• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vinze

Breitling
Lycka till med att komma ikapp, det skall bli kul och se 😇!

Att skruva fickur är förövrigt ett bra sätt att börja med om man vill lära sig skruva själv då allt är så mycket större.
Haha får se om jag ens hinner ikapp😂
Nja det vet jag inte, jag skulle skruva itu ett trasigt stort väggur av modell jysk med plastkugghjul, inte ens det lyckades jag få ihop sen😂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Haha får se om jag ens hinner ikapp😂
Nja det vet jag inte, jag skulle skruva itu ett trasigt stort väggur av modell jysk med plastkugghjul, inte ens det lyckades jag få ihop sen😂

Ta det som en utmaning, att skaffa fler ryssklockor än vad jag har...

Man måste ta många bilder när man skruvar isär, annars är det nästintill omöjligt att sätta ihop, iallafall om man inte har skruvat i samma urverk många gånger...
 

Vinze

Breitling
Ta det som en utmaning, att skaffa fler ryssklockor än vad jag har...

Man måste ta många bilder när man skruvar isär, annars är det nästintill omöjligt att sätta ihop, iallafall om man inte har skruvat i samma urverk många gånger...
Ja då får jag nog lägga på ett kol om det ska hinnas ikapp😁👌
Aha, det var nog där jag fallerade🙈jag öppnade upp o plockade försiktigt ut ett kugghjul i taget o tänkte att så svårt kan det ju inte vara o få tillbaka några kugghjul😂får jag tag i en riktigt risig klocka/fickur så får jag ge det ett nytt försök. Vimlar ju av gamla klockor på loppisarnaf för några få kronor😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, ramla in ett paket idag. Bara ett nos armband ifrån Ukraina. Tillverkat 25e oktober 1979 om jag fattade texten rätt.
20230524_190544.jpg

20230524_190630.jpg

20230524_190643.jpg


The connection of the bracelet to the watch is carried out by way of ki on the watch.
Do not deform the bracelet.
Zhytomnreky mechanical barrier
Bracelet 1225 1 125 18 59 001 OCT 25 549-79. APT 9-zhT.
Length 185mm
Connecting link size 18mm
Price 6 rub. 50 kop.

Känns det bekant @Johanaxe66?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jaha, ramla in ett paket idag. Bara ett nos armband ifrån Ukraina. Tillverkat 25e oktober 1979 om jag fattade texten rätt.
20230524_190544.jpg

20230524_190630.jpg

20230524_190643.jpg


The connection of the bracelet to the watch is carried out by way of ki on the watch.
Do not deform the bracelet.
Zhytomnreky mechanical barrier
Bracelet 1225 1 125 18 59 001 OCT 25 549-79. APT 9-zhT.
Length 185mm
Connecting link size 18mm
Price 6 rub. 50 kop.

Känns det bekant @Johanaxe66?
Hmm, det känns faktiskt bekant på något sätt... 👍
20230524_225318.jpg

20230524_225323.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hej, ny här på forumet😁älskar er entusiasm och breda kunskap kring klockor. Här är mitt första inköp. Faktumet att jag bara äger ett fickur får er kanske att förstå att jag är väldigt ny på det här. Jag har so far noll kunskap kring klockor men tar tacksamt emot alla tips o råd ni har på lager😁köpte denna molnija klocka på tradera för 100 kr då den inte tickar mer än en kvart, så har lämnat in den för att se om den går att rädda. Vågar ärligt talat inte pilla med det mekaniska (än iaf)😅Tyckte att den hade en sjukt snygg design även om det tyvärr är samma bild både på bak o framsidan och nu verkar jag vara fast o kollar på klockor och fickur hela tiden😂
Fickuren är helt fantastiska. Det finns röster som hävdar att de är på väg att bli populära igen. Om det är sant har jag ingen aning om.
Nedan ett av mina i form av Molnija från 1959 med box och papper. Som det har hävdats tidigare; Dög urverket åt Rolex så duger det för mig.
20230524_230958.jpg

Nedan sida med en hel del info om de sovjetiska fickuren baserade på Molnija-verken.

