• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Detsamma! Och detsamma till övriga med!

Min andra nyservade Luch!
20230506_101250.jpg
Snygg! Krackelerad deluxe, men tavlan ser både svart och blå sunburst ut: vad är det för snygg färg på tavlan?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Snygg! Krackelerad deluxe, men tavlan ser både svart och blå sunburst ut: vad är det för snygg färg på tavlan?

Tack!
Blå och mörkblå! Typ verikalsunburst i två linjer (om man nu kan kalla det så på denna typ).

Är det Luch-lördag idag?👍

Japp! Kanske blir det Luch-söndag med min tredje även om det inte börjar på L 😁

Får kanske bli någon till framöver...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ok, så om siffrorna inte "orkar" slå över när man trycker på knappen är något galet? Testat med kronan både inne och ute.

Attans...🙄

Kommer inte ihåg hur knappen fungerar, kan ta en titt ikväll om jag kommer ihåg och lägga upp några bilder så kanske du kan se om något är av eller så i ditt verk. Har nog reservdelar om det skulle behövas.

Jag vill minnas att funktionen är densamma för Slava och Poljot. Det jag har märkt är att frammatningen av siffrorna med knappen inte funkar om visarna står för nära midnatt. Om man snurrar fram ett par timmar går det bättre. Kan det vara en sådan enkel sak?

Hittade en youtube video, du kan kolla denna. Har faktiskt ingen sådan Poljot.

Bild från videon
Screenshot_20230506_122544_YouTube.jpg


Jag tror det fungerar så här:
1. När man trycker på knappen skall del 2 åka upp i bild. Man trycker enkelt ihop fjäder 3. Del 4 skall då röra sig så datumtumet hoppar fram ett steg för denna tryckning. Del 4 bör ha en liten fjäder, som gör att denna delen går tillbaka i datumringen tillsammans med hjälp av fjäder 3 efter man hoppat fram ett steg när man sedan släpper knappen.

Jag hade kollat om alla delar är hela och om de verkar slitna.
Sedan hade jag tagit loss dessa delar (använd Rodico på fjädern när du lossnat, så inte den flyger loss, försök inte röra delar alls innan du duttat dit Rodico) och rengjort dem och sedan oljat med D-5 på kontaktytorna.
Plattan hade jag gjort rent med lite ipa på en tops (endast de ställen där delarna sitter) och sedan sedan torkat upp med lite Rodico för och få med eventuellt det som inte man fick bort med topsen).
Sedan satt ihop igen och se om det fungerar.

Innersta datumskivan kan säkert vara lite lurig och ta loss, finns en bild på ranfft. Tror man egentligen behöver ett specialverkrtyg som går igenom de tre hålen och lyfter ifrån undersidan (risk att bussningen för axeln lossar från skivan om man är oförsiktig, iallafall på Slava). Har inte kollat videon, finns nog något tips där.

Tog isär ett Slava urverk först då jag hade för mig att det var en Slava vi pratade om. I princip samma funktion, men det Slava verket jag kollade på har en verkring i plast där själva "spaken" är fäst med en plastaxel direkt i verkringen (kan tänkas att den lätt kan gå sönder). Sedan lägre in sitter en annan del med en pyttefjäder som jag vet att den kan strula på en Slava, jag har bytt den delen en gång. Lite svårt och se dock på videon ovan, kanske sitter en liknande fjäder på Poljoten med. Eventuellt behövs denna fjäder justeras eller hela delen bytas.

Här, en bild på Slava verket
20230506_121410.jpg


1 fjäder motsvarande 3 ovan. 2 motsvarande 4 ovan.
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Hjälper min syster på en loppis idag och passade på att sälja lite av döttrarna gamla leksaker.

Blev dock att jag gav bort det mesta gratis direkt till barnen när de hittat något de gillade. Så kul att se deras glada ögon, kände mig som jultomten🦄😇

20230506_154253.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Topp