• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Plastic fantastic 😇
20231011_091253.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej, den här kom häromdagen, men ville inte gå! Ja, det var bara 1 klocka i paketet, jo, jag vet, helt tokigt?!
20231009_154923.jpg

20231009_155125.jpg


Öppnade den nu på lunchen och insåg att en skruv var lös, skruvade åt den och så började klockan ticka! Ibland är det lätt! 😁

Klockan är av märket Kristall! Verket är märkt med 4 -64 så tillverkad 4e kvartalet 1964.

Nu har jag ett Kristall bordsur, ett Kristall fickur och en Kristall armbandsur! 😇
20231011_111733.jpg

20231011_111506.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Okej, den här kom häromdagen, men ville inte gå! Ja, det var bara 1 klocka i paketet, jo, jag vet, helt tokigt?!
20231009_154923.jpg

20231009_155125.jpg


Öppnade den nu på lunchen och insåg att en skruv var lös, skruvade åt den och så började klockan ticka! Ibland är det lätt! 😁

Klockan är av märket Kristall! Verket är märkt med 4 -64 så tillverkad 4e kvartalet 1964.

Nu har jag ett Kristall bordsur, ett Kristall fickur och en Kristall armbandsur! 😇
20231011_111733.jpg

20231011_111506.jpg
Väldigt vackert urverk! 😍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
På Mallorca har klockan på något outgrundligt vis redan blivit 17.00.
På sol- och badresa med min PloProf-modd på stretchigt band.
Pimpad ”Nästan New Ministry” #150659.
Hola!!!
IMG_2846.jpeg

Hola!

Ha det oförskämt bra när vi andra drar runt Sveriges ekonomi på hemmaplan och sliter! Inte alls avundsjuk, här blåser det och regnar det idag!

Väldigt vackert urverk! 😍

Japp, väldigt fina urverk på dessa fickur!

Har för mig att det är någon herre i tråden som förutom har ett helt possum med kronografer även har en drös med fickur som säkert har fint innehåll! Undra vem det kan vara?! 😉
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hola!

Ha det oförskämt bra när vi andra drar runt Sveriges ekonomi på hemmaplan och sliter! Inte alls avundsjuk, här blåser det och regnar det idag!



Japp, väldigt fina urverk på dessa fickur!

Har för mig att det är någon herre i tråden som förutom har ett helt possum med kronografer även har en drös med fickur som säkert har fint innehåll! Undra vem det kan vara?! 😉
Inte en aning vem du syftar på... 🙄
20230525_111644.jpg
 

Samlarn

Rolex
Ja de bärs skönt på handleden och det är väl bara 2 st i Sverige?eller @Samlarn
Nja, vi är minst 3 som har den i Sverige. Förmodlien ytterligare några stycken, som jag inte känner till.
Jag hjälpte en kompis att köpa en.
Kompisen gillar ryska klockor men hans samling är inte så stor. Han har 2 ryska klockor i sin samling. En Vostok Compressor reissue och en Sadko reissue.
 

Samlarn

Rolex
Vostok Super Compressor - reissue
En fransk samlare har fattat tycke för min vintage Neptune. Vi diskuterade en bytesaffär och det landade i att jag får en Vostok Super Compressor - reissue i utbyte mot min vintage Neptune. Ikväll kom min Super Compressor. Jäklar vad fin den är! Av de reissues som jag sett så är den här den som är närmast orginalet. Boetten är högre/tjockare dock. Jag tog några slarviga bilder i dålig belysning.
super_compressor.jpg


Den här reissuen är jag dåligt påläst om. Som jag har förstått det hela så är den en produkt av ett missförstånd i ett pågående projekt med att ta fram en mer eller mindre exakt kopia av Vostoks kultiga Super Compressor. Allt verkar väldigt oklart men som jag har förstått så tog Meranom - på eget initiativ - fram 97 exemplar av den här klockan. 59 exemplar har orange 12:a och 39 exemplar har grön 12:a. Jag vet matematiken går inte ihop men det är de uppgifter jag fick. Jag ska läsa på mera om det här senare.
Deltagarna i projektet ratade klockan och Meranom fick 97 exemplar att sälja. Det är en av dem jag har fått tag på nu, via Frankrike.

