• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Första klockan satt inte på så länge, åkta av vid en kort löptur runt lunch, på med träningsklocka. Efter det blev det denna.
20230610_183050.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Vill bara nämna att @Johanaxe66 har rätt, de gamla Molnia-delarna passar dåligt i de nyare. Försökte sätta dit ett kronhjul ifrån en äldre, men det hade större kuggar än vad som passade orginslspärrhjulet, byte av spärrhjul funkar fint, men kronhjulet passar inte alls i verket, man skulle behöva anpassa bottenplattan för att det skall fungera.

Klockan som skall fixas, en nyare Molnia utan kronhjul.
20230609_222510.jpg


Spärrhjul och kronhjul från äldre
20230609_222507.jpg

20230609_223412.jpg


Urverksskruven funkar fint dock

Får bli och leta donatorverk...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En studie i kronor... Kommentera gärna om något är tokigt (någon krona eller ev flera kan vara bytta? Tror iofs de flesta har suttit på sedan nya)

Tog och jämnförde lite kronor, framförallt kupolformade.

Gammalamphibia vs 350 (kan vara nyare krona på 350an än orginal) - något större kupoldel på 350an
20230607_221744.jpg


Gammalamphibia vs Komandriskie med liten krona
20230607_221621.jpg


Gammalamphibia vs Komandirskie med stor krona - fetare på Komandirskie
20230607_220224.jpg
20230607_215848.jpg


Gammalamphibia vs Kadett - Upplever kronan lika stor som vanlig Komandriskie ovan (de två bildena precis ovan)
20230607_215712.jpg


Gammalamphibia med kupol vs Gammalamphibia med vanlig icke kupol krona
20230607_220027.jpg


Admiralskie med platt krona vs Amphibia med platt krona - Amphibians krona större
20230607_215526.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Skaffade mig "egen tid" idag🤗
Solen skiner ute men jag ville hellre sitta i "grottan"...😅

Dels för att se över uren jag ska sälja.
Tänkte det skulle vara kul att ha modellnr. till de jag ska sälja och bild från gamla kataloger. Men inte helt enkelt. Laddat ner 2 GB kataloger i ett paket, men inte lätt att hitta, speciellt inte på ryska😅

Tänkte även testa att luma om ett par visare med hjälp av min "häxblandning" av kokat vatten, saffran och lite kaffe.🤗

Utmanade mig själv genom att fixa en av två vintage visare, den ena saknade lumen och lät den andra vara.

"So far" ser det riktigt bra ut, får väl se slutresultatet sen...Gissar på ca 4-5 Tim torktid med den färdigblandade lumen jag köpt utspädd med min "häxblandning".

100 ml "häxblandning" i en flaska från Panduro hobby, så funkar det lär det räcka min livstid och ett par generationer till😅

20230611_150808.jpg


20230611_150133.jpg


20230611_151709.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Skaffade mig "egen tid" idag🤗
Solen skiner ute men jag ville hellre sitta i "grottan"...😅

Dels för att se över uren jag ska sälja.
Tänkte det skulle vara kul att ha modellnr. till de jag ska sälja och bild från gamla kataloger. Men inte helt enkelt. Laddat ner 2 GB kataloger i ett paket, men inte lätt att hitta, speciellt inte på ryska😅

Tänkte även testa att luma om ett par visare med hjälp av min "häxblandning" av kokat vatten, saffran och lite kaffe.🤗

Utmanade mig själv genom att fixa en av två vintage visare, den ena saknade lumen och lät den andra vara.

"So far" ser det riktigt bra ut, får väl se slutresultatet sen...Gissar på ca 4-5 Tim torktid med den färdigblandade lumen jag köpt utspädd med min "häxblandning".

