• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon😀
20230523_073010.jpg
Underbar patina på visarna! 😍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Godmoegon!
Kollade på tvp klockor igår ikväll, lite rengörning och lite puts.

Elektronika 5, CCCP
Innan
20230522_162139.jpg

20230522_165200.jpg


Efter
20230522_191653.jpg

20230522_191807.jpg

20230522_193802.jpg


Länkrengörning (länk ifrån en annan Elektronika)
Först en natt i tvålvatten, sedan manuell tvätt med tandborste i tvålvatten, följt av 2x10 min ultraljudstvätten.
20230522_183835.jpg


Elektronika 53, CCCP
Lite skadad boett, får se om man kan laga eller skaffa en annan boett.

Innan
20230522_194454.jpg

20230522_195535.jpg


Urverk, kontakter rengjordes med ipa. Gör alltid det på digitala när jag plockar isär
20230522_200557.jpg

20230522_200606.jpg


Efter
Saknade packning, fick en ny
20230522_201504.jpg

20230522_201628.jpg
20230522_201849.jpg

20230522_201901.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Inte för att vara gammalmodig eller språkprofessor, men sannolikheten att sovjetiske u-båtskaptenen var annat än man, är nog lika stor/liten som att det var en raggmunk.
😉
Ja, jag måste erkänna att den tanken fanns med när jag drog till med den könsneutrala varianten. Jag får alltid upp en bild i huvudet från Jakten på röd oktober när jag tänker på sovjetisk U-båtskapten och då är det mer typ Sean Connery, med toupé.

Annars var Sovjeterna noga med att lyfta fram kvinnor i rymden. Där var de långt före USA.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja, jag måste erkänna att den tanken fanns med när jag drog till med den könsneutrala varianten. Jag får alltid upp en bild i huvudet från Jakten på röd oktober när jag tänker på sovjetisk U-båtskapten och då är det mer typ Sean Connery, med toupé.

Annars var Sovjeterna noga med att lyfta fram kvinnor i rymden. Där var de långt före USA.

Precis!!! Tereshkova! 😁

Det har nog lyckas hålla det hemligt för hela världen att de hade grymma kvinnliga ubåtskaptener som var mycket bättre än de manliga, de är min killgissning och kanske mer en önskedröm 😇

Hade Ryssland haft en kvinnlig president hade det förhoppningsvis vart rätt annorlunda idag.

Inte min
236582535.1.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Godmoegon!
Kollade på tvp klockor igår ikväll, lite rengörning och lite puts.

Elektronika 5, CCCP
Innan
20230522_162139.jpg

20230522_165200.jpg


Efter
20230522_191653.jpg

20230522_191807.jpg

20230522_193802.jpg


Länkrengörning (länk ifrån en annan Elektronika)
Först en natt i tvålvatten, sedan manuell tvätt med tandborste i tvålvatten, följt av 2x10 min ultraljudstvätten.
20230522_183835.jpg


Elektronika 53, CCCP
Lite skadad boett, får se om man kan laga eller skaffa en annan boett.

Innan
20230522_194454.jpg

20230522_195535.jpg


Urverk, kontakter rengjordes med ipa. Gör alltid det på digitala när jag plockar isär
20230522_200557.jpg

20230522_200606.jpg


Efter
Saknade packning, fick en ny
20230522_201504.jpg

20230522_201628.jpg
20230522_201849.jpg

20230522_201901.jpg
Vad har du för modell på din ultraljudstvätt?
 

branting

Cartier
Smakråd efterfrågas. Vilket band gör klockan bäst rättvisa? Av någon anledning drar jag mig extra för att byta band på zlatoustarna. Så banden har en tendens att sitta mer än några månader. Med andra ord, ett näst intill livsavgörande beslut som jag nu står inför.
IMG_7112.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har en Poljot Aviator som legat i lådan lite väl länge, vad är realistiskt att begära för en?
photo_2023-05-23_17-18-01.jpg
Svårt att sätta "rätt" pris på denna. En riktigt snygg klocka, som dessutom ser ut att vara i bra skick.
Jag hittade nedanstående, som jag tror är samma utgåva som du har. Tveksamt om någon kommer att betala det annonserade priset.

Nedan lite mer info om modellen från Polmax sida:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad har du för modell på din ultraljudstvätt?

Bra fråga, köpt på Kjell & co. Billig, men har funderat på och skaffa en större mer lite mer effekt och värme.