Tyvärr var jag tvungen att byta bort min gamla Neptune.

20190622_nept1.jpg

Min Neptune har kommit i goda händer, i en samling i Frankrike. Den samlaren samlar endast på Vostok Neptune.
 

Beo

Patek
Vostok Super Compressor - reissue
En fransk samlare har fattat tycke för min vintage Neptune. Vi diskuterade en bytesaffär och det landade i att jag får en Vostok Super Compressor - reissue i utbyte mot min vintage Neptune. Ikväll kom min Super Compressor. Jäklar vad fin den är! Av de reissues som jag sett så är den här den som är närmast orginalet. Boetten är högre/tjockare dock. Jag tog några slarviga bilder i dålig belysning.
super_compressor.jpg


Den här reissuen är jag dåligt påläst om. Som jag har förstått det hela så är den en produkt av ett missförstånd i ett pågående projekt med att ta fram en mer eller mindre exakt kopia av Vostoks kultiga Super Compressor. Allt verkar väldigt oklart men som jag har förstått så tog Meranom - på eget initiativ - fram 97 exemplar av den här klockan. 59 exemplar har orange 12:a och 39 exemplar har grön 12:a. Jag vet matematiken går inte ihop men det är de uppgifter jag fick. Jag ska läsa på mera om det här senare.
Deltagarna i projektet ratade klockan och Meranom fick 97 exemplar att sälja. Det är en av dem jag har fått tag på nu, via Frankrike.

Tyvärr var jag tvungen att byta bort min gamla Neptune.

20190622_nept1.jpg

Min Neptune har kommit i goda händer, i en samling i Frankrike. Den samlaren samlar endast på Vostok Neptune.
Grattis till ett trevligt byte!visserligen var Neptunen med grymt fin men Compressorn är ju brutalt läcker med.👍😄
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vostok Super Compressor - reissue
En fransk samlare har fattat tycke för min vintage Neptune. Vi diskuterade en bytesaffär och det landade i att jag får en Vostok Super Compressor - reissue i utbyte mot min vintage Neptune. Ikväll kom min Super Compressor. Jäklar vad fin den är! Av de reissues som jag sett så är den här den som är närmast orginalet. Boetten är högre/tjockare dock. Jag tog några slarviga bilder i dålig belysning.
super_compressor.jpg


Den här reissuen är jag dåligt påläst om. Som jag har förstått det hela så är den en produkt av ett missförstånd i ett pågående projekt med att ta fram en mer eller mindre exakt kopia av Vostoks kultiga Super Compressor. Allt verkar väldigt oklart men som jag har förstått så tog Meranom - på eget initiativ - fram 97 exemplar av den här klockan. 59 exemplar har orange 12:a och 39 exemplar har grön 12:a. Jag vet matematiken går inte ihop men det är de uppgifter jag fick. Jag ska läsa på mera om det här senare.
Deltagarna i projektet ratade klockan och Meranom fick 97 exemplar att sälja. Det är en av dem jag har fått tag på nu, via Frankrike.

Tyvärr var jag tvungen att byta bort min gamla Neptune.

20190622_nept1.jpg

Min Neptune har kommit i goda händer, i en samling i Frankrike. Den samlaren samlar endast på Vostok Neptune.
Hmm jag har sålt en ganska ovanlig Neptune till en fransk samlare, som har snöat in på just Neptune. Undrar om det kan vara samma person... 🤔

Edit: Bra byte om jag får säga. Compressorn ser ju riktigt bra ut.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vostok Super Compressor - reissue
En fransk samlare har fattat tycke för min vintage Neptune. Vi diskuterade en bytesaffär och det landade i att jag får en Vostok Super Compressor - reissue i utbyte mot min vintage Neptune. Ikväll kom min Super Compressor. Jäklar vad fin den är! Av de reissues som jag sett så är den här den som är närmast orginalet. Boetten är högre/tjockare dock. Jag tog några slarviga bilder i dålig belysning.
super_compressor.jpg


Den här reissuen är jag dåligt påläst om. Som jag har förstått det hela så är den en produkt av ett missförstånd i ett pågående projekt med att ta fram en mer eller mindre exakt kopia av Vostoks kultiga Super Compressor. Allt verkar väldigt oklart men som jag har förstått så tog Meranom - på eget initiativ - fram 97 exemplar av den här klockan. 59 exemplar har orange 12:a och 39 exemplar har grön 12:a. Jag vet matematiken går inte ihop men det är de uppgifter jag fick. Jag ska läsa på mera om det här senare.
Deltagarna i projektet ratade klockan och Meranom fick 97 exemplar att sälja. Det är en av dem jag har fått tag på nu, via Frankrike.

