• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Hur skyller den sig från en "vanlig" Vostok? :)
Det är som en "vanlig" Vostok skulle jag säga, jag hoppas verkligen att det är det😅

Vad kan jag mer ge som ledtråd...🤔

Den finns i olika varianter under åren och går att köpa ny också i en variant.

Vad jag förstått har modellen aldrig varit en militär klocka på "riktigt" utan framtagen för export. Därav röda texten på urverket.

Originalutgåvan är ganska så kopierade och gjorda i lite olika varianter under åren vad jag förstått. Så risken är stor att man köper en sån. Därför har jag inte köpt någon tidigare, men fick ett tips om att den här kunde vara korrekt. Men återstår att se...

Inte jätteovanligt ur skulle jag säga, men man vill ju gärna ha originalet i samlingen om man ändå har en.😀

Men som sagt, jag kan absolut åkt på en nit. Men i sånt fall behåller jag den ändå.

Till skillnad mot vissa skrupelfria säljare på eBay skulle jag inte moraliskt kunna sälja den vidare som original om jag visste att den inte var det. Men som sagt, hoppas att den är korrekt.
 

Watchvintage

Cartier
Klurade ju lite på två av mina ur som saknade lumen häromdagen. Hittade likadan klocka på en trevlig site på bilden nedan.


Där ser man att vissa lumen är borta och då ser det ut att bli helt sopprent under som på min. tex 4, 5 och 6. På andra som tappat blir det inte så "snyggt" under lumen.

Så jag tror det är det som hänt med min. Dvs inte fejk men lossnade lumen med vit bakgrund under.

Då är ju den stora frågan...
Att experimentera och testa att reluma visare som nybörjare är ju en sak, urtavla en annan...
Nog bäst att låta det vara😅

octogonal_black_1.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är som en "vanlig" Vostok skulle jag säga, jag hoppas verkligen att det är det😅

Vad kan jag mer ge som ledtråd...🤔

Den finns i olika varianter under åren och går att köpa ny också i en variant.

Vad jag förstått har modellen aldrig varit en militär klocka på "riktigt" utan framtagen för export. Därav röda texten på urverket.

Originalutgåvan är ganska så kopierade och gjorda i lite olika varianter under åren vad jag förstått. Så risken är stor att man köper en sån. Därför har jag inte köpt någon tidigare, men fick ett tips om att den här kunde vara korrekt. Men återstår att se...

Inte jätteovanligt ur skulle jag säga, men man vill ju gärna ha originalet i samlingen om man ändå har en.😀

Men som sagt, jag kan absolut åkt på en nit. Men i sånt fall behåller jag den ändå.

Till skillnad mot vissa skrupelfria säljare på eBay skulle jag inte moraliskt kunna sälja den vidare som original om jag visste att den inte var det. Men som sagt, hoppas att den är korrekt.

Radio room?
 

MAz_666

Rolex
Deklarera idag, ska få tillbaka på skatten i höst.👍😎

Det var en djäkla tur när man gör alldeles för dyra spontaninköp🤣

Väntar på ett av mina absolut mest spännande och dyraste inköp...NOS...kan vara 100% rätt😎👍...eller inte...😭

Kommer behöva er hjälp med den slutliga domen sen.😬

Köpa Ryssur påminner om roulette, inte konstigt man blir beroende🤣

Fortsättning följer...Någon som kan gissa vad?...

Screenshot_20230609_212425_Edge.jpg
Octagon-boett. De jag på rak arm känner till är Komandirskies 650-boetter, Amphibians New Albatross (650) eller såklart de gamla klassikerna 320/470.
Dom ”riktiga militärerna” kan väl sägas vara Komandirskie-fälturens första generationer, NVCh: orna, och på ngt vis de civila ÖkenSköldarna. Inget av dessa lades i åttakanter. Så även jag gissar på en RadioRoom?

För att slippa de värsta ryska roulette-misstagen är stående tipset att ladda ner och bygga sig ett rejält pdf-bibliotek med ALLA ( 😉 ) kataloger. Både märkenas kataloger, men även de som heter typ ”ryska klockor” och visar alla märken - och sedan nörda runt i dom och bekanta sig med kronor, tavlor och boetter. Alla klockor som släpptes finns dock inte i katalog. Lite av tjusningen …
 

Watchvintage

Cartier
Octagon-boett. De jag på rak arm känner till är Komandirskies 650-boetter, Amphibians New Albatross (650) eller såklart de gamla klassikerna 320/470.
Dom ”riktiga militärerna” kan väl sägas vara Komandirskie-fälturens första generationer, NVCh: orna, och på ngt vis de civila ÖkenSköldarna. Inget av dessa lades i åttakanter. Så även jag gissar på en RadioRoom?

