• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Letar urverk, stöter på det här!
image - 2023-06-12T163301.555.jpeg


Och denna...😅
image - 2023-06-12T151706.797.jpeg
 

Samlarn

Rolex
Ja, så blev det till slut ännu en liten kronograf, när betalningen till slut gick igenom i förmiddags.

Detta är alltså Sturmanskie i ett utförande som kallas för "Black Raven", kommet av att samtliga visare är svart-målade. Det kan noteras att kronografens sekundvisare endast är svartmålad på den yttersta tredjedelen, men det är faktiskt så dessa klockor skall se ut.
Det sägs att denna modell var den allra första av den nya militära Sturmanskien som presenterades 1986. Min är daterad till Q3-87 enligt stansning på balansbryggan, dvs inte en av de absolut första men good enough. Man ser nästan aldrig dessa till salu och jag sprang på detta exemplar av en ren slump och höll nästan på att sätta kaffet i vrångstrupen. Äkta OKEAN är faktiskt lättare att hitta till salu, men Black Raven ligger ändå på en lite mer human (åja... :rolleyes: ) prisnivå. Ja, då väntar vi på leverans från ett krigshärjat Ukraina.

Bilder från säljaren.
1686226018382.png

Iom att den nya generationen av Sturmanskie introducerades 1986 infördes även urverket 31659 med stoppsekund, något som de gamla Sturmanskie-urverken faktiskt hade redan på 50-talet, men då var det ju inte någon kronograf. 70-talets i övrigt väldigt coola Sturmanskie-kronografer saknade alltså stoppsekund.
På bilden nedan ser man den lilla fjädern som sitter på en pinne strax intill balanshjulet (nästan rakt under 5:an i serienumret) och som gör att urverket stannar när man drar ut kronan.
1686226219354.png

Mroatman har självklart en Black Raven i NOS skick...
1686226386299.png
En äkta Okeah må vara enklare att hitta men medan bakgrunden till Okeah är enkel att förstå så är bakgrunden till "Black Raven" fortfarande lite svårare att förstå. Vilka använde dem?
Även om linjen i min samling är marin så kommer jag naturligtvis att hålla ett öga öppet för en "Black Raven". Helvete vad avundsjuk jag är. :p
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En äkta Okeah må vara enklare att hitta men medan bakgrunden till Okeah är enkel att förstå så är bakgrunden till "Black Raven" fortfarande lite svårare att förstå. Vilka använde dem?
Även om linjen i min samling är marin så kommer jag naturligtvis att hålla ett öga öppet för en "Black Raven". Helvete vad avundsjuk jag är. :p

Jag är knäpp, jag skulle vilja ha en sådan här ja... Blir kanske en sådan här innan en Sturma.
280166586.2.jpg


Men även en sådan här.
image - 2023-06-12T230634.383.jpeg


Edit: vill bara påpeka att det blir andra klockor innan... 😅😇
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En äkta Okeah må vara enklare att hitta men medan bakgrunden till Okeah är enkel att förstå så är bakgrunden till "Black Raven" fortfarande lite svårare att förstå. Vilka använde dem?
Även om linjen i min samling är marin så kommer jag naturligtvis att hålla ett öga öppet för en "Black Raven". Helvete vad avundsjuk jag är. :p
Det skall vara (en av) de första utgåvorna av Sturmanskie med 31659-verket. Nedan lite mer info. Min är dock från 1987, så den är inte bland de första av de första, så att säga... Klockorna finns inte med i några kataloger iom att de uteslutande gavs till piloter inom Sovjetunionens flygvapen.
 

MAz_666

Rolex
Pensionslunch för gammal kollega. Snart sitter man där ”på andra sidan”.
Då klär man upp sig:
Min goe militäre Vostok-dressare från 1959. Vostok Precision 2809(a) 22 juveler. (2809b hade 18 juveler).
Just denna kanske inte en korrekt Precision, då urtavlan ej märkts “Precision” - det sägs i gamla texter att detta är en sanning.
Verken till Volna- och Vostok-klockorna behövde klara noggrannhetstester liknande COSC. Verken som ej klarade höga kraven stoppades i de lite billigare typ Almaz.
Bild 2: plexiporr!
IMG_2404.jpeg

IMG_2403.jpeg
 

Watchvintage

Cartier
Skolavslutning med småtjejerna, gick ut Förskolan (0:an) och 3:an🥰

Även om de har många år framför sig har jag tänkt att de är kul och uppmuntrande att fira varje år och steg från början.😀 Döttrarna skäms lite varje år (men tycker om det) när jag kommer med konfetti eller andra påhitt😅