100 ml "häxblandning" i en flaska från Panduro hobby, så funkar det lär det räcka min livstid och ett par generationer till😅

20230611_150808.jpg


20230611_150133.jpg


20230611_151709.jpg

Snyggt! Ser riktigt bra ut! 😃

Jag borde ta tag i en del visare, men det får nog bli till hösten, så mycket annat kul som nu som plockar på uppmärksamheten, såsom kass rygg/nacke, synen sämre, vattenskada i kök, trasigt expensionskärl m.m... 😇

Fördelen är iallafall att köket blir snyggare än innan, var ändå dags att byta golv, så det blev nytt köksbord beställt igår och målning idag. Får se hur ryggen är imorgon...

Skall nog byta klocka snart, undra vilken det blir...
 

Watchvintage

Cartier
Snyggt! Ser riktigt bra ut! 😃

Jag borde ta tag i en del visare, men det får nog bli till hösten, så mycket annat kul som nu som plockar på uppmärksamheten, såsom kass rygg/nacke, synen sämre, vattenskada i kök, trasigt expensionskärl m.m... 😇

Fördelen är iallafall att köket blir snyggare än innan, var ändå dags att byta golv, så det blev nytt köksbord beställt igår och målning idag. Får se hur ryggen är imorgon...

Skall nog byta klocka snart, undra vilken det blir...

Livet är en ständig blandning av utmaningar av olika grad🙄

Hälsan är superviktig för livskvaliteten, min har varit sisådär under åren. Så jag lider med din nacke/rygg. Har/haft såna problem till och från...påverkar hela livet.

Alla snackar om att man ska "sköta sig", samtidigt är hälsa till stor del ett lotteri är min är erfarenhet. Mycket kan man inte påverka. Hoppas du får ordning på det.

Gällande synen, har du inte en sjukdom så är det bara att köpa glasögon, kommer med åldern😉🤓

Någon sa att man får så mycket utmaningar i livet som man klarar av...av någon högre makt förmodar jag.🤔

Min tolkning som haft mycket "utmaningar" jag inte styrt över själv, är att, får man mycket skit i knät är de för att man pallar att hantera det😉 Även om man kanske tvekar eller inte ser lösningen när man är mitt i det.

Det festliga är att livet ofta samlar på sig "utmaningar" (skit...) och sen kastar allt på en gång😅 Lite fördelning över tid vore inte så dumt.😉

Gällande prylar som är trasiga, en sak som jag ständigt säger till mina småtjejer är att...Skaffa inte en massa onödiga prylar, de är tidstjuvar och kostsamt, för eller senare...

Däremot är jag sämre på att leva som jag lär😅

Sen är frågan vad som är onödiga prylar? Hobbies är inte onödiga prylar enligt mig, till en viss gräns så klart.

Jag har många "bra ha" lådor och prylar, man blir så djäkla glad när man har en grej i en låda man får nytta av, så det är värt det tänker jag😂
 

Watchvintage

Cartier
Jag är faktiskt satans nöjd om jag får säga det själv😀

Timvisaren är original åldrad.
Minut och sekund har jag lumat med "häxblandning" och färdigblandad naturfärgad lumen.

Djäkligt nöjd😎

Jag kan ju inte mecka ur...Luma kanske är min grej att satsa på😉
Tog bara 10 min att få på visarna den här gången också!! 20 min mindre än tidigare😂
20230611_173846.jpg
20230611_174112.jpg
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Jag är faktiskt satans nöjd om jag får säga det själv😀

Timvisaren är original åldrad.
Minut och sekund har jag lumat med "häxblandning" och färdigblandad naturfärgad lumen.

Djäkligt nöjd😎

Jag kan ju inte mecka ur...Luna kanske är min grej att satsa på😉
Tog bara 10 min att få på visarna den här gången också!! 20 min mindre än tidigare😂
20230611_173846.jpg
20230611_174112.jpg
Snyggt jobbat!jag skickar min ”grönis 350” till dig för omlumening!👌😄
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Livet är en ständig blandning av utmaningar av olika grad🙄

Hälsan är superviktig för livskvaliteten, min har varit sisådär under åren. Så jag lider med din nacke/rygg. Har/haft såna problem till och från...påverkar hela livet.

