• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

URsinne

Audemars
2-Faktor
Dagens, Sunburst i sol.


SCD4w.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Sista paketet efter köpstoppet trilla in idag.👍😀
Första gången jag har ett brett armband, fick med det.😀

Nu blir att klura lite i helgen vilka som får vara kvar i samlingen...fasiken inte lätt😅 Dubbletterna ligger risigt till, samtidigt har de alla sin charm😥

20230526_161654.jpg

20230526_161528.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Sista paketet efter köpstoppet trilla in idag.👍😀
Första gången jag har ett brett armband, fick med det.😀

Nu blir att klura lite i helgen vilka som får vara kvar i samlingen...fasiken inte lätt😅 Dubbletterna ligger risigt till, samtidigt har de alla sin charm😥

20230526_161654.jpg

20230526_161528.jpg

Snygga klockor! Alktid kul med nytt!

Har du två likadana och ena är Zakaz så är det väl nästan självtklart att Zakazen skall stanna!
 

MAz_666

Rolex
Förstod inte om du hade dubbletter av båda uren. I alla fall Komandirskien ser ut att vara ett mycket fint Gen 1A-exemplar. Zakaz (halvdolt i vanlig ordning), och stjärnan fortfarande röd; ovanligt! Sedan vet jag inte, men om jag ser rätt så är mitten av sekunden målad röd, och sekundens mitt (snyggt) gjord röd även den. Var originalen så?
Gjorda kring 1965; första fälturen av denna typ; ”urmodern” till de senare kommande NVCh-uren.
GRYMMA!
Den där måste du väl behålla?
 

Watchvintage

Cartier
Tack för tips om att svepa med magnet för att hitta delar i mattan😀

Frugan hade någon magnet hon tyckte vi skulle ha i köket för knivar. Den var dock för liten för att vara praktisk, men perfekt för att leta klockdelar👍

Hittade framförallt skruv för att fästa urverk som jag vet försvann. Bara snabbsvept, men finns en del som saknas så får bli mer noggrant sen😅

20230527_100619.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för tips om att svepa med magnet för att hitta delar i mattan😀

Frugan hade någon magnet hon tyckte vi skulle ha i köket för knivar. Den var dock för liten för att vara praktisk, men perfekt för att leta klockdelar👍

Hittade framförallt skruv för att fästa urverk som jag vet försvann. Bara snabbsvept, men finns en del som saknas så får bli mer noggrant sen😅

20230527_100619.jpg

Trots magnet har en hel del försvunnit för mig, sedan finns ju knepet med gammal damstrumpa på dammsugaren med och leta i dammet som fastnar... Någonstans lurar ett helt gäng skruvar och små fjädrar 😆
 

Watchvintage

Cartier
Hållit på hela dagen med att lösa problem och klura lösningar på olika saker...

Frugans elcykel transformator som inte längre laddar, fick inte igång den...

Laga min nyinköpta vintage Kronan cykel ver. 2 i kanonskick som jag råkade ha sönder styrkilen på när jag drog en mutter åt fel håll. Löstes med donator styrstam från lokala cykelverkstaden.

Löste utmaningen med min "uppfinning" med pergola (5,5 m X 4 m) på hjul som jag klurat en del på. Krävde lite klurande på hur jag skulle lösa det billigt att fästa hjulen utan att skruva underifrån.

Letade rostfria skruv till tjejernas mopeder som jag inte rört på 10 mån...pga av ryssurs intresset😅

Så bodde i 5 Tim på Hornbach, Bauhous och Biltema😅

Men nu var det dags att testa att reluma eftersom lumen jag köpt kom igår.

De jag ska testa på är padelvisarna jag rengjorde och som klockan inte funkade efter😅

Köpte färdigblandad från Tyskland. Säljs i Sverige men svindyr. Valde färdigblandad för det verkade helt enkelt enklast att prova med. När jag har läst och kollat YouTube så verkar det meckigt att blanda, så funkar det med färdigblandad är det ju bra. Funkar det inte så får jag väl välja annan väg framåt tänker jag.

Valde naturfärgad då den verkade stämma bäst med mina Vostok ur på bilderna. Vad jag förstått är den späddbar med vatten, lite märkligt men så står det.

https://www.uhrmacherwerkzeuge.com/.../Shops/62662707/Products/4195.BO&Locale=en_GB

När jag testa med en in UV ficklampa från Amazon såg färgen ut att passa bra i allafall

Kolla lite YouTube från tips i forumet och köpt lite Rodico och Oljepinnar och sen var det bara att sätta igång😉😅

Tror den färdigblandad var lite för fast i formen utifrån vad jag sett på YouTube. Inte riktigt kapillärkraft som drog ut den. Kanske skulle blandat med lite vatten. Å andra sidan är padelvisarna ganska stor area så vet inte vad som vore bäst...

Vi får väl se resultatet imorgon. Kul om det funkar och blir bra!👍😀

Vill passa på att tacka alla i forumet för all hjälp, tips och uppmuntran att våga tänja på gränserna för att lära sig nya saker och mecka klockor🥰

20230527_194358.jpg

20230527_194311.jpg
20230527_195027.jpg
20230527_200002.jpg
20230527_200712.jpg
20230527_200841.jpg
20230527_201714.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hållit på hela dagen med att lösa problem och klura lösningar på olika saker...

Frugans elcykel transformator som inte längre laddar, fick inte igång den...

Laga min nyinköpta vintage Kronan cykel ver. 2 i kanonskick som jag råkade ha sönder styrkilen på när jag drog en mutter åt fel håll. Löstes med donator styrstam från lokala cykelverkstaden.

Löste utmaningen med min "uppfinning" med pergola (5,5 m X 4 m) på hjul som jag klurat en del på. Krävde lite klurande på hur jag skulle lösa det billigt att fästa hjulen utan att skruva underifrån.

Letade rostfria skruv till tjejernas mopeder som jag inte rört på 10 mån...pga av ryssurs intresset😅

Så bodde i 5 Tim på Hornbach, Bauhous och Biltema😅

Men nu var det dags att testa att reluma eftersom lumen jag köpt kom igår.

De jag ska testa på är padelvisarna jag rengjorde och som klockan inte funkade efter😅

Köpte färdigblandad från Tyskland. Säljs i Sverige men svindyr. Valde färdigblandad för det verkade helt enkelt enklast att prova med. När jag har läst och kollat YouTube så verkar det meckigt att blanda, så funkar det med färdigblandad är det ju bra. Funkar det inte så får jag väl välja annan väg framåt tänker jag.

Valde naturfärgad då den verkade stämma bäst med mina Vostok ur på bilderna. Vad jag förstått är den späddbar med vatten, lite märkligt men så står det.

https://www.uhrmacherwerkzeuge.com/.../Shops/62662707/Products/4195.BO&Locale=en_GB

När jag testa med en in UV ficklampa från Amazon såg färgen ut att passa bra i allafall

Kolla lite YouTube från tips i forumet och köpt lite Rodico och Oljepinnar och sen var det bara att sätta igång😉😅

Tror den färdigblandad var lite för fast i formen utifrån vad jag sett på YouTube. Inte riktigt kapillärkraft som drog ut den. Kanske skulle blandat med lite vatten. Å andra sidan är padelvisarna ganska stor area så vet inte vad som vore bäst...

Vi får väl se resultatet imorgon. Kul om det funkar och blir bra!👍😀

Vill passa på att tacka alla i forumet för all hjälp, tips och uppmuntran att våga tänja på gränserna för att lära sig nya saker och mecka klockor🥰

20230527_194358.jpg

20230527_194311.jpg
20230527_195027.jpg
20230527_200002.jpg
20230527_200712.jpg
20230527_200841.jpg
20230527_201714.jpg

Bra jobbat!
Det där bli nog riktigt bra! Bara rensa lite som sticker ut på sidorna (lär synas uppifrån annars).
 

MAz_666

Rolex
Hållit på hela dagen med att lösa problem och klura lösningar på olika saker...

Frugans elcykel transformator som inte längre laddar, fick inte igång den...

Laga min nyinköpta vintage Kronan cykel ver. 2 i kanonskick som jag råkade ha sönder styrkilen på när jag drog en mutter åt fel håll. Löstes med donator styrstam från lokala cykelverkstaden.