Långt borta i bilden syns (inte) en grekisk flagga.
When in Greece: min käre Ploprof-mod på sommargummi.
IMG_2316.jpeg

Snyggt!

Ps. Vad har du nu gjort som gör stt du sitter i grekiskt fängelse? 🤪

Du måste ju skriva ett inlägg med en varning, INNAN du lägger upp en sådan här godbit. Du fick igång mig på ett opassande sätt vid fel tillfälle 😍😍😍😜

Aj då, skall bättra mig, jag lovar. Inga fler bilder på Zlatousten någonsin... ☺️

Smakråd efterfrågas. Vilket band gör klockan bäst rättvisa? Av någon anledning drar jag mig extra för att byta band på zlatoustarna. Så banden har en tendens att sitta mer än några månader. Med andra ord, ett näst intill livsavgörande beslut som jag nu står inför.
IMG_7112.jpeg

Vänster

Svårt att sätta "rätt" pris på denna. En riktigt snygg klocka, som dessutom ser ut att vara i bra skick.
Jag hittade nedanstående, som jag tror är samma utgåva som du har. Tveksamt om någon kommer att betala det annonserade priset.

Nedan lite mer info om modellen från Polmax sida:

Tja, bra fråga. Utan ens ha tittat på ebaypriser så ligger ju ebay generellt högre än svenska priser. Dessutom kan man ofta få bra rabatt på höga ebaypriser...
 

branting

Cartier
Bra fråga, köpt på Kjell & co. Billig, men har funderat på och skaffa en större mer lite mer effekt och värme.



Snyggt!

Ps. Vad har du nu gjort som gör stt du sitter i grekiskt fängelse? 🤪



Aj då, skall bättra mig, jag lovar. Inga fler bilder på Zlatousten någonsin... ☺️



Vänster



Tja, bra fråga. Utan ens ha tittat på ebaypriser så ligger ju ebay generellt högre än svenska priser. Dessutom kan man ofta få bra rabatt på höga ebaypriser...
Fler bilder och mer frekvent efterfrågas. Då är jag lite beredd. Långvarig frånvaro av dem i kombination med plötsliga inlägg utan varning är riskabelt 🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Blev ett inköp idag, okej ingen klocka, men dagens Raketa ligger på plats mitt i det gröna!

Får se om det blir bra, har bara rengjort möbeln och lagt dit lite verktyg. Får se exakt vad den kommer stå, kommer nog försöka få till förvaring av verktyg/reservdelar etc i närheten på ett smidigare sett än jag har idag. Har en idé iallafall.
Jag skall också förlänga benen så den kommer i lagom höjd samt fixa bra ljus.

Lär bli många ryssklockor som kommer att passera detta bordet framöver...

20230523_190949.jpg

20230523_190842.jpg
20230523_190835.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Smakråd efterfrågas. Vilket band gör klockan bäst rättvisa? Av någon anledning drar jag mig extra för att byta band på zlatoustarna. Så banden har en tendens att sitta mer än några månader. Med andra ord, ett näst intill livsavgörande beslut som jag nu står inför.
IMG_7112.jpeg
Hade det svarta bandet varit brunt hade det varit ett självklar val för mig👍
Utifrån de alternativ du har går jag på det bruna. Men, smaken är som baken och inget är egentligen "rätt"...

Efter att ha jobbat med en del designers under åren har den åsikten förstärkts😅
 

Vinze

Breitling
Hej, ny här på forumet😁älskar er entusiasm och breda kunskap kring klockor. Här är mitt första inköp. Faktumet att jag bara äger ett fickur får er kanske att förstå att jag är väldigt ny på det här. Jag har so far noll kunskap kring klockor men tar tacksamt emot alla tips o råd ni har på lager😁köpte denna molnija klocka på tradera för 100 kr då den inte tickar mer än en kvart, så har lämnat in den för att se om den går att rädda. Vågar ärligt talat inte pilla med det mekaniska (än iaf)😅Tyckte att den hade en sjukt snygg design även om det tyvärr är samma bild både på bak o framsidan och nu verkar jag vara fast o kollar på klockor och fickur hela tiden😂
 

Bilagor

  • F2002482-3834-4ADD-BFEA-560558B1BD07.jpeg
    F2002482-3834-4ADD-BFEA-560558B1BD07.jpeg
    458.5 KB · Visningar: 3
  • 5DCDDBB4-0A43-4AC7-8295-C16EA6163A66.jpeg
    5DCDDBB4-0A43-4AC7-8295-C16EA6163A66.jpeg
    402.6 KB · Visningar: 3
  • 74D8EA83-745E-4980-B7BE-4A3813AF5C8B.jpeg
    74D8EA83-745E-4980-B7BE-4A3813AF5C8B.jpeg
    475.3 KB · Visningar: 4

MAz_666

Rolex
Bra fråga, köpt på Kjell & co. Billig, men har funderat på och skaffa en större mer lite mer effekt och värme.



