• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Sen ska vi inte nagelfara ryskan här 😂 men när vi syftar på ett personnamn så skulle man använda Пётр och Питер skulle syfta på St Petersburg. Men nu ska vi inte gräva ner oss i det, bara en notering

I den här kontexten kan man tillägga:
På tavlan står det "Peter den I grundare av den Ryska flottan" så som det skrevs på det äldre sättet innan revolutionen.

// Slut på språk nörderiet 🤣

Intressant! Har åtgärdat mitt inlägg!

"Länge leve David"-klockan!!!
1701881918838.png

🤣

Har faktiskt en klocka som kom för ett litet tag sedan som jag inte lagt upp än, så den kommer här.

En Poljot från tratten. Funkar, men trasigt glas.
20231130_185804.jpg

Lite skadad tavla.
20231130_192253.jpg

Lite roliga stämplar, någon som har koll på dessa?
20231130_222724.jpg

20231130_222730.jpg

Intressant! Har åtgärdat mitt inlägg!

🤣

Har faktiskt en klocka som kom för ett litet tag sedan som jag inte lagt upp än, så den kommer här.

En Poljot från tratten. Funkar, men trasigt glas.
20231130_185804.jpg

Lite skadad tavla.
20231130_192253.jpg

Lite roliga stämplar, någon som har koll på dessa?
20231130_222724.jpg

20231130_222730.jpg
Nej inte så 😅, jag menade inte att låta som en besserwisser, vilket jag nog gjorde, sorry. Det var mer att det var en liten rolig rysk språk finess. Inte för att rätta något. 💪 Man kommer långt med Google translate!
Trevlig Poljot 😎 jag ska gräva lite i stämpel arkivet (jag har inget 😅 men det kanske finns sparat i bakhuvudet.

Blev småkär i denna. Visst har 720 identiska dimensioner som 420? Det som skiljer dom åt är borstad vs blankpolerad?

Blev småkär i denna. Visst har 720 identiska dimensioner som 420? Det som skiljer dom åt är borstad vs blankpolerad?

Japp. Det stämmer bra.👍

Någon som vet var man kan hitta denna lite billigare? Kommer annars slå till på denna oavsett vad. 😋

Någon som vet var man kan hitta denna lite billigare? Kommer annars slå till på denna oavsett vad. 😋
Jag tycker nog det är ett rätt så bra pris på den där med tanke på att det är en bezel man annars skulle köpt till och en länk med fjärilslås och så. Tidigare när jag köpte från meranom tex fick man ju köpa valda moddningsdelar från andra håll med frakt och ibland moms/tull.
Vad jag förstår finns säljaren inom EU så då slipper du ju det också.
Nej jag tror nog du kan se det där som ett rätt bra pris. Sen är det ju inte säkert att du får lika mycket om du säljer den om en månad, men det är ju inte därför man köper klockor man gillar.

Edit.
Ser att det blir ungefär samma pris på vostok24.

Senast ändrad:
Jag tycker nog det är ett rätt så bra pris på den där med tanke på att det är en bezel man annars skulle köpt till och en länk med fjärilslås och så. Tidigare när jag köpte från meranom tex fick man ju köpa valda moddningsdelar från andra håll med frakt och ibland moms/tull.
Vad jag förstår finns säljaren inom EU så då slipper du ju det också.
Nej jag tror nog du kan se det där som ett rätt bra pris. Sen är det ju inte säkert att du får lika mycket om du säljer den om en månad, men det är ju inte därför man köper klockor man gillar.

Edit.
Ser att det blir ungefär samma pris på vostok24.
Höll på att köpa den precis, men Ebay envisas med att jag ska betala VAT på 34.98 USD. Alltså drygt 350kr, trots att säljaren finns inom EU. Skumt.

Edit: Ser ingen annan anledning än att säljaren är en mellanhand och köper in klockan utanför EU och skickar sedan till mig?

Senast ändrad:
Höll på att köpa den precis, men Ebay envisas med att jag ska betala VAT på 34.98 USD. Alltså drygt 350kr, trots att säljaren finns inom EU. Skumt.

Edit: Ser ingen annan anledning än att säljaren är en mellanhand och köper in klockan utanför EU och skickar sedan till mig?
Men då kan du ju köpa från v24 istället. De är ju baserade i Tyskland. Verkar visserligen vara viklås på den men det är väl inte avgörande.

Men då kan du ju köpa från v24 istället. De är ju baserade i Tyskland. Verkar visserligen vara viklås på den men det är väl inte avgörande.
Tvivlar inte på dig, men hittar inte på deras hemsida varifrån dom skickar och hur dom skickar, DHL? Tänkte nämligen isåfall köpa fler grejer om dom skickar från Tyskland.

EDIT: Hittade skickas från Moskva till Berlin och sedan vidare.

Senast ändrad:

Jag var nyligen med om en liknande sak med en säljare i Nederländerna, där säljarens konto för att ta emot betalningen tydligen fanns i Ukraina. Jag blev tvungen att betala moms oavsett, var bara att gilla läget.

Nej inte så 😅, jag menade inte att låta som en besserwisser, vilket jag nog gjorde, sorry. Det var mer att det var en liten rolig rysk språk finess. Inte för att rätta något. 💪 Man kommer långt med Google translate!
Trevlig Poljot 😎 jag ska gräva lite i stämpel arkivet (jag har inget 😅 men det kanske finns sparat i bakhuvudet.

Tog det inte alls så och menar inte alls att du lät som en besserwisser, men vill du vara det så är det helt ok! 😉

Jag känner igen "sköldpaddan", sitter inte ofta stämplarna för guldplättering mellan luggarna?
Själv är jag dålig på stämplar, men borde väl kunna ta o googla lite, jag brukar vara hyfsad på o hitta info.

Hur är det med frakten, kommer det ut i paket från Ukraina?

Edit: Visst är klockan på Tradera relumad?

Alltså, det funkar alldeles utmärkt med paket ifrån Ukraina.

Tagit emot en hel drös, ett blev försenat pga ryssarna bombat posten, men mitt paket överlevde!

Själv köper jag direkt ifrån Ukraina istf via ebay eller etsy, brukar vara billigare.

Beställer jag samma klockan från samma säljare från Ebay.de istället för Ebay.com så behöver jag inte betala VAT… Jätte skumt detta.

Tillbaka
Topp