Alla snackar om att man ska "sköta sig", samtidigt är hälsa till stor del ett lotteri är min är erfarenhet. Mycket kan man inte påverka. Hoppas du får ordning på det.

Gällande synen, har du inte en sjukdom så är det bara att köpa glasögon, kommer med åldern😉🤓

Någon sa att man får så mycket utmaningar i livet som man klarar av...av någon högre makt förmodar jag.🤔

Min tolkning som haft mycket "utmaningar" jag inte styrt över själv, är att, får man mycket skit i knät är de för att man pallar att hantera det😉 Även om man kanske tvekar eller inte ser lösningen när man är mitt i det.

Det festliga är att livet ofta samlar på sig "utmaningar" (skit...) och sen kastar allt på en gång😅 Lite fördelning över tid vore inte så dumt.😉

Gällande prylar som är trasiga, en sak som jag ständigt säger till mina småtjejer är att...Skaffa inte en massa onödiga prylar, de är tidstjuvar och kostsamt, för eller senare...

Däremot är jag sämre på att leva som jag lär😅

Sen är frågan vad som är onödiga prylar? Hobbies är inte onödiga prylar enligt mig, till en viss gräns så klart.

Jag har många "bra ha" lådor och prylar, man blir så djäkla glad när man har en grej i en låda man får nytta av, så det är värt det tänker jag😂

Jo, ibland är det mycket på en gång, sedan kanske man inte skall börja måla om köket när ryggen är sådär och man inte är klar med renovering på annat håll... Men men, jag vet hur man skall göra, men lever inte alltid som man lär heller 😉

Jo, att ta hand om sig själv och sin kropp är en del, sedan är gener en annan del i lotteriet som man inte kan påverka så mycket. Synen har vart bra fram tills nu, men väntar på glasögon, tror det kommer göra stoooor skillnad 😁

Jag är faktiskt satans nöjd om jag får säga det själv😀

Timvisaren är original åldrad.
Minut och sekund har jag lumat med "häxblandning" och färdigblandad naturfärgad lumen.

Djäkligt nöjd😎

Jag kan ju inte mecka ur...Luna kanske är min grej att satsa på😉
Tog bara 10 min att få på visarna den här gången också!! 20 min mindre än tidigare😂
20230611_173846.jpg
20230611_174112.jpg

Alltså, ser hur bra som helst ut!

Jag skickar ett 100-tal klockor till dig som du kan få luma om 😉 Det räcker om de är klara tills på onsdag 😇
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den där är ren hatkärlek. Så ful. Så galen form. Så underbar färg. Helt galet underbar!!! 🥰🥰🥰

Tack! Hehe, jo hade du frågat mig för 15års sedan hade jag med nog sagt ful (men bara det o inget annat)! 🙃

Nu tycker jag den endast är snygg o cool! Frugan tycker den är ful, så den är klart godkänd!!! 😁

Finns i guld med, kanske blir en till framöver, guld o grönt passar ju bra ihop!

Finns ju även i blått, utformad som en stadium och plan på tavla med fotbollsspelare. Kanske blir den en sådan med. Sedan finns ju Poljots version, med rund tavla i mitten av ovalen... Finns säkert fler varianter.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack! Hehe, jo hade du frågat mig för 15års sedan hade jag med nog sagt ful (men bara det o inget annat)! 🙃

Nu tycker jag den endast är snygg o cool! Frugan tycker den är ful, så den är klart godkänd!!! 😁

Finns i guld med, kanske blir en till framöver, guld o grönt passar ju bra ihop!

Finns ju även i blått, utformad som en stadium och plan på tavla med fotbollsspelare. Kanske blir den en sådan med. Sedan finns ju Poljots version, med rund tavla i mitten av ovalen... Finns säkert fler varianter.
Min är svart.
1686561667565.png
 
Topp