Snyggt!

Ps. Vad har du nu gjort som gör stt du sitter i grekiskt fängelse? 🤪



Aj då, skall bättra mig, jag lovar. Inga fler bilder på Zlatousten någonsin... ☺️



Vänster



Tja, bra fråga. Utan ens ha tittat på ebaypriser så ligger ju ebay generellt högre än svenska priser. Dessutom kan man ofta få bra rabatt på höga ebaypriser...
Bakom galler i Grekland är helt ok. Har ju varit i Mali. Där var det kärvare! Här är det jobbigaste att smutta på ouzo i tid och otid …
Men med två (eller var det tre?) goa sovjeter i packningen, överlever man allt!!!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej, ny här på forumet😁älskar er entusiasm och breda kunskap kring klockor. Här är mitt första inköp. Faktumet att jag bara äger ett fickur får er kanske att förstå att jag är väldigt ny på det här. Jag har so far noll kunskap kring klockor men tar tacksamt emot alla tips o råd ni har på lager😁köpte denna molnija klocka på tradera för 100 kr då den inte tickar mer än en kvart, så har lämnat in den för att se om den går att rädda. Vågar ärligt talat inte pilla med det mekaniska (än iaf)😅Tyckte att den hade en sjukt snygg design även om det tyvärr är samma bild både på bak o framsidan och nu verkar jag vara fast o kollar på klockor och fickur hela tiden😂

Välkommen! Fin Molnia! 😀

Eftersom den tickar lär den antagligen bara behöva en sevice (rengörning, oljning, ev byte att uppdragsfjäder), kanske något mer behövs bytas. Det finns många olika boetter till dessa fickur, om du googlar lär du hitta flertalet. Jag har 3st fungerande (varav en har jag konverterat till armbandsur) samt ett gäng som jag köpt nyligen som reservdelar (ev fixar jag till tre av av de så de kommer att fungera, behöver dock köpa ytterligare delar för det).

Sök även i tråden på Molnia så får du också se några stycken!

Om du fastnar för klockor blir det lätt fler, särskilt "ryssklockor" då det är rätt billiga jämnfört med klockor från andra länder samt att de faktiskt har en intressant historia. 😄

Edit: sök även på fickur i tråden så hittar du flera
 
Senast ändrad:

Vinze

Breitling
Välkommen! Fin Molnia! 😀

Eftersom den tickar lär den antagligen bara behöva en sevice (rengörning, oljning, ev byte att uppdragsfjäder), kanske något mer behövs bytas. Det finns många olika boetter till dessa fickur, om du googlar lär du hitta flertalet. Jag har 3st fungerande (varav en har jag konverterat till armbandsur) samt ett gäng som jag köpt nyligen som reservdelar (ev fixar jag till tre av av de så de kommer att fungera, behöver dock köpa ytterligare delar för det).

Sök även i tråden på Molnia så får du också se några stycken!

Om du fastnar för klockor blir det lätt fler, särskilt "ryssklockor" då det är rätt billiga jämnfört med klockor från andra länder samt att de faktiskt har en intressant historia. 😄

Edit: sök även på fickur i tråden så hittar du flera
Tack så mycket, ja jag har googlat en del och även kikat en hel del på andra molnior här på forumet samt fickur😍Får se vad urmakaren säger kring felet på klockan och att notan inte springer iväg allt för mycket, för även om den är en billig klocka så kan jag tycka att den är värd o räddas😁
Oj då har du samlat på dig några stycken😍får se om jag kommer ikapp så småningom med antalet ryssklockor😉
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack så mycket, ja jag har googlat en del och även kikat en hel del på andra molnior här på forumet samt fickur😍Får se vad urmakaren säger kring felet på klockan och att notan inte springer iväg allt för mycket, för även om den är en billig klocka så kan jag tycka att den är värd o räddas😁
Oj då har du samlat på dig några stycken😍får se om jag kommer ikapp så småningom med antalet ryssklockor😉

Lycka till med att komma ikapp, det skall bli kul och se 😇!

Att skruva fickur är förövrigt ett bra sätt att börja med om man vill lära sig skruva själv då allt är så mycket större.
 
Topp