Vackert! Jag blir dock lite konfunderad över verket och plockar därför fram mina två med samma utsida.
Den vänstra är märkt Ryssland och den högra CCCP. Vad döljer sig då under locket och är det någonting som skiljer?
Vi börjar med det högra. Här ser vi det jag skulle kalla ett klassiskt 3602-verk från Sovjettiden. Detta syns bla genom att hjulet i mitten ("andra hjulet"?) har fått rubinlagring istf metall. Geneva Stripes har strukits från tillverkningsprocessen. Verket är fortfarande nickel-plättering och även SU-märkning.
Hur ser det då ut under huven på det potentiellt nyare verket från "Ryssland"?
Viss förvirring infinner sig, men samtidigt stämmer mycket med det som kännetecknar Molnija-verk från ca 1995 och framåt. Metallen är obehandlad, dvs ren mässing. SU-märkning saknas, vilket inte är så konstigt, men som samtidigt understryker att verket har tillverkats efter 1991. Det som är udda är att mitt verk har stöt-skydd, samtidigt som det är märkt 3602. (Denna finess fanns egentligen bara på 3603-verket.) Alla stenar tycks finnas kvar. Det finns verk från denna period där man både har tagit bort både ett antal stenar och stötdämpning... I mitt fall tycks man ha blandat både nytt och gammalt. Lite som ett fabriks-sanktionerat franken-ur
Vad kan vi dra för slutsatser? I slutet av Molnija-verkets tillverkningstid tycks man ha tappat känslan för de bra förändringar som tidigare hade gjorts jmf med det ursprungliga verket från Cortébert. Spelar det någon roll? Sannolikt kan man mäta upp försämrad precision jmf med vissa av de tidigare verken. Dock är Molnija-verket en riktig slithäst med ursprung i ett riktigt bra Sweiziskt "basverk", så gunden är bra oavsett. Det kan även påpekas att det var oerhört få klocktillverkare i hela världen som över huvud taget tillverkade fickur vid denna tid.
Hur är det då med ditt verk,
@Rikala? Det tycks vara tydligt att det är frågan om ett verk från den tidsperiod jag nämner ovan, dvs ca 1995-2007. Verket blänker i bara mässingen
![Beaming face with smiling eyes :grin: 😁](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f601.png)
, mittstenen har bytts mot en metallagring och stötdämpningen finns inte där, samtidigt som stämplingen säger "3602". Förvirrat, men precis som i mitt fall: Helt by the book
Edit: Det mesta av det jag framkastar ovan är sådant jag tagit till mig via nedanstående fylliga webbplats: