• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Godmorgon!😀
Solen skiner och den här läckerbiten fick komma ut och luftas i sitt gummiband.
20230605_073954.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Blev den här ikväll.😀
Middag med frun och småtjejerna, trevlig Kina restaurang då alla ville äta asiatiskt, faktiskt Sveriges äldsta Kina krog. Kul att visa småtjejerna var jag åt ofta med mina föräldrar som liten.

Vi firade flera saker!😀
10 års bröllopsdag, Mors dag, ena dotterns superresultat på nationella proven, att hon hon kom in på skola hon sökt nu till 4:an och minstingen firade vi hennes nya cykel och att hon tappat en tand🥰🤗

20230604_183009.jpg
Helt rätt klocka när det finns mycket att fira. Grattis till er alla! 🤩
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Blev den här ikväll.😀
Middag med frun och småtjejerna, trevlig Kina restaurang då alla ville äta asiatiskt, faktiskt Sveriges äldsta Kina krog. Kul att visa småtjejerna var jag åt ofta med mina föräldrar som liten.

Vi firade flera saker!😀
10 års bröllopsdag, Mors dag, ena dotterns superresultat på nationella proven, att hon hon kom in på skola hon sökt nu till 4:an och minstingen firade vi hennes nya cykel och att hon tappat en tand🥰🤗

20230604_183009.jpg

Mycket o fira! Grattis! 😁
 

MAz_666

Rolex
Vostok amphibian med 020-boett. Tavlan (BKC MO) står för Military Space Forces (Voenno Kosmicheskie Voyska - Военно Космические Силы) verksamma 1992-1997. MO är Russian Ministry Of Defence (Rossiya Ministerstvo Oboroni - Минстерство Обороны России). Original-tavlan orörd (NOS) är ljust blå i ytterkant, men som blir brun med ålder. Med den (rätt) ovanliga DesertShield-bezelen.
Från ca 1992.
IMG_2374.jpeg
 

Watchvintage

Cartier
Hej hopp!
Imorgon har jag avsatt klocktid🤗
Vridit upp alla ikväll och fotat, ska se hur de gått imorgon. Sen är det tänkt att bli ett seriöst urval i samlingen.

Men fasiken inte lätt...Insett att visa dubbletter inte är dubbletter...de kan tex ha olika boetter, räknas det som dubbletter då?😅

Men, en fråga till kunskapsbanken.😀
De här tre tyckte jag var lika till jag såg att de skilde sig åt med lumen respektive inte lumen vid 6an.

Den längst till höger ska vara en nos, fick med en ask och pass/kvitto (som jag förövrigt inte hittar nu. Kan ha råkat kasta med emballaget😳)

Är det åldern eller annat som gör skillnaden?

Någon som vet eller har motsvarande ur och vet mer om det kanske?
20230605_194331.jpg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Hej hopp!
Imorgon har jag avsatt klocktid🤗
Vridit upp alla ikväll och fotat, ska se hur de gått imorgon. Sen är det tänkt att bli ett seriöst urval i samlingen.

Men fasiken inte lätt...Insett att visa dubbletter inte är dubbletter...de kan tex ha olika boetter, räknas det som dubbletter då?😅

Men, en fråga till kunskapsbanken.😀
De här tre tyckte jag var lika till jag såg att de skilde sig åt med lumen respektive inte lumen vid 6an.

Den längst till höger ska vara en nos, fick med en ask och pass/kvitto (som jag förövrigt inte hittar nu. Kan ha råkat kasta med emballaget😳)

Är det åldern eller annat som gör skillnaden?

Någon som vet eller har motsvarande ur och vet mer om det kanske?
20230605_194331.jpg
Jag har den ute till höger. Men inte NOS.
Den är lite speciell, då man ser att texten är sammanskriven, och därför Oleg ej fått plats med 6-pluppen.
Ovanlig, men skall vara så (inte ngn franken/fuling).
Modellen heter #1190046 och är från CIRKA 1983.
IMG_2375.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Jag har den ute till höger. Men inte NOS.
Den är lite speciell, då man ser att texten är sammanskriven, och därför Oleg ej fått plats med 6-pluppen.
Ovanlig, men skall vara så (inte ngn franken/fuling).
Modellen heter #1190046 och är från CIRKA 1983.
IMG_2375.jpg
Toppen, stort tack👍😀
Utöver det mäkta imponerad som vanligt av den kunskap som finns här i forumet🥰

Skulle ju vara kul om jag hittade passet/kvittot...fasiken vet var det tog vägen...😳
 

Watchvintage

Cartier
Kämpat idag med att välja ut ryssur att sälja så jag når målet 36, här är de första😭

Som jag nämnt tänker jag att det är bra att konsolidera mitt ryssur intresse innan jag kan ta fart igen😉😅

Nedanstående kommer jag lägga ut på Tradera.

Om någon i forumet ser något intressant är det bara att skicka PM. För er i forumet kommer priset vara mitt inköpspris plus frakt.

Inte ute efter att tjäna pengar i det här trevliga sällskapet, men trevligt om jag slipper förlora😅

20230606_170502.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Den här var fräck😀
Att jag inte tänkt på det, måla på urtavlor. Blir som små konstverk. Någon som sett det förut?

