• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

En koll på en Kolos med! Trots namnet rätt liten!
20231109_202444.jpg

Denna sportar ett likande urverk som Pobedan ovan, fast med finare finish. Urverket är ett 15 juvelers 2602 tillverkat 2a kvartalet 1960! Fungerar inte då den saknar delar.
20231109_202340.jpg

Det ser ut som Vostoks fabrikslogga stansat i urverket. Jag är lite osäker...

Japp, Cristipolfabriken!
20231109_212350.jpg

Lite info ifrån MrOatman' site:

Kolos / Колос
After World War II, the Chistopol Watch Factory focused heavily on wristwatch production. This lead to a proliferation of discrete brands in the 1950s, all powered by Chistopol movements. These brands included Almaz, Chaika, Druzhba, Kama, Kolos, Mir, Pobeda, Raduga, Rubin, Saturn, Sputnik, Uran, Volna, Vostok, and Yantar.

The Kolos brand (Колос, referring to cereals in which the flowers are located along the end of the stem, i.e. wheat) was produced in the 1950s and early 1960s. This line of watches was powered by rudimentary 15-jewel caliber 2602 movements and featured a number of unique dial designs, including elegantly embossing and detailed textures. The octagonal cases were also unique and included an unusually-narrow 14mm lug width. It is unclear whether the intended audience for these watches was men or women.

The Kolos brand was retired in 1964, when the vast majority of brands from the Chistopol Watch Factory were consolidated under a single trademark: Vostok.

Finns säkert något rekord i Guinness rekordbok du kan använda för att rättfärdiga dina inköp ett tag till. Frågan är dock hur lång tid till det fungerar med ditt tempo 😉

🤣🤣🤣

Nåja, köper en del billigt skräp med förutom de ryska, bl a blev det en Sony Ericsson smart watch från runt 2010, såklart utan laddare så jag vet inte om den fungerar.

Skulle få igång den så bara fungerar ihop med vissa äldre Sony Ericsson telefoner. De gamla telefonerna går säkert inte ens och använda till och ringa med längre... 😆

Kommer lägga upp den klockan i en annan tråd.

Guinness rekordbok har jag nog långt kvar till att platsa i! 😇

Ja jäklar vilket drag det var i tråden ikväll. Har inte så mycket att bidra med men eftersom det en del ministry tidigare tar vi en new ministry ikväll. Får nog även bli morgondagens ur. (Tillika min allra första vostok)
20231109_213736.jpg

Räcker och blir över med en sådan fin klocka!

Man behöver inte ytterligare massa renoveringsobjekt när man redan har en bra bit över hundra (eller hur många det nu är?!) ryska som inte funkar... Kanske skall starta ett museum 🤣

Fråga till kunskapsbanken nu när temat blivit lite ministry😀

Finns det någon bra sammanfattning på de olika boetterna över åren, hur många finns det egentligen?
Det finns en fin bild på Vostok Amphibians alla boetter men den är ganska förenklad.
Ministryboetten finns i åtminstone tre varianter - minst. Förmodligen fler. Jag vågar mig inte riktigt på att beskriva skillnaderna.
IMG_20200919_144753.jpg

En ministry ser ut så här med kraftigt brutna bandhorn och rundad krona. Notera fasningen där kronan går in i boetten också.

En annan ser ut så här. Brutna bandhorn men inte lika brant som den övre. Fasningen vid kronan verkar inte lika djup.
20200313_113313.jpg

Det finns ytterligare variationer.

🤣🤣🤣

Nåja, köper en del billigt skräp med förutom de ryska, bl a blev det en Sony Ericsson smart watch från runt 2010, såklart utan laddare så jag vet inte om den fungerar.

Skulle få igång den så bara fungerar ihop med vissa äldre Sony Ericsson telefoner. De gamla telefonerna går säkert inte ens och använda till och ringa med längre... 😆

Kommer lägga upp den klockan i en annan tråd.

Guinness rekordbok har jag nog långt kvar till att platsa i! 😇
Handla på lösvikt kan bli roligt senare. Tänk om du - i bara förbifarten - har fiskat upp något riktigt unikt?

Det finns en fin bild på Vostok Amphibians alla boetter men den är ganska förenklad.
Ministryboetten finns i åtminstone tre varianter - minst. Förmodligen fler. Jag vågar mig inte riktigt på att beskriva skillnaderna.
IMG_20200919_144753.jpg

En ministry ser ut så här med kraftigt brutna bandhorn och rundad krona. Notera fasningen där kronan går in i boetten också.

En annan ser ut så här. Brutna bandhorn men inte lika brant som den övre. Fasningen vid kronan verkar inte lika djup.
20200313_113313.jpg

Det finns ytterligare variationer.
Precis!
Förenklat: vasst brutna luggar: början av 80.
Mjukt brutna: ca 83-86.
Inga brutna luggar: slutet av 80-talet.
Benämndes Ministry, eller Ministerial, men även ibland Turtle.
Hette då (”tyvärr”) 710 - för när Vostok återuppväckte boetten i dessa moderna tider, kallade man OCKSÅ boetten för 710.
Så gjorde man ju inte med tunnan. Den gick ju från 1190 till 090.
Det är därför folk ofta kallar de två lite olika för Old Ministry resp. New Ministry.
Älskar de äldre! En av mina favoritboetter.

