenfärgad bomullsstrap som blivit ett favoritband.


Zak3w.jpg
Jippie, jag är med i gamet idag😉😅
Gillar verkligen den urtavlan. Men ska nog överväga att byta till samma bezel som du. Passa snyggt till👍😀

Kör dock ett annat band med gula sömmar. Passar bra till det gula tänker jag.

Varit ett par intensiva veckor på jobbet med viktigt lyckad steg idag.

Så värd en öl INNAN arbetsdagens slut och tänkte klippa mig. Sen i säng...

"Because I'm worth it"😎

(sned bezel som vanligt upptäckte jag, börjar bli mitt kännetecken😅)

20230330_154059.jpg


20230330_162558.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
De militära (Sturmanskie) är inte superenkla att åldersbestämma, om man inte har möjlighet att kika på hur urverket ser ut. De med min tavla (i dagens inlägg i tråden) är de äldsta militära kronograferna baserade på 3133-verket. Den varianten tillverkades mellan 1976 och 1985. De äldsta ev dessa, från 70-talet, kan kännas igen på att de brukar ha röda siffror på bezeln. Just 70-talare hittar man fö nästan aldrig till salu. En sak som skiljer de militära modellerna från de civila är att de militära alltid skall ha boett i rostfritt stål. Bakstycket är även karaktäristiskt med instansad Sturmanskie-logga. Bakstycket är fö det enda som är detsamma för alla militära modeller.

1986 kom en helt ny variant, som främst kännetecknas av en helt ny urtavla. Med denna kom även ett modifierat urverk - 31659 - med stoppsekund/hacking. En ny feature var kronografens sekundvisare, som fick en helt ny design, som ett stridsflygplan med en lång kondensstrimma efter. Vackert! 😍
Bild nedan från Polmax sajt:
1679408428771.png


Den nya Sturmanskie-modellen kom förvirrande nog även den i civila varianter med start ca 1990. Nedan min sådana, som synes i en egen, något nättare, boett. Denna boett är följaktligen i kromad mässing. Min har även den 31659-verket, men det finns även varianter med vanliga 3133. (ja, jag har en sådan också... ;))
1679408622930.png


Varianter med den nya tavlan tillverkades i flera olika utföranden fram till Sovjetunionens fall. Dels kom tavlan i olika grå nyanser och det finns varianter både med och utan den internt vridbara bezeln.

Här finns det en massa franken, så det gäller att se upp om man verkligen vill ha äkta vara och inte bara är ute efter utseendet. En militär Sturmanskie, i bra skick med det nya utseendet från andra halvan av 80-talet, brukar inte sällan hamna runt ca 8 000 kr. Iom att det finns pengar att hämta in finns det även incitament för bluffmakare att plocka ihop franken-skapelser.

Efter Sovjetunionens fall kan jag inte finna belägg för nya militära Sturmanskie-modeller. I stället släpptes ca 1992 nedanstående modell, som har en del militära attribut inkl rätt bakstycke, men som uteslutande släpptes för den civila marknaden. Samma modell finns även med både svart och mörkblå tavla.
1679410195329.png

Har sett det finns som jag tror sentida i stål som väl är civila då. Tillverkas de fortfarande nu eller vad kan det röra sig om för tidsperiod?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har sett det finns som jag tror sentida i stål som väl är civila då. Tillverkas de fortfarande nu eller vad kan det röra sig om för tidsperiod?
Jo, det har du alldeles rätt i och det borde jag kanske ha nämnt. För mig går dessa dock bort. Dels saknar de den historiska plats som jag vill åt, men de senare är även baserade på Maktime-urverket. På papperet samma sak som Poljot, men i praktiken tyvärr inte samma kvalité efter flera försök att spara pengar genom att snåla in på materialet i konstruktionen.
Men det stämmer bra att nyare Poljot-modeller ofta har boett i rostfritt stål och det finns exempel på riktigt snygga varianter innan verken blev sämre.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Köpstopp!! Gick sådär...😅
Hitta den här som var fräck. Håller mig normalt till vostok...men den var lite cool.

Någon som vet något om den?

(någon som vill vara med och grunda beroende kliniken jag nämnde tidigare?😅)

Screenshot_20230330_204342_eBay.jpg

Gissar nytillverkad tavla i zim/pobeda-boett? De där skall väl se helt annorlunda ut om de skall vara kosher, men cool ändå!

 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jo, det har du alldeles rätt i och det borde jag kanske ha nämnt. För mig går dessa dock bort. Dels saknar de den historiska plats som jag vill åt, men de senare är även baserade på Maktime-urverket. På papperet samma sak som Poljot, men i praktiken tyvärr inte samma kvalité efter flera försök att spara pengar genom att snåla in på materialet i konstruktionen.
Men det stämmer bra att nyare Poljot-modeller ofta har boett i rostfritt stål och det finns exempel på riktigt snygga varianter innan verken blev sämre.