Löste utmaningen med min "uppfinning" med pergola (5,5 m X 4 m) på hjul som jag klurat en del på. Krävde lite klurande på hur jag skulle lösa det billigt att fästa hjulen utan att skruva underifrån.

Letade rostfria skruv till tjejernas mopeder som jag inte rört på 10 mån...pga av ryssurs intresset😅

Så bodde i 5 Tim på Hornbach, Bauhous och Biltema😅

Men nu var det dags att testa att reluma eftersom lumen jag köpt kom igår.

De jag ska testa på är padelvisarna jag rengjorde och som klockan inte funkade efter😅

Köpte färdigblandad från Tyskland. Säljs i Sverige men svindyr. Valde färdigblandad för det verkade helt enkelt enklast att prova med. När jag har läst och kollat YouTube så verkar det meckigt att blanda, så funkar det med färdigblandad är det ju bra. Funkar det inte så får jag väl välja annan väg framåt tänker jag.

Valde naturfärgad då den verkade stämma bäst med mina Vostok ur på bilderna. Vad jag förstått är den späddbar med vatten, lite märkligt men så står det.

https://www.uhrmacherwerkzeuge.com/.../Shops/62662707/Products/4195.BO&Locale=en_GB

När jag testa med en in UV ficklampa från Amazon såg färgen ut att passa bra i allafall

Kolla lite YouTube från tips i forumet och köpt lite Rodico och Oljepinnar och sen var det bara att sätta igång😉😅

Tror den färdigblandad var lite för fast i formen utifrån vad jag sett på YouTube. Inte riktigt kapillärkraft som drog ut den. Kanske skulle blandat med lite vatten. Å andra sidan är padelvisarna ganska stor area så vet inte vad som vore bäst...

Vi får väl se resultatet imorgon. Kul om det funkar och blir bra!👍😀

Vill passa på att tacka alla i forumet för all hjälp, tips och uppmuntran att våga tänja på gränserna för att lära sig nya saker och mecka klockor🥰

20230527_194358.jpg

20230527_194311.jpg
20230527_195027.jpg
20230527_200002.jpg
20230527_200712.jpg
20230527_200841.jpg
20230527_201714.jpg
Grymt jobbat!
12:an och 6:an blev ju exakt som originalet: ritade av en Oleg som sexåring, och med ”fel hand”!
😉😂😂😂👍🏽💪🏽
 

Watchvintage

Cartier
Har dubbletter som sagt och strävar mot att komma ner till max 36 russur😅 De här kommer jag lägga ut.

Men, om ni säljer, skulle ni luma om visarna eller inte (den högra)? Ska se hur resultatet blev på de jag gjorde, men blev det bra är det ju ett alternativ.
20230528_104208.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har dubbletter som sagt och strävar mot att komma ner till max 36 russur😅 De här kommer jag lägga ut.

Men, om ni säljer, skulle ni luma om visarna eller inte (den högra)? Ska se hur resultatet blev på de jag gjorde, men blev det bra är det ju ett alternativ.
20230528_104208.jpg

En smaksak och därmed olika hur man tycker förstås. Själv tycker jag att saknas lysmassan mer eller mindre helt som i detta fallet är det nog en fördel om det finns lysmassa där men skadad lysmassa skulle jag låta vara om den inte faller sönder i bitar och hotar ta sig in i verket eller det dammar mögelsporer omkring den när visarna rör sig. Äldre klockor föredrar jag no glow lysmassa i och gärna lite bruten färg, dvs om det är så pass gamla och nötta i övrigt så det blir lite konstigt om de lyser om ny lysmassa. Inom vintage tror jag det är/har varit en ganska vanlig mening. Om det lönar sig försäljningsmässigt är svårt att säga och ryska ur är nog lite speciella så vet ej hur det resoneras där.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kanske inte syns på bilden, men lite olika boett runt glaset. Vilken är mest korrekt tror ni? Eller finns det olika?
20230528_104251.jpg

Killgissar båda är korrekt, men det är nog för att jag har en sådan till vänster (fast med annan krona) och även jag har en sådan till höger, men det kan säkert orginalrävarna svara bättre på.
Har själv satt samma tavla och urverk i en annan extraboett jag hade liggande.
 
Topp