• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kul!!! Grymt snygg!
Jo, titan väger ju typ ingenting nästan, har minst en "gammal" klocka i titan... ingen ryss dock

Tror dock du vinner förra måndagen i utlagda pengar med råge! Om det nu är en tävling 🤑

Oh, fan. Jag har en äkta och en Vostok zlatte, borde ju räknas? 😅
Tycker antalet är avgörande. Det är borgerligt att tävla om värde eller pengar 🤑

Jo, har du två så kommer du undan med hedern i behåll 😀

Så sänker sig mörkret över vår lilla stad kvart över fyra. Hörde jag november....
20231110_161336.jpg
20231110_161328.jpg

Så, en titt på en till av de som kom häromdagen. Här efter rengörning.
20231110_214536.jpg

Den innehåller ett rudimentärt Zaria 2009B urverk med 21 juveler tillverkat i Ryssland.
20231110_214005.jpg

På urtavlan står det 50 år Angarstoy (АНГАРСТРОЙ)

Efter lite googlande förstår jag att det är för firandet av företaget Angarstroy som tydligen har hjälpt till att bygga järnväg i Sibirien samt östra delarna av Ryssland.

Enligt https://bratsk.bezformata.com/listnews/gazeta-ogni-angari-28/96233006/ firade Angarstroy 75 års jublium 2021 och det stämmer ju bra med med andra att företaget firat 50 års jubileum 1996, klockan borde även vara från detta året gissningsvis.
Screenshot_20231110_221513_Chrome.jpg

Edit: kanske mer troligt att det kan vara för att komma ihåg ett fångläger i Sibirien där fångarna hjälpte till och bygga järnvägen? Fånglägret hette tydligen ANGARSTROY (ANGARLAG) enligt http://irkipedia.ru/content/angarstroy_angarlag_istoricheskaya_enciklopediya_sibiri_2009, känt under det officiella namnet "Construction nummer 120 av NKVD (KGB) av CCCP. "
Screenshot_20231110_224109_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Sprang på en klocka som heter Attache på Meranom som verkar var Vostok men Seiko NH35 urverk.

Någon som vet något om vad det är?

Attache Watch - Meranom https://meranom.com/en/attache/
Såg att många på nätet letat info om dom.
Verkar varit ”döda” ett tag, men fått lite liv i dom där som verkar promotas av båda Vostok själva och Meranom.
Hittade denna text på Watchuseek:
Briefly, I came across it way back whenever, probably on the site of a couple of the big sellers of the time. The fact that it was a Vostok but not round was what caught my attention, and maybe the bold shiny numbers on the dial. I decided that it was too big for my wrist so I never bought one, but it stuck in my mind as an exemplar of original design from Vostok. What was also interesting was that Vostok and Vitsebsk Instruments had signed a big cases-for-movements barter at that time as reported in a business magazine published in Tatarstan (amazing what online translation can do). The story was that Vostok lacked the equipment to make non-round cases. Unfortunately in recent years the Attaché seems to have disappeared off the face of the internet.

Sprang på en klocka som heter Attache på Meranom som verkar var Vostok men Seiko NH35 urverk.

Någon som vet något om vad det är?

Attache Watch - Meranom https://meranom.com/en/attache/

Inte för att jag vet vad det är men har sneglat på en sådan här tidigare och tror även det finns något inlägg i tråden (dock helt omöjligt och hitta då om man söker på Attache hittar typ allt som har attachments). Har Vostok urverk i sig och är riktigt stor, täcker hela handleden i princip!
Attache 1.jpg

Man får nog djupdyka i ryska klockforum om man skall kunna hitta någon info 😁

Inte för att jag vet vad det är men har sneglat på en sådan här tidigare och tror även det finns något inlägg i tråden (dock helt omöjligt och hitta då om man söker på Attache hittar typ allt som har attachments). Har Vostok urverk i sig och är riktigt stor, täcker hela handleden i princip!
Attache 1.jpg

Man får nog djupdyka i ryska klockforum om man skall kunna hitta någon info 😁
Tipset är att alltid sätta det du "verkligen" är ute efter inom citations-tecken och lägga till t.ex. Vostok och Watch.
Då slipper du alla attacheportföljer och annat! :cool:
Alltså så här "Attache" + vostok + watch
Då hittar du direkt denna sida:

Raketa 2609 "Baltic" vs Tianjin ST5 (kinesiskt urverk ifrån en Dongfeng-klocka).

Rätt lika de här, säkert ingen slump...

Raketa 2609 - 16 juveler
20231107_205932.jpg

Tianjin ST5 - 19 juveler
20231107_205842.jpg

Någon som vet vilket urverk Raketa 2609 är baserat på?
Jag hittade till slut att det ser ut som att det är Lip R26 som ligger som grund för det som sedan utvecklades till Raketa 2609.

Annan fråga😀

Någon som beställt från vostok.watch och fått grejerna?

De har ganska bra rabatter nu och jag slängde in en order...så hoppas svaret på föregående fråga är Ja🤣

Inte köpt en ny Vostok tidigare så ska bli lite intressant.

