• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Hm...svårt att sova, hade det igår också. Irriterande, men då kan man surfa ryssur👍😀

Man blir ju däremot inte tröttare av att ligga och surfa...

Hurusom, snart Black Friday kom jag på...Brukar ryssurssäljarna ta efter den kapitalistiska traditionen?😅

Var det några bra förra året?

Senast ändrad:
Ligger och kollar runt lite på ryssur, som man gör ibland...ibland🤣

Hursom, ingen i tråden som möjligen ligger på en sån här Vostok "Pepsi" bezel? Bild från nätet.

Har några andra moderna oanvända att byta med om intresse finns.

FullSizeRender.jpg
Jag hade exakt en sådan bezel, men den vandrade vidare till @Utvisaren .
Du skulle ju kunna PMa honom och fråga om den kan vandra vidare ytterligare.

Skulle säga ja. Lär väl behöva efterarbete dock. Fasen, skulle haft en 3d-printer och en laserfräs, tänk vad kul man kunde haft! 😁
Här sitter jag och pratar om hantverk och metallbearbetning. Vad får jag tillbaka… en diskussion om att 3D-printa 😱 Den hade jag inte räknat med 😂 Idag är det titan som gäller med en nästan perfekt meteoriturtavla från Gambia (behövde använda förstoringsglas för att se att den inte var fake).
IMG_8908.jpeg

Här sitter jag och pratar om hantverk och metallbearbetning. Vad får jag tillbaka… en diskussion om att 3D-printa 😱 Den hade jag inte räknat med 😂 Idag är det titan som gäller med en nästan perfekt meteoriturtavla från Gambia (behövde använda förstoringsglas för att se att den inte
Jo, men de är asläckra och jäkligt sköna på armen.
Jag får en känsla av att det går att sätta en lite "personlig touch" på dem, ganska enkelt. Nu överdriver jag ju men tänk "kurbitz måleri" på urtavlan och man har en dalahäst-variant. skrattar
Jag tänker på de graverade urverken i flera av mina amerikanska fickur. Fantastiskt hantverk i gravyren som man helst skulle vilja ha på urtavlan istälet. Jag skulle kunna lägga in en bild här på något av de urverken men de ligger förvarade på ett annat ställe.

Jo, men de är asläckra och jäkligt sköna på armen.
Jag får en känsla av att det går att sätta en lite "personlig touch" på dem, ganska enkelt. Nu överdriver jag ju men tänk "kurbitz måleri" på urtavlan och man har en dalahäst-variant. skrattar
Jag tänker på de graverade urverken i flera av mina amerikanska fickur. Fantastiskt hantverk i gravyren som man helst skulle vilja ha på urtavlan istälet. Jag skulle kunna lägga in en bild här på något av de urverken men de ligger förvarade på ett annat ställe.
Ser fram emot att se dina alster 👍😍

Några av de där amerikanska fickuren är mina "ögonstenar". Över hundra år gamla. Jag ska fixa lite bilder till ikväll.
Här är fickuren som lovat:
Hampden Watch Co. ( The Dueber Watch Co. ) har en koppling till sovjetisk klockindustri.
First Moscow Watch Factory köpte hela fabriken och fraktade maskiner och varulager till Moskva.
Den här klockan är från tiden när fabriken fortfarande var amerikanskt.
IMG_20231112_160557.jpg

IMG_20231112_160637.jpg

IMG_20231112_160844.jpg

Hamilton Watch Co. ( Det här varumärket är schweiziskt idag. )

IMG_20231112_160531_BURST001_COVER.jpg

IMG_20231112_161023.jpg

Japp👍😀

Jag fick bla en hemmagjord skraplott. En papperslapp som var tejpad och sen målad med tuschpenna (fäster inte på tejp bra). Jag fick skrapa fram med liten näsduk.

I sista rutan i mitten var det oändlighetstecken, så jag vann oändligt med pussar och kramar❤🥰
Smart 9 åring👍😀

20231112_181543.jpg

Senast ändrad:
Här är fickuren som lovat:
Hampden Watch Co. ( The Dueber Watch Co. ) har en koppling till sovjetisk klockindustri.
First Moscow Watch Factory köpte hela fabriken och fraktade maskiner och varulager till Moskva.
Den här klockan är från tiden när fabriken fortfarande var amerikanskt.
IMG_20231112_160557.jpg

IMG_20231112_160637.jpg

IMG_20231112_160844.jpg

Hamilton Watch Co. ( Det här varumärket är schweiziskt idag. )

IMG_20231112_160531_BURST001_COVER.jpg

IMG_20231112_161023.jpg

En verkbild av min Hampden med rysk anknytning. En John Hancock- Rail road grade. 1890-tal.

