• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Precis bytt till ryss.
20231202_190309.jpg

Tidigare kört med snåldraken, se https://klocksnack.se/threads/ks-snåldrake-den-eviga-passarounden.72246/page-12#post-4698428 om ni är intresserade av vad det är...

Är det nån som är kunnig och kan verifiera att detta är ett Hanhart verk? Det är så att jag är påväg att göra en affär där jag ska köpa en Hanhart ww2 navygator från tidig 1940tal. Hade varit tacksamt med hjälp. 😄

1000004444.jpg

Fint urverk, men vet inte riktigt vad den gör i den här tråden? Testa någon annan tråd (så får du säkert lättare hjälp) eller se om det finns någon grupp på facebook om Hanhart, googla runt och läs på är mina tips.
Se även http://www.ranfft.de/

Senast ändrad:
Lite nytt in idag från tratten, ibland kommer det bara en klocka i paketet...

Molnia 3602

Framsida
20231204_192919.jpg

Baksida
20231204_192927.jpg

Urtavlan
20231204_192941.jpg

Urverket.
20231204_192327.jpg

Ha en bra måndagskväll kamrater!
Vackert! Jag blir dock lite konfunderad över verket och plockar därför fram mina två med samma utsida.
20231204_222449.jpg

20231204_222528.jpg

20231204_222608.jpg

Den vänstra är märkt Ryssland och den högra CCCP. Vad döljer sig då under locket och är det någonting som skiljer?
20231204_224416.jpg

Vi börjar med det högra. Här ser vi det jag skulle kalla ett klassiskt 3602-verk från Sovjettiden. Detta syns bla genom att hjulet i mitten ("andra hjulet"?) har fått rubinlagring istf metall. Geneva Stripes har strukits från tillverkningsprocessen. Verket är fortfarande nickel-plättering och även SU-märkning.
Hur ser det då ut under huven på det potentiellt nyare verket från "Ryssland"?
20231204_224359.jpg

Viss förvirring infinner sig, men samtidigt stämmer mycket med det som kännetecknar Molnija-verk från ca 1995 och framåt. Metallen är obehandlad, dvs ren mässing. SU-märkning saknas, vilket inte är så konstigt, men som samtidigt understryker att verket har tillverkats efter 1991. Det som är udda är att mitt verk har stöt-skydd, samtidigt som det är märkt 3602. (Denna finess fanns egentligen bara på 3603-verket.) Alla stenar tycks finnas kvar. Det finns verk från denna period där man både har tagit bort både ett antal stenar och stötdämpning... I mitt fall tycks man ha blandat både nytt och gammalt. Lite som ett fabriks-sanktionerat franken-ur 🤔

Vad kan vi dra för slutsatser? I slutet av Molnija-verkets tillverkningstid tycks man ha tappat känslan för de bra förändringar som tidigare hade gjorts jmf med det ursprungliga verket från Cortébert. Spelar det någon roll? Sannolikt kan man mäta upp försämrad precision jmf med vissa av de tidigare verken. Dock är Molnija-verket en riktig slithäst med ursprung i ett riktigt bra Sweiziskt "basverk", så gunden är bra oavsett. Det kan även påpekas att det var oerhört få klocktillverkare i hela världen som över huvud taget tillverkade fickur vid denna tid.

Hur är det då med ditt verk, @Rikala? Det tycks vara tydligt att det är frågan om ett verk från den tidsperiod jag nämner ovan, dvs ca 1995-2007. Verket blänker i bara mässingen 😁 , mittstenen har bytts mot en metallagring och stötdämpningen finns inte där, samtidigt som stämplingen säger "3602". Förvirrat, men precis som i mitt fall: Helt by the book 🤣

Edit: Det mesta av det jag framkastar ovan är sådant jag tagit till mig via nedanstående fylliga webbplats:

Senast ändrad:
Min mobiltelefon "dog" plötsligt och helt oväntat häromkvällen. Flera nya kontakter och en massa bilder har gått förlorade. Sånt där går att återställa eller ta nya bilder.
Det är skrämmande hur beroende jag har blivit av en fungerande mobiltelefon. Mycket med jobbet har knytits till min mobil. Avsaknad av en mobiltelefon känns som en funktionsnedsättning. Lika bra att skaffa en ny, enkel, mobil, så fort som möjligt. Det här är de första bilderna med mobilen. Funkar.
20231204_193959.jpg

20231204_213533(1).jpg

Första lediga kvällen på ett tag så jag passade på att testa min nya engelsk/japanska kockkniv. Say hello to my little English/Japanese friend... Sayonara.

Vackert! Jag blir dock lite konfunderad över verket och plockar därför fram mina två med samma utsida.
20231204_222449.jpg

20231204_222528.jpg

20231204_222608.jpg

Den vänstra är märkt Ryssland och den högra CCCP. Vad döljer sig då under locket och är det någonting som skiljer?
20231204_224416.jpg

Vi börjar med det högra. Här ser vi det jag skulle kalla ett klassiskt 3602-verk från Sovjettiden. Detta syns bla genom att hjulet i mitten ("andra hjulet"?) har fått rubinlagring istf metall. Geneva Stripes har strukits från tillverkningsprocessen. Verket är fortfarande nickel-plättering och även SU-märkning.
Hur ser det då ut under huven på det potentiellt nyare verket från "Ryssland"?
20231204_224359.jpg