 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Fickuren är helt fantastiska. Det finns röster som hävdar att de är på väg att bli populära igen. Om det är sant har jag ingen aning om.
Nedan ett av mina i form av Molnija från 1959 med box och papper. Som det har hävdats tidigare; Dög urverket åt Rolex så duger det för mig.
20230524_230958.jpg

Nedan sida med en hel del info om de sovjetiska fickuren baserade på Molnija-verken.


Läcker Molnija! :D Jag skulle nog vara beredd att hålla med om att fickuren inte är helt bortglömda längre. Finns en mycket fin "Pavel Bure" i guld ute just nu på Bukowskis för 20.000kr om någon skulle vara intresserad, vilket folk verkar vara...
 

Vinze

Breitling
Fickuren är helt fantastiska. Det finns röster som hävdar att de är på väg att bli populära igen. Om det är sant har jag ingen aning om.
Nedan ett av mina i form av Molnija från 1959 med box och papper. Som det har hävdats tidigare; Dög urverket åt Rolex så duger det för mig.
20230524_230958.jpg

Nedan sida med en hel del info om de sovjetiska fickuren baserade på Molnija-verken.

Vänta va? Har Rolex haft samma urverk som molnija?😍snacka om att köpa sig en billig ”Rolex” isf👌😁Tack för infon du bifogade😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vänta va? Har Rolex haft samma urverk som molnija?😍snacka om att köpa sig en billig ”Rolex” isf👌😁Tack för infon du bifogade😁

Utan läst på så är det nog så av sovjet köpte rättigheterna till något urverk och baserade sin version av det urverket på det och började använda och förbättra det urverket i Molnia. Så har det gjort med andra urverk. Så kanske samma urfader (hehe) fast Molnia är producerat i sovjet.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Grymt ju! Lite udda tavla på den där Slava Precision. Är det Molniaurverk med?
Ja, den är rätt cool. Verket är ett SU-stämplat Molnija 3602.
Jag är över huvud taget ganska förtjust i de järnvägsrelaterade fickuren (syns på den röda symbolen på tavlan). Personal inom järnvägen i Sovjet verkar ha hållit fast ganska länge vid att fickur var en del av den personliga utrustningen och den uniform man helt enkelt förväntades ha. Detta skall ha hållit på ända in på 60-talet. Dessa klockor är även ofta både tjockare och tyngre jmf med de ur som såldes på den vanliga privata marknaden. Urverken är desamma men klockorna kan tex ha ordentligt med sköldar för att skydda mot magnetiska fält.
1685021065040.png

Baksidan har klassiskt tågmotiv som återfinns på många av järnvägsmodellerna.
1685021125972.png
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Någon som vill ta över denna till ett schysst pris, orkar inte jaga rätt på delar till kronan tyvärr men någon annan kanske orkar 🙂 Den fungerar toppen och kronan gängar in som den ska, går att använda som vanligt men kronan är lös i utskruvat läge. Dra ett PM om intresse finns. Fullset.
20230503_163756-01.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Någon som vill ta över denna till ett schysst pris, orkar inte jaga rätt på delar till kronan tyvärr men någon annan kanske orkar 🙂 Den fungerar toppen och kronan gängar in som den ska, går att använda som vanligt men kronan är lös i utskruvat läge. Dra ett PM om intresse finns. Fullset.
20230503_163756-01.jpeg
Ursäkta ett litet försiktigt påpekande, men jag antar att du är medveten om att kronan skall sitta lös i utskrivat läge? Det är en del I designen sedan 1967... 🙂 Alltså inte lös som att den lossnar...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Godmorgon!😀
Ska hålla föredrag nu på morgonen men inte alls i form. Sov riktigt dåligt och något tjall på magen. Så blir spännande att se hur det går😅

Hoppas de här uret kan hjälpa mig hålla fokus.😉
20230526_065635.jpg

Det går nog alldeles utmärkt ändå, du har ju gott sällskap!!! 😄😀

Även om man är trött och nervös så fokuserar man ju när man skall leverera så det märks nog inte ens. Lycka till!
 

SUL

Omega
Efter vinterns klock-köporgie inser jag att jag kanske borde banta innehavet en smula...
 
Topp