HJH1w.jpg

En Waltham hänger med av bara farten (utan rysslandsanknytning(?) så det blir ett övertramp då. Beklagar)

astro3w.jpg

En verkbild av min Hampden med rysk anknytning. En John Hancock- Rail road grade. 1890-tal.

HJH1w.jpg

En Waltham hänger med av bara farten (utan rysslandsanknytning(?) så det blir ett övertramp då. Beklagar)

astro3w.jpg

Fy vilka fiiina!

Sneglade på en Hampden på tratten idag, men hade redan spenderat för mycket senaste tiden.

Kommer inte ihåg riktigt, men det är väl Molnia som baserades på Hampden?

Här är mitt enda Hampden (med Duber boett) anno 1912-13, inte helt likt men inte helt olikt Molnia. Man borde kanske kanske jämnföra ett något senare verk runt 30...

20231112_205644.jpg

20231112_205747.jpg

Senast ändrad:
Fy vilka fiiina!

Sneglade på en Hampden på tratten idag, men hade redan spenderat för mycket senaste tiden.

Här är mitt enda Hampden (med Duber boett) anno 1912-13, inte helt likt men inte helt olikt Molnia. Man borde kanske kanske jämnföra ett något senare verk runt 30...

20231112_205644.jpg

20231112_205747.jpg
Åh, ett 2-tone urverk. Det är lite speciellt.
Jag har lite för många amerikanska fickur. Säg till om du letar efter något speciellt.

Fy vilka fiiina!

20231112_205644.jpg

20231112_205747.jpg

De där 2-tone verken är rätt ovanliga ja. Tror inte jag haft nåt sånt. I alla fall inte från Hampden.

Lyxigt med första arbetsdagen i veckan!
Firas med en av mina grymmingar som fått nya kläder.
Vostok Amphibian #1190728 ca 1979.
En av de första 1190-dykarna, med den lite ovanliga svarta ”nästan-NVCh-tavlan”. Paddlar; kupolkrona; sovjetiska kvalitetsstärnan på baklocket. Dagen till ära satt på min värsta sovjetiska raggarlänk jag äger. Sladdrig. Hemsk. Ful. Se bild tre, där jag visar att den kan ”vridas ett varv fel!” Men så cool!!!
Happy Monday!
IMG_2992.jpeg

IMG_2993.jpeg

IMG_2994.jpeg

Fy vilka fiiina!

20231112_205644.jpg

20231112_205747.jpg
Nej, Molnija baserades på Cortébert från Schweiz. Samma som även Rolex utgick ifrån.

Nej, Molnija baserades på Cortébert från Schweiz. Samma som även Rolex utgick ifrån.

Ah, det är ju Typ-1 K-43 som är baserat på Hampden med storlek 16s (fick googla lite). Tror jag läst det förut men minnet är sådär för detaljer...

En bild på en K-43a på nätet
Pocket-watch-SKU-6956-KOM_2359.jpg
Pocket-watch-SKU-6956-KOM_2350.jpg

En bild på Hampden 16s. Oklart vilket år denna är ifrån, kanske något tidigare och har en högre "grade" än deras vanliga verk tror jag (finns lite olika grades, killgissar att det är finish och även hur rätt de kan gå som skiljer).
Screenshot_20231113_150422_Chrome.jpg

Nu är det mer likt!

Du har ju rätt @Johanaxe66, jag har ju hört innan att Molnia baserades på Cortébert (samma som Rolex)...

Hem efter jobbet.
Postnord-lapp för att hämta ut paket? Jag har väl inte beställt ngt?
PRESENTEN!!!
Nu kan jag detaljstudera märkningar och tillverkningsår på urverk!
Tack @Rikala för tävlingspriset!!!
Kul!
IMG_2995.jpeg

Tog lite tid för tävlsingsledningen o skicka, men
hoppas den kommer bra till användning! 😁

Edit:
Inget hörde av sig angående tröstpris så jag antar att ingen kände sig manad? Finns fortfarande möjlighet om någon vill! 😇

Tog lite tid för tävlsingsledningen o skicka, men
hoppas den kommer bra till användning! 😁

Edit:
Inget hörde av sig angående tröstpris så jag antar att ingen kände sig manad? Finns fortfarande möjlighet om någon vill! 😇
Oj, ja ett sådant där tröstpris hade ju inte varit fel, när man nu var en av de som omnämndes i det digra juryarbetet. 🥹

Tillbaka
Topp