Precis!
Förenklat: vasst brutna luggar: början av 80.
Mjukt brutna: ca 83-86.
Inga brutna luggar: slutet av 80-talet.
Benämndes Ministry, eller Ministerial, men även ibland Turtle.
Hette då (”tyvärr”) 710 - för när Vostok återuppväckte boetten i dessa moderna tider, kallade man OCKSÅ boetten för 710.
Så gjorde man ju inte med tunnan. Den gick ju från 1190 till 090.
Det är därför folk ofta kallar de två lite olika för Old Ministry resp. New Ministry.
Älskar de äldre! En av mina favoritboetter.
Sådär! Nu blev det lite ordning och reda på begreppen kanske?

Den här får hänga med på sista dagen av slavandet den här veckan.

Verkar gå lite långsamt, får se om ett batteribyte löser det eller om den helt enkelt behöver ruckas (har inte ruckat quartz innan så det kan bli lite intressant) eller om den behöver en service..

20231110_102154.jpg

Ibland måste man gräva djupt ner i plånboken om man är sugen på något...🥳

Känner även att barnen redan har massor leksaker så varsin varm kram borde räcka som julklappar 😅

Den här har jag sugit på ett par månader och i veckan slog jag till. Stort tack @Samlarn för att du släppte den👍😀

En Vostok Amphibia Compressor re-issue limiterad till 250, den här har nr. 110. Börja som projekt på WUC 2014 och släpptes av Meranom 2018.

Jag är superglad!🥳

Tror det finns ett antal i Sverige, vet att @Beo haft en. Vilka andra i forumet har en?
Den här heter 800b28 men det finns också en 800B27 utan datum, någon som har en sån?

Önskar er en härlig fredag vänner 👍😀

20231110_104210.jpg

20231110_101520.jpg

Senast ändrad:
Ibland måste man gräva djupt ner i plånboken om man är sugen på något...🥳

Känner även att barnen redan har massor leksaker så varsin varm kram borde räcka som julklappar 😅

Den här har jag sugit på ett par månader och i veckan slog jag till. Stort tack @Samlarn för att du släppte den👍😀

En Vostok Amphibia Compressor re-issue limiterad till 250, den här har nr. 110. Börja som projekt på WUC 2014 och släpptes av Meranom 2018.

Jag är superglad!🥳

Tror det finns ett antal i Sverige, vet att @Beo haft en. Vilka andra i forumet har en?
Den här heter 800b28 men det finns också en 800B27 utan datum, någon som har en sån?

Önskar er en härlig fredag vänner 👍😀

20231110_101520.jpg
Jag försöker hålla en "röd tråd" i min samling. Ursprungligen är min samling tänkt att bestå av armbandsur från CCCP-tiden och med marint tema. Det blir lite snedsteg ibland och det är inget fel med det. Det har smugit sig in några polarforskarklockor i samlingen och de stannar här.
Kompressorn ovan är ju marin men den är från tiden efter CCCP-eran.
Det är absolut inget fel på ryska klockor från tiden efter murens fall. Tvärtom. Det är ett sätt att begränsa min samling så att den inte växer sig för stor och yvig.

Senast ändrad:
Jag försöker hålla en "röd tråd" i min samling. Ursprungligen är min samling tänkt att bestå av armbandsur från CCCP-tiden och med marint tema. Det blir lite snedsteg ibland och det är inget fel med det. Det har smugit sig in några polarforskarklockor i samlingen och de stannar här.
Kompressorn ovan är ju marin men den är från tiden efter CCCP-eran.
Det är absolut inget fel på ryska klockor från tiden efter murens fall. Tvärtom. Det är ett sätt att begränsa min samling så att den inte växer sig för stor och yvig.

Jag har också en röd tråd i min samling, jag köper endast klockor som attraherar mig på något sett (samt inte är för dyra per styck), dock verkar det som om jag gillar det mesta. 😅😇

Inte i närheten av @Rikala med sina 30 klockor den gångna månaden. Men 3 st härliga zlatoustar blev det varav den senaste i titan och med meteoriturtavla hämtades ut vid lunch 🙂 Ovant med titan. Trodde inte klockan skulle kännas så här lätt, särskilt inte med tanke på storleken.

För övrigt köpt, precis som den till vänster, av tysken jag tipsade om som säljer av massor zlatoustar på eBay just nu. Tänkte om någon är sugen på en 🙄

IMG_8890.jpeg

Inte i närheten av @Rikala med sina 30 klockor den gångna månaden. Men 3 st härliga zlatoustar blev det varav den senaste i titan och med meteoriturtavla hämtades ut vid lunch 🙂 Ovant med titan. Trodde inte klockan skulle kännas så här lätt, särskilt inte med tanke på storleken.

För övrigt köpt, precis som den till vänster, av tysken jag tipsade om som säljer av massor zlatoustar på eBay just nu. Tänkte om någon är sugen på en 🙄

IMG_8890.jpeg
Fantastiskt sköna klockor.
Jag har ju en sedan tidigare, annars hade jag nog slagit till.

IMG_8890.jpeg

Kul!!! Grymt snygg!
Jo, titan väger ju typ ingenting nästan, har minst en "gammal" klocka i titan... ingen ryss dock

Tror dock du vinner förra måndagen i utlagda pengar med råge! Om det nu är en tävling 🤑

Det var en klen ursäkt. Inte räcker det med en, man bör ha minst ett par 😉

Oh, fan. Jag har en äkta och en Vostok zlatte, borde ju räknas? 😅

Tillbaka
Topp