Gäller att vara stadig på handen och konstnärlig. Jag skulle vara glad om jag hade en av de egenskaperna😅

Screenshot_20230606_215946_eBay.jpg


 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den här var fräck😀
Att jag inte tänkt på det, måla på urtavlor. Blir som små konstverk. Någon som sett det förut?

Gäller att vara stadig på handen och konstnärlig. Jag skulle vara glad om jag hade en av de egenskaperna😅

Screenshot_20230606_215946_eBay.jpg



Jodå, liknande har vart uppe förr. Ibland helt ok, ibland riktigt fult målat. Har vart nära, men inte köpt någon
 

Watchvintage

Cartier
Jodå, liknande har vart uppe förr. Ibland helt ok, ibland riktigt fult målat. Har vart nära, men inte köpt någon
Kanske skulle vara något, personligt ryssur som 50 års present. Gäller att hitta en miniatyr målare...Googla, verkar inte lätt.

Man kanske kan göra såna här😀👍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En fråga som egentligen kommer från en kompis. Nedan en Komandirskie som är lite udda.

Boetten är gamla 020. Denna är nästan identisk med 420 med undantag för att 020 är något tunnare och är anpassad fört manuellt urverk. Det finns massvis med Amphibians med denna boett, men det finns även Komandirskies baserade på 020. Bakstycket är standard för Amphibian och är ju ingenting som hör ihop med Komandirskie.

Visarna hittar man oftast även de på Amphibians. Bezeln är inte så mycket att orda om, standard men med lumeplutt. Tavlan är klassisk med U-båtsmotiv och tycks vara från Sovjet-tiden.

Det som skiljer jmf med andra liknande klockor jag har stött på är kronan, som är i Komandirskie-utförande. Jag har ytterst sällan (aldrig?) dykt på 020-boetter som inte har den fetare Amphibian-kronan.

Någon som vet mer om eller har sett denna kombo (020 + Komandirskie-krona) tidigare? "Franken de-luxe" eller en ovanlig men legitim modell?
1686122933756.png

1686122964623.png

1686123000353.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej hopp!
Imorgon har jag avsatt klocktid🤗
Vridit upp alla ikväll och fotat, ska se hur de gått imorgon. Sen är det tänkt att bli ett seriöst urval i samlingen.

Men fasiken inte lätt...Insett att visa dubbletter inte är dubbletter...de kan tex ha olika boetter, räknas det som dubbletter då?😅

Men, en fråga till kunskapsbanken.😀
De här tre tyckte jag var lika till jag såg att de skilde sig åt med lumen respektive inte lumen vid 6an.

Den längst till höger ska vara en nos, fick med en ask och pass/kvitto (som jag förövrigt inte hittar nu. Kan ha råkat kasta med emballaget😳)

Är det åldern eller annat som gör skillnaden?

Någon som vet eller har motsvarande ur och vet mer om det kanske?
20230605_194331.jpg

Här är mina två. Ingen koll på årtal eller något annat.
20230607_101438.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
En fråga som egentligen kommer från en kompis. Nedan en Komandirskie som är lite udda.

Boetten är gamla 020. Denna är nästan identisk med 420 med undantag för att 020 är något tunnare och är anpassad fört manuellt urverk. Det finns massvis med Amphibians med denna boett, men det finns även Komandirskies baserade på 020. Bakstycket är standard för Amphibian och är ju ingenting som hör ihop med Komandirskie.

Visarna hittar man oftast även de på Amphibians. Bezeln är inte så mycket att orda om, standard men med lumeplutt. Tavlan är klassisk med U-båtsmotiv och tycks vara från Sovjet-tiden.

Det som skiljer jmf med andra liknande klockor jag har stött på är kronan, som är i Komandirskie-utförande. Jag har ytterst sällan (aldrig?) dykt på 020-boetter som inte har den fetare Amphibian-kronan.

Någon som vet mer om eller har sett denna kombo (020 + Komandirskie-krona) tidigare? "Franken de-luxe" eller en ovanlig men legitim modell?
1686122933756.png

1686122964623.png

1686123000353.png


Sånt är intressant, den där har kupad krona, extra fint tycker jag. Eller var det det som menades? För jag har svårt att se skillnad på komandirskiekronor och Amphibiakronor. De sistnämnda lite tjockare/högre om jag fått rätt för mig?

Tyvärr vet jag förstås inget mer om det.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sånt är intressant, den där har kupad krona, extra fint tycker jag. Eller var det det som menades? För jag har svårt att se skillnad på komandirskiekronor och Amphibiakronor. De sistnämnda lite tjockare/högre om jag fått rätt för mig?

Tyvärr vet jag förstås inget mer om det.
Kamrat @MAz_666 postade en bild tidigare i veckan med en liknande klocka men med den vanliga Amphibian-kronan:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kamrat @MAz_666 postade en bild tidigare i veckan med en liknande klocka men med den vanliga Amphibian-kronan:

Var det inte någon som gjorde någon bra post för länge sedan där man såg skillnaden? Har för mig det. Gamla 350-kronorna är ju kupolformade med.
 
Topp