Tyvärr var jag tvungen att byta bort min gamla Neptune.

20190622_nept1.jpg

Min Neptune har kommit i goda händer, i en samling i Frankrike. Den samlaren samlar endast på Vostok Neptune.

Grymt fångat! 🤩

Kul med re-issue och det lär väl finnas flera gammelneptuner än det finns ex av re-issue:n om du ångrar dig...

Jag påminner om att dygnet har 24 timmar. Fel glas på denna. (skall vara kupolformat men jag har en plan där) Väldigt trevlig klocka.
20231013_103908.jpg

Hur? Jag skulle behöva en drös glas, finns det flera skulle jag gärna vilja va med på ett köp... 😇

Fin klocka!
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Civil 350 2209 Wostok 200m dykare idag. Bytte band på denna igår, får nog ta och köpa något då detta är lite för smalt!
20231013_105315.jpg


Ifall någon utomstående undrar så köper jag nästan alla (sovjetiska/ryska) klockor ifrån Ukraina nu för tiden för att stödja just dem, på samma sätt som flertalet i tråden stödjer Ukraina!

Undrar i min stillhet hur mycket stöd tidigare raljerande trådskrivare ger/har gett stöd till Ukraina?

Avslutar med en bild på min jacka jag bär dagligen för att visa mitt stöd.
20231013_105323.jpg


Eventuella svar ges i pm, inte i tåden!!!... 😇

Ha en bra fredag kamrater och ta hand om er! 🤩
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Grymt fångat! 🤩

Kul med re-issue och det lär väl finnas flera gammelneptuner än det finns ex av re-issue:n om du ångrar dig...



Hur? Jag skulle behöva en drös glas, finns det flera skulle jag gärna vilja va med på ett köp... 😇

Fin klocka!
Glas finns via Cousinsuk.com Måste bara hitta rätt dimensioner. Jag har ett par andra 24-h-Raketor med rätt originalglas, så jag skulle ju kunna ta bort glaset från en av dem och göra lite mätningar. Sedan kunde vi kanske göra en gemensam beställning.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Civil 350 2209 Wostok 200m dykare idag. Bytte band på denna igår, får nog ta och köpa något då detta är lite för smalt!
20231013_105315.jpg


Ifall någon utomstående undrar så köper jag nästan alla (sovjetiska/ryska) klockor ifrån Ukraina nu för tiden för att stödja just dem, på samma sätt som flertalet i tråden stödjer Ukraina!

Undrar i min stillhet hur mycket stöd tidigare raljerande trådskrivare ger/har gett stöd till Ukraina?

Avslutar med en bild på min jacka jag bär dagligen för att visa mitt stöd.
20231013_105323.jpg


Eventuella svar ges i pm, inte i tåden!!!... 😇

Ha en bra fredag kamrater och ta hand om er! 🤩
Jag har köpt en hel drös Ryska/Sovjetiska klockor från Ukraina efter krigsutbrottet. Det känns som rätt sak att göra plus att jag har haft en hel del intressanta och gripande kommunikation med flera av de som har sålt klockorna.
Sedan har jag även hittat klockor i både Tyskland och Italien till vettiga priser.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Glas finns via Cousinsuk.com Måste bara hitta rätt dimensioner. Jag har ett par andra 24-h-Raketor med rätt originalglas, så jag skulle ju kunna ta bort glaset från en av dem och göra lite mätningar. Sedan kunde vi kanske göra en gemensam beställning.

Inte omöjligt att man skulle kunna få tag på orginalglas eller nytillverkade ifrån just Ukraina! Jag kan ta en titt i helgen och se vad jag hittar (har vart i kontakt tidigare med en kille some tillverkade nya glas i rätt storlek)? Men blev aldrig något köp
 
Topp