För att slippa de värsta ryska roulette-misstagen är stående tipset att ladda ner och bygga sig ett rejält pdf-bibliotek med ALLA ( 😉 ) kataloger. Både märkenas kataloger, men även de som heter typ ”ryska klockor” och visar alla märken - och sedan nörda runt i dom och bekanta sig med kronor, tavlor och boetter. Alla klockor som släpptes finns dock inte i katalog. Lite av tjusningen …
Var hittar man de katalogerna så man kan ladda ner?

Hittade några kataloger tidigare, men det var i en djäkla oordning och svårt att veta vad man ladda ner om jag minns rätt.
 

MAz_666

Rolex
Var hittar man de katalogerna så man kan ladda ner?

Hittade några kataloger tidigare, men det var i en djäkla oordning och svårt att veta vad man ladda ner om jag minns rätt.
Oordning = check!
Vissa "vanliga" nedladdningar är dessutom felmärkta med fel årtal. Vissa (såklart) med kyrilliska filnamn. Vissa samma katalog men olika upplösning.
Så mitt bästa tips är att lite lätt OCD:igt skapa en mapp på datorn där man slänger in allt man hittar, och sedan när det regnar börja katalogisera.
Många har årtalet på försättsbladet, men inte alltid.
Googla på SOVIET WATCH CATALOGUES och klockmärket CATALOGUE så hittar du dom, med lite googlarunt.
 

Watchvintage

Cartier
@URsinne och @MAz_666 har naturligtvis korrekt😀👍

Som sagt, vilken kompetensbank det här forumet är😀

Eftersom jag inte kan hålla mig till jag har den i handen så lägger jag ut lite fler bilder på den här för hjälp av er att syna den.

Provieniensen på den är att säljaren själv byte till sig den för ca 10 år sedan, innan dess oklart. Tydligen servad för ca 2 veckor sen. På rak fråga om dess äkthet var svaret att den är det, men vad ska han säga😅

Fick tipset av @Samlarn men finns lite frågetecken på framförallt en detalj han noterat. Jag själv blir lite tveksam när det är så snygga bilder och handskrivet pass.

Jag stannar där och vill gärna höra era reflektioner och tankar😀

s-l1200.jpg

s-l1600.jpg

s-l1200 (1).jpg

s-l1200 (2).jpg

s-l1200 (5).jpg

s-l1200 (7).jpg
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
@URsinne och @MAz_666 har naturligtvis korrekt😀👍

Som sagt, vilken kompetensbank det här forumet är😀

Eftersom jag inte kan hålla mig till jag har den i handen så lägger jag ut lite fler bilder på den här för hjälp av er att syna den.

Provieniensen på den är att säljaren själv byte till sig den för ca 10 år sedan, innan dess oklart. Tydligen servad för ca 2 veckor sen. På rak fråga om dess äkthet var svaret att den är det, men vad ska han säga😅

Fick tipset av @Samlarn men finns lite frågetecken på framförallt en detalj han noterat. Jag själv blir lite tveksam när det är så snygga bilder och handskrivet pass.

Jag stannar där och vill gärna höra era reflektioner och tankar😀

s-l1200.jpg

s-l1600.jpg

s-l1200 (1).jpg

s-l1200 (2).jpg

s-l1200 (5).jpg

s-l1200 (7).jpg
Generation 1 radio room för utlands export i nos skick,enda frågan jag ser om det är något är bezellen då lumepluppen ser lite stor och platt ut men det kan vara en synvilla.
Passen brukar vara handskrivna serie nummer och så.
Grattis till en fin fångst!👍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Deklarera idag, ska få tillbaka på skatten i höst.👍😎

Det var en djäkla tur när man gör alldeles för dyra spontaninköp🤣

Väntar på ett av mina absolut mest spännande och dyraste inköp...NOS...kan vara 100% rätt😎👍...eller inte...😭

Kommer behöva er hjälp med den slutliga domen sen.😬

Köpa Ryssur påminner om roulette, inte konstigt man blir beroende🤣

Fortsättning följer...Någon som kan gissa vad?...

Screenshot_20230609_212425_Edge.jpg
Det där urverket ser definitivt ut att höra hemma i en Radio Room. I sådana fall borde det vara i kombination med en borstad 470-boett.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
@URsinne och @MAz_666 har naturligtvis korrekt😀👍

Som sagt, vilken kompetensbank det här forumet är😀

Eftersom jag inte kan hålla mig till jag har den i handen så lägger jag ut lite fler bilder på den här för hjälp av er att syna den.

