• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Tunnorna hade det med ett tag om jag inte minns fel?
Just det; 1190: orna de tidiga. Bland annat den som nästan såg ut som NVCh:eek:r.
T.ex.
1686166919222.png

men oxå
1686166970963.png
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Just det; 1190: orna de tidiga. Bland annat den som nästan såg ut som NVCh:eek:r.
T.ex.
1686166919222.png

men oxå
1686166970963.png
Stämmer bra och även NVCh-30 gen 2.1 hade ju denna krona, som är utförd i kromad mässing. Gen 2.2 fick sedan den nyare varianten med "kapsyl" i rostfritt stål och den har väl i princip hängt med sedan dess.
Nedan min NVCh-30 gen 2.1 med den kupolformade kronan.
20230607_221416.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja, så blev det till slut ännu en liten kronograf, när betalningen till slut gick igenom i förmiddags.

Detta är alltså Sturmanskie i ett utförande som kallas för "Black Raven", kommet av att samtliga visare är svart-målade. Det kan noteras att kronografens sekundvisare endast är svartmålad på den yttersta tredjedelen, men det är faktiskt så dessa klockor skall se ut.
Det sägs att denna modell var den allra första av den nya militära Sturmanskien som presenterades 1986. Min är daterad till Q3-87 enligt stansning på balansbryggan, dvs inte en av de absolut första men good enough. Man ser nästan aldrig dessa till salu och jag sprang på detta exemplar av en ren slump och höll nästan på att sätta kaffet i vrångstrupen. Äkta OKEAN är faktiskt lättare att hitta till salu, men Black Raven ligger ändå på en lite mer human (åja... :rolleyes: ) prisnivå. Ja, då väntar vi på leverans från ett krigshärjat Ukraina.

Bilder från säljaren.
1686226018382.png

Iom att den nya generationen av Sturmanskie introducerades 1986 infördes även urverket 31659 med stoppsekund, något som de gamla Sturmanskie-urverken faktiskt hade redan på 50-talet, men då var det ju inte någon kronograf. 70-talets i övrigt väldigt coola Sturmanskie-kronografer saknade alltså stoppsekund.
På bilden nedan ser man den lilla fjädern som sitter på en pinne strax intill balanshjulet (nästan rakt under 5:an i serienumret) och som gör att urverket stannar när man drar ut kronan.
1686226219354.png

Mroatman har självklart en Black Raven i NOS skick...
1686226386299.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
God morgon på er denna fredag!
Som ett litet bevis på att inte alla mina klockor är super-mint/NOS bär jag dagen till ära en underbart sliten gammal 1190. Sitt skick till trots går den väldigt bra och den har dessutom kvar de rätta attributen i form av det gamla låga kupolformade glaset samt den tillika kupolformade kronan.
1686293985467.png

1686294020314.png
 
Senast ändrad:

Vinze

Breitling
Liten uppdatering kring mitt molnija fickur som jag lämnade in till den lokala urmakaren häromveckan. Fick idag en uppdatering att jag kunde hämta uret då det ej är lönt att göra något på det🙈kan jag spara uret till framtida fickur eller skiljer dem sig mkt åt ryska fickur emellan?
 
Topp