Senast ändrad:
En titt på en till av de som kom häromdagen, En Vostok med ref 503254. Sitter ett 2409A i, men uppenbarligen fel baklock då det är märkt med 2209.
Klockan fungerar och var ren så jag har inte brytt mig om och rengöra den mer än med lite torrputsning (som visade sig vara i stort sett onödig). Verkar dock ha fel sekundvisare, tror det skall vara en guldig som passar bättre ihop med de guldiga samurajvisarna! Får ta en titt i reservdelslådan...
20231111_113319.jpg

Jag blev rätt överraskad när jag öppnade klockan, se vad som döljer sig på insidan av baklocket!!!
20231111_111325.jpg

En tavla till en kompass tillverkad av Cristipolfabriken (dvs Vostok)! Någon verkar ha moddat klockan med att byta ut baklocket till en 2209an:s baklock och sedan limmat på en kompasstavla! 😆

Edit: kanske röd sekund är ok ändå, boetten är ju chromad och jag tror att det skall vara guldig visare till den guldiga boetten (har sett andra tavlor med guldiga index och visare med röd sekund i chromad boett? Om det är så ifrån från fabrik återstår o se). Får undersöka vidare innan jag ger mig på och byta...

Senast ändrad:
Hm, blir inte riktigt klok på en klocka jag beställt...

Jag beställde först den här:

Sen tittade jag runt på Meranom och hitta den här:

Den heter M för matt boet förmodar jag, men när jag jämförde på Meranom med den jag köpt hitta jag den här:

Också matt, men då verkade 090914 vara mörkare blå...så då bytte jag i ordern till den istället. Nu har det skickat paketet med en 090914, de verkar blixtsnabba.

Då är frågan, bytte jag rätt eller vad tusan är skillnaden mellan dem?😅

Den heter M för matt boet förmodar jag, men när jag jämförde på Meranom med den jag köpt hitta jag den här:

Också matt, men då verkade 090914 vara mörkare blå...så då bytte jag i ordern till den istället. Nu har det skickat paketet med en 090914, de verkar blixtsnabba.

659 är lite ljusare blå och har sekundindex. Dessutom har den mer text, typ vattentät 200m - och den andra bara texten 31 juveler.

659 är lite ljusare blå och har sekundindex. Dessutom har den mer text, typ vattentät 200m - och den andra bara texten 31 juveler.
Precis som @MAz_666 skriver är det skillnad på text men ffa sekundindex.
Det är så att säga två olika serier.
Det är ju en fråga om tycke och smak. Själv tycker jag att 600 serien är bra med sekundindex, bra när man ska ställ tiden och inte vill vänta till nästa 5 min intervall.
900 serien är ju å andra sidan lite cool och mer lik de gamla dykarna.
Och i ditt fall med den blå nyansen tycker jag att du valde rätt.👍
Jag har en vit i 600 serien och en svart i 900 serien.
20220710_133630.jpg
20220711_094334.jpg

Kommer ni ihåg hur skönt det var i somras....

🤣🤣🤣🤣🤣 "Finn fem fel" är uppenbarligen inte min starka sida!

Jag var så inne på färger och att de såg identiska ut att jag helt missade det andra.😅

Nu när jag ser de andra skillnaderna tror jag ändå att jag valde rätt hurusom.

Utan sekundindex gör att urtavlan inte begränsar sig utan flyter ut mer och parar sig lustfyllt med boetten och resten av världen...Som Ranelid kanske skulle uttryckt sig😅

Stort tack för klargörandet!👍😀

🤣🤣🤣🤣🤣 "Finn fem fel" är uppenbarligen inte min starka sida!

Jag var så inne på färger och att de såg identiska ut att jag helt missade det andra.😅

Nu när jag ser de andra skillnaderna tror jag ändå att jag valde rätt hurusom.

Utan sekundindex gör att urtavlan inte begränsar sig utan flyter ut mer och parar sig lustfyllt med boetten och resten av världen...Som Ranelid kanske skulle uttryckt sig😅

Stort tack för klargörandet!👍😀

Sedan finns nu 900-boetten med, samma boett men borstad 😁

Krya på dig eller vad man nu säger! Grym tavla på den där!!!
Tack! Jo, jag gillar den! Är en av de saker som jag gillar med zlatoustarna. Att de experimenterar med olika metaller och teknik. Upphettad titan och brons blev en hit enligt mig 🙂 Därutöver att de är handgjorda med allt var det medför så som en del imperfektioner. På den här är inte urtavlan helt perfekt (några streck vid klockan 2 och 4), men det ser jag som en del av charmen då det syns att den är handgjord.

Tack! Jo, jag gillar den! Är en av de saker som jag gillar med zlatoustarna. Att de experimenterar med olika metaller och teknik. Upphettad titan och brons blev en hit enligt mig 🙂 Därutöver att de är handgjorda med allt var det medför så som en del imperfektioner. På den här är inte urtavlan helt perfekt (några streck vid klockan 2 och 4), men det ser jag som en del av charmen då det syns att den är handgjord.
Undrar om man kan 3d-printa en Zlatoust-urtavla?

Tillbaka
Topp