Provieniensen på den är att säljaren själv byte till sig den för ca 10 år sedan, innan dess oklart. Tydligen servad för ca 2 veckor sen. På rak fråga om dess äkthet var svaret att den är det, men vad ska han säga😅

Fick tipset av @Samlarn men finns lite frågetecken på framförallt en detalj han noterat. Jag själv blir lite tveksam när det är så snygga bilder och handskrivet pass. Likaså klurar jag lite på ankaret...

Jag stannar där och vill gärna höra era reflektioner och tankar😀

s-l1200.jpg

s-l1600.jpg

s-l1200 (1).jpg

s-l1200 (2).jpg

s-l1200 (5).jpg

s-l1200 (7).jpg
Nedan en väldigt bra sida som går igenom RR ganska grundligt.
Själv har jag Generalskie-varianten som beskrivs en bit ner på sidan.
 

MAz_666

Rolex
@URsinne och @MAz_666 har naturligtvis korrekt😀👍

Som sagt, vilken kompetensbank det här forumet är😀

Eftersom jag inte kan hålla mig till jag har den i handen så lägger jag ut lite fler bilder på den här för hjälp av er att syna den.

Provieniensen på den är att säljaren själv byte till sig den för ca 10 år sedan, innan dess oklart. Tydligen servad för ca 2 veckor sen. På rak fråga om dess äkthet var svaret att den är det, men vad ska han säga😅

Fick tipset av @Samlarn men finns lite frågetecken på framförallt en detalj han noterat. Jag själv blir lite tveksam när det är så snygga bilder och handskrivet pass. Likaså klurar jag lite på ankaret...

Jag stannar där och vill gärna höra era reflektioner och tankar😀

s-l1200.jpg

s-l1600.jpg

s-l1200 (1).jpg

s-l1200 (2).jpg

s-l1200 (5).jpg

s-l1200 (7).jpg
Kan inte RR utan och innan själv. Lekmannen i mig själv skulle kunna fundera på om (ändå) inte en nyare bezel satts på.
Tycker lume-pluppen ser så ny/vit ut, som JAG skulle fundera på, på en klocka som är 23 år (även om den varit nedpackad).
Hur som: GRYMT EXEMPLAR!!!
 

Watchvintage

Cartier
Nedan en väldigt bra sida som går igenom RR ganska grundligt.
Själv har jag Generalskie-varianten som beskrivs en bit ner på sidan.
Hm, lusläst den😅
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Generation 1 radio room för utlands export i nos skick,enda frågan jag ser om det är något är bezellen då lumepluppen ser lite stor och platt ut men det kan vara en synvilla.
Passen brukar vara handskrivna serie nummer och så.
Grattis till en fin fångst!👍

Kan inte RR utan och innan själv. Lekmannen i mig själv skulle kunna fundera på om (ändå) inte en nyare bezel satts på.
Tycker lume-pluppen ser så ny/vit ut, som JAG skulle fundera på, på en klocka som är 23 år (även om den varit nedpackad).
Hur som: GRYMT EXEMPLAR!!!

Killgissar att allt är kosher med tanke på vad som sagts ovan. Har dålig koll på RR. Ser dock väldigt fin ut!

Lumepluppen kanske såg ut så från början innan den börjar slitas? Kolla efter fler nos bilder på andra klockor! Alternativt omlumad plupp. Gissar att det är orginal bezel, känns dumt o byta om klockan är oanvänd.

Kul att stämpeln är kvar på bryggan i verket, den försvinner när man rengör om man har starka rengörningsmedel (iallafall för mig, fick lära mig den hårda vägen). Kanske har den som servat verket bara rengjort runt om väldigt försiktigt och stenarna manuellt? Proffsigt gjort i så fall!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@URsinne och @MAz_666 har naturligtvis korrekt😀👍

Som sagt, vilken kompetensbank det här forumet är😀

Eftersom jag inte kan hålla mig till jag har den i handen så lägger jag ut lite fler bilder på den här för hjälp av er att syna den.

Provieniensen på den är att säljaren själv byte till sig den för ca 10 år sedan, innan dess oklart. Tydligen servad för ca 2 veckor sen. På rak fråga om dess äkthet var svaret att den är det, men vad ska han säga😅

Fick tipset av @Samlarn men finns lite frågetecken på framförallt en detalj han noterat. Jag själv blir lite tveksam när det är så snygga bilder och handskrivet pass.

Jag stannar där och vill gärna höra era reflektioner och tankar😀

s-l1200.jpg

s-l1600.jpg

s-l1200 (1).jpg

s-l1200 (2).jpg

s-l1200 (5).jpg

s-l1200 (7).jpg


Nu blir jag avundsjuk. Fantastiskt fin!
--
En av Dagens:

Sek6w.jpg
 
Topp