Fick uppmaningen av den yngsta att klä mig i blått för att matcha hennes nya klänning🥰

Så blått blev det, blå jeans, blå skjorta, blå blazer, blå hatt och blå klocka😎
20230613_161251.jpg

20230613_155542.jpg

20230613_152729.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Skolavslutning med småtjejerna, gick ut Förskolan (0:an) och 3:an🥰

Även om de har många år framför sig har jag tänkt att de är kul och uppmuntrande att fira varje år och steg från början.😀 Döttrarna skäms lite varje år (men tycker om det) när jag kommer med konfetti eller andra påhitt😅

Fick uppmaningen av den yngsta att klä mig i blått för att matcha hennes nya klänning🥰

Så blått blev det, blå jeans, blå skjorta, blå blazer, blå hatt och blå klocka😎
20230613_161251.jpg

20230613_155542.jpg

20230613_152729.jpg

Cool hatt:cool:

Och fin klocka.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Skolavslutning med småtjejerna, gick ut Förskolan (0:an) och 3:an🥰

Även om de har många år framför sig har jag tänkt att de är kul och uppmuntrande att fira varje år och steg från början.😀 Döttrarna skäms lite varje år (men tycker om det) när jag kommer med konfetti eller andra påhitt😅

Fick uppmaningen av den yngsta att klä mig i blått för att matcha hennes nya klänning🥰

Så blått blev det, blå jeans, blå skjorta, blå blazer, blå hatt och blå klocka😎
20230613_161251.jpg

20230613_155542.jpg

20230613_152729.jpg
Perfekt klocka! 😍
 

Watchvintage

Cartier
Cool hatt:cool:

Och fin klocka.
Alltid haft någon huvudbonad😀

Började tidigt, men de senaste 10-15 åren börjar det bli tunt på toppen av skallen. Så än mer nu, antingen blir det kallt eller så bränner man sig😅

Hatt är att föredra men även äldre kepsar av springbuds karaktär till vardags.

Har ett gäng, men använder bara ett fåtal, som med klockor😅
 

Beo

Patek
2-Faktor
Skolavslutning med småtjejerna, gick ut Förskolan (0:an) och 3:an🥰

Även om de har många år framför sig har jag tänkt att de är kul och uppmuntrande att fira varje år och steg från början.😀 Döttrarna skäms lite varje år (men tycker om det) när jag kommer med konfetti eller andra påhitt😅

Fick uppmaningen av den yngsta att klä mig i blått för att matcha hennes nya klänning🥰

Så blått blev det, blå jeans, blå skjorta, blå blazer, blå hatt och blå klocka😎
20230613_161251.jpg

20230613_155542.jpg

20230613_152729.jpg
Fin tradition av dig!👍😍
 

Beo

Patek
2-Faktor
Alltid haft någon huvudbonad😀

Började tidigt, men de senaste 10-15 åren börjar det bli tunt på toppen av skallen. Så än mer nu, antingen blir det kallt eller så bränner man sig😅

Hatt är att föredra men även äldre kepsar av springbuds karaktär till vardags.

Har ett gäng, men använder bara ett fåtal, som med klockor😅
F..k!då är jag springbud!😳😂🤪
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Oj! Det har varit en riktig Luch-trend verkar det senaste dygnet. Alla bör nog ha en.

Då fyller vi på med en till. Det kom nämligen ett paket från @Beo idag :) Svårt att åskådliggöra urtavlan med bara en bild. Skiftar från praktiskt taget helsvart till blå sunburst till blått och blålila. När
den är svart får bli på en bild en annan gång.

Luch1w.jpg


Luch10w.jpg



Luch11w.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Skolavslutning med småtjejerna, gick ut Förskolan (0:an) och 3:an🥰

Även om de har många år framför sig har jag tänkt att de är kul och uppmuntrande att fira varje år och steg från början.😀 Döttrarna skäms lite varje år (men tycker om det) när jag kommer med konfetti eller andra påhitt😅

Fick uppmaningen av den yngsta att klä mig i blått för att matcha hennes nya klänning🥰

Så blått blev det, blå jeans, blå skjorta, blå blazer, blå hatt och blå klocka😎
20230613_161251.jpg

20230613_155542.jpg

20230613_152729.jpg

Snajsigt! Fin klocka, kläder o hatt!

Här va jag inte ens med, dottern gick ur nian och ville inte ha med npgon pinsamm förälder...
 
Topp