Viss förvirring infinner sig, men samtidigt stämmer mycket med det som kännetecknar Molnija-verk från ca 1995 och framåt. Metallen är obehandlad, dvs ren mässing. SU-märkning saknas, vilket inte är så konstigt, men som samtidigt understryker att verket har tillverkats efter 1991. Det som är udda är att mitt verk har stöt-skydd, samtidigt som det är märkt 3602. (Denna finess fanns egentligen bara på 3603-verket.) Alla stenar tycks finnas kvar. Det finns verk från denna period där man både har tagit bort både ett antal stenar och stötdämpning... I mitt fall tycks man ha blandat både nytt och gammalt. Lite som ett fabriks-sanktionerat franken-ur 🤔

Vad kan vi dra för slutsatser? I slutet av Molnija-verkets tillverkningstid tycks man ha tappat känslan för de bra förändringar som tidigare hade gjorts jmf med det ursprungliga verket från Cortébert. Spelar det någon roll? Sannolikt kan man mäta upp försämrad precision jmf med vissa av de tidigare verken. Dock är Molnija-verket en riktig slithäst med ursprung i ett riktigt bra Sweiziskt "basverk", så gunden är bra oavsett. Det kan även påpekas att det var oerhört få klocktillverkare i hela världen som över huvud taget tillverkade fickur vid denna tid.

Hur är det då med ditt verk, @Rikala? Det tycks vara tydligt att det är frågan om ett verk från den tidsperiod jag nämner ovan, dvs ca 1995-2007. Verket blänker i bara mässingen 😁 , mittstenen har bytts mot en metallagring och stötdämpningen finns inte där, samtidigt som stämplingen säger "3602". Förvirrat, men precis som i mitt fall: Helt by the book 🤣

Edit: Det mesta av det jag framkastar ovan är sådant jag tagit till mig via nedanstående fylliga webbplats:

Tack för all info, klart intressant!

Får ta och läsa på lite på sajten, har väldigt dålig koll på Molnia...

Ja visst är kosmodivern härlig. 😃 Jag tycker estetiken är snäppet bättre i Kasiopejan men det är helt klart två roligare moderna varianter. Lumen är riktigt häftig. Jag får återkomma med ett lumeskott ikväll.
Kosmodivern är en hyllning till en av de främsta kosmonauterna - Leonov. Han gick ur tiden nyligen. Han genomförde den första rymdpromenaden någonsin bl.a.

Hemma förkyld men jultomten kom tidigt i år👍😀

Jag är ju mest inne på vintage Vostok, men efter att sett en del i tråden på nya så var jag ju tvungen att köpa ett par för att testa dem.😅

Sammantaget så känns de robusta och med bra kvalitet. Kul med nya ur för en gångs skull👍😀

Gillar skarpt den med racerurtavlan men hade gärna sett den i Ministry boetten med automatverk till vänster och med nedanstående bezel. @Rikala är urtavlan kompatibel med Ministry och automatiskt verk tror du?Blir att köpa bezeln hurusom👍😀

Lite mer tveksam på vad jag tycker om den vänstra, något med urtavlan jag inte riktigt går igång på, eller om det känns som fel bezel. Generellt tycker jag inte bezelena de väljer från fabrik är så snygga eller genomtänkta om jag ska vara ärlig... Men härlig boett man känner igen.

Den högra känns klockren, älskar färgen på urtavlan och boetten känner man ju igen.

Metalarmbanden känns helt ok, men lite bling bling i min smak och ovan vid de så blir nog att skifta.
Racer skinn till raceruret, klarblått silicon till den högra, den vänstra måste jag klura lite på...

Well, det var en liten första recension av mina första nya inköp😅

Nu ska jag läsa ikapp i tråden lite, så du är lite beredd den här gången @Rikala på att det plingar till i noticefältet😅

20231205_143434.jpg

Senast ändrad:
Hwmma förkyld men jultomten kom tidigt i år👍😀

Jag är ju mest inne på vintage Vostok, men efter att sett en del i tråden på nya så var jag ju tvungen att köpa ett par för att testa dem.😅

Sammantaget så känns de robusta och med bra kvalitet. Kul med nya ur för en gångs skull👍😀

Gillar skarpt den med racerurtavlan men hade gärna sett den i Ministry boetten med automatverk till vänster och med nedanstående bezel. @Rikala är urtavlan kompatibel med Ministry och automatiskt verk tror du?Blir att köpa bezeln hurusom👍😀

Lite mer tveksam på vad jag tycker om den vänstra, något med urtavlan jag inte riktigt går igång på, eller om det känns som fel bezel. Generellt tycker jag inte bezelena de väljer från fabrik är så snygga eller genomtänkta om jag ska vara ärlig... Men härlig boett man känner igen.

Den högra känns klockren, älskar färgen på urtavlan och boetten känner man ju igen.

Metalarmbanden känns helt ok, men lite bling bling i min smak och ovan vid de så blir nog att skifta.
Racer skinn till raceruret, klarblått silicon till den högra, den vänstra måste jag klura lite på...

Well, det var en liten första recension av mina första nya inköp😅

Nu ska jag läsa ikapp i tråden lite, så du är lite beredd den här gången @Rikala på att det plingar till i noticefältet😅

20231205_143434.jpg

Alltså, alla nyare urtavlor och urverk passar utmärkt i nyare boetter, lite sämre med äldre boetter då bommen kan ställa till det (äldre boetter = 22xx urverk och nya 24xx, de har inte samma bom).

Så, självklart kan man flytta urverk och tavla ifrån den vänstra och sätta i en ny ministryboett utan problem. Man får flytta med baklocket om den nya inte har ett baklock för automatverk (de är djupare).

Edit: fina klockor! Racingen kommer bli grym med den bezeln. 🤩

Tillbaka
Topp