Bra att veta, tackar för denna nyttiga info👍
 

Watchvintage

Cartier
Gissar nytillverkad tavla i zim/pobeda-boett? De där skall väl se helt annorlunda ut om de skall vara kosher, men cool ändå!

Hur ser man om det är en ny tavla?
Litar på säljaren sen tidigare så lite trist i sånt fall. Så här ser urverket ut.
Screenshot_20230331_075419_eBay.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Civila kronografer från Poljot har vi har uppe för diskussion lite på sistone. Jag satt och sökte lite granna på diverse olika kronografer till salu och en Poljot-modell dök upp som har gått helt under radarn för mig.

Året är nu ca 1990 och jag har alltid trott att detta är en militär modell. Det visar sig att denna har förkromad boett och, vad jag kan se, det vanliga 3133-urverket. Leverans så fort som DHL/PostNord kan fixa hem paketet från Tyskland.
1680266368919.png


Baksidan i rostfritt stål har klassisk stansning med Sturmanskie-loggan, alltså inte slät som den oftast är på civila modeller.
1680266413982.png


Nedan mer info om modellen på Polmax sida:

Bezeln är inte jättevanlig och blev mest känd via modellen Poljot Sport, som släpptes 1991/1992 (två olika urtalor märkta USSR resp RUSSIA). Min är alltså i det första utförandet som släpptes 1991 innan Sovjetunionen upplöstes. (ja, jag har den andra varianten också... :cool:)
1680266450607.jpeg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Civila kronografer från Poljot har vi har uppe för diskussion lite på sistone. Jag satt och sökte lite granna på diverse olika kronografer till salu och en Poljot-modell dök upp som har gått helt under radarn för mig.

Året är nu ca 1990 och jag har alltid trott att detta är en militär modell. Det visar sig att denna har förkromad boett och, vad jag kan se, det vanliga 3133-urverket. Leverans så fort som DHL/PostNord kan fixa hem paketet från Tyskland.
1680266368919.png


Baksidan i rostfritt stål har klassisk stansning med Sturmanskie-loggan, alltså inte slät som den oftast är på civila modeller.
1680266413982.png


Nedan mer info om modellen på Polmax sida:

Bezeln är inte jättevanlig och blev mest känd via modellen Poljot Sport, som släpptes 1991/1992 (två olika urtalor märkta USSR resp RUSSIA). Min är alltså i det första utförandet som släpptes 1991 innan Sovjetunionen upplöstes. (ja, jag har den andra varianten också... :cool:)
1680266450607.jpeg

🤣🤣🤣 Så fort du hittar en du inte har så köper du! Helt underbart!!! 🤩🤩🤩
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Du har inte an aning om hur mycket jag hittar, som jag inte har, som jag inte köper. Men visst, det händer, det måste jag ju medge... :rolleyes: :D

Har du några stabila tips på hur man undviker att köpa för mycket? 🤣🤣🤣🤣🤣

🤣🤣🤣 Tror jag är fel person och fråga 😁😅

Så fort jag ser någon snygg klocka i tråden blir jag sugen!
Skall ta det lugnt någon månad eller så, mest för husfridens skull.
Har fortfarande två paket på väg in med delar dock samt att mina två Luch som snart servas.

Nedrans sugen på en Sputnik... Men skall hålla mig ett litet tag till. Blivit erbjuden lite skoj som Ackee snart skall avyttra, får se, det kanske blir något där med. 😇
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Civila kronografer från Poljot har vi har uppe för diskussion lite på sistone. Jag satt och sökte lite granna på diverse olika kronografer till salu och en Poljot-modell dök upp som har gått helt under radarn för mig.

Året är nu ca 1990 och jag har alltid trott att detta är en militär modell. Det visar sig att denna har förkromad boett och, vad jag kan se, det vanliga 3133-urverket. Leverans så fort som DHL/PostNord kan fixa hem paketet från Tyskland.
1680266368919.png


Baksidan i rostfritt stål har klassisk stansning med Sturmanskie-loggan, alltså inte slät som den oftast är på civila modeller.
1680266413982.png


Nedan mer info om modellen på Polmax sida:

Bezeln är inte jättevanlig och blev mest känd via modellen Poljot Sport, som släpptes 1991/1992 (två olika urtalor märkta USSR resp RUSSIA). Min är alltså i det första utförandet som släpptes 1991 innan Sovjetunionen upplöstes. (ja, jag har den andra varianten också... :cool:)
1680266450607.jpeg

Ser väldans trevlig ut.

Verkar vara en djungel bland den modellen. Vågar fasen inte köpa nån sån, jag skulle säkert inte känna igen värsta fejken. Men det har ju inte stoppat mig förut i och för sig, så vem vet:p
 
Topp