• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Ja när du dyker så ställer du pluppen

Jag har för mig att den sätter du pluppen vid minutvisaren så man lättare ser vad länge man är nere,och hålla koll på komressions sonerna vid uppstigning men vi frågar @Model_Citizen som dyker om han vet?:)
Lite vidare googling gav vid handen att det är ena halvan av en räkne-sticke ring för beräkning av någon sidvindskomponent. Andra exempel finns här
4695a3d5.jpg

maxresdefault-2.jpg
 
Senast ändrad:
Ja när du dyker så ställer du pluppen

Jag har för mig att den sätter du pluppen vid minutvisaren så man lättare ser vad länge man är nere,och hålla koll på komressions sonerna vid uppstigning men vi frågar @Model_Citizen som dyker om han vet?:)
ja, man sätter pluppen på minutvisaren när man går ner och sedan läser man av dykets längd på inserten. Vanliga urtavlan skiter man i om man nu inte vill veta om det snart är lunch. Jag brukar vända mina dyk när det gått en halvtimme ungefär. Doxa har lite rörigare bezel på sina ur, där har man även lagt till tabeller för att hålla koll på deco-stoppen om man varit nere länge, men det normala idag är att man konlsulterar datorn för sådant.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
ja, man sätter pluppen på minutvisaren när man går ner och sedan läser man av dykets längd på inserten. Vanliga urtavlan skiter man i om man nu inte vill veta om det snart är lunch. Jag brukar vända mina dyk när det gått en halvtimme ungefär. Doxa har lite rörigare bezel på sina ur, där har man även lagt till tabeller för att hålla koll på deco-stoppen om man varit nere länge, men det normala idag är att man konlsulterar datorn för sådant.
Titta igen på bezeln ifråga - det är bara "60" som är rätt.
 
Hittade de här bilderna på nätet:
1.JPG
2.JPG

Är lite sugen på att modda en likadan. Har dessutom hittat helt vita visare på ebay, vilket jag tror skulle kunna passa och bli pricken över i (om jag lyckas få på dem).

Frågan är bara vilken tavla man ska ha.. Ska man köra på 916 som på bilden eller ska man satsa på den på bilden nedan:
448cd6dc04a14a6d54c546c93a7a80b2.jpg

(660 tror jag den här tavlan heter. Även denna bild stulen från nätet.)
 
Tycker själv 512 är snyggast men är du nere på de två röstar jag för 916!

Vostok_dial_512-max-1200.jpg
Ja den där tavlan är också snygg förstås, den skulle kunna vara ett alternativ.

Angående 916-tavlan så har jag haft en Vostok med den tavlan tidigare. Var då inte helt nöjd av två anledningar:
1. Den är inte helt svart svart utan snarare typ mörk- mörkgrå-svart.
2. Kanterna på de vita indexarna är inte helt skarpa utan typ "suddiga" i kanten. Svårt att beskriva men det ser ut typ som att index är målade med två lager färg förutom i kanterna där det bara är ett lager färg. Bättre än så kan jag nog inte förklara. Den är skitsnygg på bild men som sagt, en liten besvikelse i verkligheten.

Så det kanske är dumt att köpa 916-tavlan igen helt enkelt..
 

Beo

Patek
Hittade de här bilderna på nätet:
1.JPG
2.JPG

Är lite sugen på att modda en likadan. Har dessutom hittat helt vita visare på ebay, vilket jag tror skulle kunna passa och bli pricken över i (om jag lyckas få på dem).

Frågan är bara vilken tavla man ska ha.. Ska man köra på 916 som på bilden eller ska man satsa på den på bilden nedan:
448cd6dc04a14a6d54c546c93a7a80b2.jpg

(660 tror jag den här tavlan heter. Även denna bild stulen från nätet.)
Jag skulle gå på 660 tavlan!liknar nvch-30 lite och de är jag en "sucker" av!:)
 
Jag skulle gå på 660 tavlan!liknar nvch-30 lite och de är jag en "sucker" av!:)
Ja jag tror att det kan bli bra med 660!
Här är visarna jag hittat:
s-l400.jpg


Borde kunna bli rätt bra eller vad tror ni?

Frågan är bara om man ska låta allt vara kritvitt eller om man ska köra tavla och visare i ugnen så att de blir lite sådär mys-gul-vita..

Förresten, ingen som sitter på en 100-boett som inte används?
 

Beo

Patek
Ja jag tror att det kan bli bra med 660!
Här är visarna jag hittat:
s-l400.jpg


Borde kunna bli rätt bra eller vad tror ni?

Frågan är bara om man ska låta allt vara kritvitt eller om man ska köra tavla och visare i ugnen så att de blir lite sådär mys-gul-vita..

Förresten, ingen som sitter på en 100-boett som inte används?
Ja de kan nog bli helrätt till den tavlan,jag är ju en lume fantast så jag hade låtit de vara kritvita men det är ju en fåga om tycke och smak så båda alternativ är nog snygga!
 

Husse

Patek
Fredagsklockan:
Jag har kört min moddade Ministry Vostok de senaste dagarna. Den får sitta kvar över helgen.
20190118_franken.jpg

Klockan ser ny ut men det är en gammal boett och ett gammalt urverk med ny urtavla och visare.
Fantastiskt!
Jädrar vad det orangea gifte sig fint mot det gröna!
Kanske jag är fel person att avgöra detta, hade orangea väggar och gröna lister/ dörrfoder på mitt rum när jag var liten palt! :)
 

Samlarn

Rolex
Fantastiskt!
Jädrar vad det orangea gifte sig fint mot det gröna!
Kanske jag är fel person att avgöra detta, hade orangea väggar och gröna lister/ dörrfoder på mitt rum när jag var liten palt! :)
Normalt är jag ingen vän av "starka" färger. Få klarar att kombinera rätt. Jag är normalt kass på det men kan ha tur ibland. Det är skitsvårt helt enkelt. Det blir lätt fel. Det här funkade för mig.
Kopparfärg ( orange ) och grönt brukar bli bra.
 
Senast ändrad:
Topp