• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

SUL

Omega
Hm...ett problem med långa leveranstider. Man hittar kul ur medan man väntar på de andra...😅

Roade mig med lite enkel matematik när jag kollade vad jag väntar på...

Eftersom jag satt som mål att INTE ha fler än 3x12 lådor med ryssur.

Jag har 4 platser kvar...
Jag väntar på 25 ur...

Således måste jag sälja 21 st om jag ska kunna hålla mitt mål!😅

Frågan är hur tusan jag ska kunna välja de som ska säljas 😳 och dessutom helst inte gå för mycket back.😅

Svenska marknaden känns ganska begränsad ur säljsynpunkt, det är väl vi här i forumet tänker jag?😅

Sagt det förut, men det tog mig 50 år att få ihop 2 x 12 lådor med olika klockor, 6 mån att passera 3 x 12 lådor med ryssur. Jag måste nog söka hjälp snart🤣

20230411_175032.jpg
Att jag inte klickade "like" på stört när jag såg denna bild kan inte förklaras av annat än att jag torde ha blivit paralyserad av samlingen... Det där är värt ett : Wow!
 

SUL

Omega
Oj, gröna likes.
Är det istället för de där skrattemojis? Grön tumme upp mer som en skrattande tumme upp och en grön "Love" är en skrattande Love? Eller att det bara är på ks? Fast den gula ser mer ut att skratta än den gröna. Den gröna ser mer förskräckt ut. Hm, ska nog inte läggas sin nån särskild betydelse kanske.
Skulle ha klickat på en gul gubbe som blinkar med ena ögat som respons men ngn sådan finns inte så jag får författa ett svar ist... ;)
 

MAz_666

Rolex
Tog en bild i morse, men den kom aldrig upp, så här är den.
20230412_092429.jpg
Originally known as the S-37, Sukhoi redesignated its advanced test aircraft as the Su-47 in 2002. Officially nicknamed Berkut (Russian: Беркут) (the Russian word for the golden eagle), the Su-47 was originally built as Russia's principal testbed for composite materials and sophisticated fly-by-wire control systems, as well as new airframe technologies.
 

MAz_666

Rolex
Ok, är man inte skarpsynt som en örn har kronografer och liknande med minivisare aldrig känts aktuellt så där lärde jag mig ngt nytt. :)
Inte alla, men många kronografer bygger tavlorna/visarna så klokt att "stillastående sekundvisaren" och en av de små målas t.ex. röda. Då hör de röda ihop med kronografens tidtagning, d.v.s. stora sekundvisaren visar sekunder, och en liten "tuggar mätta minuter".
De svarta hör då ihop med vanliga klockans tidsvisning, och görs då (ofta) svarta.
 

Watchvintage

Cartier
Att jag inte klickade "like" på stört när jag såg denna bild kan inte förklaras av annat än att jag torde ha blivit paralyserad av samlingen... Det där är värt ett : Wow!
Tack, jag är nybörjare så förmodar både bra och dålig köp😅
Skulle vilja lära mig mecka lite klockor men det är verkligen inte lätt...Jag är extremt imponerad av de andra i gruppen. Hjälpsamma också🙏🥰

När jag meckar sprätter alltid grejer iväg...Men nu har jag köpt och väntar på gamla 33 st Vostok 2209 och några 2214 verk. Så nu har jag så jag kan öva tänker jag🤣
 

SUL

Omega
Tack, jag är nybörjare så förmodar både bra och dålig köp😅
Skulle vilja lära mig mecka lite klockor men det är verkligen inte lätt...Jag är extremt imponerad av de andra i gruppen. Hjälpsamma också🙏🥰

När jag meckar sprätter alltid grejer iväg...Men nu har jag köpt och väntar på gamla 33 st Vostok 2209 och några 2214 verk. Så nu har jag så jag kan öva tänker jag🤣
Förstår precis vad du menar, skulle byta armband på en 420 nyligen och då flög den där fjäderbelastade pinnen som håller armbandet på plats iväg när jag skulle pilla det på plats. Det dök upp igen men man hinner bli stressad ett tag tills man hittat det som flög sin kos - och då är jag ändå bara på utsidan av klockan..., på insidan är det ju ännu pickligare så du har min sympati... ;)
 

MAz_666

Rolex
Tuffa torsdagen!
Urmodern till alla Amphibians.
Grymma 350-boetten.
Första civila utgåvan såg dagens ljus kring 1967; denna från ca 1970.
Med ”de civila swing-luggarna”, kupolkrona och den grymma ”3D-bezelen” i svart och metall.
På smalt tidstypiskt ryskt bund.
Med en kompis från Mali.
IMG_2183.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det kom ett paket med reservdelar!
20230414_171050.jpg


Så med lite anpassning av orginalvisarna (slip med fil, riva med en lite större rivare och slipning med dremeln) så är visarna på plats!
20230414_174513.jpg

20230414_172806.jpg

20230414_172441.jpg

20230414_180526.jpg


Och så resultatet! Får se om jag låter sekundvisaren sitta kvar (den är ju inte orginal och lite kort). Sekundvisaren är svepande!
20230414_181034.jpg
 
Topp